Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat er ook bij ons anti-Russische gevoelens de kop opsteken is toch perfect logisch. Lijkt me juist teken van gezond verstand
? Iedere Rus moet boeten voor het beleid van Poetin ofzo . Ik heb 2 Russische collega's , ik ga die heus niet scheef gaan bekijken nu . Enja , die ene gaat mee met de Russische propaganda , maar ja ,kan je dan verwachten dat Russen Westerse media zullen volgen . Is Rusland al ooit eens positief in het nieuws gekomen dan de afgelopen decennia ? En hoe vaak zijn Russen niet de bad guys in films .

? Iedere Rus moet boeten voor het beleid van Poetin ofzo . Ik heb 2 Russische collega's , ik ga die heus niet scheef gaan bekijken nu . Enja , die ene gaat mee met de Russische propaganda , maar ja ,kan je dan verwachten dat Russen Westerse media zullen volgen . Is Rusland al ooit eens positief in het nieuws gekomen dan de afgelopen decennia ? En hoe vaak zijn Russen niet de bad guys in films .

Dus jij knikt dan braaf wanneer die ene collega Putin's propaganda rondkwaakt? Of wat moet ik mij daar bij voorstellen.

Een regime steunende Rus niet scheef bekijken dat is voor mij hetzelfde als een Nazi normaliseren.

Nuria van blind getrouwd is van Russische oorsprong. Vandaar die 7 jaar itch waarvan zij en Stijn spreken zeker? :tongue:

Neen serieus: Stel je bent gehuwd met een Russische of een Rus (of iemand die van die streken afkomstig is). En je moet dan aanhoren bij de collega's dat Russen allemaal in koor gangsters zijn en je die allemaal moet beginnen doodkloppen. Dan moet je jezelf daar toch dood aan ergeren ??

Helaas steunen de meeste Russen Poetin (ook een deel van de Russen in het buitenland). Maar ik ga ze nooit allemaal over dezelfde kam scheren. Dat is gewoon verkeerd / fout.

Ivm een collega die Poetin steunt - dat is al iets anders - hij zou een neutrale kijk erop moeten hebben.

Laatst bewerkt:
Die ene Rus die meegaat in de propaganda zou ik toch scheef bekijken. Als hij zo pro-poetin is, waarom gaat hij dan niet gaan vechten in de oorlog?

Dus jij knikt dan braaf wanneer die ene collega Putin's propaganda rondkwaakt? Of wat moet ik mij daar bij voorstellen.
Tis niet dat we over zo een zaken veel praten , tis nog altijd een collega geen vriend ofzo . Ik weet wel dat hij een andere kijk heeft op de zaak dan ons ( en nee hij is niet pro-Putin. ) , maar das voor mij allemaal niet zo belangrijk , zolang het werk maar goed is . Het is niet strafbaar om naar de Russische media te kijken . Anti-Putin maar wel ook kritisch op de Oekraïnse regering , zo kan je het een beetje stellen .

Dat er ook bij ons anti-Russische gevoelens de kop opsteken is toch perfect logisch. Lijkt me juist teken van gezond verstand
Euh, nee. Dat ze bijvoorbeeld in Oekraïne de bibliotheken derussificeren kan ik begrijpen, maar hier? Koppel de Rus los van het beleid van Poetin, net zoals je een Amerikaan destijds kon loskoppelen van Trump.

God allemachtig, dat kwam er ook totaal willekeurig uit? precies een boontje voor Nuria..
Neen ze is totaal mijn type niet. Ik volg gewoon blind getrouwd, en zoveel mensen van Russische oorsprong ken ik nu ook weer niet. Dus ja dan valt mij dan snel op.

Die ene Rus die meegaat in de propaganda zou ik toch scheef bekijken. Als hij zo pro-poetin is, waarom gaat hij dan niet gaan vechten in de oorlog?
Hij is niet pro-Putin voor alle duidelijkheid , maar zal wel eerder Russische kanalen volgen dan Westerse ( zoals de Marokkanen op mn werk ook de Marokkaanse media volgen en niet de VRT/VTM ) .

Aangezien hij hier woont en niet daar , daar zal ook wel een reden voor zijn( maar daar spreekt hij liever niet over . )

Euh, nee. Dat ze bijvoorbeeld in Oekraïne de bibliotheken derussificeren kan ik begrijpen, maar hier? Koppel de Rus los van het beleid van Poetin, net zoals je een Amerikaan destijds kon loskoppelen van Trump.
In de praktijk zal het toch gebeuren dat mensen tegen anti-Russisch zijn, ook al is dat niet correct.

Los van het feit dat ik het eens ben met je eerste statement vraag ik mij wel af waarom dit vetgedrukte er nog eens bij moet, het is niet alsof er hier veel Russen zitten die we eens moeten shamen om hun op andere gedachten te brengen.
Heeft niets te maken met Russen op andere gedachten te brengen of met dehumanising the enemy (misschien enkele pagina's terug lezen wat ik daar over gezegd heb), maar dat ik het echt kotsbeu ben dat de 'Russen' (ja, een veralgemening, ik bedoel dus de Russen die Putin steunen, actief of passief) het heel vaak erover hebben dat zij de sterkste zijn, heel de wereld een lesje zullen leren en dus kennelijk altijd redeneren vanuit de gedachte "de sterkste heeft gelijk", dan toch beginnen te janken als het wat tegen zit op het slagveld.
Het gaat me vooral om dat janken. Een land binnen vallen en dan flauw gaan doen als er weerstand komt. Wie zijn billen verbrand, moet op de blaren zitten (en daar niet over janken)

En ik heb geen flauw idee wie Nuria is. Een Russische neem ik aan.

Laatst bewerkt:
Heeft niets te maken met Russen op andere gedachten te brengen of met dehumanising the enemy (misschien enkele pagina's terug lezen wat ik daar over gezegd heb), maar dat ik het echt kotsbeu ben dat de 'Russen' (ja, een veralgemening, ik bedoel dus de Russen die Putin steunen, actief of passief) het heel vaak erover hebben dat zij de sterkste zijn, heel de wereld een lesje zullen leren en dus kennelijk altijd redeneren vanuit de gedachte "de sterkste heeft gelijk", dan toch beginnen te janken als het wat tegen zit op het slagveld.
Het gaat me vooral om dat janken. Een land binnen vallen en dan flauw gaan doen als er weerstand komt. Wie zijn billen verbrand, moet op de blaren zitten (en daar niet over janken)

En ik heb geen flauw idee wie Nuria is. Een Russische neem ik aan.
Maar dat janken is deel van de strategie want van het moment dat ge u ontspant, krijg je het stevig in de kakker van degene die aan het janken is. Janken zit in de cultuur. En blijven doorgaan als een stormram tot het einde (terwijl je aan het janken bent). Noem het maskirovka of hoe je het wilt noemen.

Rusland op de knieën krijgen jadda jadda allemaal wishful thinking. Als men Rusland op de knieën krijgt dan bestaat Rusland zoals we het nu kennen niet meer en daar zijn we nog mijlenver vanaf tot frustratie van sommige westerse landen. Zelfs het hoofd van de SBU heeft gezegd dat als Rusland volledig uit Oekraine verdreven is, het niet meer het Rusland zal zijn zoals we het kennen.

Laatst bewerkt:
Rusland op de knieën krijgen jadda jadda allemaal wishful thinking. Als men Rusland op de knieën krijgt dan bestaat Rusland zoals we het nu kennen niet meer en daar zijn we nog mijlenver vanaf tot frustratie van sommige westerse landen. Zelfs het hoofd van de SBU heeft gezegd dat als Rusland volledig uit Oekraine verdreven is, het niet meer het Rusland zal zijn zoals we het kennen.
Dat gaat sowieso gebeuren, zie je nu al.
Landen van het CSTO zijn nu al onderling aan het vechten: Kyrgyzstan en Tajikistan.
Met de disproportionele mobilisatie in de armste gebieden uit de Russische federatie, gaan die ook zeggen: "wat heeft Moskou ooit voor ons gedaan?" En het antwoord zal niet zoals in de Monty Python sketch zijn, maar: niets. Niets heeft Moskou voor hun gedaan: geen welvaart (zie WC's en wasmachines stelen), geen veiligheid.

Val van Rusland lijkt onmogelijk, totdat het ineens gebeurt. Als ik lees dat Rusland nog maar 13% van hun beste Iskander raketten heeft, dan kan het einde wel eens heel nabij zijn.
“About 13 percent remains for Iskanders, about 43 percent for Kalibr-PL, Kalibr-NK missiles, and about 45 percent for Kh-101 and Kh-555 missiles,”

Gaat het uiteen vallen van de Russische federatie meer stabiliteit voor ons brengen? Geen idee.
Veel stabiliteit hebben we nu echter ook niet, ook niet voor de oorlog met al hun beïnvloeding op social media

Terug
Bovenaan