Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het begint er toch steeds meer op te lijken dat een nieuwe aanvalsgolf vanuit Wit Rusland op handen is.
Oekraïne heeft alles serieus ondermijnd aan die kanten, dat zal nogal een patat geven met dat hypermodern leger van Wit-Rusland. Ik vermoed dat ze nog meer gaan faciliteren en wat extra beschietingen gaan doen, maar een heus offensief met een Wit-Russische speer naar het hart van Kiev? Weinig waarschijnlijk, zo laat op het jaar. Maar het zijn de jaren twintig, het kan niet zot genoeg.

Oekraïne heeft alles serieus ondermijnd aan die kanten, dat zal nogal een patat geven met dat hypermodern leger van Wit-Rusland. Ik vermoed dat ze nog meer gaan faciliteren en wat extra beschietingen gaan doen, maar een heus offensief met een Wit-Russische speer naar het hart van Kiev? Weinig waarschijnlijk, zo laat op het jaar. Maar het zijn de jaren twintig, het kan niet zot genoeg.
Wat ik mij eerder afvraag, waarom wil Loekasjenko zich nu opeens wel in de vernieling rijden. Imo heeft die hier nu toch echt niks bij te winnen gezien de huidige situatie op het veld met Rusland.

hoh pff Bruno Beeckman ook in de tafel van vier met de goede boodschap dat een nucleaire ramp tot de eindmogelijkheden hoort .

Er moet toch op een bepaald moment onderhandelt worden . Wraak , weerwraak, we weten allemaal dat dat niet goed afloopt .

En ja , er is al onderhandelt geweest tss het Westen en Rusland , en dat heeft niet het gewenste resultaat bereikt . Maar tis vooral tss Oekraïne en Rusland dat er zal moeten gepraat worden . Die annexatie betekent een nieuw verhaal , of we dat nu leuk vinden of niet, of we dat nu accepteren of niet .

Wat ik mij eerder afvraag, waarom wil Loekasjenko zich nu opeens wel in de vernieling rijden. Imo heeft die hier nu toch echt niks bij te winnen gezien de huidige situatie op het veld met Rusland.
Ach, je bent al 68 en je wil met een knal van de bühne verdwijnen? :unsure: Als Poetin valt, hangt hij ook en dat weet hij. Dan gaat hij liever mee door de hel dan dat hij de sprong waagt om van Poetin af te geraken om nadien zelf voor het gerecht gesleept te worden.

Ach, je bent al 68 en je wil met een knal van de bühne verdwijnen? :unsure: Als Poetin valt, hangt hij ook en dat weet hij. Dan gaat hij liever mee door de hel dan dat hij de sprong waagt om van Poetin af te geraken om nadien zelf voor het gerecht gesleept te worden.
Tja, ook wel waar maar gezien zijn toestand in Wit-Rusland zou ik toch vrezen dat het de protesten alleen maar zal aanwakkeren en het is nu niet alsof hij die zo goed onder de knoet kon houden als de Russen. Plus het feit dat de Russen momenteel wel serieus wat andere katten te geselen hebben dan Loekasjenko bijstaan bij onrusten in Wit-Rusland. Ik zie dit plan eigenlijk nog serieus contraproductief werken tegen de Russen.

Oekraïne moet kapot, dat heeft Rusland vandaag nog maar eens bevestigd.
Je kan nog zoveel filosoferen over gedachtengangen en atoomoorlogen maar uiteindelijk zijn dat allemaal maar details. Wit-Rusland is een onbelangrijk detail.
We zitten nog altijd in dezelfde situatie als waarin we begonnen zijn.
Rusland die stukje per stukje Oekraïne vernield en het westen dat er op staat te kijken.
Ik hoor altijd maar dat we meer wapens moeten leveren maar we gaan nooit zoveel wapens kunnen leveren dat Oekraïne over Rusland kan.
Het grote dilemma van het westen. Ofwel ga je zelf in de vuurlinie staan en kom je tot een gewapende wapenstilstand (enige realistisch imo), ofwel laat je Oekraïne wat verder kloten met het onvermijdelijke gevolg dat ze op het kantelpunt in vernieling worden gebombardeerd.

we hebben toch ook te weinig reactie gegeven na de annexatie vd Krim , geen sancties dan , ze mochten nog de Winterspelen in Sochi en WK voetbal organiseren zelfs . Dan geef je ook wel een signaal aan Poetin . Maar met Zelensky heeft Oekraïne wel meer een atypische president gekregen die ook aan spierballengerol doet . Zeer heldhaftig , maar je kan er ook je land mee in de vernieling brengen(en de wereld) .

Ondertussen is er ook een "prequel" opgedoken van het filmpje met dat lijk dat in de put wordt gegooid.

De persoon die we in de put gesmeten zien worden stapt geblinddoekt en vastgebonden naar boven onder begeleiding van soldaten met volgens de reddit commentaren Russische kenmerken.

Denk dat het wel duidelijk is wat daar aan de gang was en wat er tussen de twee filmpjes heeft plaatsgevonden.

Eveneens ook wat die andere die in die put liggen is overkomen.

we hebben toch ook te weinig reactie gegeven na de annexatie vd Krim , geen sancties dan , ze mochten nog de Winterspelen in Sochi en WK voetbal organiseren zelfs . Dan geef je ook wel een signaal aan Poetin . Maar met Zelensky heeft Oekraïne wel meer een atypische president gekregen die ook aan spierballengerol doet . Zeer heldhaftig , maar je kan er ook je land mee in de vernieling brengen(en de wereld) .

Een rondje victim blaming op geopolitieke schaal, fenomenaal.

Er is één regering verantwoordelijk voor alles wat hier gebeurt, voor alle kinderen die worden vermoord en vrouwen die worden verkracht. Er is maar één verantwoordelijke voor al die moeders die hun zonen in een lijkzak terugkrijgen.

what the fuck man

Er zijn andere dictators die de val van de Soviet-Unie hebben overleefd. Je hebt niet perse een Poetin nodig om in het gareel te blijven.

Ik zie Loakashenko dan ook niet verder gaan dan "morele steun" leveren aan Rusland. Zijn zitje werd al warm bij de vorige verkiezingen. Ik denk niet dat hij veel marge heeft intern om mee te spelen in een oorlog en de Russen hebben zelf niet veel middelen om andere "vredesmissies" te sturen op dit moment.

Daarnaast
Armenië/Azerbeidzjan is al een kruidvat nu dat de Russen wat minder aandacht voor hebben.
Kyrgizie en Tadzjikistan heeft ook al wapengekletter gehad. Nota bene, twee leden van de CSTO die mekaar aan het beschieten zijn :p.
Kazachstan heeft al zijn onstabiel momentje gehad dus die president gaat zich ook niet wagen in een Oekraïens avontuur.

Heel hun alliantie heeft eigen zorgen.

Oekraïne moet kapot, dat heeft Rusland vandaag nog maar eens bevestigd.
Je kan nog zoveel filosoferen over gedachtengangen en atoomoorlogen maar uiteindelijk zijn dat allemaal maar details. Wit-Rusland is een onbelangrijk detail.
We zitten nog altijd in dezelfde situatie als waarin we begonnen zijn.
Rusland die stukje per stukje Oekraïne vernield en het westen dat er op staat te kijken.
Ik hoor altijd maar dat we meer wapens moeten leveren maar we gaan nooit zoveel wapens kunnen leveren dat Oekraïne over Rusland kan.
Het grote dilemma van het westen. Ofwel ga je zelf in de vuurlinie staan en kom je tot een gewapende wapenstilstand (enige realistisch imo), ofwel laat je Oekraïne wat verder kloten met het onvermijdelijke gevolg dat ze op het kantelpunt in vernieling worden gebombardeerd.

De vraag is of Oekraïne zal winnen, niet of ze nog kunnen verliezen. Ze gaan echt niet meer verliezen van dit Rusland hoor.

Rusland hun arsenaal wordt hevig overschat. Met conventionele oorlog kunnen ze nooit winnen en bij het inzetten van de big boy wapens zullen ze al snel ervaren hoe een echte 3-daagse speciale militaire operatie eruitziet.

De vraag is of Oekraïne zal winnen, niet of ze nog kunnen verliezen. Ze gaan echt niet meer verliezen van dit Rusland hoor.

Rusland hun arsenaal wordt hevig overschat. Met conventionele oorlog kunnen ze nooit winnen en bij het inzetten van de big boy wapens zullen ze al snel ervaren hoe een echte 3-daagse speciale militaire operatie eruitziet.
Indien ze kernwapens gebruiken (ik vermoed dan tactical nukes) dan moet je echt niet verwachten dat het westen met kernwapens gaat terugslaan.
Wel dat heel de wereld (op Noord-Korea na) Rusland gaat isoleren: geen voedingsmiddelen, geen geneesmiddelen, geen... meer die het land in geraken. Ook China en India hebben al duidelijk laten blijken dat ze geen nucleaire wapens gaan accepteren (ook voor hen een veel te groot risico), en het Westen gaat dan volgens mij, maar nog op een veel duidelijkere manier een "coalition of the willing" maken. Met zware economische sancties voor landen die niet meedoen.

Indien ze kernwapens gebruiken (ik vermoed dan tactical nukes) dan moet je echt niet verwachten dat het westen met kernwapens gaat terugslaan.
Wel dat heel de wereld (op Noord-Korea na) Rusland gaat isoleren: geen voedingsmiddelen, geen geneesmiddelen, geen... meer die het land in geraken. Ook China en India hebben al duidelijk laten blijken dat ze geen nucleaire wapens gaan accepteren (ook voor hen een veel te groot risico), en het Westen gaat dan volgens mij, maar nog op een veel duidelijkere manier een "coalition of the willing" maken. Met zware economische sancties voor landen die niet meedoen.

De NAVO zou naar het schijnt recht-op-recht tegen Rusland gezegd hebben: als jullie een nucleair wapen inzetten, komen er NAVO 'boots on the ground' en vernietigen/vernielen we alles en iedereen wat Russisch is op Oekraïens grondgebied. (daarvoor heeft de NAVO idd wel geen kernwapens nodig)

Winnen? Je wint pas als Rusland stopt met zijn terreur.
Rusland heeft geen zwaar arsenaal of kernraketten nodig. Gewoon tijd en alles afschieten dat kan ontploffen.
Wat ben je er mee dat je straks de Donbas terugneemt maar Rusland blijft vanachter de grens raketten sturen?
Dat gaat de realiteit zijn.
Het scenario van "we nemen alles terug in tot aan de grens en alles is voorbij" is fictie.
Zolang Poetin aan de macht is gaat er oorlog zijn met Oekraïne.
Oekraïne kan veldslagen winnen maar geen oorlog.
Enkel het westen kan een oorlog tegen Rusland winnen.

De NAVO zou naar het schijnt recht-op-recht tegen Rusland gezegd hebben: als jullie een nucleair wapen inzetten, komen er NAVO 'boots on the ground' en vernietigen/vernielen we alles en iedereen wat Russisch is op Oekraïens grondgebied. (daarvoor heeft de NAVO idd wel geen kernwapens nodig)
Welke garantie heb je dat Rusland in dat geval niet meer raketten afschiet naar het Westen?

dan moet je echt niet verwachten dat het westen met kernwapens gaat terugslaan.

Absoluut akkoord.

Winnen? Je wint pas als Rusland stopt met zijn terreur.
Rusland heeft geen zwaar arsenaal of kernraketten nodig. Gewoon tijd en alles afschieten dat kan ontploffen.
Wat ben je er mee dat je straks de Donbas terugneemt maar Rusland blijft vanachter de grens raketten sturen?
Dat gaat de realiteit zijn.
Het scenario van "we nemen alles terug in tot aan de grens en alles is voorbij" is fictie.
Zolang Poetin aan de macht is gaat er oorlog zijn met Oekraïne.
Oekraïne kan veldslagen winnen maar geen oorlog.
Enkel het westen kan een oorlog tegen Rusland winnen.

Waar haalt het Russisch regime de tijd vandaan? Zelfs de propagandisten zitten er al moedeloos bij.

Rusland raakt gewoon op, al het oorlogstuig, het geld, de motivatie en wil. Ze hebben die tijd niet, met of zonder Poetin.

Waar de daaropvolgende interne chaos in Rusland dan tot kan leiden daar bibber ik wel voor.

Het wordt gewoon ook eens hoog tijd dat China kleur bekent.
Dat hebben ze al gedaan

Terug
Bovenaan