Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die Russen zijn mentaal toch ergens gestoord? Mensen doden met voorhamers, wtf. Er moet daar bij velen toch ergens iets mis gelopen zijn in hun ontwikkeling, waardoor ze zich gaan gedragen als primitieve oermensen met knotsen. Beangstigend dat die Wagner boys overal ter wereld zitten....

Ge kunt toch erkennen dat Rusland staatssponsor is van terrorisme zonder Oekraïne bij de EU te willen?

Die resolutie is 9 bladzijden en er staat veel meer in. 99% ivm terrorisme maar bv ook dat men blij is met een voorstel voor 18miljard steun of dat men Russische vluchtelingen moet opvangen.

Samengevat op Business AM:
De Russische begroting voor 2023.
1) Poetin kopieert de "whatever it takes"-aanpak met 465 miljard euro aan geplande uitgaven, twee keer zoveel als 5 jaar geleden, en een overheidstekort dat tegen 2022 zal verdubbelen.
2) Hij bezuinigt op gezondheidszorg (-2%), onderwijs (-9%), wegen, onderzoek en landbouw (20%).
3) Het defensiebudget blijft stijgen (+1%).
4) Poetin is nu banger voor zijn eigen volk dan voor de Oekraïners. De uitgaven voor interne veiligheid (politie, gevangenissen, enz.) stijgen met 50% ten opzichte van 2022.

Die Russen zijn mentaal toch ergens gestoord? Mensen doden met voorhamers, wtf. Er moet daar bij velen toch ergens iets mis gelopen zijn in hun ontwikkeling, waardoor ze zich gaan gedragen als primitieve oermensen met knotsen. Beangstigend dat die Wagner boys overal ter wereld zitten....
Fetal Alcohol Syndrome :

Anthony Beevor heeft daar nog iets van gezegd in de Knack van deze week:

Die neiging om wreedheden te begaan zien we vandaag ook in de manier waarop Rusland tekeergaat in Oekraïne. Hoe verklaart u die gelijkenis?

Beevor: Rusland heeft andere lessen uit de geschiedenis getrokken. Doorgaans de verkeerde. In het Westen hadden we na de Eerste en na de Tweede Wereldoorlog het idee: dit nooit meer. Terwijl Rusland onthouden heeft: je wint alleen oorlogen als je de wreedste bent.

Ziet u die wreedheid als een tactiek of als een sociale norm?

Beevor: Er is zeker een tactisch element. Maar de voornaamste reden is dat in Rusland het idee bestaat dat massamoorden op de burgerbevolking, grootschalige verkrachtingen en algehele vernietiging er nu eenmaal bij horen als je oorlog voert. Ze vinden het volslagen vanzelfsprekend, en ze worden erin aangemoedigd. In de Tweede Wereldoorlog stelde de communistische propagandaschrijver Ilja Ehrenburg Duitsland voortdurend voor als ‘de blonde heks’. Dat moedigde Russische soldaten aan om tekeer te gaan op de Duitse bevolking. Je ziet het vandaag bij Jevgeni Prigozjin, de baas van de Wagnermilitie, wanneer hij in Russische gevangenissen gaat rekruteren. Hij zegt letterlijk dat zijn soldaten met hun gevangenen mogen doen wat ze willen.

Een andere historische parallel is de abominabele manier waarop Russische commandanten met hun eigen soldaten omgaan.

Beevor: Absoluut. In de tsaristische periode werden soldaten die een fout hadden gemaakt gegeseld of in hun gezicht gestampt. Toen die gewoonte na de Revolutie werd uitgebannen, waren veel officieren geschandaliseerd. Aleksandr Lebed, de Russische generaal die in de jaren negentig gouverneur was in Siberië, zei ooit grappend dat het grootste probleem in Siberië het weer was. Weet u waarom? Ze konden al die rekruten die zelfmoord pleegden niet begraven, omdat de grond te hard bevroren was. Dat totale misprijzen voor de eigen mensen is enorm hardnekkig. Het zorgt voor een soort domino-effect, waarbij soldaten hun frustratie botvieren op de bevolking.

Rusland zelf houdt vol dat het Sovjetleger geen grootschalige wreedheden heeft begaan.

Beevor: Daar bestaat nochtans geen twijfel over: het staat allemaal beschreven in hun militaire archieven. Toch zullen ze het nooit toegeven. Ik heb jaren geleden een documentaire voor de BBC gemaakt, waarbij we Russische soldaten uit de Tweede Wereldoorlog interviewden. Allemaal hielden ze vol dat zoiets nooit was gebeurd, en dat wie zich misdroeg streng gestraft werd. Maar zodra de camera’s en de microfoons werden uitgeschakeld, gaven ze toe dat het klopte. ‘We hebben minstens 2 miljoen bastaarden verwekt’, vertelde een van hen, niet zonder trots. Ze vonden het doodnormaal, en waren totaal niet beschaamd.

Maar waarom geven ze het dan niet toe, als ze het toch doodnormaal vinden?

Beevor: Dat zou heiligschennis zijn. Net voordat ik mijn boek over Berlijn uitbracht, werd ik uitgenodigd door Grigori Karasin, de toenmalige Russische ambassadeur in Londen, voor wat hij omschreef als ‘een wodkalunch’. Hij had geruchten gehoord dat een deel van mijn boek over de grootschalige verkrachtingen zou gaan die het Rode Leger tijdens de Tweede Wereldoorlog had begaan. ‘U begrijpt niet dat die overwinning heilig is’, vertelde hij mij. Mijn onthullingen ondermijnden het sacrale van de overwinning op de nazi’s, vond hij. Het Grote Verhaal van de Russen is dat zij Europa bevrijd hebben van de nazi’s. Dat ze daarbij massaal verkracht, gemoord en geplunderd hebben, past daar niet in.

Anthony Beevor heeft daar nog iets van gezegd in de Knack van deze week:

Dit zal wellicht heel raar klinken maar bestaat de kans niet dat een aanzienlijke groep mensen effectief capabel is om dergelijke wreedheden uit te halen. Als de omstandigheden/omgeving dermate zijn is het niet ondenkbaar dat elke vorm van rede en denken gewoon omslaat in, ja, hoe moet je dat noemen - drang, wil, zelfbehoud, wraak ...

Vele oorlogen kennen dergelijke voorvallen, de "relatie" die de cartels (o.a. Z-Amerika) erop nahouden, was er onlangs zelfs geen foltercontainer in Antwerpen gevonden?

Zo gaat er geen dag voorbij dat ik een IT'er de kop wil inslaan - gelukkig is er nog steeds een klein ventje dat dit euvel tot op heden heeft voorkomen.

Laatst bewerkt:
Het is een groffe veralgemening maar de Russische maatschappij is gewoon anders.
Het concept van de verlichting is daar b.v.b. nooit doorgedrongen zoals het hier wel deed, ze hebben een veel groter autoriteitsgeloof.
Zelfs gelijkheid lijkt daar iets vreemd, als je naar russen luistert is het ; Normaal dat de man zijn vrouw slaagt (zelfs wettelijk toegelaten) ; normaal dat Poetin en co zich verrijken ; normaal dat de baas geen inspraak duldt ; normaal dat nieuwelingen in het leger en de gevangenis verkracht worden, enz.
Misschien is het wel een zekere arrogantie dat we denken dat onze waarden universeel zijn, in China of het Midden-Oosten tellen die dingen ook niet.

Voorhamer voorbeeld is er nog zo één. Die gast was door Wagner uit een gevangenis geplukt, had zich overgegeven in Oekraïne en zich redelijk negatief over Rusland uitgelaten. Hij is dan geruild voor een Oekraïense gevangene, in Rusland opgepikt door Wagner en met een voorhamer doodgeslagen.
Baas van Wagner zegt dan doodleuk in een interview : "Goed he, hij leefde als een hond en is als een hond gestorven."
Toen het Russische ministerie van Justitie ernaar gevraagd werd was het antwoord : "Interne zaken van Wagner gaan ons niets aan, daar gaan wij niet in tussenkomen." Ik kan me in België niet inbeelden dat iemand op ons grondgebied vermoord wordt en dat het officiële antwoord is.
Kers op de taart, nu Rusland als staatssponsor van terrorisme bestempeld is hebben ze een filmpje gemaakt : Een bebloede voorhamer wordt in een vioolkoffer gestopt en ze gaan die zogezegd naar het Europese parlement opsturen.
Totaal van de wereld af en een 'mooi' voorbeeld hoe Rusland als een gangsterrijk bestuurd wordt.

Om positief te eindigen, België heeft het meeste Russisch geld bevroren van alle EU-landen, €3.5 miljard.
Hopelijk geven we het nooit terug en gebruiken we het om vluchtelingen op te vangen en wapens + andere hulp naar Oekraïne te sturen.

Dit zal wellicht heel raar klinken maar bestaat de kans niet dat een aanzienlijke groep mensen effectief capabel is om dergelijke wreedheden uit te halen. Als de omstandigheden/omgeving dermate zijn is het niet ondenkbaar dat elke vorm van rede en denken gewoon omslaat in, ja, hoe moet je dat noemen - drang, wil, zelfbehoud, wraak ...

Vele oorlogen kennen dergelijke voorvallen, de "relatie" die de cartels (o.a. Z-Amerika) erop nahouden, was er onlangs zelfs geen foltercontainer in Antwerpen gevonden?

Zo gaat er geen dag voorbij dat ik een IT'er de kop wil inslaan - gelukkig is er nog steeds een klein ventje dat dit euvel tot op heden heeft voorkomen.
Gooi het welvarende Vlaanderen in een ongeziene economische crisis, voeg daar een structureel tekort aan basisbehoeften toe en misschien nog een oorlogssituatie en je gaat zien dat het laagje beschaving er snel af van zal gaan. Dat was de situatie van Rusland in 1917, toen de oorlog verloren leek en de burgeroorlog aan de drempel stond. De jaren nadien waren onwaarschijnlijk wreed. We zeggen soms wel dat mensen beestachtig wreed kunnen zijn, maar dat is een belediging voor dieren. Er is geen enkel wezen op aarde zo wreed als de mens, je kan bijna zeggen dat we er een kunst van hebben gemaakt*

*Dat heb ik van Dostojevski :unsure:.

Men zou beter stoppen met die bullshit resolutie proza en Wagner effectief van de aardbol blazen.
Europa steekt geld en middelen in Afrika en Wagner kan gewoon zijn gang gaan om overal politieke onrust te creëren.
Frankrijk is sinds begin deze maand uit Mali vertrokken en kijk wie er verschijnt, Wagner groep.

Het is een groffe veralgemening maar de Russische maatschappij is gewoon anders.
Het concept van de verlichting is daar b.v.b. nooit doorgedrongen zoals het hier wel deed, ze hebben een veel groter autoriteitsgeloof.
Zelfs gelijkheid lijkt daar iets vreemd, als je naar russen luistert is het ; Normaal dat de man zijn vrouw slaagt (zelfs wettelijk toegelaten) ; normaal dat Poetin en co zich verrijken ; normaal dat de baas geen inspraak duldt ; normaal dat nieuwelingen in het leger en de gevangenis verkracht worden, enz.
Misschien is het wel een zekere arrogantie dat we denken dat onze waarden universeel zijn, in China of het Midden-Oosten tellen die dingen ook niet.

Voorhamer voorbeeld is er nog zo één. Die gast was door Wagner uit een gevangenis geplukt, had zich overgegeven in Oekraïne en zich redelijk negatief over Rusland uitgelaten. Hij is dan geruild voor een Oekraïense gevangene, in Rusland opgepikt door Wagner en met een voorhamer doodgeslagen.
Baas van Wagner zegt dan doodleuk in een interview : "Goed he, hij leefde als een hond en is als een hond gestorven."
Toen het Russische ministerie van Justitie ernaar gevraagd werd was het antwoord : "Interne zaken van Wagner gaan ons niets aan, daar gaan wij niet in tussenkomen." Ik kan me in België niet inbeelden dat iemand op ons grondgebied vermoord wordt en dat het officiële antwoord is.
Kers op de taart, nu Rusland als staatssponsor van terrorisme bestempeld is hebben ze een filmpje gemaakt : Een bebloede voorhamer wordt in een vioolkoffer gestopt en ze gaan die zogezegd naar het Europese parlement opsturen.
Totaal van de wereld af en een 'mooi' voorbeeld hoe Rusland als een gangsterrijk bestuurd wordt.

Om positief te eindigen, België heeft het meeste Russisch geld bevroren van alle EU-landen, €3.5 miljard.
Hopelijk geven we het nooit terug en gebruiken we het om vluchtelingen op te vangen en wapens + andere hulp naar Oekraïne te sturen.

3.5 miljard? Hallo begrotingstekort

De media zou beter dit type berichtgeving begraven.
Het creeert een hardere sfeer en ik denk dat iedereen wel zo snel mogelijk vrede wilt.
Alle iedereen buiten de topgansters in moskou.

Toch weer erg hoe een paar individuen zoveel ellende kunnen brengen over zoveel mensen.
We leren precies niet uit onze geschiedenis.

Als je het 19u Journaal bekijkt en dan die ziekenhuizen waar men met zaklampen mensen aan het opereren is, al die steden pikdonker, Rusland die zegt "dat komt ervan als het Westen wapens blijft leveren en Oekraine zich blijft verzetten" zonder enige verdere chroom...

Dan heb ik echt geen zin meer om nog het WK te bekijken en dan schaam ik mij eigenlijk dat wij ons aan het bezighouden zijn met Eden Hazard die zijn armbandje op het WK niet droeg en De Bruyne die niet meevierde bij een doelpunt.

Waar gaat dit gedoe eindigen? Misschien moet het Westen toch eens gaan aansturen op een wapenstilstand en dat sommige gebieden in Oekraine dan maar als verloren moeten gezien worden. Want Poetin weet heel duidelijk van geen ophouden en ik denk dat hij nog veel raketten klaarstaan heeft.

Vanuit Oekraine perspectief kan je toch ook niet gewoon blijven laten gebeuren dat uw buurland een paar km over zijn grens maar raketten blijft afschieten op u? Opden duur gaan die toch in de tegenaanval moeten gaan en wat dan? Nucleair antwoord?

In feite is het zoals Zelensky al zei dit is even erg als een nuclaire aanval, een land in een winter zonder energie zetten door massale bombardementen op energie infrastructuur.

Een klein jaartje geleden hing ik nog met die mensen aan de telefoon voor het werk, vandaag moet me afvragen of die mensen niet al dood zijn of gaan doodvriezen deze winter.

Dus terwijl onze minister van buitenlandse zaken bezig is al lachend haar "love" armbandje in een stadion in Qatar te tonen al zwanzend met de FIFA baas gebeurt dit allemaal, ik begin echt moeite te krijgen om hier een vrolijke kerst van te maken hoor. ik vraag mij af kunnen of moeten wij eens niet in actie gaan schieten want het gaat er toch los over in Oekraine op dit ogenblik?

Laatst bewerkt:
Als je het 19u Journaal bekijkt en dan die ziekenhuizen waar men met zaklampen mensen aan het opereren is, al die steden pikdonker, Rusland die zegt "dat komt ervan als het Westen wapens blijft leveren en Oekraine zich blijft verzetten" zonder enige verdere chroom...

Dan heb ik echt geen zin meer om nog het WK te bekijken en dan schaam ik mij eigenlijk dat wij ons aan het bezighouden zijn met Eden Hazard die zijn armbandje op het WK niet droeg en De Bruyne die niet meevierde bij een doelpunt.

Waar gaat dit gedoe eindigen? Misschien moet het Westen toch eens gaan aansturen op een wapenstilstand en dat sommige gebieden in Oekraine dan maar als verloren moeten gezien worden. Want Poetin weet heel duidelijk van geen ophouden en ik denk dat hij nog veel raketten klaarstaan heeft.

Vanuit Oekraine perspectief kan je toch ook niet gewoon blijven laten gebeuren dat uw buurland een paar km over zijn grens maar raketten blijft afschieten op u? Opden duur gaan die toch in de tegenaanval moeten gaan en wat dan? Nucleair antwoord?

In feite is het zoals Zelensky al zei dit is even erg als een nuclaire aanval, een land in een winter zonder energie zetten door massale bombardementen op energie infrastructuur.

Een klein jaartje geleden hing ik nog met die mensen aan de telefoon voor het werk, vandaag moet me afvragen of die mensen niet al dood zijn of gaan doodvriezen deze winter.

Dus terwijl onze minister van buitenlandse zaken bezig is al lachend haar "love" armbandje in een stadion in Qatar te tonen al zwanzend met de FIFA baas gebeurt dit allemaal, ik begin echt moeite te krijgen om hier een vrolijke kerst van te maken hoor. ik vraag mij af kunnen of moeten wij eens niet in actie gaan schieten want het gaat er toch los over in Oekraine op dit ogenblik?

Of we kunnen Oekraine meer en deftigere wapens geven zodat ze sneller de Russen buitenkrijgen? We kunnen nog meer Oekrainers hier opvangen? Uiteindelijk heeft de EU Putin zo machtig en rijk gemaakt door zo afhankelijk te worden van zijn “goedkoop” gas, zoals we nu kunnen vaststellen bestaat goedkoop niet.

Toch makkelijk he een ander zijn land/steden/volk weggeven?

Ooit eens online gespeeld met Russen? Online games haalt het slechtste uit de mens boven, maar Russen zijn echt een geval apart.

Uit een recent onderzoek blijkt dat Duitsland maar genoeg munitie heeft om 3 dagen "total war" te voeren... 3 fucking dagen.

Een andere studie suggereert dat Estland meer troepen kan oproepen en sneller in de strijd kan werpen dan Duitsland... Yep Estland met 1,33 miljoen inwoners.

Wat krijgen we als reactie: Duitsland gaat volgend jaar MINDER uitgeven aan het leger en gaan nu onder de 1,5% BBP.

Jullie verdienen bronnen maar sorry momenteel CBA. In ruil een prentje van de aanhoudende Russische terreur. De Oekraïnse blackout from space.

EL5QXTWN45J2RIIXIJKMQ7IIV4.jpg

Ik had altijd gedacht dat Rusland na de val van de Sovjet-Unie meer in lijn lag met het westen. Uiteindelijk staan zijn technologisch, wetenschappelijk en cultureel toch een stuk gelijk met ons en mogen we toch spreken van een moderne samenleving in Rusland?

Als ik echter zie hoe zij omgaan met geweld, dan vind ik dat eerder iets wat neigt naar de rwanda oorlog of andere Afrikaanse conflicten in onderontwikkelde landen. Daar werden er ook mensen met hakmessen doodgehakt of blauwhelmen met de kolf van een geweer de schedel ingestampt.

Wat uiteindelijk nog compleet absurd is, is het feit dat figuren zoals die patron van Wagner of die bebaarde Tsjetsjeen gewoon in de Russische pers komen en opgehemeld worden. Heel die manier van communiceren op die Russische televisie is compleet gestoord en staat haaks op een op andere vlakken toch modern en ontwikkeld land.

Wat een kronkels jij kan maken, dat snap ik echt niet.
Je geeft gewoon aan welke misdaden Rusland allemaal begaat en je conclusie is: "laten we Rusland maar belonen".
Dat wij dus beslissen dat een ander democratisch land zich maar moet overgeven.
Overgeven aan een corrupte, fascistische staat die al heel duidelijk gezegd heeft dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft en hun cultuur uitgeroeid moet worden.
Die al meer dan 2 miljoen Oekraïners heeft gedeporteerd naar Siberië en andere afgelegen gebieden in Rusland.
Knap staaltje hersengymnastiek.

En denk je dan echt dat de problemen dan opgelost zijn?
Denk je dat Putin dan zijn lesje geleerd heeft?
Dat Oekraïne binnen afzienbare tijd niet weer aangevallen wordt?
Dat de desinformatie in Westerse media ineens zal stoppen?
Dat een LePen, Salvini, Zemmour, Fillon, Mélenchon, Orban, Van Grieken, Dewinter, Baudet niet meer betaald zullen worden door Putin om onze democratieën te ondermijnen?
Dat de gaskraan terug open gaat?

ik vraag mij af kunnen of moeten wij eens niet in actie gaan schieten want het gaat er toch los over in Oekraine op dit ogenblik?
Inderdaad. We moeten veel meer doen: lange afstand munitie voor HiMARS, Harpoon raketten, luchtruim volledig controleren, iedere Russische radar die aangaat direct bombarderen, F-16 of Gripen sturen, heck, ineens F-35's, dan zien we direct of die iets waard zijn.
We geven Oekraïne iedere keer maar net genoeg om niet te verzuipen, terwijl deze oorlog op ieder moment binnen de maand klaar kon zijn met het juiste materiaal.

En als we daar geen geld voor hebben, dan moeten we misschien die +50miljard bevroren gelden van Russische vriendjes aanspreken.

Terug
Bovenaan