Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Op het net circuleert er weer een video met de executie van +-11 soldaten na overgave terwijl ze plat op hun buik liggen. Als dat in de mainstream media geraakt zal er weer een klein bommetje inslaan vermoed ik.
Je vergeet wel even te vermelden dat A) er geen executie te zien is op de video zelf B) dat één van de Russen als eerste begint te schieten nadat ze de rest zich 'zogezegd?' heeft overgegeven..
 

Dit toont commerciële technologie uit 2011.
U vizier berekent afstand, wind, temperatuur, ... En u geweer schiet automatisch zodra je het mikpunt kruist.
Geen idee wat snipers anno 2022 gebruiken maar het zal ergens tussen dit en EXACTO liggen
Point and shoot. We zijn toch goed geworden in elkaar van kant maken.
 
De dehumanisatie van de Russen is voor veel mensen toch al zo ver gevorderd dat ze van die executies niet wakker liggen.

Voor de rest met al wat de Russen hebben uitgestoken zullen de meeste wel accepteren dat de Oekrainers ook eens stout zijn.

Hoe zou je zelf zijn als Oekraiense soldaat.
 
Je vergeet wel even te vermelden dat A) er geen executie te zien is op de video zelf B) dat één van de Russen als eerste begint te schieten nadat ze de rest zich 'zogezegd?' heeft overgegeven..
ongeloofelijk he, precies Russische media hier. Compleet negeren dat er een kerel met een machine geweer eerst uit dat huis komt. Seffens nog even zeggen dat het een Ukrainier was verkleed als een Rus.
 
Je vergeet wel even te vermelden dat A) er geen executie te zien is op de video zelf B) dat één van de Russen als eerste begint te schieten nadat ze de rest zich 'zogezegd?' heeft overgegeven..
Conclusie inderdaad misschien te rap getrokken. Erna de andere video gezien maar het blijven nog steeds een rij soldaten die daar mooi op een rij blijven liggen. Het is niet dat ze zijn gaan lopen of zijn terug beginnen schieten. Anders waren de lichamen all over the place.

Zoals ik zei zal het wel door de propangamachine goed gebruikt worden in de zin van; als je terugtrekt, schieten we u neer en als ge u overgeeft schieten zij u neer.
 
Het verschil tussen de reacties op de soldaten die nu geexecuteerd zouden zijn, met de reacties op het filmpje met de Oekraiense burgers die toen geexecuteerd zouden zijn geeft wel weer waar sommigen hier hun hart echt ligt.
 
Oorlogsmisdaden heb je in drie gradaties:

Incidenteel - onvermijdelijk omdat oorlog chaos is en er altijd mensen zijn die ervan profiteren om buiten de lijntjes te kleuren
Structureel - gebrekkige discipline in de commandostructuur geeft de mogelijkheid tot misdaden op grotere schaal
Systematisch - de commandostructuur geeft vrije baan tot grootschalige misdaden door het als een actief beleid te implementeren

Van die laatste is het meest duidelijke voorbeeld het Oostfront in WOII, waar Einsatskommando's en de NKVD op grote schaal executies uitvoerden, waarbij de slachtofferaantallen van de huidige oorlog in Oekraïne verbleken. Japan in Nanjing is ook een "voorbeeld" van een systematische oorlogsmisdaad.

Als ik hierop afga staan de Russen met één been in het 'systematisch' vakje?
Het leger lijkt structureel misdaden te begaan.
En documenten + kelders uit Sumy, Lyman en nu Kherson tonen dat de FSB en GRU een actief beleid hebben tot foltering en moord, maar het is nog niet op grote schaal. Dat zou pas zijn als ze bv. hele dorpen uitroeien?
 
Als ik hierop afga staan de Russen met één been in het 'systematisch' vakje?
Het leger lijkt structureel misdaden te begaan.
En documenten + kelders uit Sumy, Lyman en nu Kherson tonen dat de FSB en GRU een actief beleid hebben tot foltering en moord, maar het is nog niet op grote schaal. Dat zou pas zijn als ze bv. hele dorpen uitroeien?
Incidenteel is zowat elk leger sinds mensenheugenis. Ik zou ze zeker in het structurele luik zetten, voor systematische oorlogsmisdaden is het misschien nog wat te vroeg om daar uitsluitsel over te hebben. Na de oorlog zal veel duidelijk worden gemaakt, hoop ik. Wat er nu gebeurt is niet te vergelijken met wat er in 1941-1945 aan het Oostfront is gebeurd, toch zeker niet wat betreft de schaalgrootte.
 
Je hebt het ook gezien, daar ligt iemand met een zwaar machinegeweer op een paar meter van de 'gevangenen'.
Dat schiet volautomatisch 700 kogels/minuut af, niet echt iets waar je met een welgemikte kogel tussen de rest doormikt en iemand uitschakelt.
Dan heb je nog de chaos van iemand die begint te schieten, nog niet ontwapende mannen die rechtspringen en willen weglopen..en jij verwacht dat een soldaat niet schiet om zeker niemand "onschuldig" te raken?


Pas op he ,het kan ze gedood zijn na het voorval. Uit wraak ,woede of wat nog.
Kan me inbeelden dat je niet happy bent nadat mensen zich "overgeven" maar je niet waarschuwen dat er nog gewapende schutters achterbleven.
Dat is zeker mis, maar wel begrijpelijker als gewoon mannen tegen de muur zetten en afknallen zonder reden.
Perfidie is een oorlogsmisdaad op zich, oa. : "The feigning of an intent to negotiate under a flag of truce or of a surrender"

En ja ze zullen nog wel geanalyseerd worden en ieder zal zijn gedacht hebben, maar door de setting weg te laten maak je het bewust heel zwart-wit.
Die met het machinegeweer had ik initieel nog niet gezien. Dan zou het inderdaad kunnen ja.

De kip heeft het wel overleefd :unsure:
 
Er is logischerwijze ook 0 vertrouwen he. Een tijdje geleden was er hier toch ook een filmpje van 3-4 Russische soldaten die zich gingen overgeven, en dan eentje die toch plots rap een granaat gooide. (die dan ergens tegen kaatste)

Wie weet wat die soldaten al meegemaakt hebben (langs beide kanten) qua vuile truukjes wanneer de andere zich zogezegd overgeeft.
 
De dehumanisatie van de Russen is voor veel mensen toch al zo ver gevorderd dat ze van die executies niet wakker liggen.

Voor de rest met al wat de Russen hebben uitgestoken zullen de meeste wel accepteren dat de Oekrainers ook eens stout zijn.

Hoe zou je zelf zijn als Oekraiense soldaat.
Imo is het niet weerzinwekkend dat zulke zaken gebeuren. Als het land waar de schuldige soldaten voor strijden gepaste maatregelen neemt, de daders vervolgt, dat is hetgeen waar men moet naar kijken.
 
Terug
Bovenaan