Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Alleen het zuiden telt is ook grote zever. Hoe meer Oekraïne terrein wint in het oosten, hoe moeilijker de bevoorradingslijnen worden van Rusland. Het heeft onrechtstreeks een grote impact op het zuiden.

Zijn wij dan zo egoïstisch dat een ander volk mag afzien vermoord en verkracht mag worden als wij maar gespaard blijven en het niet escaleerd ?
Wat is het verschil met al die andere volkeren die afzien, en waar we ook niet tussen komen (en zelfs doen alsof onze neus bloedt)?

Moeten we putin dan gewoon laten doen,
Zodat hij binnen een paar jaar weer kan beginnen ?

Zijn wij dan zo egoïstisch dat een ander volk mag afzien vermoord en verkracht mag worden als wij maar gespaard blijven en het niet escaleerd ?

Nee sorry maar dit wil ik niet tijd van dictators mag gedaan zijn. Altijd zijn nukes gebruiken zodat we niets durven doen.

Angst doet veel bij de mens maar daar door een dictator zen zin laten krijgen nee danku.
Als de tijd van dictators gedaan moet zijn, wanneer vallen we Singapore binnen?

Lets be realistic, daar gaat het hier niet om. We willen gewoon geen oorlog in Europa. Dat wouden we in de Balkan ook niet.

Wat is het verschil met al die andere volkeren die afzien, en waar we ook niet tussen komen (en zelfs doen alsof onze neus bloedt)?
Omdat dat niet in onze achtertuin gebeurt. Oekraïne had en heeft aspiraties om deel te worden van onze NAVO en EU club.
Daarnaast is dit ook gewoon een heel eenvoudig conflict met een duidelijke vijand wat sowieso ook meespeelt.

Maar eigenlijk is uw premisse gewoon niet waar. Er zijn enorm veel gelegenheden waar "wij" tussenkomen en het lot van de lokale bevolking proberen te verbeteren.

Laatst bewerkt door een moderator:

Moeten daar niet flauw over doen. De tweede grootste nucleaire macht op de planeet is een open grondoorlog begonnen op minder dan drie uur vliegen van de hoofdstad van de EU.

Moeten daar niet flauw over doen. De tweede grootste nucleaire macht op de planeet is een open grondoorlog begonnen op minder dan drie uur vliegen van de hoofdstad van de EU.
Maar tis ook niet de eerste oorlog die onder een valse premisse gestart is. Deze is ook gestart onder het mom van 'denazificatie'.
WMD's in irak, war on terror over heel de wereld waar het de US het wou bij wijze van spreken, het nato conflict in libie is ook flou op zijn minst.

Genoeg oorlogen die gestart zijn met een dubbele agenda. (Ook de huidige)

Zulk relativsime helpt niemand vooruit. Er zijn gradaties van kwaad en het is sinds de 2e wereldoorlog geleden dat er nog eens zo'n duidelijke slechterik een oorlog begon.

Zelfs de US op zn slechtst gaat niet expres burgerdoelwitten viseren om terreur te zaaien.

En daar is hij weer.

Mooie kolonel in tijden van oorlog zou hij toevoegingen doen aan dictator Putin.
Thuis zeggen we wel eens: "gaat daar mee naar den oorlog"
Is ook geldig voor Housen, spijtige is dat hij een oud-kolonel is. Verklaart wel veel over het Belgisch leger.

Voor mij mag er gerust tussen gekomen worden maar wie ben ik.

Ik snap ook wel dat dit niet realistisch is, nu is het rusland dus de vs doet nu heel veel juist omdat het tegen rusland is.

Thuis zeggen we wel eens: "gaat daar mee naar den oorlog"
Is ook geldig voor Housen, spijtige is dat hij een oud-kolonel is. Verklaart wel veel over het Belgisch leger.
Housen is een BELGISCHE EXPERT zegt dat niet genoeg??😅
We kennen alle experten hier al in belgie

Waarom zou de nederlandse expert dan alles tegenovergesteld zeggen??🙈

WAARSCHUWING, VEEL MENSEN GAAN DIT NIET WILLEN ZIEN!

Dit gebeurt er dagelijks in bezet gebied, hoog tijd om onze steun te stoppen zodat ze het in ieder dorp ongestoord kunnen doen. :sarcastic:

Zou zogezegd gelekt zijn door Russische soldaten, maar het is moeilijk om te checken of dit waar is. De gruweldaden moeten uiteraard uitgeklaard worden en de daders geïdentificeerd en vervolgd, maar ik vind dat je dit nogal gratuit aanbiedt op dit forum.

Zou zogezegd gelekt zijn door Russische soldaten, maar het is moeilijk om te checken of dit waar is. De gruweldaden moeten uiteraard uitgeklaard worden en de daders geïdentificeerd en vervolgd, maar ik vind dat je dit nogal gratuit aanbiedt op dit forum.
Staat toch in spoiler je bent nog altijd vrij om het zelf te bekijken.

En kom op gast we weten allemaal tot wat de russen in staat zijn dit is pure moord en het internet staat vol van zulke zaken het is geen alleen staandgeval meer.

Het spreekt imo voor zichzelf, als je wilt kan ik er een hele uitleg bij typen?
Er is een duidelijke waarschuwing bij en een spoiler tag, of vind je dat er enkel abstracte discussies over deze oorlog moeten gevoerd worden?

Dit gebeurt er dagelijks in bezet gebied, hoog tijd om onze steun te stoppen zodat ze het in ieder dorp ongestoord kunnen doen. :sarcastic:

even advocaat van de duivel spelen.
Ik zie lijken die ze in een soort van put gooien. Hoe die mensen stierven, moet ik erbij verzinnen.
Is lijken in een put gooien een gruweldaad? lijkt mij nuttiger dan ze her en der te laten liggen.
Ik ben geen pro Rus, gewoon een rationele bedenking hierbij.

even advocaat van de duivel spelen.
Ik zie lijken die ze in een soort van put gooien. Hoe die mensen stierven, moet ik erbij verzinnen.
Is lijken in een put gooien een gruweldaad? lijkt mij nuttiger dan ze her en der te laten liggen.
Ik ben geen pro Rus, gewoon een rationele bedenking hierbij.
Hoe iemand, geblinddoekt en vastgebonden, stief is geen groot vraagteken, dat er minstens één levende persoon bijligt al evenmin.
Soit, vrij aan iedereen om er het zijne/hare van te denken.

in Centraal Azië is er wat oppositie tegen Rusland, met name Kazachstan vooral, maar ook andere centraal Aziatische landen keuren voor tal v. redenen min of meer het gedrag en Ruslands teken van zwakte moedigt hen ook aan om dat meer duidelijker te vertonen, bijvoorbeeld door bij een bijeenkomst de Russen eens wat langer te doen wachten voor gesprekken starten.

Door alles wat ze in Oekraïne doen, verliest Rusland slagkracht en invloed elders. Dat was bijvoorbeeld te zien bij het kortstondige conflict in Azerbeidzjan-Armenië dat Azerbeidzjan er wellicht toe aanzette om Armenië aan te vallen, misschien om te kijken of Rusland zou reageren. Rusland wordt op dit moment op vele mogelijke manieren getest, onder meer door openlijke kritiek van kanten waar je dat niet zou verwachten of waar het "not done" zou geweest zijn, tot vorig jaar. Landen die zich proberen los te wringen uit de invloedssfeer van Rusland. Kazachstan doet dit het meest openlijk. En Rusland heeft voorlopig enkel verbaal gereageerd, bijvoorbeeld door op Russische staatsmedia te gaan beweren: "na Oekraïne worden jullie de volgenden".

Ook Turkije heeft recent meer openlijk de oorlog veroordeeld en zich sterker bij Europa en de NAVO aangesloten. Erdogan is opportunistisch aangelegd, dat wijst erop dat ook Turkse adviseurs en de overheid vermoedt dat dit Rusland fors zal doen verzwakken. Bovendien zorgt een verzwakt Rusland ervoor dat Turkije meer invloed kan uitoefenen in centraal Azië waar het ook in een strijd is met Iran (dat nu intern onrust kent) en dus Rusland (dat meer dan genoeg werkt heeft elders). Turkije is op dit moment één van de winnaars aan het worden van dit conflict.

Achteraf gezien vanuit een Russischs nationalistisch standpunt was dit gewoon een idioot idee. Los van de ethische bezwaren, was dit gewoon compleet idioot. Nog nooit heeft Rusland zo zwak gestaan, en zo openlijk. Het is bijna vernederend aan het worden voor de Russen. Eigenlijk had men dit nooit moeten doen. Vanuit hun standpunt hadden ze al een deel van de Donbass en de Krim in handen, als ze nooit de oorlog verklaard hadden, hadden ze dat wellicht veel langer behouden hebben. Zelfs als ze nog terugslaan en toch dit conflict zullen winnen, is er hoogstens een pyrrhusoverwinning uit te halen. Het lijkt dat ze veel verder gaan staan dan waar ze stonden voor dit conflict, zelfs als er territoriaal niets verandert. Het is niet dat het westen een oorlog ging starten tegen Rusland om het bezette Krimgebied terug over te nemen... . Het is niet dat nu met dit conflict Oekraïne in de toekomst geen NAVO of EU-partner wordt, itt men heeft het versneld. Meer mensen dan ooit in de EU zijn nu terug weer pro-NAVO (onder meer ik). Finland en Zweden lijken nu ook tot de NAVO toegetreden. Vele mensen zijn het land aan het ontvluchten, vooral uit de intellectuele klasses (brain drain).

Dit was niet verstandig, strategisch eigenlijk een blunder en nu is de boemerang recht in hun gezicht aan het terugslaan. Was dat de energiecrisis met Europa waard? Tja, dezelfde mensen met een hogere energiefactuur gaan niet plots pro-Russische gedachten hebben, en op termijn lijdt het tot een energie-onafhankelijk Europa, en als het al afhankelijk zal zijn, dan zeker niet van Rusland.

So much voor "de grote leider". Maar dit is een grote smet op zijn nalatenschap. Los van de democratische bezwaren, hebben de meeste dictators meer verstand van zaken. Nu is het ook wel zo dat de structuur van een dictatuur tot dit soort fouten heeft geleid. In een democratie heb je tal van mensen die u terug kunnen roepen bij het maken van dit soort blunders, heeft de achterban inspraak en is er geen angstcultuur om een opmerking te hebben op bepaalde plannen.

Voor alle praat dat Poetin Rusland terug heeft grootgemaakt, heeft hij nu een Rusland in brokken achtergelaten die verder dan ooit staat qua aanvaarding in de internationale gemeenschap, en tevens qua machtspositie dat terwijl Rusland wel degelijk veel potentieel heeft. Nu krijg je een getraumatiseerd Rusland dat zich opnieuw zal moeten heruitvinden, en waarvan ik hoop dat het pad niet revanchisme is of het herstellen van vergane glorie is, maar er één van opbouw is, en één waar tenminste voor gezorgd wordt dat de interne burger énige welvaart en vrijheid eindelijk kan hebben, en één die met het verleden kan leren leven. Er is absoluut plaats in de wereld voor een sterk Rusland, dat kan ook in ons voordeel zijn, maar niet voor dit Rusland.

Poetin zou Rusland in al zijn glorie herstellen. Wel, het is nog nooit zo klein geweest.

Laatst bewerkt:
Hoe iemand, geblinddoekt en vastgebonden, stief is geen groot vraagteken, dat er minstens één levende persoon bijligt al evenmin.
Soit, vrij aan iedereen om er het zijne/hare van te denken.
Ik zie die levende persoon niet. (en het is geen onwil)
een blinddoek en vastgebonden zijn op grainy beelden. Een lijk vastbinden zorgt ervoor dat de armen niet flapperen en de benen niet flapperen bij het naar beneden gooien, dat kan gewoon procedure zijn.

Terug
Bovenaan