the_fox
Well-known member
Exact, en dat was ook wat ik al in mijn eerste reactie zei. Hoe de discussie begonnen is, was er totaal geen relevantie want ik vergeleek met treinen tussen Brussel, Gent & Antwerpen. (Afhankelijk hoe ze die treinen inleggen, zou Aalst bv. wel bediend worden op de lijn Brussel-Gent, zelfs als het een IC trein is, indien ze deze over lijn50 sturen en niet 50A ).Het is vooral ook een héél beperkt deel van het Randstad-spoornet. En ook dat is een wetmatigheid: je mag gerust een aanbod creëren, maar als dat aanbod niet voldoet aan de verwachtingen, omdat het net gewoon niet uitgebouwd is.
Biedt het NS-net 's nachts een oplossing voor een aantal mensen: ja. Misschien vooral nog mensen die bvb in de bewaking of schoonmaak werken en dus op "vreemde" uren in een stad werken.
Biedt het een oplossing voor mensen die zonder gebruik te maken van de auto willen uitgaan? Enkel voor mensen die in één grote stad vlakbij wonen (wegens nauwelijks bussen), zoals ook de studie aangeeft en naar een andere grote stad willen uitgaan. En gezien elke stad op zich een uitgaansaanbod heeft, is dat aantal, opnieuw zie de cijfers van Nederland, héél beperkt.
En ja, een trein hoeft niet noodzakelijk rendabel te zijn. Maar zo'n lage bezetting van Nederland toont vooral aan dat het geen maatschappelijke behoefte invult. Want opnieuw: die cijfers gaan over grote steden, dus kan je enkel vergelijken met Gent, Antwerpen, Luik en Brussel. Hasselt, Aalst of dergelijke zal écht geen verbinding krijgen, ook al is de vraag daar mss groter.
En nog een reden waarom de vergelijking met het deel van de randstad niet opgaat, is gewoon deze 2 visualisaties van bevolkingsdichtheid vergelijken:
Dit gaat rechtstreeks impact hebben op het Logit model, zoals aangekaart in de lessen Verkeerskunde die hier eerder gepost werden...