Iedere keer als de russen een stad verloren hebben komt er wel, maar dit is het plan er komt nog iets achter maar tot nu toe is er nog nooit iets anders gekomen.
Laten we het houden op stoere praat van de beer, hopelijk blijft het daar natuurlijk bij.
Klopt, en dat was dan vaak nadat ze een (kleinere) stad verloren in de strijd, kapotgeschoten, overrompeld door een te sterk Oekraïne daar en dan nog lieten ze vaak wel traps achter om toch nog wat slachtoffers te maken. Een Izium, Kupiansk, Lyman,... zijn "kleine" steden van 20-50k inwoners die door oprukkende troepen militair heroverd zijn, meter bij meter bij wijze van spreke en met aanzienlijke schade (gebouwen, maar ook militair), massagraven gevonden, ...
Zo'n "steden" worden/werden dan door de Russen toch met heel wat resources verdedigd, maar Kherson, de enige provinciehoofdstad en "belangrijkste" stad zie ze veroverd hadden en met 280k inwoners geven ze dan zomaar zonder slag of stoot "cadeau"? Een stad die ze al vanaf het begin in handen hebben, die ze maanden hebben kunnen voorbereiden op tegenaanval,... relatief intact en zonder bloedvergieten of laatste "zuivering" teruggeven? Gewoon enkele strategische dingen opblazen (telecom, nutsvoorzieningen, bruggen) en "that's it?" Dan is zo'n terugtrekking toch atypisch aan wat je van Rusland mag verwachten. Zelfs zonder hieraan met veel stoere praat "gevolgen" over aan te kondigen of een of andere Russische dreiging.
Militair gezien is dit m.i. en volgens experten waarschijnlijk een zeer logische stap, eenvoudiger te bevoorraden en verdedigen vanaf de left bank van de Dnjepr. Maar ofwel sluit dit dan aan bij de Westerse berichtgeving dat ze ruimschoots door hun middelen heen zitten en deze elders nodig hebben. Ofwel spreekt dit de Westerse berichtgeving tegen dat ze "geen" militair inzicht en strategie hebben en blindelings blijven pushen/verdedigen wat hieruit niet blijkt. Ofwel schud die beer toch nog ergens een verrassing uit zijn mouw...
Ik hoop uiteraard op het eerste, maar blijf het te atypisch vinden van de Russen om Kherson zomaar op te geven.
Edit: bijkomend geven de Russen samen met Kherson ook hun (ja ik weet het, ijdele) hoop op om verder langs de Zwarte zee op te rukken en zo de toegang hiertoe te blokkeren voor Oekraine. En lopen ze nu veel meer risico op een aanval/schade van het Noord Krim kanaal, met gevolgen voor de hele Krim. Reden te meer dat ik het niet volledig kan plaatsen.