Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

@Avondland ik kan er echt niet aan doen, maar ik krijg altijd om één of andere reden een soort van pro-russische vibes bij u als ik tussen de lijnen door lees.

Dat is niet aanvallend bedoeld ofzo, maar heb jij enige connectie met Rusland in de zin als interesse voor hun cultuur of land van vóór de oorlog?
Jah...

Als we Poetins drijfveren simpelweg afschuiven als irrationele illusies van een waanzinnige gek, geraken we ook nergens. Mogelijk is dat een van de redenen waarom we tot deze climax zijn gekomen: we hebben nooit kunnen doordringen tot elkaar en we praten naast elkaar.

Ben ik pro-Poetin? Ik vind hem een enigmatisch figuur dat zijn plaats in de geschiedenis definitief heeft verworven en hij heeft Rusland ook weer op de kaart gebracht na de schaamtelijke jaren '90 onder Jeltsin.

Biden scoort momenteel goede punten bij alle Amerikanen door zijn doortastende optreden tegenover Rusland, maar dat is slechts een tijdelijk wegmoffelen van de vele interne problemen die zijn land heeft.
Trouwens @Avondland, ben je nog steeds overtuigd dat de hulp van de USA aan Oekraïne en de sancties tegen Rusland er kwamen 'om interne problemen weg te moffelen'? :)

Ik sta nog altijd achter die uitspraken, al zal "enigmatisch" voor sommigen eerder als vergoeilijkend overkomen. Je kan niet ontkennen dat Poetin zijn land weer uit het slop heeft getrokken - de toestand van de jaren '90 was zéér dramatisch, maar je kan anno 2023 dan ook weer niet ontkennen dat hij het terug de dieperik in heeft geduwd - wie weet overtreft dat de jaren '90. Die balans lag in pakweg 2008 toch wel anders.
Trouwens @Avondland, ben je nog steeds overtuigd dat de hulp van de USA aan Oekraïne en de sancties tegen Rusland er kwamen 'om interne problemen weg te moffelen'? :)
Ik geloof dat de oorlog in Oekraïne Biden een boost in aanzien heeft gegeven - zeker internationaal, maar ik moet ook wel toegeven dat Biden intussen intern de zaken op orde aan het stellen is. Of ik jouw idee volg dat hij de beste president is sinds de afgelopen decennia weet ik nog niet, maar als zijn hervormingen het gewenste effect krijgen ga ik je daarin gelijk moeten geven. Obama was een betere orator, maar hij kreeg minder gedaan dan Biden. Er is nog altijd veel werk in de VS en de polarisatie die het land doormaakt is nog lang niet geminderd, maar het verlies van de Midterms door de Republikeinen en het feit dat het Trumpisme hen intern zo verdeelt heeft Biden ongetwijfeld ook wel geholpen.

Ook weer een dubbele:

Het is grappig, maar als het Russische leger zo lachwekkend was hadden de Oekraïeners hen allang met gemak kunnen terugdrijven. Ondanks de corruptie, inefficiëntie en incompetentie hebben ze nog steeds veel brute slagkracht.
Klopt.
Wij zien enkel de belachelijke filmkes van de russen en de hero filmkes van UA, maar RU heeft wel degelijk ook slagkracht. En geen klein beetje.

Natuurlijk snap ik dat het Westen niet van in den beginne het zware materiaal kon sturen, maar vandaag zijn we wel op dat punt gekomen. Dat kan toch nooit het plan geweest zijn bij het afkondigen van die sancties?
Men had denk ik ook niet kunnen voorspellen dat Putin met de oorlog die zou blijven willen gaan. +120.000 doden en gewonden, militaire materiaal geraakt op, zal decennia duren om aan te vullen, economisch in de slop, en hoogstwaarschijnlijk gaat de Russische federatie uiteen vallen. Maar toch blijven doorgaan, tot hun bittere eind.
Iedere weldenkend mens zou allang gestopt zijn en gaan onderhandelen om wat ze veroverd hebben te behouden. Maar neen, Rusland wil niets toegeven en wil nog meer, waardoor Oekraïne ook totaal niet wil onderhandelen.
(Iedere weldenkend mens was ook deze oorlog niet begonnen, maar soit)
Je kan niet ontkennen dat Poetin zijn land weer uit het slop heeft getrokken
Is dat nu eigenlijk zo'n geweldige prestatie?
Met de grondstoffen die Rusland heeft?
Iedere beetje bekwame politicus had dat toch kunnen doen?
Wat heeft Putin niet gedaan:
- de economie omgebouwd naar een gediversifieerde economie die niet enkel afhankelijk is van olie en gas
- corruptie aangepakt, sterker nog, hij heeft die nog meer uitgebouwd

Er wordt veel gezegd dat het Westen meer had moeten doen voor Rusland. Wat dan juist?
We zijn er massaal mee gaan handel drijven, toegelaten tot de G8, we hebben hen nergens buitengesloten, er werd zelfs overwogen om Rusland toe te laten tot de NAVO (maar Rusland wilde het langdurige toelatingsproces niet doorlopen), etc.
Maar Rusland voelde zich altijd genoodzaakt om buiten de lijnen te kleuren, gaande van staats gesponsorde doping, vergiftigingen in het buitenland, etc.

Sorry, maar het isolement waar Rusland in zit hebben ze echt volledig aan zichzelf te danken!

Laatst bewerkt:
De EU probeerde veranderingen in Rusland te bewerkstelligen via economie en diplomatie. Wandel durch Handel etc.
Rusland probeerde veranderingen in Europa te bewerkstelligen via spionage, aanslagen, botfarms/trollenlegers, politieke sponsoring van extreme partijen en algemene intimidatie.

Beetje triestig om dan zo vaak te moeten lezen dat Europa niet genoeg gedaan heeft om Rusland te helpen en zich deel te laten voelen van de groep.

En ik geloof hem ook. Dat hij het rap zou beëindigen.
Maar ben niet akkoord met hem dat ze geen tanks moeten leveren. Ze moeten die wel leveren vind ik.

Al zou de oorlog er nooit geweest zijn met hem, of zou die op z'n minst na 24 uur voorbij zijn, zoals hij al aangaf.

Maar ben niet akkoord met hem dat ze geen tanks moeten leveren. Ze moeten die wel leveren vind ik.

Al zou de oorlog er nooit geweest zijn met hem, of zou die op z'n minst na 24 uur voorbij zijn, zoals hij al aangaf.
Hoe zou hij de oorlog dan beëindigen? (ik vind er in ieder geval niets over in het artikel)

Hoe zou hij de oorlog dan beëindigen? (ik vind er in ieder geval niets over in het artikel)
door zijn goede verstandhouding met Putin. Hem eens goed wakker te schudden.
De oorlog ging er in eerste instantie nooit gekomen zijn, met hem aan de macht. Er waren daar geen enkele indicaties voor in 2016-2020.

Trump gaat Putin eens goed wakker schudden?! Haha, als ik zoiets hoor, moet altijd denken aan de ontmoeting tussen Trump en Putin in Helsinki in 2018. Zie hoe Trump als een geslagen hond uit de meeting komt en Putin triomfantelijk lacht:

De oorlog ging er in eerste instantie nooit gekomen zijn, met hem aan de macht. Er waren daar geen enkele indicaties voor in 2016-2020.
Nog zo'n goeie. Trump zou Oekraïne hebben laten vallen als een baksteen terwijl hij iets zou zeggen van : "verraderlijke Zelensky die mij niet steunde tegen Hunter Biden"

Trump gaat Putin eens goed wakker schudden?! Haha, als ik zoiets hoor, moet altijd denken aan de ontmoeting tussen Trump en Putin in Helsinki in 2018. Zie hoe Trump als een geslagen hond uit de meeting komt en Putin triomfantelijk lacht:
Alléé allee, van de gezichts uitdrukkingen weet jij al wat er inhoudelijk is beklonken dan?
En bovendien , in uw video geeft Putin zelf aan dat hij blij is dat Trump president is, en dat Trump de verstandhouding tussen USA-Russia goed en normaal beschouwt.
Is toch al een indicatie dat hij geen oorlog zou willen opstarten, als hij een bevriend president daarmee tegen hem in het harnas kan krijgen. (En laat het nu juist van de machtigste staat ter wereld zijn).
Nee, ik ben er zeker van dat hij Biden minacht, en dat hij daarom zijn willetje doet nu in Ukraine.

Trump heeft toch ook niet voor een oplossing gezorgd voor de annexatie van de Krim en Donetsk door Rusland die in 2014 plaatsvond?

In 2017 en zomer 2020 heeft Rusland trouwens ook grootschalige legeroefeningen opgezet aan de grens met Oekraïne (en eenmalig ook de Baltische staten). Je weet wel, zulke legeroefening die in 2022 dan ineens een militaire operatie bleek te zijn.

Trump heeft toch ook niet voor een oplossing gezorgd voor de annexatie van de Krim en Donetsk door Rusland die in 2014 plaatsvond?

In 2017 en zomer 2020 heeft Rusland trouwens ook grootschalige legeroefeningen opgezet aan de grens met Oekraïne (en eenmalig ook de Baltische staten). Je weet wel, zulke legeroefening die in 2022 dan ineens een militaire operatie bleek te zijn.
In 2014 was Obama president, Trump had daar weinig aan te zeggen. De lamentabele terugtrekking uit Afghanistan, wat de facto de grootste afgang voor de VS is in decennia, was een van de redenen dat Poetin dacht dat de VS de daadkracht ontbrak om iets te doen indien hij actie ondernam tegen Oekraïne.

Met Trump aan de macht had Poetin mogelijk niet ingegrepen. Of misschien net wel, met twee uitkomsten: Trump grijpt té hard in en doet de hele boel escaleren of Trump doet just niks en Oekraïne wordt opgenomen in de Uniestaat met Wit-Rusland en Rusland.

Het is pure speculatie.

In 2014 was Obama president, Trump had daar weinig aan te zeggen. De lamentabele terugtrekking uit Afghanistan, wat de facto de grootste afgang voor de VS is in decennia, was een van de redenen dat Poetin dacht dat de VS de daadkracht ontbrak om iets te doen indien hij actie ondernam tegen Oekraïne.

Met Trump aan de macht had Poetin mogelijk niet ingegrepen. Of misschien net wel, met twee uitkomsten: Trump grijpt té hard in en doet de hele boel escaleren of Trump doet just niks en Oekraïne wordt opgenomen in de Uniestaat met Wit-Rusland en Rusland.

Het is pure speculatie.
Uiteraard pure speculatie.

En ja, ik weet dat er een andere president was in 2014. Neemt niet weg dat het een actief conflict was in een land dat kandidaat was voor NAVO-lidmaatschap.

Alléé allee, van de gezichts uitdrukkingen weet jij al wat er inhoudelijk is beklonken dan?
Tja, van Trump noch Putin zullen we het ooit weten.
Vertaler moest haar notities afgeven. En nee, dat is niet normaal. Trump heeft alles uit de kast getrokken om wat daar besproken is geheel te houden.

En bovendien , in uw video geeft Putin zelf aan dat hij blij is dat Trump president is, en dat Trump de verstandhouding tussen USA-Russia goed en normaal beschouwt.
Is toch al een indicatie dat hij geen oorlog zou willen opstarten, als hij een bevriend president daarmee tegen hem in het harnas kan krijgen. (En laat het nu juist van de machtigste staat ter wereld zijn).
Nee, ik ben er zeker van dat hij Biden minacht, en dat hij daarom zijn willetje doet nu in Ukraine.
Maar wat is dat willetje?
Wat wint Poetin hier? Ik zie écht geen enkele meerwaarde in deze dwaze oorlog.

De twee grootste economieën wenden zich af van Rusland wat hun onderhandelingspositie tegenover bijvoorbeeld China en India serieus verzwakt. Het machtigste militair verbond dat de wereld kent is zich aan het hermilitariseren. De "Russkiy Myr" is een enorme grap, honderdduizenden gewonden, doden, gehandicapten in een economie die het sowieso al niet fantastisch deed, een serieuze braindrain, het laatste greintje geloofwaardigheid als sneeuw voor de gesmolten.
De initiële invasieplannen zijn een enorme flop gebleken, bijgesteld naar het annexeren van vier provincies waarvan ze er geen enkele hebben veroverd wat leidde tot de hilarische situatie dat Rusland nu zijn eigen grenzen eigenlijk niet meer durft uit te tekenen.

In ruil voor dit alles hebben ze Melitopol en een totaal kapotgeschoten Marioepol in handen gekregen.

Aantal inwoners Oekraïne
43,79 miljoen (2021)

Aantal inwoners Rusland
143,4 miljoen (2021)

Rusland levert in verhouding toch wel heel weinig soldaten dan? Of hoe moet ik dat bezien?

Ja want elke keer een Oekraïner een Rus doodschiet, schiet diezelfde Rus een Oekraïner dood. Ah neen wacht er klopt iets niet met mijn redenering denk ik? :unsure:
Rusland is Oekraïne -een land groter dan Frankrijk (!)- binnengevallen met minder dan 200.000 man.
Veel minder dan het Oekraïense leger dat bovendien reeds sinds 2014 opleiding/info/wapens...krijgt van Amerikaanse en Britse officieren.
Van een slechte gok gesproken, men dacht écht dat er nauwelijks strijd zou zijn.
Toch heeft men met dit onvoorbereid mini-legertje aardig wat grondgebied ingenomen tegen een overmacht.

Het aantal slachtoffers is ongeveer gelijk, beiden boven de 100..000
Een Amerikaanse generaal heeft dat onlangs nog toegegeven en ook Von Der Leyen heeft het daar recent in een onbewaakt moment ook over gehad.

Trump ging gewoon niks van waarschuwing hebben gegeven aan Oekraïne.
Biden heeft dat wel gedaan waardoor de grote verrassing er niet was ondanks de ongeloof van Zelensky op die berichten.

Aanvoer van manpads enzo ging er ook niet gekomen zijn waardoor Russen dan mss Kiev zouden hebben ingepalmd.

Wat ik wel denk is dat NATO niet eensgezind geweest zou zijn onder Trump. Dus qua timing had Poetin het eigenlijk beter eerder gedaan :D

Moest ik president van de VS geweest zijn he, Poetin zat te sidderen en te beven in een hoekje. Toch leuk, zo wat onbewijsbare populistische uitspraken doen. Trump kan zeggen wat hij wil he. Ik vind het debiel om daar in mee te gaan. Het is van het niveau van had mijn moeder een snor, het was een schone vent.

Moest ik president van de VS geweest zijn he, Poetin zat te sidderen en te beven in een hoekje. Toch leuk, zo wat onbewijsbare populistische uitspraken doen. Trump kan zeggen wat hij wil he. Ik vind het debiel om daar in mee te gaan. Het is van het niveau van had mijn moeder een snor, het was een schone vent.
Met kernwapens kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Zonder kernwapens kan je guns blazing de held spelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan