Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik had gelezen dat een A-50 (de AWACS) het doel was, maar dat men gemist had en dat een Il-72 transportvliegtuig geraakt was.
Maar nu zeggen Belarussische partizanen dat ze toch een A-50 geraakt hebben met 2 drones. Er zouden er tot 1992 43 van gemaakt zijn, slechts 7 zijn geupgrade. Nu dus nog 6. Demilitarisatie van Rusland gaat verder!

Escalatie kan me geen bal schelen. Waarom moeten we altijd maar bang zijn dat Putin op zijn tenen getrapt zou zijn?
Toch ook wel contradictorisch: is hij nu opgeblazen of slechts beschadigd?

Toch ook wel contradictorisch: is hij nu opgeblazen of slechts beschadigd?

Tot de Russen zeggen dat er niks aan de hand is mag je van licht beschadigd uitgaan. Indien de Russen zeggen dat het goed is dan is hij helemaal kapot.

edit : het zouden echt de partizanen zijn die het vliegtuig hebben vernietigd.
Hoe Wit-Rusland zich gaat moeien in Oekraïne zonder die partizanen onder bedwang te houden weet ik niet.

Er zou een tegenaanval zijn het noorden van Bakhmut doordat een deel van de Russische troepen overextend zijn maar voorlopig zijn dit maar geruchten en ook niet te zien op liveuamap enzo

Laatst bewerkt:
Op een bepaald moment gaat Lukasjenko geen neen meer kunnen zeggen tegen Putin en wordt Wit Rusland mee gesleurd in het verhaal. Niet dat ze over een sterk leger beschikken maar een tweede front zou het toch wel heel moeilijk maken voor Oekraïne.
Ik weet niet of dat echt een voordeel of nadeel zou zijn voor Oekraïne, het Wit-Russische leger stelt ook niet zoveel voor en als die zich mengen in de strijd is het ook goed mogelijk dat ze redelijke wat Russische resources zullen nodig hebben om de rust in Wit-Rusland zelf te bewaren.

Ik weet niet wat ik van de IMF cijfers moet denken. Dit geeft tegenargumenten:

Probleem is dat IMF eigenlijk geen redenen geeft voor hun oordeel. Kan je de conclusie ook moeilijk in vraag in steken.

Edit: andere partijen voorspellen toch een krimp van de Russische economie:

en

Toch veel tegenstrijdige berichten over heel de kwestie. Moeilijk om als leek er iets over te zeggen, ik kan alleen maar hopen dat de sancties het conflict uiteindelijk op een manier beïnvloeden die positief is voor Oekraïne.

Ik weet niet of dat echt een voordeel of nadeel zou zijn voor Oekraïne, het Wit-Russische leger stelt ook niet zoveel voor en als die zich mengen in de strijd is het ook goed mogelijk dat ze redelijke wat Russische resources zullen nodig hebben om de rust in Wit-Rusland zelf te bewaren.

Ik hoop er wel op dat het Wit Russische volk nog een laatste poging onderneemt om Lukashenko van de macht te verdrijven en een koers gaan varen die ze zelf willen. Maar dan zouden ze al het leger aan hun kant moeten krijgen lijkt me. Geen idee of dat er nog inzit.

Ook heel interessant. Spijtige zaak dat men er nooit toe komt om de gewone Rus uit te nodigen in Westerse debatten en talkshows. Niets zo belangrijk lijkt me dan het begrijpen van je tegenpool. En als men dan al iemand uitnodigt is dit steevast iemand uit de Russische oppositie.
Als je met "gewone Russen" bedoelt zij die Kremlin propaganda komen spuien en de punten van Putin komen verdedigen, zie ik er eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in.
Ook niet als je met "gewone Russen" bedoelt de mensen die her en der eens op straat worden geïnterviewd en niet verder durven gaan dan "je kan niets anders dan je triest voelen bij de gebeurtenissen in Oekraïne".

Om je "tegenpool" (om het niet vijand te noemen zeker?) beter te begrijpen, moet je die geen platform gaan verlenen om hoogstwaarschijnlijk desinformatie te verspreiden. Vooralsnog is er duizendmaal meer bewijsmateriaal van misdaden tegen de menselijkheid vanuit Russische kant dan andersom. Dat ze dat eerst eens deftig erkennen, dan mag er eens een Kremliner voor de camera komen van mij.

Laatst bewerkt:
Echt? Dan is China ook een democratie. Denk dat velen hier die definitie toch wel wat simplistisch gaan vinden, vandaar ook mijn punt.

Neem aan dat deel uitmaakt van het probleem. Die definities stammen uit een heel andere tijd toen Westerse landen mijlenver voorsprong hadden op de rest van de wereld en zelf wel democratische aspecten hadden maar in hedendaagse maatstaven verre van democratieën waren.

Het is idd allemaal niet zo zwart-wit. Er is nog een gigantische grijze zone tussen 100% democratisch zijn (aka perfecte directe democratie, maar kan dat zelfs?) en een autocratie. Ook België is volgens de Democracy Index een "flawed democracy". De elitaire particratie waar wij hier in leven is ook niet echt democratisch, het Oostblok aan de Noordzee. :ROFLMAO:

Ook heel interessant. Spijtige zaak dat men er nooit toe komt om de gewone Rus uit te nodigen in Westerse debatten en talkshows. Niets zo belangrijk lijkt me dan het begrijpen van je tegenpool. En als men dan al iemand uitnodigt is dit steevast iemand uit de Russische oppositie.

"De gewone Rus", wie is dat? Die arme sukkel die dag in dag uit wordt gebrainwasht door het fake news op de Russische TV?
Er schiet niet veel over dan mensen uit te nodigen die toegang hebben tot neutrale info, en dan kom je automatisch uit bij mensen uit de oppositie. Russen die in het Westen wonen, maar Putin blijven verdedigen, zelfs al hebben ze toegang tot neutraal nieuws, dat zijn de equivalenten van ISIS-aanhangers.

Ik hoop er wel op dat het Wit Russische volk nog een laatste poging onderneemt om Lukashenko van de macht te verdrijven en een koers gaan varen die ze zelf willen. Maar dan zouden ze al het leger aan hun kant moeten krijgen lijkt me. Geen idee of dat er nog inzit.
De protesten van 2020-2021 werden niet door het leger onderdrukt, maar door interne ordediensten. Als het repressieapparaat van Wit-Rusland enkel bestond uit het leger, dan zat het met een immens probleem als het land ten oorlog zou trekken. Zo werkt het natuurlijk niet, al zal het leger zeker moeten bijstaan als de protesten even groot worden als een tijd geleden.

Het Wit-Russische leger is echter wel klein en is niet in staat om Kiev in te nemen, maar als ze betrokken worden in de oorlog zal Oekraïne genoodzaakt zijn om reserves daarheen te sturen die in het Oosten nodig zijn. Een "neutraal" Wit-Rusland zal echter wel zijn nut hebben voor het Kremlin, onder andere voor elites die naar Minsk gaan voor bepaalde luxeproducten die niet meer in Moskou te verkrijgen zijn. En ook om de boel niet verder te escaleren.

Op een bepaald moment gaat Lukasjenko geen neen meer kunnen zeggen tegen Putin en wordt Wit Rusland mee gesleurd in het verhaal. Niet dat ze over een sterk leger beschikken maar een tweede front zou het toch wel heel moeilijk maken voor Oekraïne.
De grens tussen Wit Rusland en Oekraine is praktisch een groot moeras, van Polen tot bijna Kiev. De locaties waar grootschalig materiaal en manschappen kunnen passeren waren dus al beperkt.

Oekraine heeft daar het laatste jaar ook niet stilgezeten, talrijke "kleine" grensovergangen zijn reeds onbruikbaar gemaakt, muren en loopgraven gebouwd en het ligt daar ondertussen vol met mijnenvelden. Het zou me verbazen mochten ze die grens ondertussen niet reeds hermetisch dicht zijn, of dit met het opblazen van wat bruggen of extra mijnen niet eenvoudig te realiseren is.

Een (nieuwe) full scale invasie langs daar lijkt me weinig kans op slagen, of eerder een nieuwe suicide mission voor de (wit) Russen.

Ook zie ik momenteel weinig van het "grote verjaardagsoffensief" wat was aangekondigd/verwacht. Zowel via de lucht (rakketten) als op de grond blijft het relatief rustig en is er weinig beweging. Benieuwd of het van "willen maar niet kunnen" is van de Russen of dat ze alsnog iets zouden plannen op een ander moment.

De grens tussen Wit Rusland en Oekraine is praktisch een groot moeras, van Polen tot bijna Kiev. De locaties waar grootschalig materiaal en manschappen kunnen passeren waren dus al beperkt.

Oekraine heeft daar het laatste jaar ook niet stilgezeten, talrijke "kleine" grensovergangen zijn reeds onbruikbaar gemaakt, muren en loopgraven gebouwd en het ligt daar ondertussen vol met mijnenvelden. Het zou me verbazen mochten ze die grens ondertussen niet reeds hermetisch dicht zijn, of dit met het opblazen van wat bruggen of extra mijnen niet eenvoudig te realiseren is.

Een (nieuwe) full scale invasie langs daar lijkt me weinig kans op slagen, of eerder een nieuwe suicide mission voor de (wit) Russen.

Ook zie ik momenteel weinig van het "grote verjaardagsoffensief" wat was aangekondigd/verwacht. Zowel via de lucht (rakketten) als op de grond blijft het relatief rustig en is er weinig beweging. Benieuwd of het van "willen maar niet kunnen" is van de Russen of dat ze alsnog iets zouden plannen op een ander moment.
Verschillende experts zeiden toch al dat Rusland niet klaar was om hun offensief in februari al te lanceren, sommigen twijfelen zelfs of ze in staat zijn om een grootschalig offensief uit te voeren en dat het blijft tot wat het nu is: aanvallen in verschillende richtingen met veel slachtoffers in ruil voor enkele honderden meters en totaal kapotgeschoten dorpjes.

Intussen wordt wel heel veel verwacht van het Oekraïnse lenteoffensief, maar de Russen hebben zich ditmaal wel beter ingegraven dan in de nazomer vorig jaar. Dat wordt dus moeilijker.

De grens tussen Oekraïne en Wit-Rusland is wel behoorlijk lang, dus hier en daar zal er wel land ingenomen kunnen worden maar het lijkt me inderdaad onmogelijk om te verwachten dat ze de buitenwijken van Kiev op enkele dagen tijd kunnen bereiken zoals vorig jaar. Als ze al betrokken worden kunnen ze wel druk en dreiging uitoefenen, maar dan vooral met doel om Oekraïense troepen weg te halen uit het Oosten.

Maar voor hetzelfde geld wordt het opnieuw een turkeyshoot omdat er veel politieke druk is. En die weegt zwaarder door dan militaire logica. Poetin heeft liever trouwe mensen om zich dan bekwame mensen.

Iedere dag dat Rusland niet vooruit geraakt is een dag dat Oekraïne sterker wordt.
Vorige week zijn de eerste 4 Leopards geleverd, symbolische levering wel maar ze komen eraan.
Combinatie met bradleys, tanks en HIMARS gaan dodelijk zijn voor de Russen, ingegraven of niet.

Enigste dat Oekraïne niet heeft is luchtcontrole maar Rusland heeft dat ook niet dus er gaat geen overwicht zijn en Oekraïne heeft genoeg surface to air om het goed te maken.

Ik vermoed dat de vraag niet gaat zijn of Oekraïne door de linie kan breken maar hoe ver ze gaan kunnen pushen.

Hallucinant eigenlijk: gisteren lag het aantal Russische slachtoffers op het slagveld weer wat lager, zoals iedere zondag, 'slechts' 560 soldaten.
Het gemiddelde voor de laatste 30 dagen is namelijk 772.
Dat is een pak hoger dan het gemiddelde van heel de oorlog, namelijk 403.
Het offensief is dus wel degelijk gestart, maar veel levert het niet op.

Iedere dag dat Rusland niet vooruit geraakt is een dag dat Oekraïne sterker wordt.
Vorige week zijn de eerste 4 Leopards geleverd, symbolische levering wel maar ze komen eraan.
Combinatie met bradleys, tanks en HIMARS gaan dodelijk zijn voor de Russen, ingegraven of niet.

Enigste dat Oekraïne niet heeft is luchtcontrole maar Rusland heeft dat ook niet dus er gaat geen overwicht zijn en Oekraïne heeft genoeg surface to air om het goed te maken.

Ik vermoed dat de vraag niet gaat zijn of Oekraïne door de linie kan breken maar hoe ver ze gaan kunnen pushen.
Wel, we zullen zien hé. Rusland heeft de hele zomer tergend langzaam de frontlinie verlegt en Oekraïne maakte daar in september nogal abrupt komaf mee. Of dat in de lente of zomer zich gaat herhalen ... dan is het de vraag tot hoever ze kunnen geraken. Wat luchtcontrole betreft is het een kwestie van mutual air denial, waarbij Rusland iets meer vrijheid van handelen heeft omdat het nu eenmaal een overmacht heeft (maar ook geen doorslaggevende overmacht) en ook nog met relatief gemak stand-off raketaanvallen kan uitvoeren (maar ook niet continu gezien de stockbeperking).

Het is alleszins erop of eronder, dit jaar.
Hallucinant eigenlijk: gisteren lag het aantal Russische slachtoffers op het slagveld weer wat lager, zoals iedere zondag, 'slechts' 560 soldaten.
Het gemiddelde voor de laatste 30 dagen is namelijk 772.
Dat is een pak hoger dan het gemiddelde van heel de oorlog, namelijk 403.
Het offensief is dus wel degelijk gestart, maar veel levert het niet op.
Dat is hallucinant, maar het oorlog is geen numbers game. Als je kijkt naar het aantal lichamen dat de USSR er tegenaan gooide om nazi-Duitsland op de knieën te dwingen of Noord-Vietnam om de VS te verjagen, zal er nog heel wat bloed vloeien.

Hallucinant is de totale menselijke kost van deze oorlog op een jaar tijd. Naar schatting 100K doden aan Oekraïense zijde en een stuk meer aan Russische zijde. Het aantal burgerslachtoffers moet toch ook van een bepaalde grootorde zijn. Op den duur zit je aan een half miljoen slachtoffers aan beide zijden van het confict.

De VS leed een stuk minder overlijdens in Afghanistan en Irak, maar het aantal directe en indirecte burgerslachtoffers van die conflicten lag ook zéér hoog.

Puur speculatie, maar theoretisch gezien lijkt het mij voor het Wit-Russische verzet nu toch de moment om van Rusland en Loekashenko af te geraken? De Russen zijn zelf veel te hard bezig met andere zaken en bovendien hebben ze hun zwakte getoond. Enige nadeel is dat er evenwel nog heel veel Russen gelegerd zijn. De vraag is of Poetin bereid is om nog een extra front te starten en of hij hiervoor de middelen heeft.

Puur speculatie, maar theoretisch gezien lijkt het mij voor het Wit-Russische verzet nu toch de moment om van Rusland en Loekashenko af te geraken? De Russen zijn zelf veel te hard bezig met andere zaken en bovendien hebben ze hun zwakte getoond. Enige nadeel is dat er evenwel nog heel veel Russen gelegerd zijn. De vraag is of Poetin bereid is om nog een extra front te starten en of hij hiervoor de middelen heeft.
Extra front opstarten? Een ruime hoeveelheid militaire staging operaties bevindt zich in Wit-Rusland. Ik weet niet of het volk bereid is in opstand te komen tegen en hun machthebbers en een meedogenloos buitenlands leger.

Extra front opstarten? Een ruime hoeveelheid militaire staging operaties bevindt zich in Wit-Rusland. Ik weet niet of het volk bereid is in opstand te komen tegen en hun machthebbers en een meedogenloos buitenlands leger.
Ik weet niet, een opstand kan ook betekenen dat de gelegerde Russen volledig afgesneden worden van bevoorrading en ze zich dan gewoon gaan mogen terugtrekken.

Wel er vechten al 1500 Wit-Russen in Oekraïne tegen de Russen. En er is daar dus ook een serieus verzet aanwezig blijkbaar (slapende cellen).

Azovsouth
The situation in #Bakhmut is improving.
The 🇺🇦Armed forces in the last 48 hours, been counter-attacking nonstop and making good progress by taking some territories north of the city and inflicting more losses on #Wagner terrorists.

Blijkbaar toch een groot tegenoffensief bezig daar.

Nu ja, andere bronnen zeggen het omgekeerde en dat Wagner wint.

Of anders gewoon een excuus voor Rusland om Wit-Rusland in één draai te annexren :p?
Ik ben vrij zeker van dat als de positie van Loekashenko te bedreigd wordt, het snel een Russische provincie wordt.

Of anders gewoon een excuus voor Rusland om Wit-Rusland in één draai te annexren :p?
Ik ben vrij zeker van dat als de positie van Loekashenko te bedreigd wordt, het snel een Russische provincie wordt.
Ja maar als de Wit-Russen naar de wapens zouden grijpen denk ik niet dat de Russen zin hebben in nog een oorlog. Ik zie die Wit-Russen dan plots wel Javelin's en Manpad's in hun bezit hebben 🙃

Azovsouth
The situation in #Bakhmut is improving.
The 🇺🇦Armed forces in the last 48 hours, been counter-attacking nonstop and making good progress by taking some territories north of the city and inflicting more losses on #Wagner terrorists.

Blijkbaar toch een groot tegenoffensief bezig daar.

Nu ja, andere bronnen zeggen het omgekeerde en dat Wagner wint.
Ik lees toch ook hier en daar dat de greep rond Bakhmut wordt verstevigd door Wagner, al zal Oekraïne zich sterk verzetten en zoveel mogelijk slachtoffers willen maken. Ik zie ook beelden verschijnen dat de dooi wel goed is ingezet en dat je zonder verharde wegen niet vooruit geraakt, dus dat belemmert enige vooruitgang aan beide zijden ongetwijfeld ook fel.

Terug
Bovenaan