Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe dan? Oprechte vraag.
Door steeds maar weer te verklaren dat de NATO de agressor is (en dit tank verhaal past daar weer mooi in). Op die manier zijn ze wel de bevolking van grootmachten als India en Z-Afrika steeds meer voor zich aan het winnen, los van of het nu BRICS partners zijn of niet. Wat is het antwoord van de NATO hierop en wat is het algehele gameplan dan ? Was dat niet inspelen op de bevolking zodat zij in opstand zouden komen en het regime omver zouden gooien ? Wel goed bezig denk ik dan ...

Het enige wat men hier doet is de struisvogeltactiek toepassen, kop in het zand en hopen dat het overwaait. noch mossel noch vis.

Laatst bewerkt:
Landen met kernwapens worden toch véél voorzichtiger benaderd dan landen zonder kernwapens. Mocht Poetin er geen hebben, was er wellicht allang een NAVO-interventie geweest. De VS was waarschijnlijk ook véél minder arrogant geweest of was gewoon non-interventionistisch gebleven. Kernwapens hebben de oorlog niet veiliger gemaakt want het geweld schuift op naar de periferie, maar ik geloof dat een wereld zonder kernwapens niet vredelievend zou zijn. Misschien zelfs bloediger.

Door steeds maar weer te verklaren dat de NATO de agressor is (en dit tank verhaal past daar weer mooi in). Op die manier zijn ze wel de bevolking van grootmachten als India en Z-Afrika steeds meer voor zich aan het winnen, los van of het nu BRICS partners zijn of niet. Wat is het antwoord van de NATO hierop en wat is het algehele gameplan dan ? Was dat niet inspelen op de bevolking zodat zij in opstand zouden komen en het regime omver zouden gooien ? Wel goed bezig denk ik dan ...

Het enige wat men hier doet is de struisvogeltactiek toepassen, kop in het zand en hopen dat het overwaait. noch mossel noch vis.

Ik moet zeggen dat ik er exact hetzelfde over denk. Wij weten hier in Europa en de VS dan misschien wel beter wat betreft de propaganda die er vanuit het Kremlin verspreid wordt. Maar daar wordt vanuit het Westen amper tegenin gegaan. Ja, dan denk ik inderdaad dat men op vele andere delen in de wereld de Russische versie van de feiten voor waar aanneemt.

Neemt niet weg dat de Russische visie nog steeds het eerst lukraak annexeren en daarna flagrant binnenvallen van een soeverein (en bilateraal erkend) land omvat.
Hoe je je daar omheen keert als "derde" land blijft me een mysterie.

Of ja nee, uiteindelijk is China een opportunist, alsook India. Zuid-Afrika, tja, die rijden waarschijnlijk op de wave van Chinese investeringen na een lange geschiedenis onderdrukking door Europa. De VS is ook een opportunist, for that matter, maar die lijken nog een soort van moraal kompas te hebben als het Europa betreft. Of zo verpakken ze hun kapitalistische bescherming van de Europese markt toch.

Wereldpolitiek vs menselijk leed is echt een verschrikkelijke two-sided coin als je maar een kant bekijkt.
Sorry, te cynisch?

Laatst bewerkt:
Rusland is wel de media-oorlog aan het winnen.
Op HLN? Inderdaad. De meeste artikels daar, gaan tegenwoordig over de (geweldige) Russische overwinningen en de zware verliezen bij het Oekraïnse leger.

En over de enorme dreigingen van Rusland, waardoor het Westen (en dan voornamelijk Duitsland) in zijn broek plast ..

Op HLN? Inderdaad. De meeste artikels daar, gaan tegenwoordig over de (geweldige) Russische overwinningen en de zware verliezen bij het Oekraïnse leger.

En over de enorme dreigingen van Rusland, waardoor het Westen (en dan voornamelijk Duitsland) in zijn broek plast ..
Niet allleen over de zware verliezen op het slagveld, ook over de corruptie binnen zijn regering:
https://www.hln.be/buitenland/zelen...rs-en-topambtenaren-moeten-aftreden~a1509058/

De commentaren van Freddy en Julia van om de hoek zijn er dan ook naar ("Zelensky en co zijn corrupt, we moeten wegblijven van die oorlog, niet onze oorlog, met ons geld, Rusland gaat deze oorlog winnen, Het feit dat het ook nog eens neo Nazi's zijn maakt van hen echt wel de kanker van deze wereld, ...."). Vooral Pro-Russisch en anti-Oekraïens. Wordt dit gevoed vanuit Rusland of is dit eerder toevallig?

Laatst bewerkt:
Niet allleen over de zware verliezen op het slagveld, ook over de corruptie binnen zijn regering:
https://www.hln.be/buitenland/zelen...rs-en-topambtenaren-moeten-aftreden~a1509058/

De commentaren van Freddy en Julia van om de hoek zijn er dan ook naar ("Zelensky en co zijn corrupt, we moeten wegblijven van die oorlog, niet onze oorlog, met ons geld, Rusland gaat deze oorlog winnen, Het feit dat het ook nog eens neo Nazi's zijn maakt van hen echt wel de kanker van deze wereld, ...."). Vooral Pro-Russisch en anti-Oekraïens. Wordt dit gevoed vanuit Rusland of is dit eerder toevallig?
Een combinatie van goedgelovigheid, een halstarrig geloof in het Groot Gelijk en de onweerstaanbare behoefte om in te gaan tegen het dominante pro-Oekraïense narratief van Mainstream Media.

Een combinatie van goedgelovigheid, een halstarrig geloof in het Groot Gelijk en de onweerstaanbare behoefte om in te gaan tegen het dominante pro-Oekraïense narratief van Mainstream Media.
Mja, wappie-mentaliteit van tijdens corona all over again. Nu nog protesten tegen de oorlog met spandoeken die volstaan met fake news en we hebben duidelijk een deel van de maatschappij dat totaal niet meer mee is met de realiteit en feiten verdraaien richting hun Groot Gelijk.

Mja, wappie-mentaliteit van tijdens corona all over again. Nu nog protesten tegen de oorlog met spandoeken die volstaan met fake news en we hebben duidelijk een deel van de maatschappij dat totaal niet meer mee is met de realiteit en feiten verdraaien richting hun Groot Gelijk.
Ik neem aan dat wat in de mainstream media terechtkomt niet altijd 100% correct is, maar dat is eerder gaan ontkennen om tegendraads te doen zonder dat het op feiten gebaseerd is.

VS zou abrams leveren

US may drop opposition to sending Abrams tanks to Ukraine - officials​

The United States, in a reversal, appears to be dropping its opposition to sending M1 Abrams tanks to Ukraine and an announcement could come as soon as this week, two US officials told Reuters on Tuesday.
The officials, speaking on condition of anonymity, said they were not aware of a final U.S. decision to send the Abrams to Ukraine, a move that could encourage Germany to follow.
The Pentagon could not be immediately reached for comment.

Duitsland zou bereid zijn om leopards te leveren

• BREAKING
    23 minuten geleden

Duitsland gaat toch Leopard-tanks leveren​

Na maanden van overleg en dagen vol externe druk heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz nu toch beslist om Leopard-tanks te leveren aan Oekraïne. Dat meldt Der spiegel op basis van bronnen dichtbij Scholz. Ook andere landen die de tanks hebben, mogen die aan Oekraïne leveren.

Laatst bewerkt:
De VRT en De Standaard vinden blijkbaar de Oscar-nominatie van Close groter nieuws, want ik moest even zoeken naar die aankondiging van de tanks :unsure:

Hoewel ik zeker niet tegen de beslissing ben om de tanks te leveren, hou ik toch mijn hart vast voor verdere escalatie langs Russische kant (voor zover ze nog in staat zijn om te escaleren - dus niet gewoon met woorden)

Ja wie had een jaar geleden kunnen denken dat we begod tanks gaan leveren aan Oekraïne.. heb soms zo toch het gevoel dat we boiling frog gewijs in een wereldoorlog gaan sukkelen. Maar we kunnen nu eenmaal niet anders, deze shit kan je niet laten begaan.

Ja wie had een jaar geleden kunnen denken dat we begod tanks gaan leveren aan Oekraïne.. heb soms zo toch het gevoel dat we boiling frog gewijs in een wereldoorlog gaan sukkelen. Maar we kunnen nu eenmaal niet anders, deze shit kan je niet laten begaan.
Dat is de merde: Rusland straffeloos laten begaan is geen optie en verder escaleren kan eindigen in een extreem duister straatje.

VS zou abrams leveren
[UL unfurl="true"]https://edition.cnn.com/2023/01/24/politics/us-abram-tanks-ukraine/index.html[/URL]
[UL unfurl="true"]https://www.independent.co.uk/news/...vladimir-putin-nuclear-war-nato-b2267864.html[/URL]
[HEADIG=2]US may drop opposition to sending Abrams tanks to Ukraine - officials[/HEADING]
The United States, in a reversal, appears to be dropping its opposition to sending M1 Abrams tanks to Ukraine and an announcement could come as soon as this week, two US officials told Reuters on Tuesday.
The officials, speaking on condition of anonymity, said they were not aware of a final U.S. decision to send the Abrams to Ukraine, a move that could encourage Germany to follow.
The Pentagon could not be immediately reached for comment.

Duitsland zou bereid zijn om leopards te leveren
[UR unfurl="true"]https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220212_92016960[/URL]
  • BREAKING
    23 minuten geleden

Duitsland gaat toch Leopard-tanks leveren​

Na maanden van overleg en dagen vol externe druk heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz nu toch beslist om Leopard-tanks te leveren aan Oekraïne. Dat meldt Der spiegel op basis van bronnen dichtbij Scholz. Ook andere landen die de tanks hebben, mogen die aan Oekraïne leveren.

Mja, Het probleem was aanvankelijk toch dat andere landen geen tanks mochten leveren.
Dat ze daar eerste werk van maken.
Ik heb het gevoel dat de 2 gekoppeld worden als een vertragingsmanoeuvre.
Morgen zeggen we iets over polen, vrijdag iets over hun eigen tanks, week er na terug over polen, ...

Russian territory...in hun ogen dus incluis de geannexeerde gebieden. :unsure:
So what?
We moeten niet in hun retoriek meegaan.
Russen hebben al zoveel rode lijnen gesteld waar Oekraïne (en het Westen) vlot overheen zijn gegaan.
Enige wat de Russen doen is nog meer burger doelwitten aanvallen. (edit: niet dat dat niet erg genoeg is)

Laatst bewerkt:
Dat is de merde: Rusland straffeloos laten begaan is geen optie en verder escaleren kan eindigen in een extreem duister straatje.
Iets met cholera en pest.

Imo zijn we gewoon slachtoffer van ons eigen denkbeeld dat we enkel met diplomatie de wereldvrede in stand zouden kunnen houden.

Terug
Bovenaan