Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Youtube interview van iemand van de UK die in het begin van de oorlog naar Oekraïne getrokken is om er mee te gaan vechten. Is een Youtube kanaal dat ik volg dat normaal over andere dingen gaat. Vond het wel een interessant perspectief om hier eens te posten. Dingen die mij opvielen waren de chaos en de moeite die Oekraïne had om dingen te organiseren (volkomen begrijpelijk maar toch interessant om eens te horen hoe dat in de praktijk dan gaat) en hoe ervaren Irak en Afghanistan veteranen soms heel wat minder moedig zijn in een oorlog waar de vijand met gelijke wapens strijdt.

qz5vzvumla3a1.jpg

Over de cijfers kan je discussiëren,maar dat er een API is om dode soldaten op te vragen :oops:

Recent gaan paintballen. Het was koud en donker buiten en dan zit je daar verkrampt achter een houten pallet met die luide inslagen van verfkogels aan de andere kant. We waren het er achteraf allemaal over eens dat het echt absurd moet zijn om in Oekraïne ergens achter een boom of in een gracht te liggen met de kogels die rond je vliegen.
IMG_20221202_003842_832.jpg

Zoiets? :D
Heb ook al gehoord van een non-profit die basic training doen met gemodde airsoft guns. Hoge druk zodat het echt pijn doet als je geraakt wordt.
Houdt de troepen geëngageerd tijdens de oefeningen en als een instructeur je raakt herinner je waarom sommige tactieken er zijn, ipv. op automatische piloot QCB-training te doorlopen en weinig te onthouden.

Gelukkig hoeft de Antwerpse diamantsector niets te vrezen. De Croo en kornuiten zorgen er wel voor dat er geen sancties op hun bord terecht komen. En maar goed. Het is toch zo'n propere sector nietwaar. #conflictvrijediamant

Ik lees hier soms iets over cyberaanvallen op de Europese energie infrastructuur door Russische hackers.

Als dat ooit eens serieuze gevolgen heeft voor een Europees (NAVO) land, bv. deze winter plots langere tijd geen stroom meer, zou je dan artikel 5 kunnen inroepen? Of geldt dat enkel voor 'fysieke' aanvallen?

Ik lees hier soms iets over cyberaanvallen op de Europese energie infrastructuur door Russische hackers.

Als dat ooit eens serieuze gevolgen heeft voor een Europees (NAVO) land, bv. deze winter plots langere tijd geen stroom meer, zou je dan artikel 5 kunnen inroepen? Of geldt dat enkel voor 'fysieke' aanvallen?
Ik geloof niet dat men een onderscheid heeft in de manier van de aanvallen. Als een land dat als ernstige aanval ziet dan kan men waarschijnlijk wel artikel 5 inroepen. Imo hangt veel af van wat landen als aanval zien.

lees hier soms iets over cyberaanvallen op de Europese energie infrastructuur door Russische hackers.

In principe hadden we artikel 5 al lang kunnen inroepen maar we blijven gewoon doen alsof al die kabelbreuken in de transatlantische interconnects, altijd in internationale wateren overigens, dik toeval zijn.

Artikek 5 voor een cyberaanval kan je op je buik schrijven. Onze leiders zaten met een collectieve bruine onderbroek toen die raket in Polen viel. Los van een Rus die de grens oversteekt en in Polen of Litouwen de boel wat overhooptknalt moet je van NATO niets verwachten.

Excuses voor het cynisme.

Ik geloof niet dat men een onderscheid heeft in de manier van de aanvallen. Als een land dat als ernstige aanval ziet dan kan men waarschijnlijk wel artikel 5 inroepen. Imo hangt veel af van wat landen als aanval zien.
Dit is artikel 5:

De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika als een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.

Cyberaanvallen als "gewapend" beschouwen is op zich voor interpretatie vatbaar maar De navo heeft zelf al verschillende keren duidelijk gemaakt dat een cyberaanval wel degelijk onder artikel 5 kan vallen, met een niet onbelangrijke "kan", het is dus niet per definitie zo. Maar dan nog, artikel 5 inroepen wil op zich niet zo veel zeggen. Het artikel verplicht om bij te staan maar heeft de individuele landen zelf de bevoegdheid om te bepalen wat er onder dergelijke bijstand moet worden verstaan. De landen worden ook niet echt verplicht samen te werken, ze kunnen ook individueel reageren op de manier die ze elk individueel prefereren. Wat de Navo landen nu al doen in Oekraïne zou volgens het verdrag ook een perfect aanvaardbare uitkomst kunnen zijn als artikel 5 zou worden ingeroepen. Het zou eerder een (belangrijke) symbolische stap zijn dan een stap die landen legaal verplicht om hun inspanningen te verhogen.

Vorige keren dat de Russen zulke "evacuaties" deden, heroverde Oekraïne een maand later het grondgebied. Mocht men deze laatste heroveren, heeft men direct een bruggenhoofd over de rivier.
Ik denk dat de Oekraïners heel voorzichtig gaan zijn op die linkeroever.
Ze willen niet hetzelfde voorhebben als de Russen, gevangen op een klein stuk land met 400-1000m water tussen hun en hun bevoorrading.
Zolang ze niet vanuit Zaporizhia tot, ten minste, Enerhodar kunnen geraken zie ik ze rond Nova-Kahovka en Oleshky geen grote troepenbeweginen maken. Misschien wat lichte troepen als de Russen er echt wegtrekken, gewoon om controle te hebben maar meer ook niet.

Je zit ook nog met die Dam die ieder moment opgeblazen kan worden, waar de linkeroever lager ligt en km's ver zou overstromen.
Beeld u daar is 10-40k troepen in die Oostwaarts trekken...

Wargonzo is trouwens een beetje aan het doomposten over Kreminna, Oekrainers zouden er een doorbraak hebben en langzaam oprukken richting Svatove
Zoals verwacht is de situatie rond de stad Kremenna sterk geëscaleerd, juist in de gebieden waar de vijand de afgelopen dagen het meest actief was. Door vandaag extra troepen in de gevechten te introduceren, kon de vijand tot nu toe beperkt succes boeken, zowel aan de slaglinie in het bosrijke gebied ten zuiden van Kremenna als ten zuidwesten van Chervonopopovka, tot aan de buitenwijken. Ten zuiden van Kremenna gebruikte de vijand clustermunitie.
Actieve gevechtsoperaties vinden plaats langs de gehele frontlinie nabij de stad Kremenna en nabij de weg die Kremenna met Svatovo verbindt. Het lijkt erop dat de vijand dit deel van het front zal blijven aanvallen met alle krachten die tot zijn beschikking staan, in een poging voort te bouwen op het huidige succes.

Rond Bakhmut is Wagner nog altijd heel actief en hebben ze een paar dorpjes ten ZO ervan ingenomen (3-4km opgerukt), maar voorlopig nog geen doorbraak tot aan Bakhmut zelf.

Laatst bewerkt:
EU heeft het prijsplafond op Russische olie, verscheept via schip, op 60$ gezet. G7 is daarna gevolgd.

Rusland is dit aan het omzeilen door massaal tankerschepen op te kopen, onder andere vlaggen/zonder tracking te varen en dan op zee over te laden.
Maar ze zouden in het beste scenario nog altijd 25% capaciteit tekort komen.

Sommigen verwachten een daling van de productie door OPEC+ zoniet zou de olieprijs verder kunnen zakken.

Ik zou zeggen beter iets dan niets..... logistiek is ook belangrijk natuurlijk.
Niet alleen louter voor de logistiek. Soms ook werkelijk voor acties. Sommige types terrein kan je de facto enkel met (vracht)wagens met 4X4 aandrijving doorkruisen omdat tanks en pantservoertuigen te zwaar of te traag zijn. Zoek eens Unimog jacam op, dat is een Belgische versie van de Unimog, die oa door de SF gebruikt wordt. Het blijven uiteraard (zeer) lichte voertuigen, maar nuttig zijn ze wel.

Bovendien zijn dergelijke voertuigen makkelijk te integreren in de logistiek omwille van het feit dat er veel civiele reserve onderdelen voor zijn (Unimogs worden bijvoorbeeld veel gebruikt in de houtvesterij), dus eenvoudig in onderhoud.

Peskov zegt dat Rusland gepast zal reageren op het olieprijsplafond dat morgen ingaat, benieuwd wat ze nu weer gaan/kunnen doen? Het prijsplafond is sowieso zeer vergaand en een grote stap in de "handelsoorlog" tussen de EU en rusland. Het is natuurlijk maar de vraag wat de gevolgen voor de gewone bevolking weer gaan zijn...zowel hier als in Oekraïne. Ik weet niet in hoeverre Rusland nog gas levert aan de EU via andere pijpleidingen, maar mogelijks verwacht ik daar een sabotage...

Ik weet niet waarom maar ik heb ineens het gevoel, dat we op een dag -vroeg of laat- gaan lezen dat Poetin plots en onverwachts, een natuurlijk dood is gestorven in zijn slaap.

Ik zal mijzelf over een jaartje nog eens quoten met bovenstaande zin. :unsure:

Ik weet niet waarom maar ik heb ineens het gevoel, dat we op een dag -vroeg of laat- gaan lezen dat Poetin plots en onverwachts, een natuurlijk dood is gestorven in zijn slaap.

Het grote verdriet is dat de opvolging dan niet 100% zeker beter is.

Hij zit al 5 jaar boven de levensverwachting van de gemiddelde Russische man.

Reportage over een eenheid in Bakhmut

Eerste "bevestiging" dat men gebied aan de overzijde van de rivier nabij Kherson hebben veroverd. Ben wel benieuwd of ze snel meer territorium kunnen innemen of niet, want het lijkt nu meer op een PR stunt wegens de locatie.

Spijtig dat er geen geruchten zijn over de Kinburn peninsuela. Daar zou men volgens geruchten ook bezig zijn aan een operatie

Laatst bewerkt:
Is hetgeen de Russen aan het proberen zijn in Bakhmut niet 100% zinloos? :unsure:

Het is daar echt een bloedbad aan het worden, ze worden steeds aggresiever, feller, ze zetten steeds mer kanonnenvoer in, maar ze maken blijkbaar amper 1 scheet vorderingen daar?

Als ze de stad kunnen veroveren, dan kan men het thuis verkopen als een "grote" overwinning. Plus er zijn geruchten dat de Wagner groep er financieel bij zou winnen wegens grote geldbonus.

Russisch leger heeft nu denk ik wel aangetoond dat het niet geeft om het welzijn van hun "lagere" soldaten...

Terug
Bovenaan