Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Welke garantie heb je dat Rusland in dat geval niet meer raketten afschiet naar het Westen?

Als Rusland die grens overschrijdt (=een kernwapen gebruikt), is er toch geen andere reactie meer mogelijk.

Het alternatief is dat de hele wereld knielt voor Poetin (ah ja, want meneer durft kernwapens te gebruiken). Dan kan hij rustig beginnen aan de speciale militaire operatie in Moldavië, Polen, Litouwen etc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben eigenlijk zeer blij met de reactie van Biden en die rode lijn die nog eens duidelijker wordt herhaald. Het was eigenlijk nodig. Kernwapens, zelfs tactische, mag niet getolereerd worden - onder geen enkele omstandigheden.

Welke garantie heb je dat Rusland in dat geval niet meer raketten afschiet naar het Westen?

De inzet van een nucleair wapen door Rusland in Oekraïne is een effectieve rode lijn omdat het de gehele machtsbalans op de planeet naar een nieuw referentiepunt zal ijken.

Op dit moment heeft elk land en elk volk op de planeet een onvervreemdbaar bestaansrecht.

Indien Rusland een nucleair wapen tot ontploffing brengt in Oekraïne en daar geen militair optreden van de NAVO op volgt erkennen we dat enkel landen met nucleaire wapens een bestaansrecht hebben. Eender welk ander land op de planeet kan in die nieuwe wereldorde, al dan niet met het oogmerk tot genocide, onderworpen worden door het handjevol kernmachten.

Je maakt elders een lollige opmerking over Murica Fuck Yeah. Maar voor mij is dit bittere ernst.

Deze namiddag bijeenkomst van de G7. Er ligt serieus wat op tafel; ik hoop dat ze het kunnen realiseren.

Duitsland en de US sturen alvast nog is leuk gerief. Doen wij in feite nog iets?

Als je de Ukraine support tracker volgt dan heb je een hoop landen met een GDP meer dan 10x kleiner als dat van ons die meer dan 10x zoveel geven. Dat begint weer redelijk beschamend te worden voor Belgie. Zelfs Estonia en Latvia, ok die hebben er een nauwere band mee maar die 2 landen samen hebben net 3 miljoen inwoners en een gdp dat wel 20x in het onze past en zelfs die landen geven zoveel meer dan wij... :shy:

Ja maar crisis... Ja waar komt die crisis vandaan? Putin is er mee verantwoordelijk voor. En dan nog, landen als Portugal zitten nog veel harder in crisis als wij, heeft nog niet de helft van ons GDP, geeft meer.

Terwijl Rusland hun duurste raketten op steden gebruikt doet Oekraïne dit.

Ze denken echt dat ze met terreurbombardementen de Oekraïense wil kunnen breken maar voorlopig wijst alles erop dat de steun voor, en wilskracht van, Oekraïne enkel sterker wordt.

Dit toont aan dat het gedaan is met Russisch offensief. De precisie van deze aanvallen. Op 1:00 zie je twee trucks die zijn kunnen wegrijden en nog geen minuut later worden ze al gebombardeerd op de meter juist.

@Avondland : garanties heb je nooit maar je kan er zeker van zijn dat er genoeg in de chain of command van Rusland zitten die hun leven niet beu zijn. Op een bepaald punt gaan zij wel reageren. Ook voor het afvuren van kernwapens zijn er meerdere nodig die hun toestemming moeten geven. Machthebbers hebben graag macht, als dat bedreigd wordt gaan ze reageren.

Deze namiddag bijeenkomst van de G7. Er ligt serieus wat op tafel; ik hoop dat ze het kunnen realiseren.

Duitsland en de US sturen alvast nog is leuk gerief. Doen wij in feite nog iets?

Als je de Ukraine support tracker volgt dan heb je een hoop landen met een GDP meer dan 10x kleiner als dat van ons die meer dan 10x zoveel geven. Dat begint weer redelijk beschamend te worden voor Belgie. Zelfs Estonia en Latvia, ok die hebben er een nauwere band mee maar die 2 landen samen hebben net 3 miljoen inwoners en een gdp dat wel 20x in het onze past en zelfs die landen geven zoveel meer dan wij... :shy:

Ja maar crisis... Ja waar komt die crisis vandaan? Putin is er mee verantwoordelijk voor. En dan nog, landen als Portugal zitten nog veel harder in crisis als wij, heeft nog niet de helft van ons GDP, geeft meer.
Wij hebben wel personeel die getraind is in allerlei zaken.
Artillerie schieten, tanks besturen, logistic, medical en zo voort.
Echter kunnen wij onze manschappen niet inzetten in die oorlog want dan heb je eigenlijk NATO troepen in Ukraïne.

Als wij bijvoorbeeld troepen inzetten in het middenoosten dan gebruiken die mensen vaak materiaal van onze buurlanden want wij hebben ze zelf niet.

Dus ja, specifiek in dat conflict kan BE weinig doen. (en we kiezen er ook voor om het diamantenhandeltje dat we hebben niet te veel pijn te doen)

Er stuurt niemand manschappen, het enige dat nodig is is geld. (we kunnen zelfs evengoed wapens of med supplies kopen en die leveren ipv gewoon geld te sturen)

StarLink uitschakelen door satellieten neer te schieten is een onmogelijke taak. Veel te veel satellieten en SpaceX lanceert er meer dan iemand anders kan behalen. (Of het zou met een niet-bestaande technologie moeten zijn zoals lasers op de grond)
Software aanvallen lijkt me dan zonniger, maar dat is de Russen nog niet gelukt.
Een satelliet van het Glonass netwerk uitschakelen lijkt me vrij nutteloos. Er zullen nog wel andere zijn die die regio afdekken, kost veel resources van Oekraïne en zou bij mijn weten de eerste satelliet zijn die door een vijandelijke macht wordt neergehaald, dus serieuze escalatie.
We staan redelijk dicht tegen het Kessler syndroom . Elke mogendheid dat beslist om ruimte assets van de tegenstander uit de lucht te schieten riskeert een beschadiging van zijn eigen ruimteinfrastructuur.

Wij hebben wel personeel die getraind is in allerlei zaken.
Artillerie schieten, tanks besturen, logistic, medical en zo voort.
Echter kunnen wij onze manschappen niet inzetten in die oorlog want dan heb je eigenlijk NATO troepen in Ukraïne.

Als wij bijvoorbeeld troepen inzetten in het middenoosten dan gebruiken die mensen vaak materiaal van onze buurlanden want wij hebben ze zelf niet.

Dus ja, specifiek in dat conflict kan BE weinig doen. (en we kiezen er ook voor om het diamantenhandeltje dat we hebben niet te veel pijn te doen)
Je hebt daar toch adviseurs etc die het Oekrainse leger trainen en bijstaan. Je kan een medische eenheid ook in die context zien. (Eenheid is het woord dat ik zocht!)

Je hebt daar toch adviseurs etc die het Oekrainse leger trainen en bijstaan. Je kan een medische eenheid ook in die context zien. (Eenheid is het woord dat ik zocht!)

Officieel zijn er geen NATO troepen in welke vorm ook die actief zijn in Oekraïne.
Dit is ook om moeilijke situaties te vermijden : wat doe je als er NATO soldaten sterven in Oekraïne? Hoe moet NATO reageren?

We staan redelijk dicht tegen het Kessler syndroom . Elke mogendheid dat beslist om ruimte assets van de tegenstander uit de lucht te schieten riskeert een beschadiging van zijn eigen ruimteinfrastructuur.
SpaceX sattelieten hangen te laag voor Kessler syndroom. Ze ondervinden nog best wat wrijvingsweerstand van de atmosfeer en gebruiken ion-thrusters om niet af te remmen en op hoogte te blijven. Als ze kapotgeschoten zouden worden gaan de puinresten relatief snel zakken en opbranden.

SpaceX sattelieten hangen te laag voor Kessler syndroom. Ze ondervinden nog best wat wrijvingsweerstand van de atmosfeer en gebruiken ion-thrusters om niet af te remmen en op hoogte te blijven. Als ze kapotgeschoten zouden worden gaan de puinresten relatief snel zakken en opbranden.
Een raket heeft wat potentiële energie (explosie) om brokstukken naar een hogere baan te brengen.

Dit toont aan dat het gedaan is met Russisch offensief. De precisie van deze aanvallen. Op 1:00 zie je twee trucks die zijn kunnen wegrijden en nog geen minuut later worden ze al gebombardeerd op de meter juist.

@Avondland : garanties heb je nooit maar je kan er zeker van zijn dat er genoeg in de chain of command van Rusland zitten die hun leven niet beu zijn. Op een bepaald punt gaan zij wel reageren. Ook voor het afvuren van kernwapens zijn er meerdere nodig die hun toestemming moeten geven. Machthebbers hebben graag macht, als dat bedreigd wordt gaan ze reageren.
Je hoopt dat, inderdaad. Mensen zijn echter onvoorspelbaar en niet altijd even rationeel, dus het zal wel bij hopen moeten blijven. Het beste scenario zou zijn dat het Russische front in elkaar stuikt en dat ze zoals in 1996 in Tsjetsjenië beschaamd afdruipen, maar dat is geen garantie op vrede.

Rusland heeft vorig jaar een antisatellietraket getest op een van zijn oudere satellieten en dat heeft wat schade veroorzaakt aan het ISS. Bron. Een cascade-effect zou dramatisch zijn en het is eigenlijk hoogstnodig om een grote opkuis te doen daarboven, maar dat kost immens veel geld.

Rusland heeft vorig jaar een antisatellietraket getest op een van zijn oudere satellieten en dat heeft wat schade veroorzaakt aan het ISS. Bron. Een cascade-effect zou dramatisch zijn en het is eigenlijk hoogstnodig om een grote opkuis te doen daarboven, maar dat kost immens veel geld.
Near earth orbit begint echt wel druk te worden. :(
@Kas de Kalebas ISS vliegt blijbkaar lager dan starlink sattelieten 420km vs 550km. (wist ik ook niet)
Allezins laat ons hopen dat er geen mogendheid onze toegang naar de ruimte ontzegt. Die gaan we nog nodig hebben binnen 50-100 jaar.

Welke schade was er dan aan het ISS? Voor zover ik het me herinner hebben ze enkel voorzorgsmaatregelen genomen door zich gedurende een korte periode terug te trekken naar bepaalde modules en de luiken te sluiten.

Er wordt soms vergeten dat de ruimte enorm groot is. Die voorzorgsmaatregelen nemen zijn vergelijkbaar met iemand in Brussel die in een kelder kruipt omdat er ergens in de buurt van Brugge een kogel voorbijzoeft.

Op grotere hoogtes is dit weldegelijk een risico, omdat die kogel decennia lang 15 keer per dag blijft langskomen, maar op de hoogtes waar Starlink komt is dit minder een probleem.

Laatst bewerkt:
'Meesterstrateeg' Putin heeft met de vergelding voor de brug toch wel een dikke fout gemaakt denk ik.
Hij heeft helemaal emotioneel gereageerd. Zijn vergelding bereikt geen enkel doel voor Rusland, integendeel zelfs.
G7 gaat vandaag samenzitten om reactie te bepalen, verschillende landen willen Rusland officieel een terroristische staat noemen.
China heeft al een tijdje gezien van waar de wind waait en begint de handen van Rusland af te trekken: heeft Rusland niet gevraagd voor een missie naar de maan, op Chinese social media wordt Rusland massaal 'weak goose' genoemd en niet vergeten dat China volgens mij nog geen enkel wapen heeft geleverd aan Rusland.
En Oekraine wordt alleen maar sterker en volhardend.

'Meesterstrateeg' Putin heeft met de vergelding voor de brug toch wel een dikke fout gemaakt denk ik.
Hij heeft helemaal emotioneel gereageerd. Zijn vergelding bereikt geen enkel doel voor Rusland, integendeel zelfs.
G7 gaat vandaag samenzitten om reactie te bepalen, verschillende landen willen Rusland officieel een terroristische staat noemen.
China heeft al een tijdje gezien van waar de wind waait en begint de handen van Rusland af te trekken: heeft Rusland niet gevraagd voor een missie naar de maan, op Chinese social media wordt Rusland massaal 'weak goose' genoemd en niet vergeten dat China volgens mij nog geen enkel wapen heeft geleverd aan Rusland.
Poetin zit volgens mij wat tussen twee vuren. Enerzijds moet hij aan de eisen van zijn hardliners tegemoet komen en sterk reageren, anderzijds is hij niet suicidaal en wilt hij geen derde wereldoorlog uitlokken. Die vergeldingsaanvallen vormen dan een soort ziekelijk compromis dat oorlogstechnisch geen enkele meerwaarde biedt, maar enkel dient om de luidste stemmen in het Kremlin in te tomen.

China heeft er geen baat bij meegesleurd te worden in die oorlog. Een kernwapen zal vermoedelijk voor hen ook wel een rode lijn zijn, maar intussen stellen ze zich "neutraal" op en kopen Russische grondstoffen op aan voordelige prijzen terwijl ze nog wel kunnen deelnemen aan de wereldhandel zonder sancties.

Wat die vergeldingsaanvallen betreft: naast de helaas gebruikelijke appartementsblokken hebben ze ook wel nutsvoorzieningen geraakt. Nu de winter eraan komt kan Rusland dat blijven proberen zodat het Oekraïense leger haar krachten moet verdelen door ook aan civiele bescherming te doen.

Ik betwijfel ook ten zeerste of die bombardementen iets doen om de wilskracht van de bevolking te breken. In WOII was dat ook niet het geval toen zowel de Asmogendheden als de Geallieerden dit uitvoerden. Pijnlijke kanttekening hierbij is dat twee atoomwapens dat effect wél hadden bij de Japanse overgave, al was er op het laatste moment nog een couppoging om als natie strijdend ten onder te gaan.

Terug
Bovenaan