Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Denk niet dat Amerika dat zo maar gaat laten gaan, hun wapens doen Rusland pijn en het is hun ergste vijand hoe meer ze Rusland kunnen verzwakken hoe beter voor hen.

En die sucide drones wakkeren het vuur alleen maar weer aan bij het westen om meer wapens te sturen.

Hoe meer Rusland van die kamikaze drones gebruikt of dergelijke hoe meer de wereld hen verafschuwt en hoe sterker de wil is om Rusland klein te krijgen, of dit zal lukken betwijfel ik maar zulke horror drones doet het weinige goede beeld dat we al hebben van de russen nog meer naar beneden gaan.

Laatst bewerkt:
Na het zien van deze video ben ik enorm teleurgesteld in onze Westerse maatschappij.

"Sancties en nog eens sancties."
"Wat dacht je van nog een sanctiepakket, dat zal ze leren."
"De Russen gaan het voelen."
"Let maar op, over een paar maanden gaat de Russische economie instorten."
"De bevolking gaat het zo moeilijk krijgen dat ze zich tegen hun regering zal keren."

Guess what?
In de praktijk bleef (blijft?) men Russische olie importeren.
Over gans de wereld kom je nog Russische toeristen tegen.
Westerse bedrijven trekken zich terug uit Rusland door simpelweg hun naam te wijzigen of via omwegen toch te leveren.
...
Money first.
De oorlog lijkt slechts wat gerommel in de marge...

Ik had graag een video gezien of artikel gelezen waar men nagaat of de Russische bevolking iets voelt van de sancties: tekorten van verschillende dingen, stijgende prijzen, .... dat lijkt eerder een probleem in onze regio te zijn.
Er was ophef toen men opgeroepen werd voor mobilisatie, maar voor de rest zie ik weinig onrust onder de Russische bevolking.

Ik had graag een video gezien of artikel gelezen waar men nagaat of de Russische bevolking iets voelt van de sancties: tekorten van verschillende dingen, stijgende prijzen, .... dat lijkt eerder een probleem in onze regio te zijn.
Er was ophef toen men opgeroepen werd voor mobilisatie, maar voor de rest zie ik weinig onrust onder de Russische bevolking.
Dat was toch ook vermeld in deze video.

Is er iets veranderd : ja sommige zaken zijn verdubbeld in prijs, andere zaken zijn hetzelfde gebleven. Dat hangt er vanaf. Maar het is niet makkelijk. Of iets in die trend werd er vermeld in die video.

Als ik de beelden mag geloven doet Noord-Korea het ook fantastisch.

Of hoe zoiets je beeld kan vervormen : Rusland is groot en meer dan Moskou alleen. Tuurlijk gaan ze alles eraan doen om de schijn hoog te houden en zeker om de effecten van de sancties beperken. En dat moet je doen in steden zoals Moskou en Sint Petersburg als je aan de macht ga willen blijven.

Ook werd er altijd gezegd dat de sancties iets is die op lange termijn werken. Een paar maanden is geen lange termijn.

En ja Rusland heeft geprofiteerd van de hoge gasprijs maar de dalende trend op de markten zet zich voort. Momenteel is het 111€ en we komen van piek van 343. Inderdaad nog altijd hoger dan de gemiddelde goedkope prijs van 25 of 30

Ik vraag me toch af of sommige conclusies in dat filmpje correct zijn. Bv LPP verkoopt haar Russische winkels aan een Chinees consortium, die de naam veranderen maar wel de kleren blijven verkopen. Maar LPP bant geen kledingverkoop aan China, dus dat Chinees consortium koopt die kleding van LPP, importeert die kleding naar China (of eender welk land in de buurt) en van daaruit naar Rusland. Op basis daarvan kan je toch niet stellen dat LPP een dubbel spel speelt en geld blijft verdienen in Rusland? Dat is een mogelijkheid, maar geen zekerheid.

Indien ze het wel doen, zijn ze zoals een aantal andere grote bedrijven, best hypocriet en is dat hele sanctie- en terugtrekpakket gewoon een PR-stunt in het Westen. Maar ook dat is niet nieuw. Dat doet men ook wanneer het mensenrechten, dierenrechten en LGBT-rechten betreft. In Europa en de VS daar hard op inspelen, maar in Azie/Afrika/M-O doet men daar dan niet aan mee.

Kom nou. Laten we niet goedgelovig zijn. Ze weten maar al te goed waar hun kledij naar toe gaat.

In de video zegt hij ook dat dit is een moment opname in Moskou is en zeker geen uitgebreid of diepgaand onderzoek voor de rest van het land.

Maar dit maakt die beperkte krimp van 3% is zichtbaar. Gelijkaardige sluwe en achterbaks spelen met woorden gebeurd ook gewoon met olie. Om nog maar te zwijgen van de steun dat India geeft...

Het toont aan dat het Westen nog altijd vooral een politiek spel met Rusland speelt. Een dodelijk spel waar de Oekraïense bevolking het moet bekopen met hun leven.

Laatst bewerkt:
Kom nou. Laten we niet goedgelovig zijn. Ze weten maar al te goed waar hun kledij naar toe gaat.

In de video zegt hij ook dat dit is een moment opname in Moskou is en zeker geen uitgebreid of diepgaand onderzoek voor de rest van het land.

Maar dit maakt die beperkte krimp van 3% is zichtbaar. Gelijkaardige sluwe en achterbaks spelen met woorden gebeurd ook gewoon met olie. Om nog maar te zwijgen van de steun dat India geeft...

Het toont aan dat het Westen gewoon vooral een spel met Rusland speelt. Een dodelijk spel waar de Ukraïnse bevolking het moet bekopen met hun leven.

Damn you NATO for invading Ukraine
Damn you NATO for bombing civilians in Ukraine
Damn you

Westen heeft over het algemeen een ander moraal en gevoel van rechtvaardigheid en rechten van mensen en dergelijke.
Dat een China niet meegaat in de sancties heeft niks te maken met spelletjes van het Westen tov Rusland?
Of zie ik het verkeerd?

Geloven we nu echt in het westen dat wanneer westerse bedrijven wegtrekken niemand in dat ontstane gat zou springen. Imo dienen die sancties niet om de bevolking te treffen he, men moet het regime treffen. Mij lijkt het net goed dat de man in de straat nog al bij al gemakkelijk aan consumentenzaken kan komen, dat kweekt dan geen rancune tegen het westen. Dan lijken zaken als geen kogellagers meer voor de russische spoorwegen veel beter, dat treft ook de russische oorlogsmachine en werkt in mijn ogen veel doeltreffender dan de bevolking rechtstreeks te treffen.

Dat Rusland Oekraïne aanvalt, is een spel van het Westen?
Een paar maanden nieuws gemist?
Dat ze het nog altijd als een spel behandelen. Gingen ze niet alle sancties toepassen die ze konden maanden geleden? Maar zo te zien toch niet want er komen nog sancties. Of wat met de vrijstellingen die België vraagt?

Ik zal verduidelijken dat ik politieke spelletjes bedoel.

Het is allemaal niet gemakkelijk natuurlijk maar als die beperkte groei echt zo is dan wringt het toch. Maar zoals Nestorius aanhaalt, als het alsnog in hun militaire machine impacteert lijkt het toch iets te doen.

Het toont aan dat het Westen nog altijd vooral een politiek spel met Rusland speelt. Een dodelijk spel waar de Ukraïnse bevolking het moet bekopen met hun leven.
Kwestie van te eindigen met een gekleurde comment ofzo? Ons hele systeem draait rond een min of meer vrije markt, dus het is ook ongeloofelijk goedgelovig om te denken dat politiek afgekondigde sancties niet gaan omzeild worden door ofwel de bedrijven zelf ofwel het getroffen land hé.

Komt dan nog bij dat Rusland een veel grotere kloof tussen arm en rijk heeft dan wij, de winkels die de rijke "nieuwe Russen" als klanten hebben kunnen 10 keer zoveel vragen en men blijft daar wel kopen hoor.
Het is trouwens 'Oekraïense' bevolking.

Natuurlijk maar dat weet de EU toch ook? Ik heb het over dit soort zaken:

Zo hard mogelijk

Maar dan toch nog harder kunnen gaan, al hoeveel keer (ja ik weet dat dit van de UK komt en bovenstaande van EU)?

Laatst bewerkt:
Denk niet dat Amerika dat zo maar gaat laten gaan, hun wapens doen Rusland pijn en het is hun ergste vijand hoe meer ze Rusland kunnen verzwakken hoe beter voor hen.

En die sucide drones wakkeren het vuur alleen maar weer aan bij het westen om meer wapens te sturen.

Hoe meer Rusland van die kamikaze drones gebruikt of dergelijke hoe meer de wereld hen verafschuwt en hoe sterker de wil is om Rusland klein te krijgen, of dit zal lukken betwijfel ik maar zulke horror drones doet het weinige goede beeld dat we al hebben van de russen nog meer naar beneden gaan.
De ergste vijand van de VS is niet Rusland maar China. De impact van een oorlog om Taiwan zal dan ook veel groter zijn dan een oorlog om Oekraïne.

De ergste vijand van de VS is niet Rusland maar China. De impact van een oorlog om Taiwan zal dan ook veel groter zijn dan een oorlog om Oekraïne.

En daar is VS ook ten zeerste van bewust. De shift van VS naar China werd al ingezet onder Obama.
Mss ook 1 van de redenen dat Rusland wel dacht dat het ging lukken in Oekraïne omdat VS minder interesse toonde in Europa en dacht dat het rustig was.
Ik vermoed ook 1 van de redenen waarom VS en NATO zo hard reageren nu want als ze China gaan moeten confronteren (zie speech Xi over Taiwan) dan mag je geen Rusland hebben die bezig is in hun achtertuin.

Die staten willen natuurlijk solidaire compensatie van de EU.
Lijkt mij logisch dat je niet zomaar uw eigen economie decimeert voor beslissingen die door allen samen gedragen moeten worden.
Zo hard mogelijk

Maar dan toch nog harder kunnen gaan
Had je nu werkelijk verwacht dat een politicus op zo'n moment gaat zeggen "We gaan de op 2 na hardst mogelijke sancties nemen!" :thinking:

is dat niet irrelevant? Er zijn geen sancties tegen Chinese bedrijven, dus of die Chinese bedrijven die kleding en dergelijke doorverkopen in Rusland, is op zich toch geen probleem voor hun? Je kan moeilijk van kledingproducenten vragen dat ze hun klanten zwart op wit laten ondertekenen dat ze geen producten doorverschepen naar Rusland. Er zijn zelfs geen sancties tegen Rusland wat betreft kledingverkoop (tenzij het item in kwestie meer dan 300 euro kost, maar Adidas sneakers en Reserved/Mohito kleding zitten daar quasi nooit boven). De bedrijven zijn zelf weggetrokken wegens de publieke opinie in het Westen.

Puur op basis van aanwezigheid van de items in de nieuwe winkel, is het toch iets te gemakkelijk/snel om te zeggen "dit of dat bedrijf speelt een schijnheilig spel". Dat kan kloppen natuurlijk, maar dan zijn we bij aannames aangekomen.

En sowieso zouden sancties meer impact moeten hebben op de staat in het algemeen, machthebbers en iedere pion in het Kremlin dan normale mensen die al dan niet een Adidas sneaker of een Reserved jeans kunnen kopen.

En daar is VS ook ten zeerste van bewust. De shift van VS naar China werd al ingezet onder Obama.
Mss ook 1 van de redenen dat Rusland wel dacht dat het ging lukken in Oekraïne omdat VS minder interesse toonde in Europa en dacht dat het rustig was.
Ik vermoed ook 1 van de redenen waarom VS en NATO zo hard reageren nu want als ze China gaan moeten confronteren (zie speech Xi over Taiwan) dan mag je geen Rusland hebben die bezig is in hun achtertuin.
Rusland is ontmaskerd: het gevreesde leger blijkt een Potemkinleger te zijn en zal vermoedelijk voor lange tijd geen bedreiging vormen voor de NAVO, maar het land heeft nog altijd duizenden actieve kernkoppen. Het verschil met Taiwan is dat je een eiland moeilijker kan bevoorraden als China een blokkade opwerpt en dan ga je wél een rechtstreekse confrontatie moeten aangaan.

Er staat wat op til in Kherson. Dam bij Khakova zou beschadigd zijn door beschietingen en volgens sommige bronnen willen de Russen 60K bewoners van Kherson evacueren (klassieke USSR-volksverhuizing?). Een herovering van Kherson zou wel een sluitstuk kunnen zijn van het offensief van Oekraïne, ik weet niet of ze nadien de Dnjepr gaan oversteken maar als ze een bruggenhoofd kunnen uitbouwen ... waarom niet?

Laatst bewerkt:
Dat is toch spijkers op laag water zoeken? Sancties treffen beide zijden van het conflict, maar wij zijn wel de kant met een parlementaire democratie. Hier worden dissidenten niet opgepakt en wordt het staatshoofd niet elke keer "verkozen" met >90% van de stemmen (nadat eerst de grondwet nog wordt aangepast om meer termijnen mogelijk te maken).

Ondanks veel dreigementen heeft Rusland ook de gastoevoer nog niet volledig afgesloten hé.
Het toont aan dat het Westen Rusland nog altijd vooral een politiek spel met Rusland het Westen speelt. Een dodelijk spel waar de Oekraïense bevolking het moet bekopen met hun leven.
Het lijkt wel oorlog.

Dat is toch spijkers op laag water zoeken? Sancties treffen beide zijden van het conflict, maar wij zijn wel de kant met een parlementaire democratie. Hier worden dissidenten niet opgepakt en wordt het staatshoofd niet elke keer "verkozen" met >90% van de stemmen (nadat eerst de grondwet nog wordt aangepast om meer termijnen mogelijk te maken).

Ondanks veel dreigementen heeft Rusland ook de gastoevoer nog niet volledig afgesloten hé.

Het lijkt wel oorlog.

Laatst dat ik heb gelezen was dat Poetin duidelijk maakte dat Nordstream 2 klaar is om gas te leveren aan Europa. Ik interpreteer dat als een soort wanhoop om toch meer gas te leveren om zo meer inkomsten te hebben.

Terug
Bovenaan