Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien is het Panzerlied terug actueel?De jaren twintig: er is een globale pandemie, het Capitool wordt bestormd door een dolle menigte, er is weer een grote oorlog in Europa en iedereen smeekt om Deutsche Panzer. What's next?
Ik vermoed (of eerder speculeer) dezelfde reden waarom niemand tanks wou leveren tot nu toe, gewoon iets langer volgehouden. Tanks zijn aanvalswapens bij uitstek, die potentieel een escalatie van het conflict inhouden. Ik denk niet dat Rusland nog een heel extra leger achter zijn eigen grenzen heeft klaarstaan om de Oekraïeners tegen te houden moest ze hun verdediging in Oekraïne in elkaar stuiken. Iedereen zegt wel tegen Oekraïne dat ze niet in het offensief mogen gaan maar anderzijds snapt iedereen ook dat Oekraïne weinig verweten kan worden als ze dat wel doen en dat de wereldvrede bewaren niet meteen Oekraïnes grootste zorg is nu.Is er ergens informatie terug te vinden over waarom Duitsland zo moeilijk doet over het leveren van tanks? Buiten het "we hebben zelf weinig voorraad" lijkt het alsof er nog andere belangen spelen?
Waarom zou Oekraïne de grens oversteken met Rusland? Dat ze de Donbas en de Krim terugwillen is één ding, maar zelf op veroveringstocht gaan en komen aankloppen in het Kremlin is toch pure fantasie?Ik vermoed dezelfde reden waarom niemand nog tanks geleverd heeft tot nu toe, gewoon iets langer volgehouden. Tanks zijn aanvalswapens bij uitstek, die potentieel een escalatie van het conflict inhouden. Ik denk niet dat Rusland nog een heel extra leger op zijn eigen grenzen heeft staan om de Oekraïeners tegen te houden moest ze hun verdediging daar in elkaar stuiken. Iedereen zegt wel tegen Oekraïne dat ze niet in het offensief mogen gaan maar anderzijds snapt iedereen ook dat Oekraïne weinig verweten kan worden als ze dat wel doen en dat de wereldvrede bewaren nu niet meteen Oekraïnes grootste zorg is nu.
Waarom zou Oekraïne de grens oversteken met Rusland? Dat ze de Donbas en de Krim terugwillen is één ding, maar zelf op veroveringstocht gaan en komen aankloppen in het Kremlin is toch pure fantasie?
En Rusland kan ook anders escaleren, door bijvoorbeeld datacommunicatielijnen tussen de VS en Europa te vernietigen.
Of net niet.Op de oorlog te winnen, veronderstel dat ze er niet doorraken aan de Krim en daar veel levens verliezen maar de grens met Rusland ligt open? Het Oekraïens leger op Russisch grondgebied zou de Russen misschien een pak welwillender maken om te onderhandelen.
inderdaad, of net niet, en da's het gevaar, dat het conflict zwaar zou kunnen escaleren. Maar als je Oekraïne bent en een strijd aan het voeren bent om je voortbestaan dan wil je je daar potentieel verder in riskeren dan als je Duitsland bent.Of net niet.
Nu ja.
Minder welwillend dan vandaag is moeilijk denkbaar.
Dat is zelfs bij een escalatie een grens die men niet vlug zal overschrijden, omdat:En Rusland kan ook anders escaleren, door bijvoorbeeld datacommunicatielijnen tussen de VS en Europa te vernietigen.
Vraag is natuurlijk ook, wat zijn "Russiche soldaten". Als de helft Wagner-huurlingen zijn zal Rusland dit waarschijnlijk niet als "eigen manschappen" zien terwijl dit voor Oekraine allemaal hetzelfde is. Andersom natuurlijk ook, zijn buitenlandse vrijwilligers of Oekrainse verzetsmensen die sneuvelen "Oekraiense soldaten"? Exacte aantallen zullen we idd nooit weten.De juistheid van de cijfers zullen we waarschijnlijk nooit weten, want Rusland houdt het ook niet goed bij, denk ik.
Als dat één van de voorwaarden is van levering door Navo zal Oekraine zich daar wel aan houden. Zou dom zijn als Oekraine zijn enige lifeline (EU - Navo) zou doorsnijden, zowel militair als geopolitiek.Ik vermoed (of eerder speculeer) dezelfde reden waarom niemand tanks wou leveren tot nu toe, gewoon iets langer volgehouden. Tanks zijn aanvalswapens bij uitstek, die potentieel een escalatie van het conflict inhouden. Ik denk niet dat Rusland nog een heel extra leger achter zijn eigen grenzen heeft klaarstaan om de Oekraïeners tegen te houden moest ze hun verdediging in Oekraïne in elkaar stuiken. Iedereen zegt wel tegen Oekraïne dat ze niet in het offensief mogen gaan maar anderzijds snapt iedereen ook dat Oekraïne weinig verweten kan worden als ze dat wel doen en dat de wereldvrede bewaren niet meteen Oekraïnes grootste zorg is nu.
Toch een zwak argument m.i. Zet de huidige Himars of reeds geleverde artillerie in/boven Charkov en je schiet Belgorod aan flarden...Da's ook de reden dat de VS het bereik van de Himars beperkt heeft vermoed ik, toont wel aan dat de westerse landen er wel degelijk rekening mee houden dat Oekraïne Rusland zelf zou aanvallen moesten ze de mogelijkheid hebben en dat die westerse landen Oekraïne die mogelijkheid niet willen geven.
Waarom hebben ze hun systemen dan aangepast volgens jouw voor ze aan Oekraïne geleverd werden? Ze hadden het ook gewoon aan Oekraïne kunnen vragen om niet op Rusland te schieten. Ze zullen het ook wel gevraagd hebben, maar hebben toch ook de moeite genomen om al hun geleverde systemen aan te passen zodat ze op zijn minst niet te ver konden schieten.Als dat één van de voorwaarden is van levering door Navo zal Oekraine zich daar wel aan houden. Zou dom zijn als Oekraine zijn enige lifeline (EU - Navo) zou doorsnijden, zowel militair als geopolitiek.
Toch een zwak argument m.i. Zet de huidige Himars of reeds geleverde artillerie in/boven Charkov en je schiet Belgorod aan flarden...
Zou me trouwens verbazen moest de USA niet elke raket die de himars afvuren kunnen traceren. Koppel de levering van nieuwe raketten en ander militair materieel aan de voorwaarde dat er geen enkele raket op Russisch grondgebied mag terecht komen (wat ze met Krim doen kunnen ze nog kiezen) en ik acht de kans onbestaande dat Oekraine dit in zijn hoofd haalt.
bvb in de discussie nu moet Duitsland eigenlijk zelfs maar gewoon toestemming geven aan andere landen die hun tanks bij hen gekocht hebben om die naar Oekraïne te mogen sturen, dat kost hen niks maar dat willen ze niet doen. Ook oude tanks sturen doen ze niet of laten ze niet toe. Geld zal natuurlijk altijd een factor zijn maar ik heb niet direct de indruk dat dat nu het probleem is waarover ze aan het onderhandelen zijn.We kijken voornamelijk naar eigen portemonee en danken enkel oude rommel af en zelfs daar hebben we niet veel van. Het beste gerief willen we gewoon niet weggeven en voor ons zelf houden. Het is vooral dat wat steun tegen houdt.
bvb in de discussie nu moet Duitsland eigenlijk zelfs maar gewoon toestemming geven aan andere landen die hun tanks bij hen gekocht hebben om die naar Oekraïne te mogen sturen, dat kost hen niks maar dat willen ze niet doen. Ook oude tanks sturen doen ze niet of laten ze niet toe. Geld zal natuurlijk altijd een factor zijn maar ik heb niet direct de indruk dat dat nu het probleem is waarover ze aan het onderhandelen zijn.
Er hebben nu al een hoop landen aan Duitsland gevraagd of ze hun Leopards mogen geven aan Oekraïne. Duitsland zegt niet resoluut nee maar blijft onderhandelen, dus het houdt steek dat ze wel toelaten om de training al te mogen starten voor het geval dat ze het zouden toelaten.Als ik het zo lees geeft Duitsland toestemming om Oekraïners te trainen om met leopards te werken.
Dat is toch een teken dat ze verwachten dat er landen gaan zijn die leopards gaan geven.
Ja kijk in het begin van de oorlog was het misschien 1 Oekraïner vs 4 RussenBestaat de kans dat één van beiden op een gegeven moment een soort van kritische massa zal bereiken in termen van effectieve mankracht? Puur cijfermatig (bevolkingsaantal) gezien kan Rusland zich veel grote verliezen veroorloven - maar zo rechtlijnig zal het niet zijn neem ik aan? Hoe groot mag het verlies zijn voor Putin alvorens er echt verzet komt van de Russische bevolking zelf? Hetzelfde geld evenzeer voor Oekraïne.
Als je ziet wat dit netto voor Rusland al heeft opgebracht lijkt de balans zeer negatief te zijn, enig oppervlakkig lichtpunt is China - maar de relatief betrouwbare handelspartner die Europa was zal China nooit zijn, menselijke balans eveneens hoog, ... maar god weet welke en hoeveel belangen er allemaal spelen waar een simpele geest als ik geen inzicht nog kennis van heeft.