Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland wil Marioepol herbouwen en plant dat de bevolking binnen dit en 15 jaar met 300.000 mensen groeit. Voor de oorlog leefden er 450.000 mensen, nu 212.000 (give or take, veel censussen zullen er niet zijn) en tegen 2035 wil men er dus meer dan 500.000 mensen wonen hebben.

Ook plant men de gehele stad te herbouwen, maar de focus is op industrie en cultuur, terwijl residentiele wijken pas op de 2e plaats komen. Waar al die mensen gaan wonen, hebben ze blijkbaar niet over nagedacht.

Rusland wil Marioepol herbouwen en plant dat de bevolking binnen dit en 15 jaar met 300.000 mensen groeit. Voor de oorlog leefden er 450.000 mensen, nu 212.000 (give or take, veel censussen zullen er niet zijn) en tegen 2035 wil men er dus meer dan 500.000 mensen wonen hebben.

Ook plant men de gehele stad te herbouwen, maar de focus is op industrie en cultuur, terwijl residentiele wijken pas op de 2e plaats komen. Waar al die mensen gaan wonen, hebben ze blijkbaar niet over nagedacht.

Het doet er niet zoveel toe wat de Russen willen aangezien ze hem MOETEN BOLLEN!

Dehumanizing the enemy?
Inderdaad. Doen de Russen natuurlijk, maar wij ook. Het is gewoon gemakkelijker om de vijand als beesten af te schilderen. Sommige Russen maken het ook wel gemakkelijk met hun beestachtige folter praktijken. Maar dat is zeker niet de meerderheid.
Ze zo afschilderen is natuurlijk ook een manier om er mee om te kunnen gaan. Ik merk dat ik dat zelf ook wel eens doe, en daar ben ik zeker niet trots op.

Dan heb ik toch liever dat de Russen zich overgeven zoals in mijn post hierboven. Ja, ze hebben hun commandant, die ook maar opgeroepen was, moeten vermoorden. Maar beter die dan ik weet niet hoeveel Oekraïnse soldaten of burgers. Hopelijk kunnen die Russen ook hun verhaal vertellen aan hun partners, ouders, kinderen.

Zalig: Rusland doneert hun beste T-90 tanks aan Oekraïne en moet zelf 60 jaar oude T-62 tanks uit de opslag halen.

Interessant gerelateerd figuurtje van Reddit:
bfgpcogolmt91.png

Blijkt dus dat die T-62 en hun (waarschijnlijk ongetrainde) bemanning, op het slagveld echt niet mee kunnen. Deathtraps.

Inderdaad. Doen de Russen natuurlijk, maar wij ook. Het is gewoon gemakkelijker om de vijand als beesten af te schilderen. Sommige Russen maken het ook wel gemakkelijk met hun beestachtige folter praktijken. Maar dat is zeker niet de meerderheid.
Ze zo afschilderen is natuurlijk ook een manier om er mee om te kunnen gaan. Ik merk dat ik dat zelf ook wel eens doe, en daar ben ik zeker niet trots op.

Dan heb ik toch liever dat de Russen zich overgeven zoals in mijn post hierboven. Ja, ze hebben hun commandant, die ook maar opgeroepen was, moeten vermoorden. Maar beter die dan ik weet niet hoeveel Oekraïnse soldaten of burgers. Hopelijk kunnen die Russen ook hun verhaal vertellen aan hun partners, ouders, kinderen.

"Ook maar opgeroepen" ... Ik ging typen dat hij even goed mee had kunnen overgeven, maar ik besefte dat het voor een officier dit een veel moeilijkere keuze is.

Als hij hen niet tegen hield, had hij kunnen blijven leven. Maar hoogstwaarschijnlijk zou zijn familie dan daar de prijs voor betalen. Dus misschien hoopte hij een kans te maken door hen tegen te houden. Rusland heeft nog de middeleeuwse gewoontes met zwaktes/sterktes, als die officier zich had laten vastbinden "they overwhelmed me and left me behind like this!" (int russisch), zoiets wordt als zwakte gezien en afgestraft daar.

Tis een moeilijk situatie azo. Ga je voor eigen vel of bescherm je je familie? Met hoe Rusland nu met zijn inwoners omgaat, heb ik het gevoel dat de familie van die commandant sowieso weinig kleur in hunne toekomst zullen hebben.

EDIT: Op Reddit zie ik vaak een thread met slachtoffers en materiaal, bijvoorbeeld: "yesterday, Ukraine killed 420 conscriptors and destroyed 8 tanks and 4 helicopters". Ben altijd blij om te lezen wat ze vernietigd hebben (minder oorlogsmateriaal voor Rusland) maar vind het altijd jammer van die soldaten want de meeste willen dit niet eens.

Laatst bewerkt:
Koosnaampjes in P&A zijn nog steeds verboden

Ik leef best ook mee met de Russen. Niet met een Wagner figuur die mensen gruwelijk behandelen maar wel met een administratief bediende die opeens aan het front staat zonder uitrusting.

De rationele kant zegt dan weer dat die admin maar meer moeite had moeten doen zich te verzetten tegen Putin. Apathie rond politiek is geen excuus om de verantwoordelijkheid van je af te duwen. Putin heerst omdat de gemiddelde Rus het niet kan schelen.

Elke dode administratief bediende is een stap dichter bij regime change.

Modedit: knoosnaampjes

Laatst bewerkt door een moderator:
De schuld leggen bij de burger die zich niet wil verzetten tegen een autocraat met een machtig en brutaal repressieapparaat is ook gemakkelijk als Belg zijnde.

Ik leef best ook mee met de Russen. Niet met een Wagner figuur die mensen gruwelijk behandelen maar wel met een administratief bediende die opeens aan het front staat zonder uitrusting.

De rationele kant zegt dan weer dat die admin maar meer moeite had moeten doen zich te verzetten tegen Putler. Apathie rond politiek is geen excuus om de verantwoordelijkheid van je af te duwen. Putin heerst omdat de gemiddelde Rus het niet kan schelen.

Elke dode administratief bediende is een stap dichter bij regime change.
Dat is toch schrijnend, dat is zoals iemand in een kooi met hongerige leeuwen steken met enkel een houten stok om zich te verdedigen. Zelfs met hun eigen mensen houden ze geen rekening.
Zulke ongetrainde soldaten lopen toch alleen maar in de weg? Je kan in feite zelfs niet van soldaten spreken in zo'n geval. Dat zijn eerder wanhoopsmaatregelen toch

Dat is verschrikkelijk. Emotioneel komt dat hard binnen.
Het is de bevolking van Rusland die mee beslist over hun toekomst. Putin heeft enkel macht omdat mensen luisteren. Die man uit het gemeentehuis was voor zijn oproeping al maanden aan het meewerken met een regime dat massamoorden pleegde. Ich habe das nicht gewusst? Komaan zeg.

Als Belgie dat soort dingen zou doen dan ben ik hier minstens weg.

Dat is toch schrijnend, dat is zoals iemand in een kooi met hongerige leeuwen steken met enkel een houten stok om zich te verdedigen. Zelfs met hun eigen mensen houden ze geen rekening.
Zulke ongetrainde soldaten lopen toch alleen maar in de weg? Je kan in feite zelfs niet van soldaten spreken in zo'n geval. Dat zijn eerder wanhoopsmaatregelen toch
Ik kan me het volgende inbeelden dat zich afspeelt in het Kremlin:

Komradski 1: "Miljaar deze operatie kost ons teveel, zo kunnen we de geldbetalers op straat geen eten meer geven."
Komradski 2: "Ik heb een geniaal idee om dat op te lossen. Stuur een paar van hen, best degene die het minst geld in het laatje brengen en ook alle niet-Russisch gezinde lastigaards. Zo hebben we opeens minder monden te voeden, minder opstand en ze houden de vijanden af. 3 vliegen in 1 klap!"
Komradski 1: "Fantastisch idee komradski!"

Zal wel zoiets dergelijks zijn dat ze in gedachten hadden.

Omwille van "dagelijkse raketaanvallen door het avancerende Oekraïnse leger".
Wellicht eerder omdat ze dan Kherson verder kunnen platgooien zonder hun Russisch gezinde burgers te raken...
Ze bereiden zich voor op een lange strijd om Kherson en ik vermoed dat er van die stad niet veel zal overblijven, dus is het logisch dat burgers worden geëvacueerd. Er zijn echter historische precedenten, zoals Stalingrad, waarin de bevolking net in de stad werd gehouden tijdens de strijd omdat dit een morele opsteker was voor de verdedigers. Dan verdedigden ze tenminste geen spookstad.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221014_91758956
Elon musk heeft geld geroken, het blijft een business man in hart en nieren. Als er belastingsgeld naar Oekraine gestuurd wordt waarom daar geen graantje van meepikken denkt hij. Die starlink heeft zijn nut wel bewezen maar hier zet hij de amerikaanse overheid toch een beetje voor blok vind ik.
Dat hij maar oppast, zijn fans en groupies zullen snel hun rug naar hem draaien op deze manier.
Doe mij Jeff Bezos maar, die doet niet alsof hij filantroop is.

De aanhoudende aanvallen op infrastructuur in Oekraïne is ook zorgwekkend, volgens berichtgeving van VRT zou ca. 1/3de van de energieinfrastructuur beschadigd zijn? Een elektriciteitscentrale krijg je niet zomaar opnieuw hersteld, laat staan gebouwd en de komende winter is niet het ideale moment om van Europese landen te verwachten dat ze ruimte hebben om energie te leveren aan Oekraïne. De goedkope Iraanse drones zijn op dit moment een grote bedreiging, maar ik verwacht daar wel snel een antwoord op van Oekraïne.

Blijft ook wel een frappant contrast: enerzijds heb je hoogtechnologische drones en kruisraketten en anderzijds worden loopgraven aangelegd en wordt er wederzijds beschoten met obussen alsof het 1915 is. Straks nog een cavalerieaanval van dolgedraaide kozakken ...

Terug
Bovenaan