Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Afwachten dus en niet te hard van stapel lopen zoals ik dat deed.

Edit: En ik mag dat wel eens doen, maar de westerse media en mensen zoals Alexander De Croo (twitter) die daar dan onmiddellijk met zo'n zekerheid over berichten is toch ook stof tot nadenken.

Blijven ademen.

Zo werkt dat tegenwoordig helaas, direct via twitter reageren. Zoals dat gedoe met Zuhal Demir en de KUL: dat was ook omdat men niet tijdig reageerde (doodleuk via twitter).

Een vergif is het.
In plaats van even samen te zitten, na te denken, en een statement naar buiten brengen, is het tegenwoordig: waarom wachten op de feiten, gewoon rap rap om ter eerste tweeten.

Zou Turkije die wel toelaten op de Zwarte Zee? Zou niet mogen volgens het Verdrag van Montreux. Varen ze wel de Zwarte Zee op krijgen we een livetest te zien of die hypersonische raketten van de Russen werkelijk zo moeilijk te onderscheppen zijn, maar een vliegdekschip is zeer moeilijk te zinken.
Zou men nooit doen volgens mij. Daar dienen de marines voor. Die hebben hun eigen kleinere vliegdekschepen specifiek voor infanterie ondersteuning.
Die 2 groepen dienen ter ondersteuning. Beide hebben destroyers en fregatten die in staat zijn te reageren op het Aegis systeem, onderdeel van het NATO missile defense system.
In Roemenië is er al een aantal jaren 1 actief die de oostgrens van Europa bewaakt.
Via de Middellandse zee is heel de Syrische en Turkse kant afgedekt.
Zelfde voor de GR Ford. Die moet de Baltische kant afdekken. Het Pools systeem is spijtig genoeg pas volgend jaar in dienst.

Vind ik ook wat je zegt. Als de Navo nu niet reageert op deze provocatie , is het een reus op lemen voeten , en lacht Poetin gans het westen vierkant uit.

Als het effectief gaat over een Russische raket is dit wel het moment van vallen of opstaan van de NATO. Je kan niet Biden zijn en op persconferrenties herhaaldelijk beweren dat je elke vierkante centimeter grondgebied gaat verdedigen en vervolgens dit toelaten.

Als het effectief gaat over een Russische raket is dit wel het moment van vallen of opstaan van de NATO. Je kan niet Biden zijn en op persconferrenties herhaaldelijk beweren dat je elke vierkante centimeter grondgebied gaat verdedigen en vervolgens dit toelaten.

Ik volg jullie daar totaal niet in. Een onbetwistbare en doelbewuste aanval op NAVO grondgebied gaan we hier niet van kunnen maken, en dat is net de vereiste.

Vinden jullie niet dat zoiets teveel politieke onrust zou zaaien in bv. de VS en daardoor op termijn net negatief zou kunnen uitdraaien voor onze blauw-gele broeders?

Ik volg jullie daar totaal niet in. Een onbetwistbare en doelbewuste aanval op NAVO grondgebied gaan we hier niet van kunnen maken, en dat is net de vereiste.

Vinden jullie niet dat zoiets teveel politieke onrust zou zaaien in bv. de VS en daardoor op termijn net negatief zou kunnen uitdraaien voor onze blauw-gele broeders?

Het woord doelbewust staat niet in artikel 5 voor zover ik weet.

Indien het gaat om Russisch wapentuig heeft de alliantie geen keuze. Niet reageren verzwakt het verbond en gaat zowel in Polen als de Baltische staten onverkoopbaar zijn. Het zou ook de positie van Biden ondermijnen en in gaan tegen de retoriek die het verbond al sinds het begin van de oorlog heeft aangehouden. Elke vierkante centimeter. Daar kan men nu nog moeilijk behalve dan 50 vierkante meter onder een Poolse tractor van gaan maken. Dat wel doen is dodelijk voor de perceptie en zou een gigantische win voor Putin zijn. Een kleine beetje NATO aanvallen kan dus toch.

We zullen zien wat de komende uren en dagen brengen. Maar als men dit ongemoeid gaat laten zou mij alvast een bijzonder onbehagelijk gevoel geven.

Een militair antwoord van de NAVO zou ook kunnen betekenen dat er meer troepen worden gestationeerd aan de grens met Oekraïne en Wit-Rusland in Polen, verschuiving van luchtafweer, méér en betere wapens voor Oekraïne. Ik vermoed dat er meerdere van die scenario's nu wel worden bekeken. No matter what, dit kan volgens mij weldegelijk een escalatie voor de houding van NAVO tegenover Rusland betekenen, ongeluk of niet. Het zou absurd zijn moest dat nu niet gebeuren. Er zijn doden gevallen op NAVO-grondgebied omwille van de roekeloosheid van een provocateur.

Ik zou toch eerst het onderzoek afwachten vooraleer de BeyongGaming Armchair Generals hun wereldvermaarde analyses beginnen los te laten.
Voorlopig is de situatie nog één grote "zou".

Het woord doelbewust staat niet in artikel 5 voor zover ik weet.

Indien het gaat om Russisch wapentuig heeft de alliantie geen keuze. Niet reageren verzwakt het verbond en gaat zowel in Polen als de Baltische staten onverkoopbaar zijn. Het zou ook de positie van Biden ondermijnen en in gaan tegen de retoriek die het verbond al sinds het begin van de oorlog heeft aangehouden. Elke vierkante centimeter. Daar kan men nu nog moeilijk behalve dan 50 vierkante meter onder een Poolse tractor van gaan maken. Dat wel doen is dodelijk voor de perceptie en zou een gigantische win voor Putin zijn. Een kleine beetje NATO aanvallen kan dus toch.

We zullen zien wat de komende uren en dagen brengen. Maar als men dit ongemoeid gaat laten zou mij alvast een bijzonder onbehagelijk gevoel geven.

Impliceer je daarmee dat Polen nu artikel 5 verwacht?

Hoezeer ik ook hou van uw overtuigingen omtrent deze invasie gaan hier toch onze meningen sterk uiteen.

Militaire interventie van de NAVO is mijns inziens nog steeds geen optie (maar oh hoe snak ik ernaar.) Slow and steady wins the race, geen al te zotte dingen doen, wapens wapens wapens. De Oekraïners kunnen mits correcte bevoorrading zonder enige twijfel de Russen af.

Geef ze nu meer HiMARS, meer nightvision en meer luchtafweergeschut en ze winnen op termijn wel. De Russen gaan serieus afzien deze winter dat geef ik jullie alleszins op een briefje.

Maar zoals de meer heldere geesten boven ons zeggen, we moeten gewoon blijven ademen en eventjes afwachten.

Impliceer je daarmee dat Polen nu artikel 5 verwacht?

Hoezeer ik ook hou van uw overtuigingen omtrent deze invasie gaan hier toch onze meningen sterk uiteen.

Militaire interventie van de NAVO is mijns inziens nog steeds geen optie (maar oh hoe snak ik ernaar.) Slow and steady wins the race, geen al te zotte dingen doen, wapens wapens wapens. De Oekraïners kunnen mits correcte bevoorrading zonder enige twijfel de Russen af.

Geef ze nu meer HiMARS, meer nightvision en meer luchtafweergeschut en ze winnen op termijn wel. De Russen gaan serieus afzien deze winter dat geef ik jullie alleszins op een briefje.

Maar zoals de meer heldere geesten boven ons zeggen, we moeten gewoon blijven ademen en eventjes afwachten.

Geen idee wat men in Polen verwacht. Het enigste wat we weten is dat er twee doden zijn gevallen en dat we binnenkort gaan weten of dit door Russisch wapentuig was. Als blijkt dat dat effectief zo is dan zit NATO met een groot probleem. En daar bedoel ik mee dat dit NATO's dog that finally caught the car moment kan worden. Het staat vast dat je gewoon niet keer op keer kan beweren dat je elke vierkante centimeter grondgebied zal verdedigen zonder daar dan uiteindelijk navolging aan te geven. Putin kijkt toe. Xi kijkt toe. Ik benijd Stoltenberg op dit moment echt, maar dan echt, niet hoor...

Maar waar ik het fundamenteel oneens mee ben in die slow and steady approach.

Ik heb het in deze thread eerder al gepost. Maar Oekraine zit met een gi-gan-tisch elektriciteitsprobleem. Als de oorlog morgen stopt is men jaren bezig met het herstellen van die infrastructuur. De wereldmarkt voor nutsvoorzieningen staat compleet op z'n kop. Niemand heeft investeringen gedaan tijdens COVID, dan kwam de supply chain hell, en ondertussen kijken we aan tegen een recessie.

Het systematisch aanvallen van infrastructuur is echt Rusland's HIMARS moment. Oekraine kan het niet stoppen en de gevolgen zijn desastreus. Er gaan heel wat doden vallen deze winter.

Oekraine moet deze oorlog net zo snel mogelijk winnen in de ruimst mogelijke context van het woord want het is niet in staat dit jaren vol te houden. En Rusland waarschijnlijk wel.

Wat verstaan jullie onder een militair antwoord? Een NAVO-ingestelde noflyzone boven Oekraïne? Want boos met de handjes zwaaien en wat meer troepen naar de grensregio brengen is het ook niet.

@Avi Ok, daar maak je een ijzersterk punt. De terreur die Rusland nu zaait maakt de winter voor de Oekraïnse bevolking quasi onhoudbaar, (deze week -9° zonder elentrik, stel het u maar is voor.) Het is net dat soort terreur waar de NAVO dient op te reageren.

Point taken.

Wat verstaan jullie onder een militair antwoord? Een NAVO-ingestelde noflyzone boven Oekraïne? Want boos met de handjes zwaaien en wat meer troepen naar de grensregio brengen is het ook niet.
-Aankondigen dat vanaf nu alle raketten tot 50?km van de Poolse grens onderschept zullen worden.
-Morgen Ramstein 7 en NAVO Artikel 4 meetings, waarna er nieuwe leveringen aan UA aangekondigd worden. (groter als eerst gepland)

Meer zie ik niet gebeuren, en zelfs punt 1 is twijfelachtig.
Al zeker geen no-fly zone, en nog minder troepen of NAVO-bediende radars in Oekraïne.

Biden heeft tussendoor nog is $37 miljard gevraagd om Oekraïne te helpen.

-Aankondigen dat vanaf nu alle raketten tot 50?km van de Poolse grens onderschept zullen worden.
-Morgen Ramstein 7 en NAVO Artikel 4 meetings, waarna er nieuwe leveringen aan UA aangekondigd worden. (groter als eerst gepland)

Meer zie ik niet gebeuren, en zelfs punt 1 is twijfelachtig.
Al zeker geen no-fly zone, en nog minder troepen of NAVO-bediende radars in Oekraïne.
Dus eigenlijk geen echt antwoord, maar zwaaiende handjes en de obligate verontwaardiging.

Ik herhaal: wat een gekke jaren twintig. Het feest kan niet op.

Dus eigenlijk geen echt antwoord, maar zwaaiende handjes en de obligate verontwaardiging.

Ik herhaal: wat een gekke jaren twintig. Het feest kan niet op.
Wat kan je anders doen? De Russen uit Oekraïne vegen?

Wat Rusland heeft gedaan is echt dom. VS zal nu wrs maximaal de wapensluizen openzetten, Duitsland gaat "gedwongen" worden tanks uit de stocks te leveren etc.

Neen de Russen zullen hun voordeel niet doen met doden van die twee arme boeren.

Terug
Bovenaan