Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ach. Dat was niet wat ik bedoelde. Oorlogsmisdaden kenmerken volgens mij niet een regime. Maar wel hoe het omgaat met die oorlogsmisdaden. En de wagner groep is volgens mij (net zoals alle andere huurlingenlegers die er eigenlijk enkel zijn om brutaliteiten uit te voeren) niet representatief voor een gans volk. De grote vraag voor mij is toch of het Russische volk akkoord is met hoe hun regime omgaat met die misdaden. Hoewel het de facto voor het regime gekozen heeft.

Ach. Dat was niet wat ik bedoelde. Oorlogsmisdaden kenmerken volgens mij niet een regime. Maar wel hoe het omgaat met die oorlogsmisdaden. En de wagner groep is volgens mij (net zoals alle andere huurlingenlegers die er eigenlijk enkel zijn om brutaliteiten uit te voeren) niet representatief voor een gans volk. De grote vraag voor mij is toch of het Russische volk akkoord is met hoe hun regime omgaat met die misdaden. Hoewel het de facto voor het regime gekozen heeft.
Ah zo bedoel je. Ik vermoed dat een deel van het volk die misdaden niet te zien krijg of als ze het te zien krijgen dan laat men het geloven dat het westerse propaganda is. De reactie op hierboven binnen de bevolking was ook maar matig want uiteindelijk was het een veroordeelde moordenaar dus #care.

Ah zo bedoel je. Ik vermoed dat een deel van het volk die misdaden niet te zien krijg of als ze het te zien krijgen dan laat men het geloven dat het westerse propaganda is. De reactie op hierboven binnen de bevolking was ook maar matig want uiteindelijk was het een veroordeelde moordenaar dus #care.
Ja daarom vind ik het moeilijk om te zeggen zus of zo over de russische bevolking. In westerse regime's hebben we vrijheden genoeg om effectief te kunnen oordelen over onze leiders en of we daar akkoord mee gaan. Rusland is dan weer moeilijker, langs de ene kant kunnen we zeggen dat ze wel achter Poetin staan maar langs de andere kant, hoeveel mogelijkheden hebben ze om effectief een juist beeld over de situaties te ktijgen. Ik blijf weigeren om mee te gaan in de perceptie van iedere dode rus is een goeie rus net zoals ik weiger mee te gaan in de perceptie dat de oekraieners even slecht zijn dan de Russische legertop. Ik hoop en geloof ten zeerste nog altijd dat Oekraïene nog altijd anders omgaat met oorlogsmisdaden dan het Russische regime.

Ja daarom vind ik het moeilijk om te zeggen zus of zo over de russische bevolking. In westerse regime's hebben we vrijheden genoeg om effectief te kunnen oordelen over onze leiders en of we daar akkoord mee gaan. Rusland is dan weer moeilijker, langs de ene kant kunnen we zeggen dat ze wel achter Poetin staan maar langs de andere kant, hoeveel mogelijkheden hebben ze om effectief een juist beeld over de situaties te ktijgen. Ik blijf weigeren om mee te gaan in de perceptie van iedere dode rus is een goeie rus net zoals ik weiger mee te gaan in de perceptie dat de oekraieners even slecht zijn dan de Russische legertop. Ik hoop en geloof ten zeerste nog altijd dat Oekraïene nog altijd anders omgaat met oorlogsmisdaden dan het Russische regime.
Ik vermoed dat er binnen de Oekraïense legerstructuur meer verantwoordingsmechanismen aanwezig zijn? Maar tbh ik vertrouw geen van beiden. Zoals @Avondland altijd zegt; het fijne ervan zullen we pas weten na de oorlog.

edit: Et voila. Het staat al op Reuters. Dat was snel.

Veel raketaanslagen waar hierop gericht.
De Oekraïners gaan zwaar afzien tijdens de winter, maar als Poetin denkt dat dit de bevolking kraakt, vergist hij zich schromelijk.
Ik kan zijn gedachten niet lezen maar als hij daarop effectief aan het rekenen is, dan is dat naar mening toch wel naïef te noemen.

Wat ik deze week veel hoor van Oekraïners vat hun instelling zowat samen : "30% van de russen leven heel hun leven zonder centrale verwarming of stromend water, dan kunnen wij wel een winter zonder."

En als dit echt is gaan sommige Russische soldaten een hele koude winter tegemoet.
Tenten uit plasticfolie, ook populair bij instagrammers...

Ik vermoed dat er binnen de Oekraïense legerstructuur meer verantwoordingsmechanismen aanwezig zijn? Maar tbh ik vertrouw geen van beiden. Zoals @Avondland altijd zegt; het fijne ervan zullen we pas weten na de oorlog.

edit: Et voila. Het staat al op Reuters. Dat was snel.

Ik snap niet wat het probleem is.

Er zijn twee filmpjes van dat gebeuren. In het tweede kan je duidelijk zien en horen hoe er plots een gewapende Rus om de hoek komt en het vuur opent op de Oekraïnse soldaten.

Het staat gewoon op film?

Toch weer wat bothsides-isme hoor

Russia appears to have pointed the finger at suspected sabotage, claiming an accident is "impossible".

Indien sabotage. Dan zal het wel vaker gaan gebeuren. Elke kabel of pijplijn ga je niet kunnen bewaken.
En vraagt maar weinig effort om te saboteren.

Soit, elders wordt gezegd een scheur, geen sabotage...

Laatst bewerkt:

wauw, weet niet waarom, maar krijg tranen in mijn ogen bij dit te bekijken. Ben eigenlijk wel jaloers hoe trots die mensen zijn op hun land

Trots, doorzetters, vechters EN een samenhorigheidsgevoel (en een goede PR machine, maar bon) :support:

Moest De Croo hetzelfde proberen doen in ons land dan werden er verkeerde dingen geprojecteerd op het greenscreen (zie powerpoint presentatie) en krijg je her en der #nietmijnregering als antwoord.

Trots, doorzetters, vechters EN een samenhorigheidsgevoel (en een goede PR machine, maar bon) :support:

Moest De Croo hetzelfde proberen doen in ons land dan werden er verkeerde dingen geprojecteerd op het greenscreen (zie powerpoint presentatie) en krijg je her en der #nietmijnregering als antwoord.
En als Jambon dat zou doen is hij een fascist, want N-VA.

Goh, die gaat eerder verontwaardigd zijn dat er niet meer Vlaanderen in de speech zat...;)
Ik ben verbaasd dat onze Michel met zijn hand omhoog niet in die video voorbij wandelt.
Sorry ik kon het echt niet laten ..

Naast dit grapje --> Prachtige speech. Dit zal de Oekraïners alleen maar - nog meer motiveren.

Nog een pijnlijk filmpje. En het ergste is dat shit zoals dit dagelijks gebeurt, over de hele wereld.:shutup:
Ben altijd een pacifist geweest die vond dat militaire investeringen beter aan onderwijs en gezondheidszorg besteed werden, maar een sterk leger om u te verdedigen tegen klootzakken als Putin is onmisbaar.

edit : embed knipt de ondertitels blijkbaar weg, op reddit zijn ze wel zichtbaar.

HLN - Raakt Oekraïne de winter door? Rusland maakt van koude een oorlogswapen ..
Maar geen woord over de Russen. Kan je dit ook niet gewoon omdraaien? :unsure:

"Geraken de Russen in Oekraïne de winter door? Hun kledij is gestolen, ze hebben geen schoenen meer, het hout is op, de gebouwen waarin ze schuilen hebben ze zelf kapot geschoten, fuck het is koud!"

Terug
Bovenaan