Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nu nog Xi die een vinger uitsteekt naar Taiwan en shit hits the fan. De vraag is niet meer (als je kijkt naar de berichtgeving van de voorbije weken/dagen) of het gaat gebeuren maar eerder wanneer. Als het westen all in gaat in Oekraine dan is dit een uitnodiging voor China. Taiwanesen die in Oekraine vechten tegen Rusland is denk ik een dorn in het oog van Xi en de communistische partij.

Xi is geneukt door Rusland met z'n invasie.
Voordien konden China en Rusland nog een groot deel van de troepen van VS en Europa vastzetten door dreiging van Rusland. Vandaag blijkt dat niet meer zo nodig.
Dus indien China Taiwan aanvalt kan VS z'n volle gewicht naar daar switchen, Japan, Australië en Zuid Korea zouden ook meestappen met de VS. Ik vermoed dat groot deel van NATO landen ook wel zouden meegaan.

China vandaag is niet sterk genoeg om Taiwan aan te vallen en tegen zo'n macht te staan.

Xi is geneukt door Rusland met z'n invasie.
Voordien konden China en Rusland nog een groot deel van de troepen van VS en Europa vastzetten door dreiging van Rusland. Vandaag blijkt dat niet meer zo nodig.
Dus indien China Taiwan aanvalt kan VS z'n volle gewicht naar daar switchen, Japan, Australië en Zuid Korea zouden ook meestappen met de VS. Ik vermoed dat groot deel van NATO landen ook wel zouden meegaan.

China vandaag is niet sterk genoeg om Taiwan aan te vallen en tegen zo'n macht te staan.

Zuid Korea kan weinig doen met Noord Korea aan hun achterdeur. Al die posturing van Pyong Yang is in samenspraak met China.

Op een goeie dag kan je Taiwan zien liggen vanuit Quanzhou. Amerikaanse Force Projection is een realiteit. Maar dit is toch wel het nachtmerriescenario hoor.

We blijven steeds denken vanuit die westerse enge mentaliteit. We rekenen erop dat andere culturen geen "domme" beslissingen nemen. Maar wat als Xi redeneert vanuit het perspectief dat een half miljoen chinese doden de prijs is voor de invasie van Taiwan en daar gewoon Ok mee is?

Zuid Korea kan weinig doen met Noord Korea aan hun achterdeur. Al die posturing van Pyong Yang is in samenspraak met China.

Op een goeie dag kan je Taiwan zien liggen vanuit Quanzhou. Amerikaanse Force Projection is een realiteit. Maar dit is toch wel het nachtmerriescenario hoor.

We blijven steeds denken vanuit die westerse enge mentaliteit. We rekenen erop dat andere culturen geen "domme" beslissingen nemen. Maar wat als Xi redeneert vanuit het perspectief dat een half miljoen chinese doden de prijs is voor de invasie van Taiwan en daar gewoon Ok mee is?

Deze theoretische bedenkingen zijn wel altijd leuk : mocht China Taiwan aanvallen dan gaan ze inderdaad niet kijken op een half miljoen doden, Xi heeft er genoeg achter.
Wat een Zuid-Korea kan doen en in samenwerking met Japan is Noord-Korea aanvallen. Dan ga je China op een andere front bedreigen. N-Korea zelf bestaat eigenlijk door backing van China.

Xi is herverkozen en gaat nu grootpraat doen, stoer doen maar weet ook dat momenteel hij niet veel kan doen om Taiwan militair over te nemen.
Maar inderdaad mss dat Xi dat zo niet ziet en toch vol voor gaat binnenkort :D

Ik heb er eerlijk gezegd weinig hoop op dat Taiwan zich lang gaat standhouden als China met volle macht aanvalt. In Oekraïne zien we het belang van industrieel potentieel en logistiek als succesfactoren voor oorlogsvoering. China heeft zichzelf militair nooit echt bewezen maar heeft ruimschoots ervaring met die achterliggende factoren, zoals de VS vóór de wereldoorlogen.

Mijn hoop is gewoon dat er een soort evacuatieplan bestaat voor (gewillig) personeel en materieel in de kritische bedrijven, zoals TSMC, zodat dit niet integraal in Chinese handen komt.

Cynisch ten opzichte van de bevolking van Taiwan, ik weet het, maar met China sol je niet zoals met Rusland. Dan gaat het minder over inflatie van 10% en eerder over het compleet ineenstorten van de wereldeconomie.

Ik denk dat dit al iets meer "neutrale" cijfers zijn. Alleszins toch beter dan wat de Oekraïense of Russische MoD laat weten over hun eigen verliezen of over de verliezen van een ander. Een klap voor de demografie van zowel Oekraine als Rusland binnen die leeftijdscategorieën.

“When there’s an opportunity to negotiate, when peace can be achieved, seize it,” Milley said. “Seize the moment.”

But if negotiations never materialized or failed, Milley said the United States would continue to arm Ukraine, even as outright military victory for either side looks increasingly unlikely.

“There has to be a mutual recognition that military victory is probably in the true sense of the word may be not achievable through military means, and therefore you need to turn to other means,” he said.

Laatst bewerkt:
Er werd al vaak gezegd, in het begin van deze oorlog, dat China dit als een soort van testcase bekijkt. Zien wat de reactie van het Westen is, hoe vlot ze Rusland hun gang laten gaan, om dan eventueel zelf iets te overwegen in Taiwan als het voor de Russen allemaal wel mee zou vallen.

Al bij al denk ik toch niet dat China gelukkig geworden is van hoe het Rusland vergaat in Oekraïne.

Enfin natuurlijk is Taiwan veroveren hun einddoel maar ik denk niet dat de actie dichterbij gekomen is, eerder dat ze meer op hun hoede zijn.

Niemand kan tegen vrede zijn maar zelfs als oorlog stopt mag ik toch hopen dat EU sancties niet zomaar laat varen? Rusland moet op een of andere manier lang boeten vind ik of toch tot huidige machthebbers het voor het zeggen hebben

Oekraïne en Rusland willen onderhandelen op voorwaarden die door de andere partij onaanvaardbaar zijn, dat de nuance die je erbij moet maken. Denk je dat Poetin eventjes al zijn troepen zal wegtrekken zodat hij de voetjes onder tafel kan schuiven bij Zelenski? Omgekeerd zijn de Russische eisen terecht onaanvaardbaar voor Zelenski. Maar militair heeft Rusland nog altijd grote stukken Oekraïne in bezit en zijn de Russen nog niet uit het land gedreven. Een klinkende overwinning bij Kherson en het afsnijden van de Krim-Donbascorridor kan misschien wel iets bewegen, maar daar zijn we nog niet.
This aged badly :D

Al bij al denk ik toch niet dat China gelukkig geworden is van hoe het Rusland vergaat in Oekraïne.
Denk ik ook niet.

Dat hun voornaamste bondgenoot door deze halve proxy-oorlog héél makkelijk vleugellam werd gemaakt, zal hen hopelijk 2x doen nadenken.

This aged badly :D
Een klinkende overwinning bij Kherson en het afsnijden van de Krim-Donbascorridor kan misschien wel iets bewegen, maar daar zijn we nog niet.
Daar zijn we toch nog niet. De eerste stappen zijn misschien gezet maar Kherson is nog niet in Oekraïense handen en de corridor is nog niet afgesneden. Imo moeten we niet te vroeg juichen en al zeker niet de vijand gaan onderschatten. Oekraïene heeft nog zeker een lange weg te gaan en heel wat steun nodig.

Daar zijn we toch nog niet. De eerste stappen zijn misschien gezet maar Kherson is nog niet in Oekraïense handen en de corridor is nog niet afgesneden. Imo moeten we niet te vroeg juichen en al zeker niet de vijand gaan onderschatten. Oekraïene heeft nog zeker een lange weg te gaan en heel wat steun nodig.

Als een vijand tactisch terugtrekt moet je altijd een corridor laten.
Zolang ze kunnen vluchten zullen ze het doen maar neem hen die optie weg en ze gaan vechten voor hun leven.

Als een vijand tactisch terugtrekt moet je altijd een corridor laten.
Zolang ze kunnen vluchten zullen ze het doen maar neem hen die optie weg en ze gaan vechten voor hun leven.
Akkoord hoor. Maar ik wil gewoon zeggen dat we niet te vroeg moeten juichen en de indruk geven dat de oorlog voorbij zal zijn.

Dat doe ik toch niet? Maar de Russen die zich terugtrekken uit Cherson is toch wel een overwinning voor de Oekraïners en heeft ook gevolgen voor de Krim.

Dat doe ik toch niet? Maar de Russen die zich terugtrekken uit Cherson is toch wel een overwinning voor de Oekraïners en heeft ook gevolgen voor de Krim.
Dat is allemaal voorde rivier, de Krim is lang nog niet afgesneden. Denk niet dat het veel effect gaat hebben

Taiwan bevoorraden is een uitdaging als China het eiland blokkeert, want dan moet je de Chinese vloot kelderen. Oekraïne bevoorraden is daarmee vergeleken heel simpel.

Ik ben het er mee eens dat men nog niet victorie moet kraaien, maar dit is toch een mooie overwinning Oekraïne.
-Mykolaiv ligt niet meer binnen het bereik van de meeste Russische artillerie
-Het overgrote deel van de vliegvelden ten zuiden van Kherson komen plots binnen HIMARS range te liggen waardoor die hoogstwaarschijnlijk niet meer actief gebruikt gaan kunnen worden
-Als de Russen de volledige westelijke kant van de Rivier opgeven komen de laatste spoorwegkruispunten (in de omgeving van Melitopol) eveneens binnen HIMARS afstand. Ik weet niet of er al terug treinen rijden over de Krimbrug maar indien niet dan zou de vernietiging van die kruispunten de reeds fragiele Russische bevoorrading nog verder onderdruk zetten.
-Het front wordt voor een groot stuk ingekort. Het is voor de Oekraïners moeilijk om over te steken maar voor de Russen waarschijnlijk nog moeilijker. Men gaat dus troepen kunnen vrijmaken voor een potentieel offensief verder oostelijk. Persoonlijk zie ik Rusland geen middelen meer verzamelen voor een offensief om Kherson opnieuw in te nemen zolang elke depot en verzamelplaats bestookt gaat worden door accurate artillerie.

edit: kan de Taiwan discussie in een apart topic gevoerd worden? Althans de militaire discussie want die heeft weinig te maken met dit topic.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan