Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Macron overspeelt zijn hand weer eens. Oorlog wordt deels gespeeld via Game Theory en Macron laat al op voorhand in zijn hand kijken.

"he said it was not good to talk about it too much."
Ge had inderdaad beter gewoon uwen bek gehouden.

Ik denk dat iedereen wel beseft dat we niet nucleair gaan reageren maar je hoeft dat niet uit te spellen. Je laat je vijand in het ongewisse zodat deze paranoia gewijs meer schrik heeft om zelf voor de nucleaire optie te kiezen. Rookie mistake op top niveau.

Macron overspeelt zijn hand weer eens. Oorlog wordt deels gespeeld via Game Theory en Macron laat al op voorhand in zijn hand kijken.

"he said it was not good to talk about it too much."
Ge had inderdaad beter gewoon uwen bek gehouden.

Ik denk dat iedereen wel beseft dat we niet nucleair gaan reageren maar je hoeft dat niet uit te spellen. Je laat je vijand in het ongewisse zodat deze paranoia gewijs meer schrik heeft om zelf voor de nucleaire optie te kiezen. Rookie mistake op top niveau.
Domme domme uitspraak inderdaad.
Maar er zijn nog andere landen met nukes.

Klopt, vooral in de categorie 10 - 25 jaar is er een serieuze terugval. Als ze dan nu de 25 tot 39 jaar serieus uithollen door ze in te zetten als kanonnenvoer, gaan ze een serieuze crisis meemaken.
Ik zag nu toevallig dit passeren en het is te toepasselijk om niet te posten. :lol:

ssbob82cpit91.png

Ik snap de uitspraken van Macron eerlijk gezegd wel. Momenteel wordt hij in Frankrijk politiek in de hoek geduwd, sociale en economische onrusten en dan zou hij daar de vooruitzichten van een nucleair conflict nog eens bovenop gooien? Dat zou politieke zelfmoord zijn.

Mensen zijn spijtig genoeg zeer egoïstisch. Hoeveel Belgen geven maandelijks geld aan daklozen organisaties, of doen vrijwilligerswerk voor mindervaliden die amper rondkomen.
In het verlengde daarvan zijn naties net zo egoïstisch en vaak kortzichtig, dingen zijn geen probleem tot wij er zelf genoeg last van ondervinden.
Dat geldt dan nog is dubbel voor grote naties die denken dat ze de bovenhand hebben.
Macron heeft ook nog interne zorgen en wilt waarschijnlijk voorkomen dat de Total raffinaderij blokkades uitgroeien tot gele-vestjes rellen op steroïden. Wie weet denkt ie dat nucleaire de-escalatie de bevolking wat kan kalmeren. :cautious:

Oekraine zal een deel van haar grondgebied kunnen afgeven, das nu toch duidelijk zeker ? Van zo een grote agressor met kernwapens achter de hand kan je toch niet winnen, hoe graag je het ook wil.
Dus de USSR heeft in Afghanistan gewonnen ; Amerika heeft in Vietnam, Irak en Afghanistan gewonnen en Indie heeft de oorlog met Sri Lanka van '87-'90 ook gewonnen.

Ik zie verschillende soorten grafieken, maar goed ik neem aan dat dit een goede is (real GDP per capita, adjusted to inflation en volledig territorium van voormalig USSR - dus dat is meer dan enkel Rusland eigenlijk).

DUtTf7tW4AI1z49.jpg

Daarin zie je dat men eigenlijk nog steeds niet aan het toppunt van de USSR zit, na diens val (ook in de jaren '20 zie je een dipje, daar staat tegenover geen echte "grote depressie" wat men toen gebruikte als propaganda tegen kapitalisme, wel wat achteruitgang in begin van WOII.).

Groot deel heeft te maken met de invloedssfeer die kleiner is, maar ook die bevolkingspyramide maakt het niet eenvoudig om de economie te herlanceren en dat is een deel v/d reden waarom men met verouderde equipment zit soms. Ook zullen de sancties ook wel hun impact hebben en die waren er in zekere mate al langer dan voor de oorlog.

Niet moeilijk ook om Gorbatsjov als een mislukkeling te framen als je dit ziet, en niet moeilijk om te beseffen dat zeker in rurale gebieden het leven minder goed zal zijn dan onder het communisme, want binnen een globalistisch kapitalistisch systeem zijn het de steden die het eerst profiteren en waar de rijkdom naartoe vloeit. Dus dat er mensen heimwee hebben naar de grootse dagen v. Rusland of naar "het communisme" is niet lastig om in te beelden. Met dit conflict zie ik niet direct een ommekeer in zicht though. En met deze cijfers ook niet ondenkbaar om te denken dat de Russen geen goede herinneringen hebben aan de jaren '90 ook (de periode van Jeltsin).

Ik ben geen econoom maar je kan toch geen GDP's vergelijken tussen de USSR en Rusland? Het gaat over gemiddelden. Ik durf stellen dat het aandeel van Oekraïne in het GDP van de USSR een stuk harder door woog als dat van hetzelfde aantal inwoners in trans-Siberië.

Ik snap de uitspraken van Macron eerlijk gezegd wel. Momenteel wordt hij in Frankrijk politiek in de hoek geduwd, sociale en economische onrusten en dan zou hij daar de vooruitzichten van een nucleair conflict nog eens bovenop gooien? Dat zou politieke zelfmoord zijn.
Laat dat nu net het probleem zijn van Europa: Op papier is het een eengemaakte unie met gemeenschappelijke agenda's en doelen. Maar als er een partij 'touwtrekken' plaatsvindt waar elk land z'n gewicht in de strijd moet gooien (zoals nu tegen Rusland) gebruiken ze al snel een slap handje of laten ze het touw volledig los, want...eigen belangen eerst.
Hoe denk je ooit ernstig genomen te worden op wereldschaal wanneer het er militair toe doet? Hoe denk je dictators/lunatics af te schrikken?
We mogen blij zijn dat we de VS nog hebben of onze kinderen leerden misschien al Russisch op school.

Die uitspraak verandert daar toch niets aan? Hij kon ook gewoon iets vaag gezegd hebben of geen antwoord hebben gegeven, maar hiermee gooi je toch wel een troefkaart weg denk ik dan. Die onzekerheid dat de andere partijen met gelijke wapens reageren en de dreiging van vergelding zijn een enorm belangrijk aspect in het vermijden van nucleaire oorlog en het gebruik van nucleaire wapens. Als je dan zegt 'tgoh ja, je doet maar, ik ga me niet moeien' dan lijkt me dat gewoon niet al te slim.

En dat verandert helemaal niets binnen Frankrijk. Sterker nog, zijn uitspraak maakt Frankrijk onveiliger want het zet de deur tot gebruik van een taktische kernkop, die voor putin reeds op een kier stond, verder open. Als Putin er een op Kherson dropt en de wind staat verkeerd zal er in Frankrijk verhoogde straling van fallout gemeten worden met op termijn effectief toename in kankers tot gevolg.

Hij heeft zelfs niet gerept over conventionele afschrikking indien Putin nucleair gaat. Nee. Niet slim.

Nu de NAVO heeft al bevestigd dat nukes een rode lijn zijn dus dat overstijgt Macron's woorden maar toch. Een united front vormen is nu echt wel belangrijk. Putin gaat elke barst proberen uit te vergroten.

@RidderBauknecht Ik geef je 100% gelijk dat die uitspraak de huidige socio-economische situatie niet verbeterd maar ik denk wel dat de tegenovergestelde uitspraak een negatief effect zou hebben. Kijk maar naar de beurzen, die reageren bij de minste scheet en die zijn 9 van de 10 keer zelfs niet terecht. Als je dan als president van een groot Europees land en als bevelvoerder van een leger met kernwapens gaat bevestigen dat je Rusland met de grond gelijk gaat maken vraag je gewoon om de beurzen te doen crashen.

Ik snap je standpunt wel, maar waarom zoveel aandacht besteden aan een uitspraak in de media? Dat is toch helemaal geen officiële communicatie. Voor hetzelfde geld gebeurd in de diplomatieke achterkamers net het tegenovergestelde en maakt men aan Rusland duidelijk dat gebruik van kernwapens het einde van Rusland betekent.

Je kunt het uiteindelijk draaien en keren zoals je wilt. De beste kans om dit conflict op te lossen is al lang gepasseerd. Had de EU/NAVO wat ballen aan hun lijf gehad dan had men vorig jaar gelijktijdig met de Russische oefeningen in Wit-Rusland, zelf oefeningen kunnen doen in Oekraïne. Parkeerde men daar destijds een gemechaniseerde divisie dan denk ik niet dat Rusland had binnengevallen. Zij zouden dan wat lopen toeteren over neokolonialisme en inmenging van de NAVO, etc. maar uiteindelijk hadden "wij" dan gewoon kunnen zeggen dat dit bilaterale oefeningen waren zoals degene die Rusland deed.

Wat meer info over Wit-Rusland.
-Zelenski vroeg de G7 voor een internationale missie om de grens te bewaken, onder het mom van te tonen dat UA niet gaat aanvallen.:oi22:
-Rusland gebruikt W-R al lang voor raketaanvallen, en nu ook drone-aanvallen, te lanceren.
-W-R levert wapens en munitie aan Rusland.
-Lukashenko durft zijn leger niet direct in te zetten omdat een groot deel zou overlopen.
-Ze willen UA vooral afleiden en dwingen om troepen in het noorden te houden.
-Een 3e front openen zou niet rationeel zijn, maar dat is Rusland niet perse.
-Mogelijke false flag in de toekomst om W-R te dwingen van toch troepen te sturen.

Als je de Republikeinen bezig hoort naar de aanloop van de midterms (zie deze post), dan denk ik niet dat de Russen naar de onderhandelingstafel willen dit jaar, zeker niet. Poetin zal op zijn minst de winter willen afwachten, wat voordeliger is voor wie in het defensief is gedrongen, en dat zijn op dit moment de Russen, zeker als de Republikeinen na november een meerderheid halen in de senaat (die dan na januari van start gaat). Bij een Republikeinse meerderheid in de senaat, denk ik dat Poetin diplomatisch sterker zal staan om zijn hand te spelen. En een winter kan de motivatie voor oorlog onder de Europese bevolking, zeker met de huidige gas- en energieproblemen doen verkleinen. Poetin weet ook dat het de westerse wapens zijn waarom Rusland geen progressie maakt.

Best mogelijk dat Poetin (alternatief) het conflict wil laten aanhouden tot begin 2025 en eventueel zal hopen op een terugkeer van Trump of de Republikeinen in het witte huis, afh. van hun retoriek. En de nucleaire dreigementen zouden op dat vlak indien op de juiste momenten gezegd ook kunnen werken, zonder ze ook te gebruiken.

Ik denk wel dat ze beseffen dat onder deze omstandigheden men niet kan winnen van Oekraïne.

Ik denk niet dat trump nog terug komt veel republikeinen moeten hem niet meer, als ook met zijn gestolen documenten.

En Biden doet het echt niet slecht.

Ik denk niet dat trump nog terug komt veel republikeinen moeten hem niet meer, als ook met zijn gestolen documenten.

En Biden doet het echt niet slecht.
Die "veel republikeinen moeten hem niet meer" is dat subjectief of niet. Uiteindelijk blijft hij minstens status quo van 2020 en zal als hij de nominatie wint, toch wel weer de nodige hoeveelheid stemmen krijgen. Voor ons is het misschien ondenkbaar, maar het is nog altijd de VS en er wonen er velen.

"Biden doet het niet echt slecht", dat is mijn idee ook. En zijn approval ratings zijn ietsje beter dan tijdens het dipje van deze zomer, maar 2024 is op dit moment nog zeker niet beslist. Het is niet dat we over een historisch zeer populaire president praten.

Op twee jaar kan veel veranderen, maar waren het volgende maand verkiezingen, dan zou het opnieuw zeer spannend zijn.

Laat dat nu net het probleem zijn van Europa: Op papier is het een eengemaakte unie met gemeenschappelijke agenda's en doelen. Maar als er een partij 'touwtrekken' plaatsvindt waar elk land z'n gewicht in de strijd moet gooien (zoals nu tegen Rusland) gebruiken ze al snel een slap handje of laten ze het touw volledig los, want...eigen belangen eerst.
Hoe denk je ooit ernstig genomen te worden op wereldschaal wanneer het er militair toe doet? Hoe denk je dictators/lunatics af te schrikken?
We mogen blij zijn dat we de VS nog hebben of onze kinderen leerden misschien al Russisch op school.
Dat is ook niet correct he, noch op papier of in de realiteit. De meeste bevoegdheden liggen nog altijd bij de individuele lidstaten. We zijn een economische en politieke unie maar absoluut geen federatie zoals de VS. En je kan het lidstaten absoluut niet kwalijk nemen dat ze ook de binnenlandse belangen in rekening moeten nemen. Zeker in de huidige tijden waar anti-EU partijen goed scoren.

NATO wordt op internationaal vlak trouwens wél ernstig genomen. Maar het is nog altijd een defensieve organisatie, niet offensief.

Wel akkoord dat meer en sterkere Europese integratie de toekomst is, zeker gezien je niet op de VS kan rekenen. Maar ik vind het een nutteloze oefening om in te hakken op de EU voor zaken waarvoor ze niet is opgericht.

Die "veel republikeinen moeten hem niet meer" is dat subjectief of niet. Uiteindelijk blijft hij minstens status quo van 2020 en zal als hij de nominatie wint, toch wel weer de nodige hoeveelheid stemmen krijgen. Voor ons is het misschien ondenkbaar, maar het is nog altijd de VS en er wonen er velen.

"Biden doet het niet echt slecht", dat is mijn idee ook. En zijn approval ratings zijn ietsje beter dan tijdens het dipje van deze zomer, maar 2024 is op dit moment nog zeker niet beslist. Het is niet dat we over een historisch zeer populaire president praten.

Op twee jaar kan veel veranderen, maar waren het volgende maand verkiezingen, dan zou het opnieuw zeer spannend zijn.
Moeilijk in te schatten, maar ik denk dat dit ook niet onderschat mag worden:

Het is nog te zien of dat opweegt tegen gerrymandering en andere smerige truken die de republikeinen ongetwijfeld gaan uithalen.

Niemand gaat kernwapens gebruiken als er een kernwapen gebruikt wordt in Oekraïne. Ook logisch want dan is het einde van de wereld.
Jij leest enkel dat het westen niks gaat doen maar met conventionele middelen kan het westen heel russisch leger uitschakelen. Daarvoor hebben ze geen kernwapens nodig.
Inderdaad en dat is ook wat de USA heeft gezegd onlangs.. bij gebruik van tactische kernwapens in Oekraïne zal de NAVO conventioneel reageren.. dwz.. de Russen volledig wegblazen uit Oekraïne met grondtroepen.

Moeilijk in te schatten, maar ik denk dat dit ook niet onderschat mag worden:

Het is nog te zien of dat opweegt tegen gerrymandering en andere smerige truken die de republikeinen ongetwijfeld gaan uithalen.
2020 heeft de lat weer wat lager gelegd dus Republikeinen moeten niet eens winnen om de winst te claimen. Zijn de afgelopen jaren ook druk bezig geweest met election officials te vervangen die niet meegingen in het fraudeverhaal.

Op de VS zou ik na 2024 niet meer rekenen.

Allemaal leuk en wel dat nostradameus gedoe over wat if als er iemand anders aan de macht komt in de vs maar wat is de relevantie daarvan?

Rusland annexeert Kharkiv. Oekraïne slaat terug. Rusland is existentieel in gevaar.

Wanneer gaan we nu eindelijk, eindelijk, eens begrijpen dat de interpretatie die wij geven aan de woorden uit de mond van Rusland en Putin demonstratief keer op keer foutief zijn. Westerse en Russische denkpatronen zijn niet hetzelfde.

Het is om moedeloos van te worden eerlijk gezegd. Hoe vaak nog?

Je begrijpt me verkeerd denk ik. Het enige dat ik hier wilde zeggen is dat het niet zo vreemd is dat een land in haar nucleaire doctrines bepaalt dat ze enkel nukes inzetten als ze zelf aangevallen worden of iets dergelijks. En dat in die zin de reactie van Macron niet zo opzienbarend is.

Vers gemobiliseerde Russische soldaten brengen hun commandant om alvorens zich over te geven.

Ken de bron niet dus kan niks over geloofwaardigheid zeggen maar zou wel zot zijn.

Terug
Bovenaan