Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De toekomst zal het ons zeggen. De onkunde van hun militair apparaat is al meermaals bewezen maar het kan ook zo simpel zijn dat het verlies van manschappen echt begint op te vallen in het thuisfront. De mobilisatie is niet direct een succes te noemen als we de filmpjes mogen geloven en hopelijk is een mensenleven misschien toch in waarde gestegen hierdoor🤔
 
Kherson was op termijn onhoudbaar of op zijn minst véél te kostelijk om aan vast te houden. De Dnipro is een uitstekende verdedigingsbarrière en de soldaten die aan de rechteroever zaten kunnen de Russen weer herverdelen. Het zal wel een uitdaging worden om de winter door te geraken: barre weersomstandigheden, problemen met electriciteit en verwarming, verminderde moraal, logistieke uitdagingen, ... Misschien zal Rusland opnieuw wat energiecentrales onder vuur nemen?
 
Volledig akkoord dat het moeilijk/kostbaar is om vast te houden, maar waarom dan gewoon "cadeau" met een - spreekwoordelijke - strik rond?
En niet op "zijn Russisch"?
Vb een paar 100-1.000 den Russische soldaten (of ex-gevangene, of...) in de stad achter laten met een berg wapens. En ze vervolgens "beloven" dat ze vrij zijn/naar huis mogen als ze datum X halen, maar in tussentijd wel de bruggen letterlijk opblazen?
Of de burgers er niet evacueren en Oekraine "verplichten" tot een bloedige stadsoorlog tussen hun eigen burgers met een berg slachtoffers om Kherson te veroveren?
Of in het rangeerstation voor treinen, de haven of een oliedepot nog wat bommetjes plaatsen ipv enkel water/elektriciteit
 
Volledig akkoord dat het moeilijk/kostbaar is om vast te houden, maar waarom dan gewoon "cadeau" met een - spreekwoordelijke - strik rond?
En niet op "zijn Russisch"?
Vb een paar 100-1.000 den Russische soldaten (of ex-gevangene, of...) in de stad achter laten met een berg wapens. En ze vervolgens "beloven" dat ze vrij zijn/naar huis mogen als ze datum X halen, maar in tussentijd wel de bruggen letterlijk opblazen?
Of de burgers er niet evacueren en Oekraine "verplichten" tot een bloedige stadsoorlog tussen hun eigen burgers met een berg slachtoffers om Kherson te veroveren?
Of in het rangeerstation voor treinen, de haven of een oliedepot nog wat bommetjes plaatsen ipv enkel water/elektriciteit

Het was niet halsoverkop zoals bij het offensief bij Kharkov, maar eerder georchestreerd en relatief ordelijk ondanks het feit dat die bruikbaar materieel achterlieten dat ze beter hadden vernietigd. Waarom ze het op die manier hebben achtergelaten weet ik niet. Misschien omdat alles kapotschieten teveel materiaal kost en teveel vertraging?
 
Het was niet halsoverkop zoals bij het offensief bij Kharkov, maar eerder georchestreerd en relatief ordelijk ondanks het feit dat die bruikbaar materieel achterlieten dat ze beter hadden vernietigd. Waarom ze het op die manier hebben achtergelaten weet ik niet. Misschien omdat alles kapotschieten teveel materiaal kost en teveel vertraging?
Exact hier hadden ze, in tegenstelling tot Kharkov tijd om verdedigingsposities voor te bereiden, traps te installeren (die zijn er uiteraard wel, maar voor zover ik kan achterhalen niet meer dan elders), al het materiaal terug te halen, ... Een "accidenteel" brandje in een historisch/administratief gebouw of een "Oekraiense raketinslag" op een oliedepot die ze niet geblust krijgen.
Als ze het achtergelaten arsenaal (munitie/bommen/...) in hun achtergelaten en nog rijdende voertuigen hadden gestoken hadden ze enkel wat C4 en een ontsteker nodig om op vele plaatsen in de stad voor vuurwerk te zorgen en bijkomende infrastructuur te vernielen. Nu "geven" ze het materiaal aan de Oekrainers samen met een - uiteraard relatief- "intacte" stad.

Wat munitie of voertuigen kan ik begrijpen, de opgelegde deadlines/timing was misschien niet haalbaar voor alle troepen of te weinig transportmogelijkheden, maar gewoon het volledige plaatje m.b.t. terugtrekking Kherson blijf ik vreemd vinden.
 
Exact hier hadden ze, in tegenstelling tot Kharkov tijd om verdedigingsposities voor te bereiden, traps te installeren (die zijn er uiteraard wel, maar voor zover ik kan achterhalen niet meer dan elders), al het materiaal terug te halen, ... Een "accidenteel" brandje in een historisch/administratief gebouw of een "Oekraiense raketinslag" op een oliedepot die ze niet geblust krijgen.
Als ze het achtergelaten arsenaal (munitie/bommen/...) in hun achtergelaten en nog rijdende voertuigen hadden gestoken hadden ze enkel wat C4 en een ontsteker nodig om op vele plaatsen in de stad voor vuurwerk te zorgen en bijkomende infrastructuur te vernielen. Nu "geven" ze het materiaal aan de Oekrainers samen met een - uiteraard relatief- "intacte" stad.

Wat munitie of voertuigen kan ik begrijpen, de opgelegde deadlines/timing was misschien niet haalbaar voor alle troepen of te weinig transportmogelijkheden, maar gewoon het volledige plaatje m.b.t. terugtrekking Kherson blijf ik vreemd vinden.

Heel die operatie is vreemd, maar dat is misschien gewoon hoe het Russische leger anno 2022 in een grootschalige oorlog opereert. Sinds 1945 heeft Rusland geen grootschalige conventionele conflicten meer uitgevochten*, dus is het niet verwonderlijk dat hun militaire doctrine nog is blijven steken in die glorieperiode waarin ze de fascistische bezetter (met de nodige rivieren aan bloed en meedogenloosheid) hebben buitengejaagd. Ik denk dat vele Russische militaire wel lessen hebben geleerd uit deze oorlog, maar ze blijven halstarrig aan die centrale commandostructuur hangen die van het Russische leger een log, kwetsbaar apparaat maakt.

*Afghanistan was een gevecht tegen een irregulier opstandelingenleger, nog meer dan bvb. de VS tegen Noord-Vietnam. Georgië en Tjsetjsenië waren kleinschalig. En dan hebben ze nog een akkefietje gehad tegen China in een grensconflict en voor de rest nog wat burgeropstanden onderdrukt in Berlijn, Praag en Boedapest. De VS heeft wel wat meer ... euhm ... "training" gekregen tegen Korea, Vietnam, de Golfoorlogen, ...
 
ergo : vermelding dat iedereen nu gedraft kan worden, zelfs toeristen

Ik zou nu toch zeker uit Rusland blijven... voordat je een enkeltje richting militaire oefening krijgt ( laat ons er vanuit gaan dat het niet enkel voor mensen met dubbele paspoorten gaat, dus een Russisch paspoort).
En zo gaan geruchten de wereld rond door incompetente twitteraars.
In Rusland mag je een dubbele nationaliteit hebben. Voor zover ik lees worden nu ook mensen met een dubbelen nationaliteit opgeroepen tot mobilisatie als ze Rusland bezoeken. Ik vermoed vooral in het leven geroepen om iedereen die Rusland ontvlucht is, verplicht aan de mobilisatie deel te laten nemen eens dat ze op Russisch grondgebied zijn.
 
Laatst bewerkt:
Exact hier hadden ze, in tegenstelling tot Kharkov tijd om verdedigingsposities voor te bereiden, traps te installeren (die zijn er uiteraard wel, maar voor zover ik kan achterhalen niet meer dan elders), al het materiaal terug te halen, ... Een "accidenteel" brandje in een historisch/administratief gebouw of een "Oekraiense raketinslag" op een oliedepot die ze niet geblust krijgen.
Als ze het achtergelaten arsenaal (munitie/bommen/...) in hun achtergelaten en nog rijdende voertuigen hadden gestoken hadden ze enkel wat C4 en een ontsteker nodig om op vele plaatsen in de stad voor vuurwerk te zorgen en bijkomende infrastructuur te vernielen. Nu "geven" ze het materiaal aan de Oekrainers samen met een - uiteraard relatief- "intacte" stad.

Wat munitie of voertuigen kan ik begrijpen, de opgelegde deadlines/timing was misschien niet haalbaar voor alle troepen of te weinig transportmogelijkheden, maar gewoon het volledige plaatje m.b.t. terugtrekking Kherson blijf ik vreemd vinden.

Je "eigen" (volgens Russische logica) stad opblazen terwijl je officieel niet eens in oorlog bent en waar je een paar maand daarvoor optochten hield, is nogal een faux pas.
 
Er zouden al Oekraïners geland zijn op de linkeroever van de Dnipro ter hoogte van Hero'iske.

Allicht niet met de bedoeling om echt een bruggenhoofd uit te bouwen maar wel een leuke fuck you naar de Russen.
 
Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat te terugtrekking door de Russen/verovering van Kherson toch iets te vlot ging.
Ben blijkbaar niet de enige maar kan er verder weinig over terugvinden. Kan het trouwens ook niet lezen door de paywall.

Ik hoop maar dat er geen spreekwoordelijke adder onder dit groene Kherson gras schuilt.

Ik denk dat het nieuws van veroveringen door Oekraine enkel in grote blokken worden vrijgegeven, dit schept dan de illusie dat het plots ineens allemaal snel gaat en het front "in elkaar zakt".
 
Er zouden al Oekraïners geland zijn op de linkeroever van de Dnipro ter hoogte van Hero'iske.

Allicht niet met de bedoeling om echt een bruggenhoofd uit te bouwen maar wel een leuke fuck you naar de Russen.

In het Amerikaans pakket van begin november zaten er 40 gepantserde Riverine boten.

en ergens eind 2021 hebben 3000 NAVO troepen (waarvan meer dan de helft UAF) in die regio een amfibische aanval geoefend.

Dit was al heel de tijd het plan, ze zijn onmiddellijk na de herovering van Cherson richting dat Kinbur schiereiland getrokken, idd wel nog niet en masse. De operationele intenties zijn mij niet volledig duidelijk maar ik vermoed het veiligstellen van de kuststreek van de golf van Dniprovske en guerilla oorlogsvoering. (en afleiding !! )

Het kan van daaruit heel boeiende kanten uitgaan de komende dagen/weken.
 
En zo gaan geruchten de wereld rond door incompetente twitteraars.
In Rusland mag je een dubbele nationaliteit hebben. Voor zover ik lees worden nu ook mensen met een dubbelen nationaliteit opgeroepen tot mobilisatie als ze Rusland bezoeken. Ik vermoed vooral in het leven geroepen om iedereen die Rusland ontvlucht is, verplicht aan de mobilisatie deel te laten nemen eens dat ze op Russisch grondgebied zijn.

In België mag je ook een dubbele nationaliteit hebben. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Dat betekent dat je in België enkel beschouwd wordt als Belg en in Rusland ben je enkel Rus. Krijg je dan in Rusland problemen dan heb je in principe geen recht op bijstand van de Belgische ambassade. Je bent daar immers enkel een Rus. Zo moeten Belgische Turken ook nog altijd hun legerdienst gaan doen in Turkije. Ze kunnen dat wel grotendeels afkopen.
 
In België mag je ook een dubbele nationaliteit hebben. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Dat betekent dat je in België enkel beschouwd wordt als Belg en in Rusland ben je enkel Rus. Krijg je dan in Rusland problemen dan heb je in principe geen recht op bijstand van de Belgische ambassade. Je bent daar immers enkel een Rus. Zo moeten Belgische Turken ook nog altijd hun legerdienst gaan doen in Turkije. Ze kunnen dat wel grotendeels afkopen.
Tuurlijk maar ik denk dat er een loophole was in de Russische wetgeving dat enkel Russische staatburgers zonder dubbele nationaliteit werden opgeroepen om te mobiliseren. Bij deze is dit opgelost. En dan maakt men daar op twitter van: "Alle buitenlanders worden gemobiliseerd" of iets in die aard.
 
Rusland gaat vanaf volgend schooljaar militaire basics invoeren in het curriculum.
Schieten, wapenonderhoud, loopgraven maken, hoe een peloton werkt, ...
't Begint met 35 uur in het lager onderwijs en dan 140u in het hoger middelbaar.

bronnen : https://pastebin.com/YnxmM7Qu

30% van het staatsbudget zou ook naar het leger gaan en geschikte bedrijven worden verplicht van wapens, munitie, kleren, enz te produceren.
Voelt echt alsof dit altijd hun plan was, alleen wouden ze eerst Oekraïne en Moldavië inlijven zonder al te veel heisa, hun bevolking en industrie integreren om dan pas verder te gaan.
Poetin wilt de geschiedenis ingaan als een grote tsaar die het Russische rijk heeft gered en naast Stalin in het mausoleum liggen, het rotte westen moet eraan en Rusland zal zijn god gegeven plek als grootmacht terug innemen.
... en met een bevolking die revanchistisch (instorting van de Sovjet unie nooit verwerkt) en serviel is gaat ie niet veel interne tegenstand hebben.


De jaren 20 gaan nog leuk worden.
 
... en met een bevolking die revanchistisch (instorting van de Sovjet unie nooit verwerkt) en serviel is gaat ie niet veel interne tegenstand hebben.


De jaren 20 gaan nog leuk worden.

De overgrote meerderheid lijkt mij eerder compleet politiek apathisch dan revanchistisch en serviel te zijn, niet dat die elementen geen deel uitmaken van de Russische bevolking maar wel dat ik sterk verwacht dat er weinig zal overblijven van die apathie en serviliteit naarmate die berg gehakt in Oekraïne blijft groeien. (Nog eens mobiliseren, volledige oorlog verklaren, escaleren met kernwapens (lol) of dammen te vernietigen, etc.)

Ik denk dat de motivatie om Cherson te verlaten grotendeels simpel te verklaren is, liever een terugtrekking verkopen dan 20000 Russische gevangenen/doden. Ik geloof dat er bij het Russische regime nu enorm veel angst bestaat voor een massaal troepenverlies. Risicoaversie. De bevolking en Poetin hebben mijns inziens een onuitgesproken deal: Jij blijft van ons lijf af en wij laten u alle politieke affaires regelen zoals u wenst. Ik zie niet in hoe hij zijn waanzin nog veel verder kan drijven zonder die deal onherroepelijk te breken.

Het is zeker niet voor morgen of overmorgen maar een intern breekpunt dreigt wel, en die balanceeroefening die Poetin moet klaarspelen met de Russen wordt met de dag moeilijker.
 
Rusland gaat vanaf volgend schooljaar militaire basics invoeren in het curriculum.
Schieten, wapenonderhoud, loopgraven maken, hoe een peloton werkt, ...
't Begint met 35 uur in het lager onderwijs en dan 140u in het hoger middelbaar.

bronnen : https://pastebin.com/YnxmM7Qu

30% van het staatsbudget zou ook naar het leger gaan en geschikte bedrijven worden verplicht van wapens, munitie, kleren, enz te produceren.
Voelt echt alsof dit altijd hun plan was, alleen wouden ze eerst Oekraïne en Moldavië inlijven zonder al te veel heisa, hun bevolking en industrie integreren om dan pas verder te gaan.
Poetin wilt de geschiedenis ingaan als een grote tsaar die het Russische rijk heeft gered en naast Stalin in het mausoleum liggen, het rotte westen moet eraan en Rusland zal zijn god gegeven plek als grootmacht terug innemen.
... en met een bevolking die revanchistisch (instorting van de Sovjet unie nooit verwerkt) en serviel is gaat ie niet veel interne tegenstand hebben.


De jaren 20 gaan nog leuk worden.
Als het in Rusland zo blijft voortgaan zijn alle jonge mannen daar dood of gevlucht en komen er geen kinderen meer bij.
 
Terug
Bovenaan