Nooit dergelijke reacties begrepen.Alsof het in zo'n zaken draait om wie het grote gelijk heeft. Ik hoop dat je gelukkig bent de dag dat Oekraïne verliest gezien jij het zeer waarschijnlijk achte.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nooit dergelijke reacties begrepen.Alsof het in zo'n zaken draait om wie het grote gelijk heeft. Ik hoop dat je gelukkig bent de dag dat Oekraïne verliest gezien jij het zeer waarschijnlijk achte.
Bedrijven met autocratisch bestuur vergelijken met een dictatoriaal regime met een paraat leger en atoomwapens...ok.Dergelijke analyses vertrekken altijd van het standpunt dat er voor het begin van de oorlog geen opties waren. Dictators hebben meestal bepaalde dingen gemeen:
- Evolueren naar dictatorship over langere tijd
- Hebben een gigantisch ego en willen dat je met ze rekening houdt.
Een papiertje laten tekenen werkt uiteraard niet, Hitler en Putin lachen daar mee. Hen inpassen echter is wel degelijk mogelijk, voor dat er ook maar een schot afgevuurd is, doen we elke dag in bedrijven met autocratisch bestuur, en daar zijn er veel van. Dus waarom niet met dergelijke overheden? Vraagt ”enkel” heel veel werk en gehannes. Ja, makkelijk is dat niet, maar m.i. nog altijd beter als miljoenen doden.
Het was al ongeveer 2 jaar duidelijk dat Rusland ging aanvallen en zo goed als niks Poetin van gedacht ging doen veranderen.- RU dat UA gaat aanvallen? Kom, zo gek is Putin niet
Nooit geleverd.- Geen sprake van leveren van lange afstandswapens
Er is altijd gezegd dat tank of vliegtuigen momenteel niet nodig waren, kan me niet herinneren dat er gezegd is dat ze nooit geleverd gingen worden. Er zijn trouwens nog altijd geen Westerse jets geleverd.- Geen sprake van het leveren van tanks en vliegtuigen
In welke zin is de NAVO directe partij, welke troepen hebben we daar? ; is er een no-fly zone?- Geen sprake van dat NATO zich zou gaan betrekken in dit conflict
Gelukkig is Kiev niet in 3 dagen gevallen- Het 1ste oorlogsjaar is al voorbij
Al tientallen keren gebeurd zonder dat WO3 uitbrak. Zowel RU als CN hebben bijvoorbeeld bemande U-2 spionagevliegtuigen neergeschoten tijdens de koude oorlog.- RU heeft al een eerste US drone neergehaald
Tja, wie begint er dan ook over.- En nu hebben we het hier al om daar al te gaan vechten
Dus de wereld is zwart of wit.1) Een kleiner Oekraïne, eventueel een ”Berlijnse muur” tussen Oost en West
en
2) WO3
Jij voor optie 2 gaat?
Enquete op straat"Vechten voor je land"
Dergelijke analyses vertrekken altijd van het standpunt dat er voor het begin van de oorlog geen opties waren. Dictators hebben meestal bepaalde dingen gemeen:
- Evolueren naar dictatorship over langere tijd
- Hebben een gigantisch ego en willen dat je met ze rekening houdt.
Een papiertje laten tekenen werkt uiteraard niet, Hitler en Putin lachen daar mee. Hen inpassen echter is wel degelijk mogelijk, voor dat er ook maar een schot afgevuurd is, doen we elke dag in bedrijven met autocratisch bestuur, en daar zijn er veel van. Dus waarom niet met dergelijke overheden? Vraagt ”enkel” heel veel werk en gehannes. Ja, makkelijk is dat niet, maar m.i. nog altijd beter als miljoenen doden.

Ma lol hoe overduidelijk is het dat dat gewoon een kerel is met een masker?
![]()
Expert over Poetins bezoek aan bezet Marioepol: “Toeval, maar dit komt over als serieuze middelvinger naar het Westen”
Nog nooit kwam hij zo dicht bij het front. Vladimir Poetin heeft volgens Russische media een verrassingsbezoek gebracht aan de bezette havenstad Marioepol. Zaterdag ging hij ook langs op de Krim om de negende ‘verjaardag’ van de annexatie te vieren. En dat één dag nadat het Internationaal...m.nieuwsblad.be
Video:
Leuk voor hem dat hij dat denkt.Ons professionele leger telt momenteel een ±35k militairen. Bij een invasie of een grote oorlog kom je er idd niet met die aantallen.
Een vriend die in het leger zit zegt droogweg volgend... Bij een grootschalige oorlog/invasie zitten wij feitelijk nog redelijk safe. Wij (de militairen) dienen om jullie (het kannonvlees) op te leiden. Dus het aantal beroepsmilitairen die naar het front gestuurd worden zal eerder beperkt zijn.
Dat zullen wss squad leaders zijn die een groepje burgers op sleeptouw nemen.
Dat had uiteraard voor de oorlog moeten gebeuren., daar is het nu idd te laat voor.Vertel eens hoe jij Rusland in een impasse zou brengen als je blijkbaar niet wilt (militair) escaleren?
Aangezien het volgens jou enkel veel werk en gehannes is heb je al een goed idee neem ik aan?
Het verleden heeft dit al meermaals bewezen (Oa heel die VS soap in het Midden Oosten met als resultaat: Het is daar nu op veel plaatsen, slechter als daarvoor). En het is hier al 100x gezegd dat als Poetin vermoord wordt, de kans dat het nog slechter zal worden groter is dan dat het beter zal worden. (De ironie ten top).Verbazingwekkend dat velen zo'n fundamentalistische ideeën over democratie hebben. Alsof het Westen ooit op een keer wakker werd, hoera we zijn een democratie. Of denk je echt dat Rusland gegarandeerd een democratie gaat worden als als we hem platgewalst hebben? Ga je dan weer opnieuw vechten tegen zijn opvolger? Straks moet ik de Russen nog gaan geloven over dat oorlogszuchtige Westen.
En dan nu vanuit Russisch perspectief...."Hen inpassen", "rekening met hen houden", ik vind het allemaal bijzonder vaag.
Men heeft jarenlang rekening gehouden met Poetin, samengewerkt met hem (kijk maar hoe afhankelijk bv. Duitsland was voor gasinvoer). Altijd uitgenodigd op de G20 enz.
Zelfs toen hij plots de Krim annexeerde, is men Poetin nog blijven betrekken en uitnodigen bij alles.
Op amper 3 jaar tijd zijn ex-sovjet landen of landen die deel uitmaakten van het warschau pact geabsorbeerd door de EU en de Nato. Toegegeven er zit hier heel wat politiek werk aan vooraf maar je kan niet ontkennen dat een EU en Nato hun invloedssfeer sterk uitgebreid hebben.Idd, en het is precies dat waar je nooit tegen kan vechten. Als het Westen er in slaagt om RU plat te walsen creëert dat alleen maar meer wantrouwen tegenover het Westen en zit er in geen tijd Putin II.Poetin is ne oorlogsmisdadiger en ne gangster, maar hij houdt zo'n land wel samen en iedereen ziet op naar hem.
).Dat had uiteraard voor de oorlog moeten gebeuren., daar is het nu idd te laat voor.
En op jouw vraag te antwoorden, ja men had Putin idd een prominente rol moeten geven op het wereldtoneel al was het maar voor de show. Was de enige manier om de Rusland stapsgewijs in het Westen te integreren.
Verbazingwekkend dat velen zo'n fundamentalistische ideeën over democratie hebben. Alsof het Westen ooit op een keer wakker werd, hoera we zijn een democratie. Of denk je echt dat Rusland gegarandeerd een democratie gaat worden als als we hem platgewalst hebben? Ga je dan weer opnieuw vechten tegen zijn opvolger? Straks moet ik de Russen nog gaan geloven over dat oorlogszuchtige Westen.
Ja meneer Gorbatsjov... tis spijtig dat uw economisch blok uit elkaar gevallen is maar geen nood we gaan geen expansiedrang tonen hoor vanuit de Nato hoor.
Natuurlijk zou het cijfer bereidwilligen dan stijgen.De cijfers zullen wel helemaal anders zijn, als we in een situatie zouden belanden zoals Oekraïne.
Beeld u in dat ze uw huis vernielen, je kinderen of neven/nichten zouden deporteren, dat je geen vrijheid meer zult hebben te doen en zeggen wat je wilt, uw vrouw zouden verkrachten, denk je de een normale mens dit zou laten begaan zonder actie te ondernemen.
Dat lijkt plausibel, maar dan moeten we toch een verklaring vinden voor een immigratieland als Zweden.Ik vraag me feitelijk wel af in hoeverre migratie hier iets mee te maken heeft. Ik bedoel dit niet racistisch of zo maar als je nog een sterke band met het thuisland hebt voel je u geroepen om te gaan vechten voor het land waar je verblijft?
Economisch zeer interessant voor rusland jaIk dacht dat we een concreet antwoord gingen krijgen, is het weer gewoon wat leeg geblaat. Welke prominentere rol moest Putin gekregen hebben? Master of the Universe? En Rusland integreren in het Westen? Que?
Sovjet Unie een economisch blok? Die 50 jaar onderdrukking van gans Oost Europa was puur economisch?
) was toch een economisch pact tussen de landen grotendeels aangesloten bij het warschau pact?Economisch zeer interessant voor rusland ja
Ook een reden dat die landen en masse naar de EU gevlucht zijn.
Het Comecon (niet te verwarren met comicon) was toch een economisch pact tussen de landen grotendeels aangesloten bij het warschau pact?
Zoals @JorisBlack aanhaalt is dat ook gewoon gebeurd hoor. Men heeft Poetin altijd behandeld alsof hij economisch belangrijker was dan effectief het geval was, zelfs nadat ze zichzelf begonnen te isoleren door de Krim te annexeren.Dat had uiteraard voor de oorlog moeten gebeuren., daar is het nu idd te laat voor.
En op jouw vraag te antwoorden, ja men had Putin idd een prominente rol moeten geven op het wereldtoneel al was het maar voor de show. Was de enige manier om de Rusland stapsgewijs in het Westen te integreren.
Niemand heeft dat hier geclaimed, je bent weer in het ijle aan het orakelen tegen dingen die niet gezegd zijn.Verbazingwekkend dat velen zo'n fundamentalistische ideeën over democratie hebben. Alsof het Westen ooit op een keer wakker werd, hoera we zijn een democratie. Of denk je echt dat Rusland gegarandeerd een democratie gaat worden als als we hem platgewalst hebben? Ga je dan weer opnieuw vechten tegen zijn opvolger? Straks moet ik de Russen nog gaan geloven over dat oorlogszuchtige Westen.
Ik wil best sympathie hebben voor Rusland hoor, ik heb dat altijd een zeer interessante cultuur gevonden. Maar op een bepaald moment moet je wel onder ogen zien dat zelfs hun Oost-Slavische broeders, ook Orthodoxen, liever een Westerse koers varen dan "samen te werken" met Rusland (wat altijd een zekere verknechting inhoudt). En de respons hierop is het innemen van gebied, uitmoorden van burgers, en deporteren van kinderen.En dan nu vanuit Russisch perspectief....
Ja meneer Gorbatsjov... tis spijtig dat uw economisch blok uit elkaar gevallen is maar geen nood we gaan geen expansiedrang tonen hoor vanuit de Nato hoor.
A few moments later....Insert de EU. Al aan het sluimeren sinds 1948, officieel in 1992 opgericht met de maastricht akkoorden, een jaartje na de val van de sovjet unie. De belangenvermenging tussen nato en EU mogen we niet onderschatten. Toetreden tot de EU betekent quasi toetreden tot de NATO. Ergens dacht ik dat koppelverkoop een verboden was in de EU maar toch... 21 van de 30 NATO landen zijn lid van de Europese unie.Op amper 3 jaar tijd zijn ex-sovjet landen of landen die deel uitmaakten van het warschau pact geabsorbeerd door de EU en de Nato. Toegegeven er zit hier heel wat politiek werk aan vooraf maar je kan niet ontkennen dat een EU en Nato hun invloedssfeer sterk uitgebreid hebben.
Als je de kaart pre 1990 bekijkt tov nu.
Ex sovjet landen die nu bij de EU horen en lid zijn van de Nato
-Estland 2004 EU 2004 Nato
-Litouwen, 2004 EU 2004 Nato
-Letland. 2004 EU 2004 Nato
Autonome landen die zwaar onder Russische invloed zaten (het oostblok) en nu lid zijn van de EU en van de NATO.
-Stukje Duitsland
-Polen 2004 EU 1999 Nato
-Roemenië 2007 EU 2004 Nato
-Bulgarije 2007 EU 2004 Nato
-Slovenië 2004 EU 2004 Nato
-Slovakije 2004 EU 2004 Nato
-Hongarije 2004 EU 1999 Nato
-Tsjechië 2004 EU 1999 Nato
Dit uiteraard onder het goedkeurende oog van washington... Bush heeft nog zitten pushen op een nato top van 2008 om Oekraïne toe te laten samen met Georgië.
Het is zeker begrijpbaar voor die landen na decennialang onder een communistisch regime te leven om dit te willen ontvluchten. Europa en de Nato moest vanuit hun kapitalistisch oogpunt ook niet echt veel moeite doen om landen te overtuigen. Geld is een gemakkelijk smeermiddel en laat ons toegeven, de lat lag laag in de communistische landen. Maar zo iets moet toch pikken in de ogen van Putin die smacht naar de gloriedagen van weleer.
Voor ik hier weer afgeschilderd wordt als 'putinversteher' Ik wil gewoon maar zeggen dat er sinds de val van de sovjet unie (en zelfs de decennia ervoor) zoveel geopolitieke beslissingen genomen door tal van mensen die finaal geconvergeerd zijn naar de huidige oorlog in Oekraïne.
Tis nu ook niet dat Rusland apathisch zat toe te zien hoe er een uitbreiding van de EU/Nato was. De oranje revolutie en de fluwelen revolutie toont ook goed aan dat Rusland zijn invloed opnieuw probeerde uit te breiden op niet koosjere wijze. Ik denk beide kampen wel een aandeel hebben in de huidige situatie. Gespreid over verschillende wereldleiders en andere politieke machthebbers. Putin is hier wel de agressor maar we mogen ook niet vergeten wat er geopolitiek allemaal aan voorafgegaan is.
Ergens denk ik wel dat de koude oorlog nooit echt gestopt is bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het is wat gedoofd na Gorbatsjov en Jeltsin maar het is zeker blijven sluimeren.