Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je moet het meesterbrein en genie Putin toch wel nageven.

Dankzij zijn vlekkeloos verlopen oorlog heeft hij er sinds vandaag 1.300 kilometer grens aan een NATO land bij en niet 1 maar binnenkort 2 nieuwe lesen binnen de alliantie. En dan zwijgen we nog over hoe de NATO naar elkaar toegegroeid is en alle leden meer uitgeven aan defensie dan voor de oorlog.

Echt, een genie die Putin.

Dankzij zijn vlekkeloos verlopen oorlog heeft hij er sinds vandaag 1.300 kilometer grens aan een NATO land bij en niet 1 maar binnenkort 2 nieuwe lesen binnen de alliantie. En dan zwijgen we nog over hoe de NATO naar elkaar toegegroeid is en alle leden meer uitgeven aan defensie dan voor de oorlog.

De reactie van het Kremlin = "Wij voelen ons nu extra bedreigd. Dit is een escalatie en we zullen gepast reageren." :woohoo:
Dat kan eigenlijk alleen door Finland straks binnen te vallen als EU land. Zelfs voor Rusland is dat gewoon zelfmoord.

Dus weer veel 'blah blah blah', maar ze gaan gewoon 'niks' doen.

Voor wie getallen niet zoveel zeggen:
1e42jqncz1sa1.png

Met dit moest ik toch ook weer eens goed lachen. Een Rusland gezinde president is okidoki, een amerika gezinde president 10 jaar installeren geleden heeft tot deze crisis en oorlog geleid. 🤡

“De relaties tussen Rusland en de Verenigde Staten - waarvan de veiligheid en de stabiliteit van de wereld afhangen - gaan helaas door een diepe crisis”, zei Poetin. “Ik kan me er niet van weerhouden te zeggen dat de steun van de VS (...) bij de staatsgreep in Kiev in 2014 heeft geleid tot de huidige crisis in Oekraïne."

Daarmee verwees hij naar de pro-Europese Maidan-revolutie, waarbij de Russisch gezinde Oekraïense president Viktor Janoekovitsj verjaagd werd en de regering omvergeworpen.

Met dit moest ik toch ook weer eens goed lachen. Een Rusland gezinde president is okidoki, een amerika gezinde president 10 jaar installeren geleden heeft tot deze crisis en oorlog geleid. 🤡

“De relaties tussen Rusland en de Verenigde Staten - waarvan de veiligheid en de stabiliteit van de wereld afhangen - gaan helaas door een diepe crisis”, zei Poetin. “Ik kan me er niet van weerhouden te zeggen dat de steun van de VS (...) bij de staatsgreep in Kiev in 2014 heeft geleid tot de huidige crisis in Oekraïne."

Daarmee verwees hij naar de pro-Europese Maidan-revolutie, waarbij de Russisch gezinde Oekraïense president Viktor Janoekovitsj verjaagd werd en de regering omvergeworpen.
Stukje van die 'speech'. Standaard protocol bij het inzweren van nieuwe ambassadeurs, maar Poetin kan het natuurlijk niet laten van te beginnen over gelijkheid, respect, soevereiniteit en inmenging in interne zaken.
Kan iemand hem is zeggen dat Oekraïne geen Russische regio is?

Ondertussen is het wachten tot Oekraïne alles klaar heeft voor hun offensief (vermoed rond mei?) en zien of ze Bakhmut kunnen vasthouden tot dan.

Laatst bewerkt:
Stukje van die 'speech'. Standaard protocol bij het inzweren van nieuwe ambassadeurs, maar Poetin kan het natuurlijk niet laten van te beginnen over gelijkheid, respect, soevereiniteit en inmenging in interne zaken.

Ondertussen is het wachten tot Oekraïne alles klaar heeft voor hun offensief (vermoed rond mei?) en zien of ze Bakhmut kunnen vasthouden tot dan.
Voor de duidelijkheid, Bachmut dat is een stadje met +/- hetzelfde aantal inwoners als Aalst :-o

De claims van Prigozin dat ze Bachmut veroverd hadden (of op zijn minst zo goed als omsingeld) blijken toch ook overdreven als die timelapse klopt, al zitten ze precies wel niet ver van de main railroad.

De claims van Prigozin dat ze Bachmut veroverd hadden (of op zijn minst zo goed als omsingeld) blijken toch ook overdreven als die timelapse klopt, al zitten ze precies wel niet ver van de main railroad.
Hij is inderdaad voorbarig, maar ze zijn de laatste week wel een stuk opgeschoven naar het centrum terwijl de Oekraïeners stilaan worden weggeduwd. Volgens deze bron hebben ze meer ingenomen dan wat je ziet op Liveuamaps. Of het allemaal de moeite waard was zal achteraf blijken. Zou wel een domper zijn voor de Russen als Oekraïne de stad op een voormiddag weer inneemt als ze hun offensief lanceren.

Ik krijg niet gauw tranen in mijn ogen van trots en respect . Maar bij het lezen en zien van dit verhaal, toch traantje moeten weg pinken.
Zowel voor de Oekraïeners als voor de artsen. <3

Ik blijf die Oekraïeners toch een prachtig patriotistisch volk vinden. Kunnen veel landen nog iets van opsteken.

De tijd van veldslagen met tienduizenden/honderdduizenden soldaten lijkt wel voorbij, maar als ik die kaart zie: waarom probeert Rusland Bakhmut niet gewoon te omsingelen? I.p.v. zoveel troepen in te zetten om Bakhmut met statische straatgevechten in te nemen, zet al die troepen (en rollend materieel) in om die flanken te doorbreken. Desnoods door te concentreren op één punt (like in good 'ol blitzkrieg) en dan die supply lines te verstoren?
Ben ik daar te veel in een comfortabele armchair positie voor, of zijn die Russische (hoge) officieren gewoon zo enorm incompetent?

De tijd van veldslagen met tienduizenden/honderdduizenden soldaten lijkt wel voorbij, maar als ik die kaart zie: waarom probeert Rusland Bakhmut niet gewoon te omsingelen? I.p.v. zoveel troepen in te zetten om Bakhmut met statische straatgevechten in te nemen, zet al die troepen (en rollend materieel) in om die flanken te doorbreken. Desnoods door te concentreren op één punt (like in good 'ol blitzkrieg) en dan die supply lines te verstoren?
Ben ik daar te veel in een comfortabele armchair positie voor, of zijn die Russische (hoge) officieren gewoon zo enorm incompetent?
Momenteel is dit niet mogelijk door de modder.
Bovendien zit men met vooraf aangelegde verdediginglinies die er vaak al van 2014 liggen.
Dat doorbreek je niet zomaar, zeker niet in open terrein met onvoldoende luchtsteun en tanks die veel kwetsbaarder zijn dan in 1940.

Op dit moment beperkt men zich (naast het vechten in de stad) tot het bombarderen van de weinige aanvoerroutes die de Oekraïners nog hebben, met zeer zware materiële- en menselijke verliezen aan oekraïense kant.
Het kan vreemd lijken voor mensen die enkel de Westerse pers volgen maar ook de Oekraïense supersoldaten hebben te maken met immense verliezen. Gisteren was er nog filmpje op Telegram waar een 30 tal Oekraïense soldaten die lagen te rusten in een schuurtje werden opgeblazen met één artillerie-voltreffer.
Het tot de laatste man verdedigen van Bachmut is een stommiteit gebleken, hopelijk voor Oekraïene laten ze in het vervolg Zelensky geen militaire beslissingen meer nemen.

Van een gigantische bocht van de Oekraïense diplomatie gesproken !!!
Onderhandelen over de krim is plotseling wel mogelijk.
Wel enkel als ze aan de grens van het schiereiland zouden staan...
Wat ze m.i. nooit gaat lukken

Misschien onder druk van Biden. Het zijn volgend jaar presidentsverkiezingen en als de oorlog tegen dan nog altijd voortsleept zoals nu of in een bevroren conflict belandt, wordt dat moeilijk om uit te leggen aan de kiezer. Héél veel hangt af hoe het Oekraïense offensief zich kan ontplooien en of die Westerse Wunderwaffe het verschil kunnen maken.

Daar is toch 0 bocht aan. Wat denk je, als ze doorstoten tot aan de Krim dat ze plots gaan zeggen "oke, je mag de Krim houden"? De onderhandeling over de Krim zal nog altijd zijn "bol het af" maar dat ze evenwel weer Rusland militair toelaten de havens te gebruiiken.

Terug
Bovenaan