Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vaak wel DJI materiaal. Ik dacht dat china enkel aan de russen leverden? :unsure:
Wat op een manier wel gevaarlijk is. Ik meen me te herinneren dat bepaalde data toch naar chinese servers gestuurd wordt maar of ze realtime troepen kunnen volgen lijkt me sterk.
https://www.demorgen.be/nieuws/kijk...zorgen-om-spionage-via-eigen-drones~ba92f61c/
Los van de oorlog maar ik snap eigenlijk niet dat we als het Westen zo hard in zitten met de veiligheid van zo'n drones maar langs de andere kant ook geen alternatief voorzien voor de productie van zulke zaken. Eigenlijk wel iets wat me erg stoort aan ons eigen gedrag, continue commentaar leveren maar langs de andere kant dan wel wat passief zitten toekijken als het gaat over oplossingen.

Los van de oorlog maar ik snap eigenlijk niet dat we als het Westen zo hard in zitten met de veiligheid van zo'n drones maar langs de andere kant ook geen alternatief voorzien voor de productie van zulke zaken. Eigenlijk wel iets wat me erg stoort aan ons eigen gedrag, continue commentaar leveren maar langs de andere kant dan wel wat passief zitten toekijken als het gaat over oplossingen.
Das eigen aan het outsourcen van al die technologieën aan het buitenland. Globalisatie weetjewel :) Technologieen hier ontwikkelen en bouwen kost gewoon teveel. Liever dat goedkoop in china laten maken en vaak geven we ,al dan niet bewust, onze knowhow mee af. Met patenten lacht china al een decenniatje of twee. China heeft het allemaal in dank afgenomen.
Trouwens DJI is echt geschift qua technologie. Hun nieuwe O3 gaat vlot 10km met 30ms latency en fullHD image. Fatshark heeft een tijdje de markt gedomineerd met analoge oplossingen (US based) maar heeft snel de duimen moeten leggen toen DJI op de proppen kwam in de FPV scene.

Hang daar eens een bommetje aan :S en yes dat filmpje is hoe je het ziet in je fpv bril.

Laatst bewerkt:
Wat die gespeelde commotie van Rusland over verarmd uranium betreft dat zou geleverd worden. Rusland heeft zelf ook stocks aan verarmd uranium, maar gebruiken zij die ook in dit conflict? Dat kan ik niet meteen terugvinden.

Een open brief van een aantal economisten, unief professoren, etc aan Jeffrey Sachs, die blijkbaar Kremlin propaganda aan het verspreiden was. Ik denk dat deze eigenlijk gewoon gebookmarked kan worden hier want die weerlegt bijna alle simpele Kremlin propaganda die we van bepaalde personen hier elke week/maand opnieuw mogen aanhoren.

Wat die gespeelde commotie van Rusland over verarmd uranium betreft dat zou geleverd worden. Rusland heeft zelf ook stocks aan verarmd uranium, maar gebruiken zij die ook in dit conflict? Dat kan ik niet meteen terugvinden.

Hoogstwaarschijnlijk gebruiken ze die niet. Wegens niet mogelijk, dus niet uit terughoudendheid.
In 2016 hebben ze nieuwe tankmunitie voorgesteld, één met wolfraam en één met verarmd uranium.
Er zijn foto's van de versie met wolfraam (3BM60) in Oekraïne maar de DU-versie is nog nergens gespot.

2e probleem is dat die DU-versie enkel compatibel is met een nieuwe autolader... die ook nog niet in het wild gezien is.
Zelfs de T-72B3M rollen blijkbaar van de band met de oude autolader en loopstabilisator (gebaseerd op foto's van de fabrieken en vernielde/buitgemaakte tanks.)

Lijkt op een typisch geval van Russische bravoure, waar ze nieuwe technologie voorstellen maar het in de praktijk niet kunnen inzetten.

edit : T-90's en T-72B3M zouden die nieuwe autolader moeten hebben.
Zowel vernietigde als in opbouw zijnde T-72B3M's zijn gespot met de oudere lader, over de T-90 kan ik niks zeggen.

Laatst bewerkt:
Duitsland heeft geleverd: 18 Leopard 2A6 tanks en 40 Marder IFV zijn aangekomen.
Later komen nog Leopard 1 tanks uit Duitsland.
De Bradleys staan naar het schijnt al een tijdje in Oekraïne.
Tijd dat de grond droog wordt!

Hebben ze niet eerder honderden en honderden tanks nodig? Het front is honderden kilometers lang. 't Is nu toch niet dat je met 40 tanks een oorlog tegen Rusland kan winnen. Waarom niet defensief veel meer materiaal stationeren en Rusland zich stuk laten lopen? Zonder zelf desnoods Rusland aan te vallen om niet tegen de schenen te stampen wat WO3 betreft.

Hebben ze niet eerder honderden en honderden tanks nodig? Het front is honderden kilometers lang. 't Is nu toch niet dat je met 40 tanks een oorlog tegen Rusland kan winnen. Waarom niet defensief veel meer materiaal stationeren en Rusland zich stuk laten lopen? Zonder zelf desnoods Rusland aan te vallen om niet tegen de schenen te stampen wat WO3 betreft.
Een front van duizend kilometer betekent niet dat er langs die duizend kilometer even hard gevochten wordt. Als je als aanvaller een grote aanvalsmacht concentreert op één plek, verplicht je de verdediger om dat ook te doen en dus de rest van het front te verzwakken. Een doorbraak door de verdedigingslinie op één punt kan namelijk zeer grote gevolgen hebben.

Een front van duizend kilometer betekent niet dat er langs die duizend kilometer even hard gevochten wordt. Als je als aanvaller een grote aanvalsmacht concentreert op één plek, verplicht je de verdediger om dat ook te doen en dus de rest van het front te verzwakken. Een doorbraak door de verdedigingslinie op één punt kan namelijk zeer grote gevolgen hebben.
Klopt inderdaad. Maar als je weet dat Rusland nog duizenden tanks over heeft dan is er imo nog veel meer nodig om een verschil te maken.

Klopt inderdaad. Maar als je weet dat Rusland nog duizenden tanks over heeft dan is er imo nog veel meer nodig om een verschil te maken.

Duizenden zijn relatief want niet allemaal operational.
Dan moet je nog een getrainde crew hebben en moet je beide nog op de juiste plaats krijgen.

Er is hier al een foto gepost van een T-5 in verhouding met een Challenger. Dan merk je ook dat Rusland bijna een swarmtactiek ga moeten toepassen

Die duizenden tanks krijgt Rusland ook niet op een half uurtje op de juiste plaats e.
Front is duizend km lang, met de juiste intel op de correcte plaats kan je met enkele 10-tallen (tanks/IFV/...) al een serius verschil maken.
Natuurlijk voor beide kanten e.

Het is ook niet "1 Russische tank voor 1 Oekraiense tank" e. Zie vb beelden van Voehledar enkele weken geleden of in het begin van de oorlog. Tanks kan je ook uitschakelen met mijnenvelden of javelins. Maar zonder degelijke tanks/IFV in het offensief trekken is redelijk zinloos.

Daarnaast is ook de kwaliteit van de tanks van belang. Zonder diep in details te treden zijn moderne westerse tanks en Russische toch min of meer gelijkwaardig. Die duizenden tanks die Rusland nog heeft zijn niet allemaal moderne of gemoderniseerd e (net zoals die van het westen hoor). Er is verschil tussen kwaliteit dat Oekraine nu geleverd krijgt en wat Rusland (blijkbaar) nog kan boven halen.
Mocht Duitsland nu nog wat oude Panzers of Tigers uit zijn hoed toveren zou je dit nog kunnen vergelijken maar over het algemeen is de concensus toch dat de nu aan Oekraine geleverde een pak beter zijn dan wat Rusland nog in voorraad heeft (tenzij ze bij andere landen zouden kunnen gaan aankopen)

Mocht Duitsland nu nog wat oude Panzers of Tigers uit zijn hoed toveren zou je dit nog kunnen vergelijken maar over het algemeen is de concensus toch dat de nu aan Oekraine geleverde een pak beter zijn dan wat Rusland nog in voorraad heeft (tenzij ze bij andere landen zouden kunnen gaan aankopen)
Gevechtsklare Panzers of Tigers veil je best meteen aan een verzamelaar/museum. Met dat geld kan je waarschijnlijk een nieuwe moderne tank kopen ;-).

Het is misschien een heel rare plaats om te vragen, maar ik ga er van uit dat relatief veel mensen die hier lezen/posten wel een bepaalde fascinatie zullen hebben voor alles wat betreft militaire voertuigen/vliegtuigen.

Kennen jullie nog leuke Youtube kanalen rond militaire voertuigen en vliegtuigen? Meevliegen, rijden, varen?

Het voorbeeld die me doen zoeken heeft is https://www.youtube.com/@SamEckholm , korte filmpjes en hij vliegt effectief mee met bepaalde dingen.

Gevechtsklare Panzers of Tigers veil je best meteen aan een verzamelaar/museum. Met dat geld kan je waarschijnlijk een nieuwe moderne tank kopen ;-).
I know, vandaar dat ik zeg "uit zijn hoed toveren" en niet uit stock halen ;-)
Tbh, weet zelfs niet of die Duitsers iets anders van MBT hebben ontworpen/gebouwd buiten deze en de Leopard 1- 2.

Daarnaast is ook de kwaliteit van de tanks van belang. Zonder diep in details te treden zijn moderne westerse tanks en Russische toch min of meer gelijkwaardig. Die duizenden tanks die Rusland nog heeft zijn niet allemaal moderne of gemoderniseerd e (net zoals die van het westen hoor). Er is verschil tussen kwaliteit dat Oekraine nu geleverd krijgt en wat Rusland (blijkbaar) nog kan boven halen.
En daarnaast is ook de kwaliteit van de tankbemanning van belang!
Ondertussen ben ik er wel 100% zeker van dat die aan Oekraïense kant nu veel hoger is dan aan de Russische kant.
Ik vraag me af hoeveel Russische tankies een half jaar geleden reeds met een tank gereden hebben en of die ondertussen een goede opleiding hebben gekregen. Oekraïeners wel, Russen vrijwel zeker niet.
Die Russen gaan hun tank amper onder controle hebben, laat staan dat ze in gevechtsformatie kunnen opereren!

Er wordt hier veel gezegd: de Russen leren bij! Maar is dat ook zo?

Die Russen gaan hun tank amper onder controle hebben, laat staan dat ze in gevechtsformatie kunnen opereren!
Zouden ze nog steeds de omgekeerde koppelingspedaal van de T34 gebruiken? (Dat ding was zo ontworpen dat om te ontkoppelen je je voet van het pedaal moest halen, en om te koppelen de voet op het pedaal moest zetten, dus als de chauffeur uitgeschakeld was, reed dat ding automatisch vooruit)

Het is misschien een heel rare plaats om te vragen, maar ik ga er van uit dat relatief veel mensen die hier lezen/posten wel een bepaalde fascinatie zullen hebben voor alles wat betreft militaire voertuigen/vliegtuigen.

Kennen jullie nog leuke Youtube kanalen rond militaire voertuigen en vliegtuigen? Meevliegen, rijden, varen?

Het voorbeeld die me doen zoeken heeft is https://www.youtube.com/@SamEckholm , korte filmpjes en hij vliegt effectief mee met bepaalde dingen.
Hasard Lee, Growler Jams, zoeken op VFA cruise video levert ook mooie resultaten op. Voor informatieve podcasts nummer 1 is Fighter Pilot Podcast. Qua meevliegen in semiprofessionele show format is er denk ik een zeer beperkt aanbod. Boten of landvoertuigen zijn mijn fetish niet dus kan ik niet bij helpen.

Mark Felton

Lijkt er toch op dat het slechts een kwestie van dagen is voor de Oekrainers zich finaal terugtrekken. Zoals genoeg herhaald, heeft het geen zin die stad koste ten koste te verdedigen, plus het wordt ook steeds moeilijker en de Russen hebben week na week wel steeds kleine vooruitgang geboekt.
Met plezier en met enkele weken voortschrijdend inzicht neem ik mijn woorden terug. Het is voor de Russen helemaal stilgevallen daar. Da's het verschil natuurlijk tussen analyses op basis van media en analyses op basis van de echte cijfers.

Met plezier en met enkele weken voortschrijdend inzicht neem ik mijn woorden terug. Het is voor de Russen helemaal stilgevallen daar. Da's het verschil natuurlijk tussen analyses op basis van media en analyses op basis van de echte cijfers.
De macht van de Russen wordt ook imo wat overdreven. De Wagner boys hebben hier in Moz in 2019 slagen gekregen van farmers met pangas, speren en bolt action guns.

De reden was terug hetzelfde, de aanval getrokken zonder goeie militaire intelligentie, voorbereiding en strategie.

Terug
Bovenaan