Général Zantas
Well-known member
De modale rus interesseert het geen bal wat er in Oekraïne gebeurd.
Google is het youtube kanaal 1420 als je je nog slechter wil voelen.
Heel interessant kanaal, thanks.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De modale rus interesseert het geen bal wat er in Oekraïne gebeurd.
Google is het youtube kanaal 1420 als je je nog slechter wil voelen.
De sancties midden hun doel niet.heeft volgens mij ook te maken met de elvendertig sanctiepakketten ("De komende maanden gaan de Russen het hard te verduren krijgen!") die hun doel missen. Het Westen dacht de Russen te kunnen stoppen
GDP van Rusland voor de oorlog was 1,4 triljoen dollar, dat komt ongeveer overeen met dat van de BeNeLux.Niet alleen de Russen zitten door hun voorraden heen, maar het ziet er in het Westen toch ook niet rooskleurig uit. De VS kan misschien nog bijproduceren, maar Europa? België kan misschien een dag oorlogvoeren en de dag nadien zijn we genoodzaakt om "PANG PANG" te roepen om de vijand af te schrikken. Gelukkig hebben we geen jingoïstisch buurland waartegen we ons zouden moeten bewapenen, want we zouden snel bezet zijn.
Het Duitse leger staat er ook niet bepaald goed voor, al hebben die wel maatregelen genomen om het beter te doen. Frankrijk zal er beter voorstaan, maar ik dacht dat die in Libië na x aantal dagen NAVO-campagne toch ook door hun voorraden begonnen te geraken.GDP van Rusland voor de oorlog was 1,4 triljoen dollar, dat komt ongeveer overeen met dat van de BeNeLux.
Ondertussen is dat van Rusland al best wat gezakt.
Het duurt even eer de beslissing genomen wordt om productie te verhogen en productie op gang te krijgen. Maar als dat eenmaal gestart is, kan het rap gaan.
De productie van Rusland zal dankzij de sancties altijd kreupel blijven.
Je moet België nu ook niet als typisch voor de westerse, of zelfs EU militaire macht nemen. Dit is het gevolg van al die regeringen die betaald moeten worden.
Het zal wel een publiek geheim zijn dat ik een neiging heb naar anti-Westers denken (dat is al zo sinds ik actief ben op dit forum), maar ik ben niet pro-Rusland in de zin dat ik pro-invasie ben. Wat Poetin nu doet is een even grote misdaad als de invasie van de VS in Irak in 2003 of de Duitse inval in Polen in 1939 en het is duidelijk dat er een aantal zeer grote misrekeningen zijn geweest vanuit het Kremlin. De situatie is FUBAR - maar ik wil nog niet stellig beweren hoe de oorlog zal aflopen. Het is wel zo dat ik de Russische beweegredenen heb proberen begrijpen, maar dat werd me in dit topic niet in dank afgenomen. Er is sinds de val van de USSR helaas veel misgelopen, waardoor Rusland en het Westen gefaald zijn elkaar te benaderen. Dat is voor een deel de fout van Rusland, maar ook van het Westen dat na 1991 misschien wat te overmoedig te werk ging. Misschien zijn er parallellen te trekken in de behandeling van het Westen met Japan na WOI en hoe het Westen met Rusland en China omgaat, maar dat is een denkpiste die ik nog niet helemaal heb kunnen bewandelen. Het probleem met historische parallellen is dat een tijdsgewricht uniek is en niet één op één te kopiëren valt naar een ander tijdperk.@Avondland ik kan er echt niet aan doen, maar ik krijg altijd om één of andere reden een soort van pro-russische vibes bij u als ik tussen de lijnen door lees.
Dat is niet aanvallend bedoeld ofzo, maar heb jij enige connectie met Rusland in de zin als interesse voor hun cultuur of land van vóór de oorlog?
Niet alleen de Russen zitten door hun voorraden heen, maar het ziet er in het Westen toch ook niet rooskleurig uit. De VS kan misschien nog bijproduceren, maar Europa? België kan misschien een dag oorlogvoeren en de dag nadien zijn we genoodzaakt om "PANG PANG" te roepen om de vijand af te schrikken. Gelukkig hebben we geen jingoïstisch buurland waartegen we ons zouden moeten bewapenen, want we zouden snel bezet zijn.
In België moeten we daar inderdaad niet voor vrezen, tenzij onze regio wordt gedestabiliseerd waardoor het leger wél ineens belangrijk wordt om de orde te bewaken en de grenzen te verdedigen. Ik sluit niet uit dat er ooit weer oorlog komt in West-Europa, maar er is op dit moment geen enkele indicator dat we op de grens van een nieuwe landoorlog staan in België.Het is natuurlijk niet zo dat we hier in het Westen moeten vrezen voor boots on the ground van een vijand. Rusland geraakt niet eens door Oekraine, en China is niet het land dat aan de andere kant van de wereld even gaat flexen.
Voor een nucleaire dreiging zijn onze conventionele voorraden (diegene die we delen met Oekraine) sowieso van minder belang, en we hebben nog altijd een massale overmacht in de lucht tegen eender welk land.
In België moeten we daar inderdaad niet voor vrezen, tenzij onze regio wordt gedestabiliseerd waardoor het leger wél ineens belangrijk wordt om de orde te bewaken en de grenzen te verdedigen. Ik sluit niet uit dat er ooit weer oorlog komt in West-Europa, maar er is op dit moment geen enkele indicator dat we op de grens van een nieuwe landoorlog staan in België.
Dat ligt anders voor de Baltische staten, Polen, Roemenië, ... en andere landen die in de onmiddelijke omgeving van Rusland liggen. Nee, het ziet er niet naar uit dat Rusland plots gaat doorbreken maar daar is die dreiging wél nadrukkelijk aanwezig. Aangezien die landen bij de NAVO horen, maken die ook deel uit van het Westerse kamp.
De sancties midden hun doel niet.
Voor de zoveelste keer:
de sancties zijn niet gericht op de gewone Rus, maar op het Russisch vermogen om oorlog te voeren. Lijkt mij redelijk goed te werken. De Russen beginnen echt door hun materiaal heen te geraken en nieuw produceren lukt maar mondjesmaat. Een sanctie heeft geen onmiddellijk effect met een grote explosie zoals een bom.
"Maar, maar, andere landen kopen nu toch van Rusland?!". Jazeker, maar niet aan de prijzen dat wij het deden hoor en ook niet de aantallen, want via schepen ipv pijpleidingen.
Kleine nuance, het feit dat de bedrijven vertrokken zijn was meer onder druk van investeerders en klanten.In tweede instantie de Russische bevolking raken. Westerse bedrijven en merken werden gevraagd Rusland te verlaten.
En er zijn nog altijd Westerse bedrijven die handel blijven drijven met Rusland.Kleine nuance, het feit dat de bedrijven vertrokken zijn was meer onder druk van investeerders en klanten.
Wat doet dat er toe aan mijn opmerking ? Ik heb toch niet gezegd dat ALLE Westerse bedrijven vertrokken zijn ?En er zijn nog altijd Westerse bedrijven die handel blijven drijven met Rusland.
Het is een toevoeging aan je commentaar, geen kritiek.Wat doet dat er toe aan mijn opmerking ? Ik heb toch niet gezegd dat ALLE Westerse bedrijven vertrokken zijn ?

Haha ik had dat artikel ook net gelezen, maar ik dacht dat er 150.000 stond i.p.v. 15.000
Dedonder is sinds 2020 minister van defensie, echt veel kan je haar ook niet kwalijk nemen natuurlijk.
Degene die toen indertijd 'OK 15.000 euro per tank is goed' heeft gezegd, die kan je wel iets kwalijk nemen.
Komaan man, 15k, daar koopt ge nauwelijks een personenwagen voor.
Ik stel me iets voor in de zin van "ja we kunnen 300k per tank krijgen als we ze verkopen aan *insert Oost-Europees land*... maar daar komt zoveel papierwerk bij kijken... doe dan maar aan 15k 't stuk voor de Freddy in Doornik, minder stempels enz."
goeie wodkaVoor wie nog niet onder de indruk was van het Russische leger: