Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

ik heb ergens gelezen dat er veel Russische militairen op weg zijn naar Belarus , wss gaan ze nog eens Kiev proberen te bestormen .

Kan er ook naast zitten.
Schuiven in de goeie of slechte richting. En was er niet een trein met 500 ton munitie van belarus naar Rusland gegaan? Raar om dan Russen naar belarus te sturen

Schuiven in de goeie of slechte richting. En was er niet een trein met 500 ton munitie van belarus naar Rusland gegaan? Raar om dan Russen naar belarus te sturen
Goede richting voor Oekraïne.

Wit-Rusland is onduidelijk wat daar nu eigenlijk gebeurt, laat staan wat hun plannen zijn.
Ze hebben samen met Rusland een soort van gezamenlijke legerdivisie aangekondigd, er zijn treinen gespot met tanks die waarschijnlijk richting Luhansk gingen en er was een hoop geblaat dat Oekraïne er wou binnenvallen.
Ze willen misschien wel Kiev aanvallen, of minstens een 3e front openen, maar zodra er een half-serieuze troepenopbouw begint zien alle satellieten dat en kan Oekraïne hun lokale verdedigingstroepen oproepen , plus een deel HIMARS en artillerie verschuiven.
'K zie daar enkel een 2e pijnlijk debacle van komen.

Kan zijn dat het allemaal een rookgordijn is of missch. zijn ze effectief een soort gezamenlijke divisie aan het bouwen en versterken ze daar de Donbass mee? Een hoop gemobiliseerde russen met 2 weken training, gemixt met Wit-Russen, moet dan het oostelijke front redden...

De baas hier herken je misschien van de staats-TV clipjes, toch geen geweldig teken als je tanks uit de jaren 60-70 moet opfrissen.

do-you-have-any-info-on-this-92-year-old-lady-that-drove-a-tesla-model-x.jpg

En HLN is er weer met sensatiekoppen als Rusland waarschuwt opnieuw voor derde wereldoorlog. Wat een dikke k*tgazet is me dat toch seg. Dit is de druppel, ik ga die website blokkeren want ik blijf er ook maar weer op klikken.

Blijkbaar vannacht/vanochtend weer belangrijke infrastructuur aangevallen door de Russen in Kiev met oa drones:

Dat is niet enorm veel, maar ik dacht dat het centrum-front wel eens het volgende doelwit van een offensief zou kunnen zijn en dat houdt wel steek.

Eens goed de kaart bekijken en vooral de rivieren. Dan ga je zien dat ze enorm veel vooruitgang hebben geboekt en dat er voor Rusland geen rivier meer is dat ze als verdedigingslijn kunnen gebruiken. Oekraïne moet Troitske innemen en noordelijke aanvoerlijn is volledig afgesneden. Dan is het simpel om een omsingeling te doen van Duvanka en Svatove. Daardoor openen ze een noordelijke front met Luhansk.

En HLN is er weer met sensatiekoppen als Rusland waarschuwt opnieuw voor derde wereldoorlog. Wat een dikke k*tgazet is me dat toch seg. Dit is de druppel, ik ga die website blokkeren want ik blijf er ook maar weer op klikken.
Ik vraag mij af of tijdens de koude oorlog die nucleare dreiging zo in de media kwam zoals nu … lijkt mij dat de media tegenwoordig veel sensatiegerichter zijn (toch bij ons)

Ik vraag mij af of tijdens de koude oorlog die nucleare dreiging zo in de media kwam zoals nu … lijkt mij dat de media tegenwoordig veel sensatiegerichter zijn (toch bij ons)

HLN staat gewoon representatief voor alles wat er mis is met de algemene journalistiek anno 2022. Heftige clickbait titels met artikelen die achter paywalls zitten en polariserende content die voor een massa aan clicks en comments zorgt op hun Facebook. HLN en ook het Nieuwsblad zijn gewoon de meest walgelijke kranten van het land geworden sinds ze onder de DPG media vlag zitten

Als je de reacties gisteren op de aankondiging van Stromae op Werchter bekijkt, dan zie je ook exact waaruit het leeuwendeel van hun lezers bestaat, de wat oudere blanke vlaming die eerder richting rechts neigt. Een krant als HLN is er graag als de kippen bij om die constante staat van frustratie, angst en verontwaardiging waar dat soort volk graag in wentelt constant te voeden. Dat deden ze tijdens de pandemie uitvoerig, dat doen ze nu met dit conflict ook weer. Als het maar kliks en geld oplevert, deontologie of goede smaak be damned.

HLN staat gewoon representatief voor alles wat er mis is met de algemene journalistiek anno 2022. Heftige clickbait titels met artikelen die achter paywalls zitten en polariserende content die voor een massa aan clicks en comments zorgt op hun Facebook. HLN en ook het Nieuwsblad zijn gewoon de meest walgelijke kranten van het land geworden sinds ze onder de DPG media vlag zitten

Als je de reacties gisteren op de aankondiging van Stromae op Werchter bekijkt, dan zie je ook exact waaruit het leeuwendeel van hun lezers bestaat, de wat oudere blanke vlaming die eerder richting rechts neigt. Een krant als HLN is er graag als de kippen bij om die constante staat van frustratie, angst en verontwaardiging waar dat soort volk graag in wentelt constant te voeden. Dat deden ze tijdens de pandemie uitvoerig, dat doen ze nu met dit conflict ook weer. Als het maar kliks en geld oplevert, deontologie of goede smaak be damned.
In praatprogrammas is er geen tijd meer voor meerwaarde. Politici die iets willen uitleggen worden constant onderbroken door de moderator, een moderator die soms te kritisch is. Hierdoor komen die mensen ook incompetenter over dan ze zijn. Hervormingen kan je niet op 2 minuten uitleggen.

De ganse media is ziek maar langs de andere kant is censuur een heel vieze slippery slope. Ik heb geen idee hoe je ook maar begint zoiets te veranderen.

Als je de Republikeinen bezig hoort naar de aanloop van de midterms (zie deze post), dan denk ik niet dat de Russen naar de onderhandelingstafel willen dit jaar, zeker niet. Poetin zal op zijn minst de winter willen afwachten, wat voordeliger is voor wie in het defensief is gedrongen, en dat zijn op dit moment de Russen, zeker als de Republikeinen na november een meerderheid halen in de senaat (die dan na januari van start gaat). Bij een Republikeinse meerderheid in de senaat, denk ik dat Poetin diplomatisch sterker zal staan om zijn hand te spelen. En een winter kan de motivatie voor oorlog onder de Europese bevolking, zeker met de huidige gas- en energieproblemen doen verkleinen. Poetin weet ook dat het de westerse wapens zijn waarom Rusland geen progressie maakt.

Best mogelijk dat Poetin (alternatief) het conflict wil laten aanhouden tot begin 2025 en eventueel zal hopen op een terugkeer van Trump of de Republikeinen in het witte huis, afh. van hun retoriek. En de nucleaire dreigementen zouden op dat vlak indien op de juiste momenten gezegd ook kunnen werken, zonder ze ook te gebruiken.

Ik denk wel dat ze beseffen dat onder deze omstandigheden men niet kan winnen van Oekraïne.

Best mogelijk dat Poetin (alternatief) het conflict wil laten aanhouden tot begin 2025 en eventueel zal hopen op een terugkeer van Trump of de Republikeinen in het witte huis, afh. van hun retoriek. En de nucleaire dreigementen zouden op dat vlak indien op de juiste momenten gezegd ook kunnen werken, zonder ze ook te gebruiken.
Dat is een grote gok.
1. Trump verdeeld de republikeinse kiezer, nu meer dan ooit is een gematigde democraat de easy victor.
2. 2025 is nog lang, de hoeveelheid mannelijke russen is niet oneindig en de economie is niet eindeloos resistent tegen sancties.
3. Tegen 2025 zouden ze de oorlog ook verloren kunnen hebben in anything but name.

Dat zou toch volstrekt irrationeel zijn. Tot nu toe lijkt alles wat ze doen beredeneerd.

Dat is een grote gok.
1. Trump verdeeld de republikeinse kiezer, nu meer dan ooit is een gematigde democraat de easy victor.
2. 2025 is nog lang, de hoeveelheid mannelijke russen is niet oneindig en de economie is niet eindeloos resistent tegen sancties.
3. Tegen 2025 zouden ze de oorlog ook verloren kunnen hebben in anything but name.

Dat zou toch volstrekt irrationeel zijn. Tot nu toe lijkt alles wat ze doen beredeneerd.

Akkoord dat het een grote gok is, maar op dit moment staat Trump er beter voor dan Biden. Je kan erover argumenteren, en op twee jaar tijd kan HEEL VEEL veranderen. En twee jaar is nog lang. Maar op dit moment, hebben de Democraten zeker geen voordeel in de peilingen. En de midterms worden ook lastig. In het huis zijn ze de underdog, in de senaat kan het op dit moment beide kanten uit, en zou ik zeggen dat het 50/50 is.

Punt 2 en punt 3 is juist, maar dat zal afhangen van hunzelf en de ontwikkelingen tot dan. De hoeveelheid Oekraïnse mannen is verder ook niet oneindig, en persoonlijk denk ik dat de Russen naar een war of attrition toe willen gaan of de oorlog willen uitrekken om de motivatie aan de andere kant te doen verkleinen of breken, met name de kanten van wie Oekraïne steunt. Een grootschalig tegenoffensief van de Russen zie ik niet direct gebeuren, tenzij men denkt dat men kan winnen. Ik schat eerder in dat ze zich willen ingraven achter waar het makkelijker te verdedigen terrein is. Ook kan het zijn dat de oorlogsmachine vooral na de chaotische mobilisatie nog wat op gang moeten komen, en er zijn nu ook vele Russen met relatief weinig oorlogservaring op het terrein.

Ik kan natuurlijk niet in de hoofden van de Russen kijken, maar dat is wat ik schat wat men tracht te doen. Maar uw punt 2 en punt 3 kunnen juist zijn, absoluut.

Nu is het inderdaad een grote gok, maar nu in dit conflict opgeven zorgt sowieso voor een verlies, dan denk ik dat men bereid is om die gok te nemen als het tegenresultaat niet negatiever is, dan zich nu terugtrekken bijvoorbeeld.

Dat is een grote gok.

Rusland kent een bevolkingsaantal van 144 miljoen mensen. Er vallen doden. Maar deze oorlog verdwijnt in het niets tegenover de nummers waartoe Putin bereid is tot inzet. Ik schat het geheel mogelijk dat Putin de oorlog nog jaren rekt.

Wereld Oorlog 1 werd uiteindelijk gewonnen niet aan het front maar door interne onrust. Putin heeft zijn bevolking volledig onder de knoet en aan het propaganda-infuus. Op dat vlak is het Westen niet opgewassen tegen hen.

Paradoxaal is een verdere (conventionele) escalatie van de oorlog door Oekraïne met Westerse tanks naar alle waarschijnlijk de sleutel om Rusland effect terug te drijven.

Vervolgens zie ik een tweede DMZ op de grens. Staat vast dat je dit nooit nog diplomatisch recht getrokken krijgt.

Rusland kent een bevolkingsaantal van 144 miljoen mensen. Er vallen doden. Maar deze oorlog verdwijnt in het niets tegenover de nummers waartoe Putin bereid is tot inzet. Ik schat het geheel mogelijk dat Putin de oorlog nog jaren rekt.

Wereld Oorlog 1 werd uiteindelijk gewonnen niet aan het front maar door interne onrust. Putin heeft zijn bevolking volledig onder de knoet en aan het propaganda-infuus. Op dat vlak is het Westen niet opgewassen tegen hen.
Klinkt goed, in de realiteit foutief.
Gaat Putin vrouwen inzetten? kinderen? bejaarden? In de Russische cultuur is dat ondenkbaar, dan staat het daar in brand.
Het segment mannen tussen de 20 en 50(of 60) is in de bevolkingscurve een relatief klein segment. Elke stukje dat je daar uit gaat halen is op zich al een economische crisis. Ik vraag me af of Rusland zelfs 2 miljoen mannen kan zien sterven of gewond raken zonder extreme gevolgen.

Wij (of de Oekraïners) zetten ook geen vrouwen, kinderen en bejaarden in.

Er zijn 49,973,518 mannen in Rusland tussen 15 en 64 jaar. De proportie die kan ingezet worden is nog kleiner (15 tot 18 of de oudere segmenten weg), en ook zijn enkele beroepen niet verplicht tot mobilisatie. Zoals men al zei gaat men eerder rekruteren in niet-stedelijke gebieden of in gebieden met grote niet-Russische etnische groeperingen ver verwijderd van de kern van de Russische beschaving. Maar zelfs dan nog over een zeer groot potentieel, een potentieel dat men eigenlijk nog steeds niet volledig aanspreekt, omdat het ook wel over een gedeeltelijke mobilisatie gaat. Er worden veel mensen vrijgesteld. En ja er zullen ook mensen zijn die via tal v. manieren kunnen ontkomen aan de militaire dienst, maar @Avi heeft nog steeds gelijk dat een groot aantal mannen kan ingezet worden.

Op wikipedia staat dat ongeveer 6000 Russen gestorven zijn door de oorlog op dit moment, en een klein deel daarvan zullen ook militairen uit LPR en DPR zijn. Dat is bijlange niet 2 miljoen mannen hé. De oorlog zal niet beëindigd worden omdat er te veel Russen sterven door het conflict. De reden waarom de oorlog eventueel beëindigd zal worden, zal een andere oorzaak kennen.

Laatst bewerkt:
Klinkt goed, in de realiteit foutief.
Gaat Putin vrouwen inzetten? kinderen? bejaarden? In de Russische cultuur is dat ondenkbaar, dan staat het daar in brand.
Het segment mannen tussen de 20 en 50(of 60) is in de bevolkingscurve een relatief klein segment. Elke stukje dat je daar uit gaat halen is op zich al een economische crisis. Ik vraag me af of Rusland zelfs 2 miljoen mannen kan zien sterven of gewond raken zonder extreme gevolgen.
Klopt, vooral in de categorie 10 - 25 jaar is er een serieuze terugval. Als ze dan nu de 25 tot 39 jaar serieus uithollen door ze in te zetten als kanonnenvoer, gaan ze een serieuze crisis meemaken.

edit:
voor de grap eens gekeken naar de bevolkingspiramide van Duitsland in 1950. Hier zie je heel goed het effect van oorlog bij de jonge mannen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan