Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïnse bronnen gaan ervan uit dat er tot wel 400 Russische soldaten zijn gestorven bij bovenstaande aanval. Of dat aantal echt klopt, dat zullen we niet direct weten. Maar lijkt me alleszins wel een zware klap, heel dat gebouw is van de kaart geveegd.

Strelkov beweert dat het gebouw vol zware munitie lag en er daardoor zoveel doden gevallen zijn, hele gebouw is gewoon opgeblazen.
Geruchten gaan dat er 200+ mensen sliepen.

Dezelfde nacht zouden nog 2 andere slaapplaatsen bestookt zijn, met ~50 doden.

Toch frappant om te zien hoe Rusland hun precisiemunitie gebruikt op steden en elektriciteit terwijl Oekraïne keer op keer munitie depots, vliegvelden en barakken raakt. Toont dat ISTAR iets is waar het westen heel goed in is.

Overigens was ik aan het denken dat die aanvallen op de elektriciteitsinfrastructuur en de eindeloze beschietingen langs "koude" frontlinies gewoonweg heel lomp zijn. Op die manier blijf je de hele Oekraïense bevolking betrekken bij uw achterlijke invasie.

Anders zouden de burgers die wat verder van de frontlinie zitten zich eventueel nog kunnen vinden in het doen van toegevingen tegenover de Russen. "Stop die oorlog, sta de Donbas en Krim af en laat ons verder gaan met ons leven." maar dat kan nu niet want Poetin lijkt vastberaden om elke Oekraïner erbij te betrekken.

Nu maakt de Rus zich impopulair(lol) bij de Oekraïense bevolking, krijg je nog meer het imago van een schurkenstaat én versterk je het verzet bij de Oekraïners, hun bondgenoten en eventuele neutrale partijen.

Oekraïnse bronnen gaan ervan uit dat er tot wel 400 Russische soldaten zijn gestorven bij bovenstaande aanval. Of dat aantal echt klopt, dat zullen we niet direct weten. Maar lijkt me alleszins wel een zware klap, heel dat gebouw is van de kaart geveegd.
Een hoerastemming wordt bij mij snel gevolgd door een wrang gevoel, denkend aan de gemobiliseerde Russische mannen die helemaal niet wilden gaan vechten en waarschijnlijk nieuwjaar wilden vieren met hun gezin.
Ach, oorlog...

Toch frappant om te zien hoe Rusland hun precisiemunitie gebruikt op steden en elektriciteit terwijl Oekraïne keer op keer munitie depots, vliegvelden en barakken raakt. Toont dat ISTAR iets is waar het westen heel goed in is.
Ik zou denken dat het een bewuste keuze is, met munitiedepots, vliegvelden, barakken en manschappen te vernietigen kan je eventueel een oorlog winnen - als je heel veel geluk hebt, met energiecentrales te vernietigen win je gewoon de oorlog. Ik denk dan ook dat het een goede zaak is dat de meest performance systemen eraan komen - alleen al om een absoluut minimum aan energie/water/communicatie te behouden.

Ideaal zou men de Russische export van gas en olie moeten kunnen aanvallen .. maar niet iedereen zal dat leuk vinden

Laatst bewerkt:
Volgens Housen valt Rusland bewust geen depots in West-Oekraïne aan. Hieronder een citaat van hem in Het Nieuwsblad van dit weekend:

Waarom blijft Amerika zo op de vlakte?

“Op 31 mei verscheen in The New York Times een opiniestuk van Joe Biden. Dat document vat de hele visie van de Amerikanen op de oorlog samen. Er staat letterlijk in wat ze gaan doen en wat niet, en die visie is tot op vandaag gevolgd. Wat staat daar nu zoal in? Bijvoorbeeld dat er een onderhandelde oplossing moet komen. Dat Biden niet uit is op een regimewissel in Moskou. Dat er geen wapens geleverd worden waarmee Oekraïne het Russisch grondgebied kan aanvallen. Of ook: geen Westerse boots on the ground. Dat zijn de rode lijnen voor Amerika. Maar er zijn ook rode lijnen waar Poetin zich aan houdt. Er zijn immers afspraken gemaakt tussen Washington en Moskou, redelijk vlug in de oorlog al. Waarom denk je dat er nog geen enkele Russische raket afgevuurd is op de magazijnen in West-Oekraïne? Daar komt het Westers materiaal toe en leiden Westerse trainers en technici Oekraïners op. Natuurlijk weet Rusland die depots liggen, maar dat is een afspraak. Om dezelfde reden vuren de Russen niet op de Baltische staten. Nog zo’n voorbeeld: eind maart wou Polen een dertigtal moderne MiG-29 jachtvliegtuigen aan Oekraïne geven. Moskou heeft daarop een signaal gegeven: “Niet doen.” Die vliegtuigen kunnen immers ook boven Rusland ingezet worden. Polen heeft ze daarna willen leveren via de VS, vanop een Amerikaanse basis in Duitsland. Toen is Peking tussengekomen. De Amerikanen hebben vervolgens beloofd aan China niet te zullen leveren, op één voorwaarde. China moest aan Rusland duidelijk maken dat een nucleaire oorlog ook voor hen een brug te ver was. Dat is ook gebeurd.”

Volgens Housen valt Rusland bewust geen depots in West-Oekraïne aan. Hieronder een citaat van hem in Het Nieuwsblad van dit weekend:
Natuurlijk weet Rusland die depots liggen, maar dat is een afspraak.
Wat is dat nu weer voor een redenering. Het is ook een afspraak dat het westen van Oekraïne tot Oekraïne behoort, en niet tot Rusland. Blijkbaar houden de Russen zich dan weer niet aan die afspraak.

Dat is toch geen afspraak, dat is gewoon omdat Rusland de VS niet te veel tegen de schenen wil trappen. Hoe zeer ze zichzelf ook het machtige Rusland van weleer kunnen wanen, ze zullen ook wel beseffen dat als ze de VS een excuus geven om zich vol op de oorlog te storten, dat het niet zo goed gaat aflopen voor de Russen.

Dat Poetin de Baltische staten niet binnenrolt met een hoop tanks, dat is niet omdat Biden dat lief gevraagd heeft. Dat is omdat die lid zijn van de NAVO, en als daar een Russische soldaat een teen binnen zet dan hebben ze zowat automatisch oorlog met het ganse westen. Niet handig als je al in een conflict zit waar je serieus wat resources in moet pompen.

Of zie ik dat nu gans verkeerd? Het voelt wat raar om een (ex-)kolonel van het Belgische leger tegen te spreken. Tenslotte moet toch behoorlijk intelligent zijn en strategisch inzicht hebben om kolonel te worden in het Belgische leger, of niet?

Wat is dat nu weer voor een redenering. Het is ook een afspraak dat het westen van Oekraïne tot Oekraïne behoort, en niet tot Rusland. Blijkbaar houden de Russen zich dan weer niet aan die afspraak.

Dat is toch geen afspraak, dat is gewoon omdat Rusland de VS niet te veel tegen de schenen wil trappen. Hoe zeer ze zichzelf ook het machtige Rusland van weleer kunnen wanen, ze zullen ook wel beseffen dat als ze de VS een excuus geven om zich vol op de oorlog te storten, dat het niet zo goed gaat aflopen voor de Russen.

Dat Poetin de Baltische staten niet binnenrolt met een hoop tanks, dat is niet omdat Biden dat lief gevraagd heeft. Dat is omdat die lid zijn van de NAVO, en als daar een Russische soldaat een teen binnen zet dan hebben ze zowat automatisch oorlog met het ganse westen. Niet handig als je al in een conflict zit waar je serieus wat resources in moet pompen.

Of zie ik dat nu gans verkeerd? Het voelt wat raar om een (ex-)kolonel van het Belgische leger tegen te spreken. Tenslotte moet toch behoorlijk intelligent zijn en strategisch inzicht hebben om kolonel te worden in het Belgische leger, of niet?
Het is ergens toch logisch dat er afspraken gemaakt worden? We zijn niet in oorlog met Rusland, we drijven er nog elke dag handel mee. Rusland heeft uiteraard niet legitiem Oekraïne aangevallen maar ik ben vrij zeker dat er redelijk wat contacten zijn tussen de VS en Rusland om escalatie te vermijden, wat onderhandelen en rode lijnen afspreken/afdwingen, Rusland en de VS spelen dit spel al lang, dit is lang niet het eerste en op dit moment zelfs niet het enige conflict waar ze in elkaars vaarwater komen en die conflicten zijn altijd beperkt geweest door onderlinge afspraken, expliciet of impliciet. Over de soevereiniteit van Oekraïne gaat dat uiteraard nu niet meer lukken, maar dat wil niet zeggen dat er op andere vlakken niets meer besproken kan worden.

Ik zou denken dat het een bewuste keuze is, met munitiedepots, vliegvelden, barakken en manschappen te vernietigen kan je eventueel een oorlog winnen - als je heel veel geluk hebt, met energiecentrales te vernietigen win je gewoon de oorlog. Ik denk dan ook dat het een goede zaak is dat de meest performance systemen eraan komen - alleen al om een absoluut minimum aan energie/water/communicatie te behouden.

Ideaal zou men de Russische export van gas en olie moeten kunnen aanvallen .. maar niet iedereen zal dat leuk vinden
Ik kan me niet direct een oorlog herinneren waar terreurbombardementen een overwinning opleverden zonder eerst het leger te verslaan.
En al zeker niet als je maar om de ~2 weken met 20% van u raketten doel raakt.

Meest recente polls tonen trouwens dat die bombardementen een negatief effect hebben op de Oekraïense wil om te onderhandelen.
e01.JPG

En Roger Housen tegenspreken is zo raar niet, da's de man die oa. dingen zei als :
-Die kolonne staat nu wel stil maar uiteindelijk komt die toch in Kiev aan.
-Oekraine zit in het defensief en zal zeker geen terrein winnen.
-Kharkiv/Lyman was een gelukstreffer.
-Oekraïne is niet in staat om Kherson in te nemen. Ze hebben te weinig materiaal om de Russen te verdrijven, aangezien die zich al sinds eind mei bij de stad hebben ingegraven.
-enz.

Ik denk soms dat die zijn Amerikaanse bronnen Douglas Mcgregor en Scot Ritter zijn.

Klopt maar over een aantal zaken die daar vermeld staan zal er wel niks onderhandeld zijn. Dat Rusland niet in de Balten staat is gewoon een onderdeel van hun NAVO lidmaatschap en niet een onderhandelde rode lijn. Die migleveringen en niet schieten in het westen dan eerder wel. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat ze niet nog eens een paar honderd westerlingen willen doden in deze context, beducht voor een westerse tegenaanval

Vooral over inzet kernwapens/bepaald type leveringen aan de Oekrainers zijn er duidelijke afspraken gemaakt. Gelukkig ook maar.
Dat maakt dat het een oorlog blijft binnen 1 land.

Waarom denk je dat er nog geen enkele Russische raket afgevuurd is op de magazijnen in West-Oekraïne?
Is dat zo?
27 April: https://www.theguardian.com/world/2...rastructure-western-ukraine-slow-supply-lines

12 Juni: https://www.euractiv.com/section/gl...-west-ukraine-battle-for-severodonetsk-rages/

3 Augustus: https://www.thedefensepost.com/2022/08/03/moscow-destroyed-arms-depot-ukraine/

Laatst bewerkt:
Strelkov klinkt radeloos:

Igor Ivanovitsj Strelkov
"Well fool-a-ack!" (een citaat uit de film Ivan Vasilievich Changes the Profession)

MP Gurulev sprak over het komende offensief van het Russische leger

"Als de Russische strijdkrachten zich voorbereiden op een nieuw offensief, zal niemand dat weten" - gepensioneerd kolonel-generaal Gurulev demonstreert op levendige wijze het algemene niveau van debielheid van onze topgeneraals, waartoe hij tot voor kort behoorde.

Waarschijnlijk is de generaal vergeten (of misschien heeft hij nooit geweten) dat de NAVO over een grote ruimtevaartgroep en effectieve moderne luchtverkenning beschikt. En dan is er nog radio-interceptie en radiolocatie. En de aanwezigheid van hersenen in hoofdkwartieren en analytische centra (Gurulev weet het niet zeker - hij is dit niet tegengekomen in de dienst). Laat me u eraan herinneren dat de aanval van de Russische strijdkrachten een jaar geleden, de vijand vooraf en met een nauwkeurigheid van enkele dagen voorspelde (en zelfs informatie in de media plaatste) ...

Op een van de gesloten chats waar ik aanwezig ben, was er net vandaag een discussie over "wat te doen?". En daar kwamen enkele verstandige mensen tot de conclusie dat Rusland zich in de huidige situatie in een volledige "zuzzwang" bevindt: men kan zich niet verdedigen, want dat verslechtert snel de strategische positie van Rusland, en men kan niet aanvallen, want dat gaat gepaard met een snelle militaire ramp - de gevechtsbereidheid en het moreel van het leger lijken sterk op die van Kerenski in 1917 vóór het juli-offensief.
Welnu, dat het Kremlin zal instemmen met radicale personeels- en andere noodzakelijke hervormingen zolang de situatie aan het front relatief stabiel is en er weinig tijd is om ze uit te voeren, is uitgesloten... gelooft niemand dat meer.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Housen lult maar wat.

Rusland heeft reeds het Westen van Oekraine veelvuldig bestookt. Rusland bestookt ook doelwitten die het sowieso nooit zou mogen beschieten, infrastructuur, ziekenhuizen, burgers, etc. Rusland heeft ook al slachtoffers onder Westerse burgers gemaakt (verscheidene journalisten bv, waaronder Amerikanen en Britten).
Het houdt geen steek.

Zovelen hadden het in de mot.

Buiten diegenen die het bovenal in de mot hoorden te hebben.
Kijkend naar hoe goed Oekraine standhield in de eerste dagen van de invasie denk ik eerlijk gezegd dat de VS althans exact wist wat er aan zat te komen en het leger van oekraine dan ook flink heeft klaargestoomd.

Europa daarentegen, da's een ander verhaal. Premies geven voor gascondensatieketels, pijleidingen vanuit Rusland aanleggen... Nu, de VS hebben natuurlijk al jaar en dag hun gigantisch militair budget. Oekraine heeft daar niet veel aan veranderd. Je complete energiestrategie van 0 heropbouwen is wel een ander paar mouwen.

Dat Housen en Criekemans keer op keer pseudo-slimme nonsens mogen spuien op grootste nieuwsmedia van Vlaanderen toont toch ook de ongelooflijke luiheid aan van de journalistiek. Er moeten nu toch interessantere stemmen te vinden zijn, die misschien wel eens de nagel op de kop slaan? Ik denk eerlijk waar dat een doorgewinterde forumvolger hier een slimmere en minder voorgekauwde analyse kan maken dan die twee

Strelkov klinkt radeloos:

Igor Ivanovitsj Strelkov
"Well fool-a-ack!" (een citaat uit de film Ivan Vasilievich Changes the Profession)

MP Gurulev sprak over het komende offensief van het Russische leger

"Als de Russische strijdkrachten zich voorbereiden op een nieuw offensief, zal niemand dat weten" - gepensioneerd kolonel-generaal Gurulev demonstreert op levendige wijze het algemene niveau van debielheid van onze topgeneraals, waartoe hij tot voor kort behoorde.

Waarschijnlijk is de generaal vergeten (of misschien heeft hij nooit geweten) dat de NAVO over een grote ruimtevaartgroep en effectieve moderne luchtverkenning beschikt. En dan is er nog radio-interceptie en radiolocatie. En de aanwezigheid van hersenen in hoofdkwartieren en analytische centra (Gurulev weet het niet zeker - hij is dit niet tegengekomen in de dienst). Laat me u eraan herinneren dat de aanval van de Russische strijdkrachten een jaar geleden, de vijand vooraf en met een nauwkeurigheid van enkele dagen voorspelde (en zelfs informatie in de media plaatste) ...

Op een van de gesloten chats waar ik aanwezig ben, was er net vandaag een discussie over "wat te doen?". En daar kwamen enkele verstandige mensen tot de conclusie dat Rusland zich in de huidige situatie in een volledige "zuzzwang" bevindt: men kan zich niet verdedigen, want dat verslechtert snel de strategische positie van Rusland, en men kan niet aanvallen, want dat gaat gepaard met een snelle militaire ramp - de gevechtsbereidheid en het moreel van het leger lijken sterk op die van Kerenski in 1917 vóór het juli-offensief.
Welnu, dat het Kremlin zal instemmen met radicale personeels- en andere noodzakelijke hervormingen zolang de situatie aan het front relatief stabiel is en er weinig tijd is om ze uit te voeren, is uitgesloten... gelooft niemand dat meer.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Shit hitting the fan. Ik denk dat we nog nare dingen gaan zien in Rusland en wellicht ook in Oekraïne.

Voor Jaishankar is de tijd voorbij van de mentaliteit waarin “de problemen van Europa de problemen van de wereld zijn, maar de problemen van de wereld niet die van Europa”, zoals hij in juni zei.

elders heeft de oorlog geleid tot een andere woede, gericht op een scheve en achterhaalde mondiale machtsverdeling. De westerse sancties tegen Rusland hebben de kosten van energie, voedsel en kunstmest opgedreven, met acute economische problemen in armere landen tot gevolg.

“Sinds februari heeft Europa zes keer zoveel fossiele brandstoffen uit Rusland geïmporteerd als India”, aldus Jaishankar. “Dus als een samenleving van 60.000 dollar per inwoner vindt dat ze voor zichzelf moet zorgen, wat ik als legitiem aanvaard, dan moet ze niet verwachten dat een samenleving van 2.000 dollar per hoofd van de bevolking de klappen incasseert.”

“De Verenigde Staten hebben ons jarenlang niet gesteund, Moskou wel”

India bijt van zich af. Ook niet geheel onterecht.

Goed dat ze niet de beste vriendjes zijn met China.

Ze blijven neutraal, maar denken aan zichzelf.

Nu de hele wereld wordt assertiever en kruipt uit hun dal.
Europa geraakt meer en meer haar positie kwijt.
(Tegelijk al die opkomende landen, die hebben consumptie geroken. Een enorme belasting voor de planeet, met uiteindelijk nog meer conflicten tot gevolg.)

Laatst bewerkt:
Via Reddit op een Twitter draad gekomen met wat meer info.

Omdat de Russen weinig deftig materiaal hebben om zich tegen de koude te beschermen, kruipen ze samen. Leerdam in grote, publieke gebouwen.
Omdat er veel vraag is naar contraband (zoals drank), gebruiken die mannen massaal hun gsm om hun contactennop de zwarte markt te bereiken.
Die GMS's zitten op Oekraïense telecom infrastructuur. Gevolg: enorme piek van traffiek in de buurten waar veel Russen zitten. Dat maakt het de inlichtingendiensten en het leger een pak makkelijker om targets te vinden.

Terug
Bovenaan