Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zolang er nog gevochten kan worden, verwacht ik weinig dialoog. Er hangt nog niemand in de touwen en er is duidelijk nog rek op het uithoudingsvermogen van beide partijen. Ik denk nog altijd dat een patstelling met een ongemakkelijke wapenstilstand de meest haalbare uitkomst zal zijn, ik weet alleen niet met welke grenzen. Daarna acht ik de kans op een Oekraïense overwinning iets groter dan een Russische overwinning. Maar als de huidige frontlijn grotendeels behouden blijft, kan dat wel worden beschouwd als een Russische overwinning.

De Westerse sancties zullen de Russische economie wel pijn blijven doen, maar op termijn zal Moskou zich meer richten op niet-Westerse landen. Hoe dat gaat uitdraaien, weet ik niet zo goed.

De Westerse sancties zullen de Russische economie wel pijn blijven doen, maar op termijn zal Moskou zich meer richten op niet-Westerse landen. Hoe dat gaat uitdraaien, weet ik niet zo goed.
Niet zo geweldig denk ik als Rusland het van deze landen moet hebben:
Alle andere landen met nogal anti amerikaanse sentimenten zullen ook er alles aan doen om sancties te bypassen of openlijk steun uit te spreken. Ik denk dan aan Venezuela, cuba, soedan en nicaragua.
Daar zit niet het grote geld.
(Venezuela en Cuba liggen ook onder US sancties)

Ja, India koopt Russische olie, en het aandeel van Russische olie is in India van 0,2% naar 22% gegaan.
Maar denk niet dat Rusland daar evenveel aan verdient als wat het van West-Europa kreeg:

The discounts mean oil is in some cases being sold at below overall production cost including local levies, industry sources said.

...

Freight rates have risen to between $11 and $19 a barrel compared with less than $3 per barrel before February and are roughly twice as much as in the middle of the year.

Niet zo geweldig denk ik als Rusland het van deze landen moet hebben:

Daar zit niet het grote geld.
(Venezuela en Cuba liggen ook onder US sancties)

Ja, India koopt Russische olie, en het aandeel van Russische olie is in India van 0,2% naar 22% gegaan.
Maar denk niet dat Rusland daar evenveel aan verdient als wat het van West-Europa kreeg:
Niet geweldig, maar misschien ook niet catastrofaal? Poetin gaat ook geen twintig jaar meer meedraaien, vroeg of laat is er een wissel van de macht en wie weet wat dan mogelijk is. Op papier blijft Rusland wel een land dat een potentiële economische supermacht kan worden, maar zoals zovele landen is een rijkdom aan grondstoffen eerder een vloek dan een zegen. Zie maar naar Congo of Afghanistan, twee landen met waardevolle grondstoffen die niet bepaald bekend staan om hun stabiliteit en sterke economie.

Elke "oplossing" die de indruk geeft dat een entiteit kan bepalen hoe een ander soevereine entiteit bestuurd wordt, welke allianties het vormt,... is onaanvaardbaar. Elke entiteit heeft het recht zich te organiseren zoals het dat zelf wenst zolang de rechten van de mens gerespecteerd worden binnen deze entiteit.

Al diegenen die anti-oorlog preken hebben uiteraard gelijk, maar iedereen heeft het recht zich te verdedigen, elk conflict stopt meteen zodra de aggressor zich terugtrekt, men moet de zaken niet omdraaien. Oekraine is niet begonnen met dit conflict, nu niet en ook niet in 2014 want ook Maidan is een gevolg geweest van de Russische infiltraties.

Het is de Russische strategie om ex-Sovjetstaten politiek te destabiliseren en zo de indruk te wekken van legitimiteit voor hun annexaties, net zoals ze nu ook in Moldavie aan het doen zijn om dan nadien te kunnen zeggen dat ze de Russisch gezinden daar moeten gaan "helpen".

Ik zou de mensen van de Sor-partij alvast aanraden om gewoon meteen naar Rusland te verhuizen, iedereen tevreden... Alleen zijn zij natuurlijk niet pro-Russisch omdat Rusland zo fantastisch is maar omdat ze onder tafel wat Roebels toegeschoven krijgen en als dat ten koste moet gaan van hun eigen bevolking en wat leugens vertellen dan zij het zo. Ze zullen nadien wel lachend hun geld tellen in hun appartementen in Londen of villa in Italie.

Niet geweldig, maar misschien ook niet catastrofaal? Poetin gaat ook geen twintig jaar meer meedraaien, vroeg of laat is er een wissel van de macht en wie weet wat dan mogelijk is. Op papier blijft Rusland wel een land dat een potentiële economische supermacht kan worden, maar zoals zovele landen is een rijkdom aan grondstoffen eerder een vloek dan een zegen. Zie maar naar Congo of Afghanistan, twee landen met waardevolle grondstoffen die niet bepaald bekend staan om hun stabiliteit en sterke economie.
Ik denk ook dat zoveelste sneller die generatie van Putin met nostalgische gevoelens voor het sovjet tijdperk onder de grond ligt zoveelste minder kans op dergelijke conflicten.
Voor Putin is alles dat Sovjet was Rusland en alle de rest vindt hij een grote vergissing.
Het beste blijft volgens mij wapens blijven sturen zodat daar na een aantal jaren het besef komt we blijven botsen op dezelfde muur maar winnen er niks bij.

Er zijn al dictators geweest die 90+ waren voor ze het bijltje erbij neerleggen (en neen ze staan de macht dan niet vrijwillig af). Dus voor hetzelfde geld zitten we over 20 jaar nog steeds met Poetin opgescheept. De kans is wel erg klein, maar zeker niet onbestaande ..

Maar goed, maak van die 20 jaar en dan maar 30 van. Vroeg of laat overlijdt Poetin. Niemand leeft voor eeuwig he ;)

Ik denk ook dat zoveelste sneller die generatie van Putin met nostalgische gevoelens voor het sovjet tijdperk onder de grond ligt zoveelste minder kans op dergelijke conflicten.
Voor Putin is alles dat Sovjet was Rusland en alle de rest vindt hij een grote vergissing.
Het beste blijft volgens mij wapens blijven sturen zodat daar na een aantal jaren het besef komt we blijven botsen op dezelfde muur maar winnen er niks bij.
Inderdaad: in Mariupol hebben de Russen de Vredestraat hernoemt naar de Leninstraat.
Symbolischer kan het niet zijn.

Stel u voor dat er door geblunder in het Russische leger vandaag raketten vallen op Kiev. Toch allemaal vrij riskant.
Het is volgens mij niet zo moeilijk om Biden nu te vermoorden met een raketaanval. Maar Poetin gaat die orders niet geven, want dat is dan een oorlogsverklaring aan de VS. Dan is het hek echt van de dam.

En ik ben zeker dan het Kremlin wel geïnformeerd is op voorhand dat Biden daar nu zou zijn en dat ze eventjes voorzichtig moeten zijn met raketten te gooien op Kiev zolang hij daar aanwezig is.

Dat is allemaal al op voorhand afgesproken en regeld hoor.
En ja, jan met de pet wist hier niks van (is zogezegd een verrassingsbezoek), maar bijvoorbeeld Poetin? Heel zeker dat hij hiervan wist.

Laatst bewerkt:
Geen idee of het zo geregeld is maar het gaat wel redelijk veilig zijn voor Biden.
Genoeg vliegtuigen die boven Polen rondjes aan het draaien zijn met bevoorrading ook in de lucht.

Geen idee of het zo geregeld is maar het gaat wel redelijk veilig zijn voor Biden.
Genoeg vliegtuigen die boven Polen rondjes aan het draaien zijn met bevoorrading ook in de lucht.
Dat ook, je weet inderdaad nooit dat een of andere idioot / pipo toch raketten afvuurt omdat ie dit toch een goed idee vindt. De bescherming van Biden is natuurlijk ook gewoon 'top'. Je zou ook niets anders verwachten, je kan en mag natuurlijk niets aan het toeval overlaten.

Dat ook, je weet inderdaad nooit dat een of andere idioot / pipo toch raketten afvuurt omdat ie dit toch een goed idee vindt. De bescherming van Biden is natuurlijk ook gewoon 'top'. Je zou ook niets anders verwachten, je kan en mag natuurlijk niets aan het toeval overlaten.
Het vervelende is dat de situatie zo gespannen is dat zo 1 actie gigantisch grote gevolgen kan hebben.
Franz Ferdinand - gewijs de lont aan het vuur steken...

Vandaar dat Liveuamaps melding maakte van een AWACS boven Polen.

Ik denk ook niet dat Rusland nu massaal raketaanvallen op Kiev gaat doen. Dat zou ronduit idioot zijn. Dan mag President Harris het oplossen. Doelbewust vermoorden van andere staatshoofden lijkt me toch een rode lijn die niet zo vaak wordt overschreden.

N

Ik denk ook niet dat Rusland nu massaal raketaanvallen op Kiev gaat doen. Dat zou ronduit idioot zijn. Dan mag President Harris het oplossen. Doelbewust vermoorden van andere staatshoofden lijkt me toch een rode lijn die niet zo vaak wordt overschreden.
Nee, ik had het eerder over een 'accident' door gebrekkige interne communicatie in de Russische rangen.

Dit heb je wel in Westerse democratiën : de opvolging staat wel vast en valt of staat niet met de staatshoofd.
Mocht er nu iets met Biden gebeuren dan staat inderdaad Harris klaar en zonder een seconde te verliezen heeft de VS een nieuwe staatshoofd die van alles op de hoogte is met alle bevoegdheden van die functie

Nee, ik had het eerder over een 'accident' door gebrekkige interne communicatie in de Russische rangen.
Ik denk dat Kiev toch een van de best beveiligde regio's is, dus dan moet Rusland al een hypersonische Khinzal gebruiken om echt raak te schieten. Die hebben ze wellicht niet ruim genoeg op voorraad. Staatshoofden als doelwit beschouwen is ook de weg naar diplomatie helemaal dichttimmeren en de escalatie een héél eind opschuiven.

Als er al een moordpoging zou gebeuren, lijkt een lone wolf me een "betere optie".

Dit heb je wel in Westerse democratiën : de opvolging staat wel vast en valt of staat niet met de staatshoofd.
Mocht er nu iets met Biden gebeuren dan staat inderdaad Harris klaar en zonder een seconde te verliezen heeft de VS een nieuwe staatshoofd die van alles op de hoogte is met alle bevoegdheden van die functie
En heeft de VS mogelijk een gigantische casus belli tegen Rusland. Ik denk niet dat zoiets ooit in het voordeel van Rusland kan spelen, dus ik zie dat niet gebeuren.

Ik ben ook wel van mening dat uiteindelijk Rusland gewoon deze situatie wil laten aanslepen zonder escalatie buiten Oekraïne. Als ze grondgebied winnen goed, als het min of meer hetzelfde blijft, ook goed. Op een bepaald moment zal de aloude Sovjet-strategie dan wel werken: blijven halstarring onmogelijke dingen eisen tijdens "onderhandelingen" tot het Westen een deel van zijn principes over boord gooit en als toegeving de Krim en misschien nog een stuk Donetsk of Loehansk erkent als Russisch. De hele informatie-oorlog, waardoor allerhande "overheidsceptische" elementen in het Westen met plezier de berichtgeving van het Kremlin voor waar aannemen, zal daar wel toe bijdragen.

En binnen 10-20 jaar ofzo doen ze het gewoon opnieuw met een stukje Oekraïne, Moldavië, Georgië, ...

Dusja, waar moeten we uiteindelijk op hopen? Dat Oekraïne, met de (tijdelijke?) steun van het Westen Rusland zo hard weet terug te raken dat ze zich de volgende 50 jaar rustig houden? Dat kan evengoed de hele slachtoffer-ideologie aanwakkeren.

Een vinger toegeven vandaag is tegelijk afscheid nemen van de arm van morgen want China is nu al bezig met scenarios te maken over hoe ze Taiwan kunnen inlijven en welke kostprijs dat zal hebben, het enige wat dat zal tegenhouden is dat Rusland niets krijgt, al de rest is "een kostprijs" en iemand gaat die altijd wel willen betalen.

We moeten van de idee af dat alle anderen op dezelfde manier denken als wij, autoritaire leiders denken niet in globale en gelijkheidstermen die denken alleen aan zichzelf als overheerser, die willen geen taart verdelen die willen de taart vasthouden en kruimels geven als je braaf bent en slaan als je dat niet bent.

Terug
Bovenaan