Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Verbazend dat men dit zelfs toegeeft. Wel goed dat men dit doet zodat het onderscheid tussen welke beschuldigingen waar zijn en welke niet waar zijn wel nog kan gemaakt worden, anders is het een spelletje om ter luidst roepen en elkaar beschuldigen.

Het waarom lijkt mij een grote vraag. Natuurlijk werd gemikt op vader "Doegin" maar die lijkt helemaal geen invloed meer te hebben in het Kremlin en was al lang op een zijspoor beland, was bijvoorbeeld ook nooit actief in de regering. Dat is alsof je een aanslag zou plegen op Holslag, iemand die een grote invloed heeft in politieke en historische literatuur. Maar in de oorlog zelf schiet je daar weinig op.

Op dat vlak is Afrika voor Europa een compleet gemiste kans. In plaats van ons bezig te houden met hopeloze (en goedkope) zelfkastijding over de gruwels van het verleden hadden we 40 jaar geleden ook massaal kunnen investeren zoals de Chinezen dat vandaag doen. Maar dan zonder debt traps en volgens de waarden en normen die we toch menen uit te dragen. Landen als Algerije, Marokko, Nigeria, Congo, hadden een volwaardige en gelijke bondgenoot kunnen zijn. Daar is het ondertussen wel te laat voor.
Die dept traps zijn al ontkracht geweest. Wil niet zeggen dat ze dat niet doen maar niet op de schaal dat iedereen dat denkt.

980

Ik heb oud ijzer in mijn hof vanachter liggen die al 2 winters buiten ligt en dat er nog zo verroest niet uit ziet :unsure:
steek dat is in de fik en dat ziet er ook direct zo uit hoor :p

Kadyrov, de autoritaire Tsjetsjeense heerser, bekend als de bloedhond van Poetin, is door de Russische president benoemd tot kolonel-generaal.
https://www.hln.be/buitenland/poeti...dyrov-met-topfunctie-russisch-leger~a8dd3235/

Kan Kadyrov dan zelf beslissen om 'iets vuil' te droppen en kan Putin zijn handen in onschuld wassen want "het was niet mijn beslissing"?
Zal Lukashenko tof vinden. Die zat al maanden de azen om kolonel in het SovietRussisch leger te worden.
En komt daar zo'n bleuke aan die direct kolonel-general wordt!

Zal Lukashenko tof vinden. Die zat al maanden de azen om kolonel in het SovietRussisch leger te worden.
En komt daar zo'n bleuke aan die direct kolonel-general wordt!
But but but his power level is over 9000!!!

Interessant als het zo zal gaan

20221006115141-80f3476a.jpg

Laatst bewerkt:
Kadyrov, de autoritaire Tsjetsjeense heerser, bekend als de bloedhond van Poetin, is door de Russische president benoemd tot kolonel-generaal.
https://www.hln.be/buitenland/poeti...dyrov-met-topfunctie-russisch-leger~a8dd3235/

Kan Kadyrov dan zelf beslissen om 'iets vuil' te droppen en kan Putin zijn handen in onschuld wassen want "het was niet mijn beslissing"?

Eigen mannetjes plaatsen in de top van het leger en meer rechtstreekse controle in verwerven. Kwestie om te tonen wat dat je moet doen om te promoveren (veel kanonnenvlees aanbrengen vanuit Tsjetsjenië in dit geval.)

Eigen mannetjes plaatsen in de top van het leger en meer rechtstreekse controle in verwerven. Kwestie om te tonen wat dat je moet doen om te promoveren (veel kanonnenvlees aanbrengen vanuit Tsjetsjenië in dit geval.)

Kadyrov mobiliseert net niet. Zowel zijn troepen als die van Prigozjin (Wagner group) lijken de strijd net te mijden.

Hier een artikel van Timothy Snyder, uw tijd waard.

Kadyrov mobiliseert net niet. Zowel zijn troepen als die van Prigozjin (Wagner group) lijken de strijd net te mijden.

Hier een artikel van Timothy Snyder, uw tijd waard.

Een heel interessant artikel. Mijn enige kritiek is dat hij uitgaat van rationele actoren die zeer goed politieke schaak kunnen spelen. Is die assumptie correct?

Dat is van 17-18 april. Ze zijn nog veel geschifter gegaan sindsdien.

Velen vinden het geen excuus en ook gewoon volkomen onwaar dat Russen dikwijls "simpele" geesten zijn, maar ik opper dat ze vaak simpelweg niet beter weten. Ze kennen hun hele leven niets anders dan dat soort propaganda.

Mini interviews met de alledaagse Rus, kies maar een vraag die u boeit. Down the rabbit hole you go:

Ik zou zoals die eerste man zijn. Die lijkt (ergens) wel te weten wat er aan de hand is, maar durft dit niet luidop te zeggen.
Je ziet hem twijfelen wat hij exact gaat antwoorden. De meeste Russen weten echter niet beter ..

Want we moeten eerlijk zijn. Zelfs al ken je de volledige waarheid, ga je dan echt 'live' dat voor de camera luidop zeggen? Neen toch? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik heb toch mijn twijfels bij die "de meeste Russen weten niet beter". Tot voor kort was er nog toegang tot internet, was er nog toegang tot semi-vrije pers, was er nog toegang tot het buitenland, was er nog semi-vrijemeningsuiting. Het lijkt me vaak toch eerder een gevalletje te zijn van "niet beter willen weten". Wat in die maatschappij ook niet zo te verbazen valt natuurlijk, zeker nu niet.

Er zijn ook enorm veel Russen met familie in Oekraïne, die voor de oorlog elkaar regelmatig hoorden en zagen ... Neen, die 'Wir haben es nicht gewußt' vlieger gaat toch niet echt op hoor.

Het lijkt me vaak toch eerder een gevalletje te zijn van "niet beter willen weten". Wat in die maatschappij ook niet zo te verbazen valt natuurlijk, zeker nu niet.
In België is dat toch ook zo? Ga morgen eens een discussie aan met een vriend van u, die op een partij stemt waar jij het schijt van krijgt. Ga je die mens kunnen overtuigen van UW gelijk? :tongue:

En daar is Poetin DE politiek. Je kan beter de moeite ergens anders in steken ..
Je kan proberen maar als na 5 zinnen er alleen maar onzin blijft uitkomen --> Give it up then.
Je zal snel merken aan een persoon of hij/zij openstaat voor andere (politieke) meningen of niet ..

Ik heb toch mijn twijfels bij die "de meeste Russen weten niet beter". Tot voor kort was er nog toegang tot internet, was er nog toegang tot semi-vrije pers, was er nog toegang tot het buitenland, was er nog semi-vrijemeningsuiting. Het lijkt me vaak toch eerder een gevalletje te zijn van "niet beter willen weten". Wat in die maatschappij ook niet zo te verbazen valt natuurlijk, zeker nu niet.

Er zijn ook enorm veel Russen met familie in Oekraïne, die voor de oorlog elkaar regelmatig hoorden en zagen ... Neen, die 'Wir haben es nicht gewußt' vlieger gaat toch niet echt op hoor.
Ik begrijp je punt, maar kan je van iedereen verwachten dat ze nieuws kritisch kunnen fileren? Op de gemiddelde commentarensectie op Facebook is dat al bedroevend en dit is een land met vrije media en een transparante overheid. Dan moet dat in een autocratie gerund door ex-KGB'ers die bedreven zijn in propaganda en maskirovka een extra uitdaging zijn.

Je kan heuristiek en bronnenkritiek op de basisschool geven, maar dat gaat misschien wel wat ver.

We mogen ook wel niet vergeten dat de levensstandaard van de gemiddelde Rus er sterk op vooruit ging nadat Putin aan de macht kwam. Dat zijn die oude generaties niet vergeten.

Terug
Bovenaan