Ik zie ze persoonlijk die rivier toch niet oversteken. Militair een veel te groot risico om zwaar materieel over te zetten met pontons terwijl de overzijde van de rivier "contested" is. Los van het feit of men in staat is om effectief voldoende mensen aan de overkant te krijgen voor een bruggenhoofd te maken en vervolgens daaruit op te rukken, hoe zou men die troepen dan moeten bevoorraden? Alle bruggen inclusief de spoorwegbrug zijn vernietigt dus dit zorgt voor gigantische logistieke problemen.
Bovendien zie ik weinig nut om zo'n gewaagde operatie uit te voeren. Op basis van een snelle scan op google maps zie ik geen grote steden, geen belangrijke militaire basissen noch kritische nutsvoorzieningen. De belangrijke basissen op de Krim in de omgeving van Sevastopel blijven buiten bereik van de artillerie waar Oekraïne nu over beschikt dus daar moet je het ook niet voor doen.
Ik zou voor Melitopol gaan. Is een volgende grote stad waarmee men kan uitpakken indien men deze herovert en vanuit die aanvalsas kan men verder oprukken richting de kerncentrale van Zaporizja. Op die manier kan men dus:
-een grote stad bevrijden
-een grote vliegbasis met een verharde runway heroveren (NW van Melitopol)
-belangrijke nutsvoorzieningen veiligstellen
-je verovert de 2 grote snelwegen die vanuit Melitopol westwaarts vertrekken
-belangrijke spoorwegen blokkeren voor de bevoorrading Russische troepen ten zuiden van de Dnjepr
-Je kan potentieel maritieme bewegingen in de zee van Azov stil leggen door de plaatsing van anti-scheepsraketten wat mogelijks een impact heeft op het verplaatsen van troepen en voorraden richting de Krim.
Je zou de russen dan ook wel eens kunnen dwingen om zich terug te trekken richting de Krim. Mocht men vanuit Melitopol opeens oprukken richting de Krim dan loopt Rusland anders de kans om volledig afgesneden te worden met alle gevolgen van dien. Aan de westkant van die bottleneck heb je nog wel wat ruimte om te manoeuvreren, maar die oostkant is dan gewoon een schietkraam voor Oekraïense artillerie.
edit: Indien men snel genoeg zou oprukken vanuit Melitopol zou men theoretisch gezien die ganse bottleneck kunnen volgooien met
FASCAM artillery munitie en zo de vluchtroute afsnijden. Volgens wikipedia zou de VS zo'n 6000 stuks hebben geleverd van het type RAAMS wat de anti tank variant is van die muntie.