Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er is een groot verschil tussen lobbyen (doet iedereen, ook buitenlandse entiteiten, wat in sommige gevallen uiteraard heel problematisch is), en een verkiezing actief helpen vervalsen (wat Rusland doet en heeft gedaan). Bv. posters, flyers en tv-programma's financieren is nog wel iets anders dan stemcomputers hacken om de stemuitslag te wijzigen eh.
Vallen doodseskaders ook onder lobbywerk? :biglaugh:

Ik vind het een beetje naast de kwestie om te willen bewijzen dat "het Westen", en dan vooral de VS, als grootmacht die zijn geopolitieke positie probeert te behouden/versterken ook geen heilige/heiligen zijn. Ik denk dat niemand dat hier gelooft?

Maar als ik als West-Europeaan moet kiezen tussen een conservatief, autocratisch, russocentrisch regime of de imperfecte democratische, vrije regimes van "het Westen", en de manier waarop die twee types van regimes met andersdenkenden omgaan, heb ik vrij snel gekozen.
En vreemd genoeg lijkt hét zustervolk bij uitstek van de Russen, de Oekraïners, voor hetzelfde te kiezen, en daarvoor moeten ze dan bloeden.

Ik vind het een beetje naast de kwestie om te willen bewijzen dat "het Westen", en dan vooral de VS, als grootmacht die zijn geopolitieke positie probeert te behouden/versterken ook geen heilige/heiligen zijn. Ik denk dat niemand dat hier gelooft?
Als ik deze draad lees lijkt het er anders op dat er nog heel wat zijn die dat geloven.
De vergelijking tussen de VS en Rusland wordt wmb niet gemaakt om misdaden goed te praten, maar om dubbele standaarden bloot te leggen.
Dat is een eigen belang trouwens. Juist het Westen zou niet moeten zwelgen in doorzichtige propaganda, afpersing of overwinnaarsrecht maar een heldere coherente eerlijkere op vrede gerichte strategie moeten volgen.
De rest van de wereld kijkt namelijk ook mee en uiteindelijk lopen we het risico om onszelf te isoleren ipv de boodschap en het heil van welvarende democratiën te verspreiden.

Maar als ik als West-Europeaan moet kiezen tussen een conservatief, autocratisch, russocentrisch regime of de imperfecte democratische, vrije regimes van "het Westen", en de manier waarop die twee types van regimes met andersdenkenden omgaan, heb ik vrij snel gekozen.
Als Belg heb ik die keuze ook gemaakt. Zoals de meesten in ons land en bij uitbreiding het Westen. Maar om die keuze op langere termijn levensvatbaar te houden, past ook een kritische blik en een verwerping van onze eigen hypocrisie en dubbele standaarden.

Dat was nochtans wel de aanleiding voor de discussie.
Europa/US moest zich niet verlagen tot verkiezingsmanipulatie en andere duistere zaken die Rusland wel achter de schermen deed om zijn invloedsfeer weer uit te breiden.

En vreemd genoeg lijkt hét zustervolk bij uitstek van de Russen, de Oekraïners, voor hetzelfde te kiezen, en daarvoor moeten ze dan bloeden.
Aan wat autocratieën zoals Rusland, China of Saudi-Arabië doet, kunnen we weinig veranderen. Wat wij als Westerse liberale democratieën doen, daar hebben we wel inspraak in. Dan mag de lat ook wel iets hoger liggen dan 'niet zo slecht als Rusland' vind ik. En dan vind ik het jammer om posts te lezen die de daden van het Westen minimaliseren omdat Rusland nog grotere schurkenstreken uithaalt.

Aan wat autocratieën zoals Rusland, China of Saudi-Arabië doet, kunnen we weinig veranderen. Wat wij als Westerse liberale democratieën doen, daar hebben we wel inspraak in. Dan mag de lat ook wel iets hoger liggen dan 'niet zo slecht als Rusland' vind ik. En dan vind ik het jammer om posts te lezen die de daden van het Westen minimaliseren omdat Rusland nog grotere schurkenstreken uithaalt.
Ik wil niets minimaliseren, maar het zoveelste rondje "jamaar hoho het Westen hé" in een thread waar we ondertussen de oorlogsmisdaden van de Russen niet meer tellen vind ik gewoon niet erg nuttig, daar zijn andere threads voor. Zeker omdat sommige van de "kritische" mensen hier (niet jij), nogal een vreemde definitie van dat woord hebben.

Ik wil niets minimaliseren, maar het zoveelste rondje "jamaar hoho het Westen hé" in een thread waar we ondertussen de oorlogsmisdaden van de Russen niet meer tellen vind ik gewoon niet erg nuttig, daar zijn andere threads voor. Zeker omdat sommige van de "kritische" mensen hier (niet jij), nogal een vreemde definitie van dat woord hebben.
Zeker akkoord dat zulke discussies beter in een apart topic worden gevoerd maar ik snap ook wel dat er reactie komt wanneer iemand hier claimt dat de V.S. zich in tegenstelling tot Rusland nooit aan verkiezingsmanipulatie heeft bezondigd. Dan moet ik ook al moeite doen om te zwijgen.

Als Belg heb ik die keuze ook gemaakt. Zoals de meesten in ons land en bij uitbreiding het Westen. Maar om die keuze op langere termijn levensvatbaar te houden, past ook een kritische blik en een verwerping van onze eigen hypocrisie en dubbele standaarden.

Vreemde communicatie-tactieken die je dan hanteert als dat de bedoeling is van je posts hier. We kunnen aan 100 BG'ers vragen wat de posts van fantam inhouden, en op jezelf na zou niemand dat lijntje met jou associeren.

Er zijn vast betere bronnen te vinden en tactieken te hanteren dan alles gewoon klakkeloos over te nemen van het Kremlin en Kremlin gesponsorde kanalen, ten einde een kritische blik te werpen op onze eigen Westerse maatschappij. En neen, je hoeft daarvoor niet de onbetrouwbare MSM (sic) te gebruiken.

Om een jaar na de inval nog steeds dezelfde dingen te moeten lezen die uit het Kremlin-draaiboek van Februari 2022 komen, is een beetje "hypocriet" (hebdem?) voor iemand die graag kritische blikken werpt. Seffes gaan we weer met de filmpjes van Mearsheimer afkomen.

Welke heldere coherente eerlijkere op vrede gerichte strategie zou het Westen moeten volgen, volgens jou? Je legt de schuld weer bij het Westen voor de Oekraine-problematiek. Zie je wat ik bedoel met Kremlin-propaganda?

Xi Jinping is in Moskou. Benieuwd wat er uit gaat komen, maar ik heb er geen goed gevoel bij...
Er zijn al Chinese wapenleveringen geweest, ik vermoed dat het wel eens kan worden opgekrikt maar dan ben ik benieuwd hoe het Westen daarop gaat reageren en welk effect dat gaat hebben op termijn. Sancties opleggen aan China, zijn we daar klaar voor?

Situatie bij Adviivka, vanwaar Oekraïne sinds 2014 de Donbas beschiet, lijkt me ook wel penibel. In het noorden van de stad zijn de Russen door de verdediging gebroken en hebben de spoorlijn overgestoken. Als ze tot in Petrovskoye kunnen geraken wordt het nog moeilijk om de stad te bevoorraden. In het zuidwesten van de stad is de verdediging ook teruggedrongen en vinden gevechten plaats in de buitenwijken van de stad.

Laatst bewerkt:
Situatie bij Adviivka, vanwaar Oekraïne sinds 2014 de Donbas beschiet, lijkt me ook wel penibel. In het noorden van de stad zijn de Russen door de verdediging gebroken en hebben de spoorlijn overgestoken. Als ze tot in Petrovskoye kunnen geraken wordt het nog moeilijk om de stad te bevoorraden. In het zuidwesten van de stad is de verdediging ook teruggedrongen en vinden gevechten plaats in de buitenwijken van de stad.

Ja inderdaad. Rusland wil kost wat kost die overwinning. Het maakt niet uit waar of hoe, hoe groot of klein de overwinning is, pyrrhus overwinning of niet. Ze willen nog eens pronken met een trofee.

We moeten verder ook opletten met Rusland te onderschatten. Ze hebben fouten begaan, ze begaan nog altijd fouten, maar dit wil niet zeggen dat Oekraïne de oorlog 'zomaar' en 'poepsimpel' zal winnen. Zo werkt dat niet.

Was gisteren al op Canvas en daarnet nog eens de herhaling maar voor zij die het nog niet gezien hebben en maar blijven schermen met het narratief dat "wij" niet genoeg gedaan hebben om onze kameraad te paaien en begrip moeten tonen voor zijn standpunt. Telkens zijn "we" eigenlijk te soft geweest, je kan met Putin blijven praten tot hij in jouw living zit.

Putin and the presidents

Was gisteren al op Canvas en daarnet nog eens de herhaling maar voor zij die het nog niet gezien hebben en maar blijven schermen met het narratief dat "wij" niet genoeg gedaan hebben om onze kameraad te paaien en begrip moeten tonen voor zijn standpunt. Telkens zijn "we" eigenlijk te soft geweest, je kan met Putin blijven praten tot hij in jouw living zit.

Putin and the presidents
Dit is ook een goede docu van de BBC.
3 delen dus redelijk lang : Maidan en Krim invasie, Syrië, en deel 3 is natuurlijk de invasie van 2022.

In het Frans te bekijken op ARTE, ook op bvb. BBC iPlayer te vinden.

Er zijn al Chinese wapenleveringen geweest, ik vermoed dat het wel eens kan worden opgekrikt maar dan ben ik benieuwd hoe het Westen daarop gaat reageren en welk effect dat gaat hebben op termijn. Sancties opleggen aan China, zijn we daar klaar voor?

Kunt ge ook zeggen over China he zijn ze al klaar tegen de VS dat denk ik niet.

China hun economie gaat ook niet meer zoals ze gehoopt hadden, nu hopen dat ze Taiwan laten zijn voor wat het is.

Terug
Bovenaan