Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De vraag is of dit een zelfmoordaanslag is.

Het lijkt me niet in de Oekraïne cultuur te zitten. Maar hoe hebben ze die camion so over die brug gekregen? Hij lijkt netjes het rijvak te volgen tot het allerlaatste moment.

Spijtig van het burgerslachtoffer in de wagen ernaast. Maar ik begrijp het strategisch belang van een dergelijke aanval.

De vraag is of dit een zelfmoordaanslag is.

Het lijkt me niet in de Oekraïne cultuur te zitten. Maar hoe hebben ze die camion so over die brug gekregen? Hij lijkt netjes het rijvak te volgen tot het allerlaatste moment.

Spijtig van het burgerslachtoffer in de wagen ernaast. Maar ik begrijp het strategisch belang van een dergelijke aanval.
Explosie lijkt niet van die truck te komen, zet het beeld maar eens stil op seconde 13. Daar zie je al een witte knal van achter komen.

https://t.me/bbbreaking/137610…

XRWWGtv.png

Blijkbaar toch maar deels vernield, 1 stuk wegdek lijkt nog redelijk intact van wat ik zie op foto's. Maar die spoorweg zal lange tijd niet bruikbaar zijn en ze waren daar erg afhankelijk van om zaken te vervoeren naar de Krim. En zelfs als dat ene stuk wegdek nog bruikbaar is, het zal een stuk moeilijker zijn om die brug te gebruiken. Ook toont dit aan dat die brug niet langer veilig is, het kan nog eens gebeuren.

Kers op de taart zou zijn als het echt om sabotage van binnenuit gaat. Dan heeft Oekraine er niks mee te maken en maakt het moeilijker voor Putin om dit te vergelden. Al vermoed ik dat de oorzaak weinig uitmaakt voor hem op dit punt. Het moet al hard aan het donderen zijn in het Kremlin en met dit gaat het stormen.

Maar dan zullen ze het sowieso nog op Oekraïne steken
Sabotage zou misschien kunnen, een false flag zou wel zeer vergezocht zijn, want dat is de belangrijkste toegangsweg die de Russen hebben tot de Krim.

Niet zo vergezocht hoor, een reden vinden om op Oekraine te steken zal eerder vergezocht zijn. Tenminste, aangenomen dat de explosie inderdaad van die ene truck kwam. En als dat zo is, kan het sabotage zijn want die truck ging van Rusland naar Krim. Dus zeggen dat het Oekraine was is hetzelfde als toegeven dat ze tot aan de overkant van de brug in Rusland geraakt zijn.

Dus om het op Oekraine te steken zullen ze de oorzaak moeten verplaatsen van truck naar iets anders.

False flag kan het niet zijn, want je kan een false flag met veel minder ook teweeg brengen, en het herstellen van die brug gaat jaren in beslag nemen. Zou een idiote domme false flag operatie zijn als het er één was, en voor wat? Om kernwapens te droppen op Oekraïne. Tja, neen. Ik denk dat je dat kan uitsluiten.

Wat het dan wel is, ja. Er gebeuren opmerkelijke dingen: Nordstream 2, dit nu.

Maar het verbaast me vooral dat er dat iets vergelijkbaars zich nog niet eerder voordeed. Ik zou luchtbombardementen op die brug verwacht hebben vroeg in de oorlog. Nu blijkt het mogelijk om een bomauto te gaan. Wel geniale sabotage-actie als het er één is, dat moet ik nageven, los van wie het komt. Maar er zijn weinig manieren waar je op als enkeling een oorlogsmachine meer pijn kan doen, dan deze.

Luchtbombardementen op die brug lijkt me nogal riskant met al die S-400 systemen in de buurt. Je moet die eerst uitschakelen en dat zijn mobiele platformen.

Een mogelijke vergezochte maar niet genoemde oorzaak zou kunnen zijn dat een hardliner dit heeft gedaan, om het Kremlin eventueel aan te sporen om een vergeldingsactie uit te voeren. Het kan van anti-oorlogsprotestanten komen, maar het zou letterlijk ook van een hardliner kunnen komen die niet opgezet is met hoe de oorlogssituatie op dit moment loopt, en het Kremlin onder druk zet om meer te doen, om bijvoorbeeld hardliners aan te stellen en anderen op te ruimen zoals de huidige minister van defensie Shoigu.

Die hardliners zullen wel over de middelen hebben om dit te doen, gezien Kadyrov en de Wagnerbaas over privémilities beschikken, en het moet niet eens van die twee komen, maar wat lagerop of een andere vergelijkbare fractie, die kunnen dit wel op poten stellen. Alleen zou ik dan ook hier iets anders targetten, want dit maakt de situatie in Rusland alleen maar moeilijker door een groot deel van die brug en infrastructuur op te blazen.

Poetin zou in dat geval ook de schuld op Oekraïne steken, ongeacht dat ze weten wie erachter zal zitten.

Een mogelijke vergezochte maar niet genoemde oorzaak zou kunnen zijn dat een hardliner dit heeft gedaan, om het Kremlin eventueel aan te sporen om een vergeldingsactie uit te voeren. Het kan van anti-oorlogsprotestanten komen, maar het zou letterlijk ook van een hardliner kunnen komen die niet opgezet is met hoe de oorlogssituatie op dit moment loopt, en het Kremlin onder druk zet om meer te doen, om bijvoorbeeld hardliners aan te stellen en anderen op te ruimen zoals de huidige minister van defensie Shoigu.

Die hardliners zullen wel over de middelen hebben om dit te doen, gezien Kadyrov en de Wagnerbaas over privémilities beschikken, en het moet niet eens van die twee komen, maar wat lagerop of een andere vergelijkbare fractie, die kunnen dit wel op poten stellen. Alleen zou ik dan ook hier iets anders targetten, want dit maakt de situatie in Rusland alleen maar moeilijker door een groot deel van die brug en infrastructuur op te blazen.

Poetin zou in dat geval ook de schuld op Oekraïne steken, ongeacht dat ze weten wie erachter zal zitten.
False flag gewijs.
Zou rusland al een brugdeel kunnen op voorhand gemaakt hebben zodat de reparaties in een mum van tijd uitgevoerd kunnen worden maar deze dan wel als argument gebruiken om de oorlog verder te laten escaleren?
Of zet ik mijn tinfoilhat beter af?

False flag gewijs.
Zou rusland al een brugdeel kunnen op voorhand gemaakt hebben zodat de reparaties in een mum van tijd uitgevoerd kunnen worden maar deze dan wel als argument gebruiken om de oorlog verder te laten escaleren?
Of zet ik mijn tinfoilhat beter af?
Maar dan nog moet je zo een actie flink op voorhand anticiperen. Ik ben nu geen brugingenieur dus ik weet niet in welke mate dit zelfs kan of realistisch is. En of je met zo een voorgemaakt deel snel reparaties kan uitvoeren. Maar zo een explosie moet dan ook gecontroleerd zijn, want voor hetzelfde geld gaat een ander deel brug kapot dan het stuk brug dat je hebt gemaakt.

Ik denk niet dat dit realistisch is omdat zelfs een false flag operatie dan een gecontroleerde ontploffing moet hebben, en als het een bomauto is, moet die auto denk ik ook niet rijden. En ik denk dat je op voorhand al strategische plaatsen van de brug moet verzwakken zodat een kleine ontploffing dan de dooddoener geeft. Maar een random explosie gaat dan niet natuurlijk.

EDIT: Men kan gecontroleerd explosies doen (zoals men doet met gebouwen die verwijderd moeten worden) bijvoorbeeld, maar daar zijn een heleboel veiligheidsmaatregelen aan verbonden. Zou ook wat raar zijn dat het s'nachts gebeurt terwijl een goederentrein over de brug rijdt, en burgers op de brug aan het rijden zijn.

Als het echt een false flag operatie is wat ik zeer betwijfel, dan denk ik dat men beter zorgt dat de Krim al goed bevoorraad voor men dit uitvoert, en dat men zo al voorbereidingen aantreft dat de Krim de volledige winter kan doorkomen of dat men redeneert dat men de Krim makkelijk op een andere manier kan bevoorraden, zoals via scheepvaart enzovoort.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan