Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Aantal inwoners Oekraïne
43,79 miljoen (2021)

Aantal inwoners Rusland
143,4 miljoen (2021)

Rusland levert in verhouding toch wel heel weinig soldaten dan? Of hoe moet ik dat bezien?

Ja want elke keer een Oekraïner een Rus doodschiet, schiet diezelfde Rus een Oekraïner dood. Ah neen wacht er klopt iets niet met mijn redenering denk ik? :unsure:
Voor Rusland is dit nog geen "echte oorlog", voor Oekraïne wel. Die hebben al x aantal mobilisaties gedaan.

Nochtans voldoende youtube kanalen die allerlei Chinese electronica testen en die concluderen dat het troep is dat ver achterstaat op Westerse equivalenten.
Je wil thuis geen computer hebben met Chinese electronica (effectief Chinees en niet Westers made in china).
Er zijn 3 bedrijven die de beste tier van chips kunnen maken: TSMC in Taiwan, Samsung in Zuid-Korea en Intel in de US. Allemaal met EUV machines van ASML.
ASML mag niet exporteren naar China, dus die kunnen dat inderdaad niet maken.
Al de rest kan China even goed of zelfs beter maken dan EU of US. Sterker nog: er is rond Shenzhen zo'n hub van kennis en productiefaciliteiten, die je nergens ter wereld nog hebt. Snel prototypen kan alleen nog maar daar bijna. In de EU hebben we dat eigenlijk nooit gehad op dat niveau en die schaal en de US heeft alles verhuisd voor de heilige graal van korte termijn winst (en wij ook).

There's another catch, and it's one that politicians don't like to talk about: China has many more skilled engineers than the United States does. Steve Jobs, Apple's late CEO, brought the issue up during an October 2010 meeting with President Obama. He called America's lackluster education system an obstacle for Apple, which needed 30,000 industrial engineers to support its on-site factory workers. "You can't find that many in America to hire," Jobs told the president,
De iPhone is misschien wel designed in California, de productie is echt ontworpen in China. China kan perfect produceren naar het gevraagde prijspunt. Die rommel die je ziet in die YouTube filmpjes is naar een goedkoop prijspunt gemaakt. Maar je kan ook materiaal vinden dat naar goede prijs is gemaakt en de kwaliteit is dan ook zeer goed.
Vergelijk bvb maar eens de Nio ET7 met de Mercedes EQE AMG. Moet helemaal niet onderdoen voor de Mercedes en is in heel wat opzichten zelfs veel beter, voor lagere prijs.

Stop aub met China te onderschatten. We mogen echt niet op onze lauweren gaan rusten.

rusland kan via een web aan schijnconstructies miljoenen halfgeleiders van hoge kwaliteit bekomen geproduceerd met gestolen productieprocessen die identiek zijn aan wat de OEM in een fabriek twee miljoensteden verderop maakt. Maak u geen illusies op dat vlak.
Inderdaad.

MERICS-Chinas-semiconductors-exports-to-Russia-has-grown-dramatically.png

Draadje over de Russische economie, op vlak van imports/exports.

- Rusland heeft net voor de oorlog uitbrak een sterk verhoogde import (voorbereiding op sancties, etc)
- Rusland exporteert veel naar buurlanden ter compensatie van het wegvallen van de EU als afzetmarkt.
- Veel import uit voormalige SU-staten van Westerse goederen, voorbeeldje van Armeense import van westerse mobiele telefoons en dan export naar Rusland van deze telefoons.
- Rusland importeert veel uit naburige landen, maar kwaliteit is niet altijd even goed.
- Automarkt herstelt zich redelijk, maar vervangonderdelen blijven zeer schaars.

Interessant artikel over Prigozhin:

Ik denk dat de spanningen aan de Russische top te snijden zijn. Putin en Prigozhin kunnen niet meer terug, waarschijnlijk is een deel van de elite (en misschien de militaire top) deze oorlog al helemaal beu. Benieuwd wat er van gaat komen.

nteressant artikel over Prigozhin:

Ik denk dat de spanningen aan de Russische top te snijden zijn. Putin en Prigozhin kunnen niet meer terug, waarschijnlijk is een deel van de elite (en misschien de militaire top) deze oorlog al helemaal beu. Benieuwd wat er van gaat komen.

Ik vind die man z'n positie ook zo eigenaardig.

Je hebt een autocratische dictatuur met Putin. Maar dan tollereert hij wel een Prigozhin die z'n eigen private leger heeft met manschappen wiens trouw waarschijnlijk eerder bij hem liggen.

Dat gaat direct in tegen de typische sovjet-tactiek van het uitrangeren van succesvolle en populaire generaals (Zhukov bv) om als leider de touwtjes strak in handen te houden.

Kunnen we stellen dat Wagner misschien de laarzen ontgroeid is en nu voor Putin een probleem kan vormen? Gaat Prigozhin op een moment ook niet denken dat hij wel de Putin's plaats wil zitten

Je hebt een autocratische dictatuur met Putin. Maar dan tollereert hij wel een Prigozhin die z'n eigen private leger heeft met manschappen wiens trouw waarschijnlijk eerder bij hem liggen.
Dat gaat direct in tegen de typische sovjet-tactiek van het uitrangeren van succesvolle en populaire generaals (Zhukov bv) om als leider de touwtjes strak in handen te houden.
Putin zal zich ontastbaar wanen hé. Aan de ene kant is het een manier om het vuile werk te laten opknappen door een team waar jezelf niet de leiding over hebt. Als het dan fout gaat dan kan je makkelijk met de vinger wijzen. En zo lang het goed gaat is er ook geen probleem want Prigozhin zal er wel rijkelijk voor beloond worden wat hem dan ook koest moeten houden. Tis pas als de poppen echt aan het dansen gaan dat Putin met een probleem zit, en op dit moment zijn er heel wat poppen idd aan het dansen.

Ik erger me meer en meer aan de houding van putin/rusland en dit ook nog tegen een Europees land.
Ze bombarderen dit land met raketten en drones maar moest Oekraïne een raket sturen naar Rusland dan is rusland nog kwader.. putin mag alles doen.
K denk soms dat de navo zich echt eens moet gaan bemoeien met deze oorlog. Stuur bijv vredestroepen naar bepaalde steden (niet de geannexeerde gebieden). Zouden de Russen dan deze steden nog durven aanvallen?

En neem al het bevroren geld van de vriendjes van putin voor de heropbouw van Oekraïne.

Het was te verwachten natuurlijk: Westen belooft wapens te leveren, en Rusland neemt wraak door burger doelwitten aan te vallen met raketten en drones. F*king losers!

Dat het zover is moeten komen, dat het Westen tanks en andere zware wapens dient te sturen, heeft volgens mij ook te maken met de elvendertig sanctiepakketten ("De komende maanden gaan de Russen het hard te verduren krijgen!") die hun doel missen. Het Westen dacht de Russen te kunnen stoppen door sancties af te kondigen en relatief licht oorlogsmateriaal naar Oekraïne te sturen, net zoals de Russen dachten met relatief licht materiaal (en onervaren soldaten) Oekraïne op een paar dagen in te nemen. Door de houding van Duitsland zie je dat de mogelijkheid voor het sturen van tanks nooit eerder op tafel heeft gelegen. Nu is er is 'no way back', Oekraïne moet en zal dit winnen anders zit je met een overwinnaar (Rusland) die beslag kan leggen op tonnen Westerse oorlogswapens. De Westerse leiders krijgen dit ook nooit uitgelegd aan hun bevolking moest dit gebeuren. En Biden/USA kan dan, na de afgang in Afghanistan, z'n koffers pakken.

Ik mis nog steeds de info over het dagdagelijkse leven van de Rus. Misschien geraakt die info niet tot hier of wordt dat in Rusland in de doofpot gestopt, geen idee. Voelen ze iets van de sancties? Zijn er nog opstanden net zoals toen men 300.000 man mobiliseerde?
Of zoals iemand hier een paar posts eerder opmerkte: Wanneer die sancties de gewone Rus raken gaan ze zich misschien eerder keren tegen het Westen dan tegen hun eigen leider/moederland. Iets wat wij met onze Westerse bril moeilijk kunnen vatten.

Laatst bewerkt:

Tanks verkocht voor 15,000 euro waarvoor de eigenaars nu aan De Donder een half miljoen euro vragen. Die tanks rijden overigens niet.Ja maar hoe hadden we dit nu kunnen voorzien.

Ik weet niet. Misschien door een beetje te redeneren als de opkoper van die tanks die momenteel gewoon ergens in een loods blijken te staan in Doornik.

Fucking hell man. Je zou die politici toch gewoon iets kunnen aandoen? Het leger had voor een miljoen euro een loods kunnen optrekken waar ze die dingen bij wijze van de spreken in de airconditioning hadden kunnen parkeren. Maar neen we doen ze van de hand voor de quick win en nu staan we met onze broek op de enkels. Niet dat het De Donder effectief iets kan schelen. Het is de schuld van haar voorgangers en zij zit na 2024 toch op een andere post. Huilen met de pet op.

Laatst bewerkt:

Kunnen we stellen dat Wagner misschien de laarzen ontgroeid is en nu voor Putin een probleem kan vormen? Gaat Prigozhin op een moment ook niet denken dat hij wel de Putin's plaats wil zitten
Die bedenking maakte ik me ook tijdens het lezen van dat (toch wel interessante) artikel. Na heel dat parcours.. why stop there? Ik krijg er serieuze house of cards vibes bij.

Tanks verkocht voor 15,000 euro waarvoor de eigenaars nu aan De Donder een half miljoen euro vragen. Die tanks rijden overigens niet.Ja maar hoe hadden we dit nu kunnen voorzien.

Ik weet niet. Misschien door een beetje te redeneren als de opkoper van die tanks die momenteel gewoon ergens in een loods blijken te staan in Doornik.

Fucking hell man. Je zou die politici toch gewoon iets kunnen aandoen? Het leger had voor een miljoen euro een loods kunnen optrekken waar ze die dingen bij wijze van de spreken in de airconditioning hadden kunnen parkeren. Maar neen we doen ze van de hand voor de quick win en nu staan we met onze broek op de enkels. Niet dat het De Donder effectief iets kan schelen. Het is de schuld van haar voorgangers en zij zit na 2024 toch op een andere post. Huilen met de pet op.

Haha ik had dat artikel ook net gelezen, maar ik dacht dat er 150.000 stond i.p.v. 15.000 :unsure:

Dedonder is sinds 2020 minister van defensie, echt veel kan je haar ook niet kwalijk nemen natuurlijk.
Degene die toen indertijd 'OK 15.000 euro per tank is goed' heeft gezegd, die kan je wel iets kwalijk nemen.

Komaan man, 15k, daar koopt ge nauwelijks een personenwagen voor.
Ik stel me iets voor in de zin van "ja we kunnen 300k per tank krijgen als we ze verkopen aan *insert Oost-Europees land*... maar daar komt zoveel papierwerk bij kijken... doe dan maar aan 15k 't stuk voor de Freddy in Doornik, minder stempels enz."

Dat het zover is moeten komen, dat het Westen tanks en andere zware wapens dient te sturen, heeft volgens mij ook te maken met de elvendertig sanctiepakketten ("De komende maanden gaan de Russen het hard te verduren krijgen!") die hun doel missen. Het Westen dacht de Russen te kunnen stoppen door sancties af te kondigen en relatief licht oorlogsmateriaal naar Oekraïne te sturen, net zoals de Russen dachten met relatief licht materiaal (en onervaren soldaten) Oekraïne op een paar dagen in te nemen. Door de houding van Duitsland zie je dat de mogelijkheid voor het sturen van tanks nooit eerder op tafel heeft gelegen. Nu is er is 'no way back', Oekraïne moet en zal dit winnen anders zit je met een overwinnaar (Rusland) die beslag kan leggen op tonnen Westerse oorlogswapens. De Westerse leiders krijgen dit ook nooit uitgelegd aan hun bevolking moest dit gebeuren. En Biden/USA kan dan, na de afgang in Afghanistan, z'n koffers pakken.

Ik mis nog steeds de info over het dagdagelijkse leven van de Rus. Misschien geraakt die info niet tot hier of wordt dat in Rusland in de doofpot gestopt, geen idee. Voelen ze iets van de sancties? Zijn er nog opstanden net zoals toen men 300.000 man mobiliseerde?
Of zoals iemand hier een paar posts eerder opmerkte: Wanneer die sancties de gewone Rus raken gaan ze zich misschien eerder keren tegen het Westen dan tegen hun eigen leider/moederland. Iets wat wij met onze Westerse bril moeilijk kunnen vatten.
De modale rus interesseert het geen bal wat er in Oekraïne gebeurd.
Google is het youtube kanaal 1420 als je je nog slechter wil voelen.

Bedankt voor de tip!
Afgaande op wat ze laten zien (of willen laten zien natuurlijk) lijkt het inderdaad dat de meesten zeggen:
"Het is misschien niet goed wat er in Oekraïne gaande is, maar de oorlog raakt me niet, de sancties raken me niet. Wij kunnen toch niets veranderen aan wat onze leiders willen."

Een enkeling lijkt af en toe wel door de propaganda heen te kunnen kijken, maar zich volledig uitspreken tegen de oorlog kunnen/durven ze precies niet.

Straf hoe dat kanaal voor mij net hoopgevend kan zijn. De enorme hoeveelheid mensen die het onmiddellijk afstappen en geen commentaar willen geven zijn grotendeels TEGEN wat dit Russisch regime doet.

Het is in de filmpjes van 1420 vaak zoeken naar dat extreem gedachtengoed waar Poetin op rekent. Na al die jaren apolitiek gedrag te cultiveren heeft hij nu net politieke activatie nodig, (Westen = existeniële bedreiging) en 1420 bewijst filmpje na filmpje dat dat niet zo denderend goed aan't lopen is voor Vladi.

EDIT: Ahja, ik zie nu een veel recenter filmpje en kan begrijpen waarom je zegt wat je zegt... boeiend is nu natuurlijk of dit een kentering is in publieke opinie of gewoon luck of the draw? We hebben dat propaganda machien nu natuurlijk wel stevige munitie/argumenten gegeven.

Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan