Openbaar vervoer aanbodgestuurd of vraaggestuurd?

De korrel zout dat Noord-Limburg denser is dan bepaalde andere gebieden op de kaart en men er desondanks voor kiest om dat niet te ontsluiten.
De gemeenten (eventueel inclusief stations in deelgemeenten) in Limburg en West-Vlaanderen, volgens bevolkingsdichtheid:
Gemeente/stationReizigers/weekInwonersDichtheidStation?
OOSTENDE
43.535​
72.175​
1.913​
Station
Kuurne
0​
14.033​
1.402​
Geen station
Bredene
0​
18.081​
1.382​
Geen station
BLANKENBERGE
11.267​
20.511​
1.178​
Station
IZEGEM
6.620​
29.013​
1.139​
Station
ROESELARE
14.842​
65.468​
1.095​
Station
MENEN
5.059​
34.322​
1.038​
Station
HARELBEKE
6.504​
29.574​
1.015​
Station
BISSEGEM
1.525​
78.944​
987​
Station
KORTRIJK
51.122​
78.944​
987​
Station
Waregem
15.356​
39.488​
890​
Station
ZEEBRUGGE-STRAND
332​
119.541​
864​
Station
BRUGGE-SINT-PIETERS
817​
119.541​
864​
Station
LISSEWEGE
973​
119.541​
864​
Station
ZEEBRUGGE-DORP
2.385​
119.541​
864​
Station
BRUGGE
99.898​
119.541​
864​
Station
WEVELGEM
2.752​
31.795​
820​
Station
KIEWIT
2.218​
80.351​
786​
Station
HASSELT
37.141​
80.351​
786​
Station
BOKRIJK
1.609​
67.573​
769​
Station
GENK
7.045​
67.573​
769​
Station
Deerlijk
0​
12.561​
747​
Geen station
LEOPOLDSBURG
1.943​
16.407​
730​
Station
INGELMUNSTER
4.090​
11.454​
709​
Station
ZOLDER
514​
34.623​
650​
Station
HEUSDEN
586​
34.623​
650​
Station
BEVERLO
650​
47.895​
610​
Station
BERINGEN
485​
47.895​
603​
Station
DUINBERGEN
1.324​
32.645​
578​
Station
HEIST
2.546​
32.645​
578​
Station
KNOKKE
5.842​
32.645​
578​
Station
ZONHOVEN
357​
21.653​
550​
Station
Maasmechelen
0​
39.914​
523​
Geen station
KOKSIJDE
2.060​
21.664​
493​
Station
Oostrozebeke
0​
8.021​
483​
Geen station
Avelgem
0​
10.319​
474​
Geen station
DIEPENBEEK
2.104​
19.423​
472​
Station
DE PANNE
4.647​
11.089​
464​
Station
Wielsbeke
0​
10.013​
460​
Geen station
TORHOUT
9.607​
20.782​
459​
Station
Lendelede
0​
5.863​
446​
Geen station
Lanaken
0​
26.270​
445​
Geen station
WERVIK
4.045​
19.190​
440​
Station
BILZEN
3.830​
32.644​
430​
Station
ALKEN
2.715​
11.839​
421​
Station
OVERPELT
1.357​
34.100​
408​
Station
NEERPELT
2.313​
34.100​
408​
Station
Zwevegem
0​
25.558​
404​
Geen station
Houthalen-Helchteren
0​
30.960​
396​
Geen station
Ledegem
0​
9.770​
395​
Geen station
ZEDELGEM
3.501​
23.391​
388​
Station
Sint-Truiden
8.066​
41.353​
387​
Station
Meulebeke
0​
11.100​
378​
Geen station
As
0​
8.214​
372​
Geen station
Nieuwpoort
0​
11.493​
371​
Geen station
Tessenderlo
0​
18.838​
367​
Geen station
VICHTE
1.425​
15.222​
364​
Station
TONGEREN
4.060​
31.915​
364​
Station
ANZEGEM
1.420​
15.222​
364​
Station
LICHTERVELDE
19.956​
9.166​
353​
Station
Ham
0​
11.337​
347​
Geen station
LOMMEL
3.065​
34.826​
340​
Station
Maaseik
0​
25.737​
335​
Geen station
Dentergem
0​
8.632​
333​
Geen station
Hamont-Achel
963​
14.458​
331​
Station
Hoeselt
0​
9.921​
330​
Geen station
Dilsen-Stokkem
0​
21.305​
325​
Geen station
Moorslede
0​
11.451​
324​
Geen station
Nieuwerkerken
0​
7.190​
320​
Geen station
Ichtegem
0​
14.355​
317​
Geen station
OOSTKAMP
1.502​
24.200​
304​
Station
De Haan
0​
12.782​
303​
Geen station
AARSELE
185​
20.701​
302​
Station
TIELT
6.012​
20.701​
302​
Station
Mesen
0​
1.074​
300​
Geen station
SCHULEN (HERK DE STAD)
1.684​
12.817​
299​
Station
Riemst
0​
16.850​
291​
Geen station
Gistel
0​
12.265​
290​
Geen station
Lummen
0​
15.366​
288​
Geen station
Oudenburg
0​
9.911​
280​
Geen station
Wellen
0​
7.473​
280​
Geen station
IEPER
7.572​
35.387​
271​
Station
Jabbeke
0​
14.539​
270​
Geen station
Ardooie
0​
9.338​
270​
Geen station
Hooglede
0​
10.142​
268​
Geen station
Halen
0​
9.557​
263​
Geen station
Middelkerke
0​
19.755​
261​
Geen station
Bree
0​
16.695​
257​
Geen station
Kortessem
0​
8.726​
257​
Geen station
Staden
0​
11.639​
252​
Geen station
KORTEMARK
3.169​
12.873​
234​
Station
Bocholt
0​
13.743​
232​
Geen station
Zutendaal
0​
7.345​
229​
Geen station
Koekelare
0​
8.870​
226​
Geen station
BEERNEM
3.764​
16.131​
225​
Station
Kinrooi
0​
12.330​
225​
Geen station
Borgloon
0​
11.455​
224​
Geen station
Wingene
0​
15.039​
220​
Geen station
Oudsbergen
0​
23.791​
205​
Geen station
Pittem
0​
6.834​
199​
Geen station
Spiere-Helkijn
0​
2.056​
191​
Geen station
Peer
0​
16.534​
190​
Geen station
Zonnebeke
0​
12.658​
187​
Geen station
Houthulst
0​
10.332​
185​
Geen station
Ruiselede
0​
5.504​
182​
Geen station
Hechtel-Eksel
0​
12.914​
168​
Geen station
POPERINGE
4.574​
19.947​
167​
Station
Gingelom
0​
8.670​
153​
Geen station
Langemark-Poelkapelle
0​
8.015​
153​
Geen station
Heers
0​
7.554​
142​
Geen station
VEURNE
3.054​
12.419​
129​
Station
Damme
0​
11.146​
125​
Geen station
DIKSMUIDE
3.525​
17.174​
115​
Station
Vleteren
0​
3.611​
95​
Geen station
Voeren
0​
4.387​
87​
Geen station
Heuvelland
0​
7.958​
84​
Geen station
Alveringem
0​
5.054​
63​
Geen station
Herstappe
0​
77​
57​
Geen station
Zuienkerke
0​
2.751​
56​
Geen station
Lo-Reninge
0​
3.237​
51​
Geen station
 
Laatst bewerkt:
Dat de sporen er nog liggen is uiteindelijk niet genoeg hé. Als er een oud niet-geëlektrificeerd enkel-spoor ligt in een smalle bedding is dit daarom niet bruikbaar.
Je stelt het fout voor. Jij had een praktisch bezwaar, namelijk waar je die lijn zou leggen en gedoe met onteigeningen. Er is een grotendeels gevrijwaarde vrije bedding, daar dus.
Er was geen argument "er liggen nog sporen dus het kan". Er liggen overigens geen sporen maar een fietspad zoals ik zei.


@JPV kan je zo'n lap data linken of in een spoiler zetten?
 
Laatst bewerkt:
Want als we het dan toch nationaal bekijken, zou ik zelfs verder durven gaan: er mogen nog meer treinen/spoorlijnen geschrapt worden. Verbindingen tussen knooppunten via trein, dan de rest van het lokale OV via andere OV-vormen. Zou je dat zien zitten?
Wordt ergens het tegendeel beweerd? Er is vrij veel overeenstemming dat zo'n netwerk goed kan werken mits de verschillende modi afgestemd zijn op elkaar - een vorm van tariefintegratie kan bovendien het gebruiksgemak doen toenemen.
Het zou ook helpen om af te stappen van de min of meer stertopologie rond Brussel.

Trein is zeker niet de heilige graal en slechts een middel om het doel (mobiliteit) te bereiken. Trein heeft tegenover een bus algemeen als voordeel sneller te kunnen zijn en per definitie geen last te hebben van verkeer. In de Belgische (Vlaamse) context is er een bijkomend issue dat de Lijn belachelijk onbetrouwbaar is maar da's een perceptieprobleem dat als de Vlaamse overheid zich een betrouwbare partner toont, natuurlijk kan veranderen.
 
Maar bevolkingsdichtheid is een factor. Ja een belangrijke, niet de enige.
Ik vermoed dat je het over de lijn Gent-De Panne hebt, meerbepaald het stukje tussen Lichtervelde en De Panne? Daar speelt toerisme (de kust) ook een rol natuurlijk...
Of heb je het over de lijn Kortrijk-Poperinge? Daar zijn er historische redenen natuurlijk waarom die aangelegd is (vroeger was er nog de spoorlijn van Poperinge die verder de Franse grens over ging, alsook de lijn richting de kust naar Adinkerke) en daar waren ook belangrijke militaire spoorlijnen. Maar ook daar weer is momenteel toerisme een belangrijke factor, want dat is ook de lijn die Ieper bedient...
Lichtervelde - De Panne is idd puur toerisme, maar Poperinge-Kortrijk heeft enkele redenen los van toerisme:
- Bieten: vroeger nogal wat transport van bieten in de streek, waardoor er qua goederenstation best veel gebruik was. Idem met redelijk wat industrie die daar aanwezig is (vooral Menen-Kortrijk). Belang van de boeren niet onderschatten in politiek vroeger.
- Comines/Komen: door het faciliteitenstationnetje is er een Waals/Vlaams belang bij het behouden van van die spoorweg. héél belangrijk.
- geen autostrade: er is pas in 1982 een autostrade gebouwd in Ieper-Kortrijk. De treinverbinding was dus vroeger belangrijk. De bevolkingsdichte gebieden in Limburg hadden al langer een autostrade.
- De gemeenten: samen hebben ze zo'n 190.000 inwoners. Een aantal dat relatief stabiel is en vroeger dus belangrijk was (vroeger hadden ze zelf snog méér inwoners).

Er zijn trouwens héél wat lijnen in gans België afgeschaft:

1691826753358.png
 
Je stelt het fout voor. Jij had een praktisch bezwaar, namelijk waar je die lijn zou leggen en gedoe met onteigeningen. Er is een grotendeels gevrijwaarde vrije bedding, daar dus.
Er was geen argument "er liggen nog sporen dus het kan". Er liggen overigens geen sporen maar een fietspad zoals ik zei.
Het argument "zeker als er nog sporen liggen" staat letterlijk in de post dat ik quote :sarcastic: Ik antwoordde dan ook niet op jou, daarom is er een quote functie zodat je duidelijk kan zien waar het antwoord op is.

Wordt ergens het tegendeel beweerd?
Wederom, ja, indirect door de persoon waar ik op antwoord. Daarom dat ik de vraag ook in 2e persoon aan hem stel...
Hierzo:
Ik maak géén 50 spoorlijnen bij, het zouden er hooguit een handvol zijn om gebieden als Noord-Limburg te ontsluiten, aangevuld met inderdaad een latere dienstregeling. Als ik nu na m'n werk iets ga drinken met collega's terwijl m'n wagen in Diepenbeek staat, dan is mijn laatste trein om half negen 's avonds als ik géén bus wil nemen.

Dat anderen er akkoord mee gaan, wist ik al. Het lijkt mij dan ook een optie die te bewandelen is. Maar in dit geval vroeg ik mij af wat KoC van die optie vond sinds hij ook al kritisch geweest is over bussen/trams en deed uitschijnen dat dat voor hem geen optie is. Indien dat echt geval is, dan zijn er echter geen realistische, goede oplossingen mogelijk vrees ik.
 
Het argument "zeker als er nog sporen liggen" staat letterlijk in de post dat ik quote :sarcastic: Ik antwoordde dan ook niet op jou, daarom is er een quote functie zodat je duidelijk kan zien waar het antwoord op is.
De keuze om op te doeken werd gemaakt toen er nog sporen lagen. De keuze om niet te heractiveren werd in de jaren er na gemaakt, ook niet toen er nog bruikbare sporen lagen.

De lijn mol-Hasselt is zeer recent pas gelektricificeerd en naar dubbel spoor gebracht, in Wallonië zijn er nog wel een aantal lijnen zonder bovenleiding op enkel spoor. Niet echt een argument dus. Op lijn 15 rijdt nog tot 2024 dieselmaterieel, ondanks een bovenleiding (tenzij er intussen toch ander materieel is vrijgekomen)
Wederom, ja, indirect door de persoon waar ik op antwoord. Daarom dat ik de vraag ook in 2e persoon aan hem stel...
Hierzo:
Daar staat niet wat jij er van maakt, ook niet indirect.
Ik had overigens begrepen dat op een forum iedereen mag reageren en als je dat niet wil dat je maar in PM verder moet gaan.
 
Ik had overigens begrepen dat op een forum iedereen mag reageren en als je dat niet wil dat je maar in PM verder moet gaan.
==>
Dat anderen er akkoord mee gaan, wist ik al. Het lijkt mij dan ook een optie die te bewandelen is. Maar in dit geval vroeg ik mij af wat KoC van die optie vond sinds hij ook al kritisch geweest is over bussen/trams en deed uitschijnen dat dat voor hem geen optie is. Indien dat echt geval is, dan zijn er echter geen realistische, goede oplossingen mogelijk vrees ik.
Tuurlijk mag jij er ook op reageren, maar bekijk dan ook de context van de post en eerdere uitspraken van de persoon waarop gericht geantwoord wordt en een vraag aan gesteld wordt. Want nu heb je het uit context getrokken.
 
==>

Tuurlijk mag jij er ook op reageren, maar bekijk dan ook de context van de post en eerdere uitspraken van de persoon waarop gericht geantwoord wordt en een vraag aan gesteld wordt. Want nu heb je het uit context getrokken.
Exact, die context en eerdere uitspraken lijken dus eerder te kaderen in een nood aan mobiliteit en niet in een fetish voor rollend materiaal. De kritiek op bussen lijkt - ook weer context en eerdere uitspraken inderdaad - vooral gestoeld op het schrijnende verhaal dat De Lijn vandaag de dag is.
Cfr de oproep in de modbreak om ook vanuit een ander standpunt te kijken en niet te fixeren op een enkel woord.
 
Exact, die context en eerdere uitspraken lijken dus eerder te kaderen in een nood aan mobiliteit en niet in een fetish voor rollend materiaal. De kritiek op bussen lijkt - ook weer context en eerdere uitspraken inderdaad - vooral gestoeld op het schrijnende verhaal dat De Lijn vandaag de dag is.
Cfr de oproep in de modbreak om ook vanuit een ander standpunt te kijken en niet te fixeren op een enkel woord.
Daarom dat ik hem ook de vraag stel natuurlijk... Of zijn visie op bus/tram (of De Lijn als jij het zo wilt kaderen) ervoor zorgt dat hij zo gefocused is op de treinen of dat deze andere vormen van OV voor hem wel als volwaardig alternatief kunnen dienen.
Want hij heeft hem zowel hier als in het NMBS-topic al heel kritisch opgesteld over alle vormen van OV en niets blijkt voor hem goed te zijn in Limburg of zelfs potentieel te hebben. En nee, ik ga niet de moeite doen om meerdere topics door te spitten om voorbeelden op te rakelen, daarom dat ik in mijn vorige post ook enkel verwees naar zijn laatste uitspraak die hier niet zo ver terug gedaan is.
 

Tja, dat daar nog van verschoten wordt? Bij De Lijn zijn ze (verplicht) al sinds 2009 aan het besparen. De gevolgen van al dat besparen beginnen al een paar jaar beetje bij beetje duidelijk te worden. Dit is daar een voorbeeld van.

En dat is jammer genoeg iets dat je niet meer krijgt recht getrokken op kort/mid termijn.
 
Terug
Bovenaan