Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Eigenlijk is de mobilisatie in stukken (nu 300k, later mss meer) een zegen voor Oekraine. In de zin dat er nu 300k amateurs/semi-amateurs afkomen. Als die allemaal weg zijn, kan em moeilijk extra mobilisatie optrommelen zonder immense protesten. Verantwoord het maar eens..300k doden. Mocht Rusland er ineens 1 miljoen sturen, zou het een pak moeilijker zijn voor Oekraine.
Er gaan sowieso meer doden per dag vallen met de huidige mobilisatie. En met hun "professioneel" leger zitten we de laatste maand al aan +-400-500 doden/dag.
Had onlangs de verliezen van Oekrainse zijde gezien (bronnen van Skynews). Toen de Russen aan 55.000 verliezen zat, had Oekraine er iets meer dan 9.000. Kort door de bocht: per 1000 doden Russen zijn er 160 dode Oekrainers. Dat is wel een immens verschil. En met de huidige mobilisatie (en training van het Oekrains leger) gaat die ratio alleen maar vergroten.

Trouwens, Lyman zou volgens bepaalde bronnen volledig omcirkeld zijn. Op Reddit zijn bepaalde mappen beter geupdated dan livemap. Nu..het is nog niet officieel bevestigd.
9.000? Mja dat is zo geloofwaardig als die referendums. Doet dat maar maal 10. En ge zit dichter bij de werkelijke nummers.

9.000? Mja dat is zo geloofwaardig als die referendums. Doet dat maar maal 10. En ge zit dichter bij de werkelijke nummers.
Oekraine gaf op gegeven moment zelf toe dat het er 100 per dag zijn en in de zomer tussen de 200 en 500 per dag (600-1000 per dag zwaargewond of dood). Met het offensief in Kherson zijn de cijfers nog omhoog gegaan. De werkelijke cijfers zullen net zoals bij Rusland een stuk hoger liggen. Dan ga je al ver over de 9000.

Blijkbaar worden de recente reservisten nu richting Lyman gegooid om het offensief van Oekraine tegen te houden. Meatgrinder both ways.

Laatst bewerkt:
In Estland ben ik eens naar een concert geweest en aan de praat geraakt met locals.

In 1940 Russians came .... BAAAAD
In 1941 Germans came .... GOOOOOD
In 1944 Russians came back ...

En dan zongen ze Lili Marleen. Voor de oorlog waren ze historisch anti-Duits, maar in WO II zijn ze in de steek gelaten door de Geallieerden (net als Polen) en zijn er buitenproportioneel veel Esten in de SS gegaan om te strijden tegen de "bolsjewieken". Die "verering" bestaat nog steeds in een bepaalde mate.

De situatie is natuurlijk wat ze is: er zijn significante Russische minderheden in die landen. Gezien de spanningen kan ik dat beleid wel begrijpen, maar de facto komt dat neer op een assimilatiepolitiek. Het kan natuurlijk erger: ze kunnen pogroms organiseren en elke Russischsprekende man, kind en vrouw een nekschot geven. Maar dat is geen realistisch scenario.

Dat zou de 'Russische aanpak' zijn :unsure:

Oepsie, foutje gemaakt. Maar ja, nu zijn ze al opgeroepen, dus wat kan je er aan doen :help:

Toen de Russen aan 55.000 verliezen zat, had Oekraine er iets meer dan 9.000. Kort door de bocht: per 1000 doden Russen zijn er 160 dode Oekrainers.
Spijtige is dat de burgerbevolking in Oekraïne een pak meer afziet dan die in Rusland. In Mariupol alleen al 20.000 burgers gedood door die barbaren, las ik gisteren.
Het is altijd een ander zijn fout, nooit die van Putin.

Steeds meer geruchten dat Rusland de KN25 uit NK heeft aangekocht en de Polonez uit Wit Rusland om te concurreren met de HIMARS. Veel grotere range maar over de nauwkeurigheid is niet veel bekend. Wit Rusland heeft er ook maar 6 in hun arsenaal dus ik vermoed dat het nieuwe bestellingen zijn?

Hebben de etnische minderheden in Rusland ook de kans om in hun provincie school te lopen in hun eigen taal? Iemand een idee?
Ja, zeker in de verschillende regio's. Russisch blijft de hoofdtaal uiteraard. In de grote steden heb je ook taalscholen waar doorheen het curriculum nadrukt wordt gelegd op bepaalde culturen en talen binnen de lespakketten. Of dat was vroeger althans zo (jaren 90 en 00).

Laatst bewerkt:
Ge zou bijna nog medelijden krijgen met die Russen...

Kennelijk ook niemand die zich geroepen voelt om een beetje te poetsen. "Als niemand mij beveelt om dat te doen, zal ik ook niets doen".
Leidinggevenden niet te vinden, niemand neemt dan initiatief.
Neen, in de shit blijven zitten en ondertussen wat klagen en filmpjes maken. Zegt genoeg over hun discipline en karakter, of gebrek daaraan.
Als je nog niet eens een douche kan poetsen, wat ga je dan op een slagveld doen?

Zéér benieuwd of Rusland die claim gaat ondersteunen met bewijzen :smile:
Kans bestaat dat niemand echt bewijzen gaat kunnen voorleggen, enkel vermoedens. Zoals de terroristische aanslagen op appartementen in Rusland in 1999 die door het Kremlin zijn toegewezen aan Tsjetsjeense terroristen, maar die mogelijk een false flag-operatie waren van FSB om Tjetsjenië definitief te onderwerpen en Poetin in het zadel te krijgen.

Het Westen kan er wel mee lachen en 'ongeldig !' roepen , op het terrein zijn die gebieden nu wel officieus Russisch . En dat verandert de hele situatie.
Ik vind dit toch te simplistisch.

Stel dat morgen De Croo zegt dat Nederland behoort tot België, een wet daarvoor ondertekent en morgen valt België, Nederland binnen.
(en door de verrassingsaanval krijgt België kortstondig 1/4de van Nederland te pakken ..)

Dan mag Nederland niet terugvechten want ah ja De Croo heeft bepaald dat Nederland nu onderrdeel is van België!
Als Nederland terugvecht dan brult de eerste minister 'Jullie escaleren de situatie!'

Wat is het verschil in dit fictief scenario tov wat Poetin doet? Toch niks? :unsure: Beide scenario's zijn 'dikke' zever wat Poetin ook mag beweren.

Ik vind dit toch te simplistisch.

Stel dat morgen De Croo zegt dat Nederland behoort tot België, een wet daarvoor ondertekent en morgen valt België, Nederland binnen.
(en door de verrassingsaanval krijgt België kortstondig 1/4de van Nederland te pakken ..)

Dan mag Nederland niet terugvechten want ah ja De Croo heeft bepaald dat Nederland nu onderrdeel is van België!
Als Nederland terugvecht dan brult de eerste minister 'Jullie escaleren de situatie!'

Wat is het verschil in dit fictief scenario tov wat Poetin doet? Toch niks? :unsure: Beide scenario's zijn 'dikke' zever wat Poetin ook mag beweren.
Die regio's gaan enkel door een handvol regimes erkend worden, dus zeker niet internationaal. Dat gaat enkel gebeuren als er een akkoord komt tussen Oekraïne en Rusland waarbij die gebieden worden overgedragen. Die schijnreferenda en annexatie en erkenning door de Duma draait om legitimisatie: op die manier kan Poetin dat allemaal "verkocht" krijgen aan de bevolking door er wat pump and circumstance bij te zwieren (cfr. de vieringen in Moskou). Het is allemaal schone schijn, maar wel noodzakelijke schone schijn.

Die regio's gaan enkel door een handvol regimes erkend worden, dus zeker niet internationaal. Dat gaat enkel gebeuren als er een akkoord komt tussen Oekraïne en Rusland waarbij die gebieden worden overgedragen. Die schijnreferenda en annexatie en erkenning door de Duma draait om legitimisatie: op die manier kan Poetin dat allemaal "verkocht" krijgen aan de bevolking door er wat pump and circumstance bij te zwieren (cfr. de vieringen in Moskou). Het is allemaal schone schijn, maar wel noodzakelijke schone schijn.

Onder andere. Maar er is natuurlijk ook een projectie naar de internationale gemeenschap toe. Dat zie je bijvoorbeeld in de post van @{BK}Black Devil die met open ogen daarin mee stapt.

Onder andere. Maar er is natuurlijk ook een projectie naar de internationale gemeenschap toe. Dat zie je bijvoorbeeld in de post van @{BK}Black Devil die met open ogen daarin mee stapt.
De annexatie verandert wel de manier waarop Poetin de escalatie verkocht kan krijgen aan de bevolking en geeft hem wellicht ook meer legale middelen om die escalatie op te drijven omdat het vanaf dan gaat om aanvallen op Russisch grondgebied.

Eigenlijk moet Oekraïne maar 1 ding doen met die 300k extra soldaten vanuit Rusland.

- Schiet erop, als deze soldaten aanvallen --> Kanonnenvoer en amper doden bij de Oekraïners
- Als deze soldaten de bezette gebieden verdedigen? --> Blaas alles op, sluit ze in, zorg ervoor dat ze geen eten en drank meer geleverd krijgen en maak er een uitputtingsslag van. Na enkele maanden is 2/3de van die extra soldaten, daar dan overleden aan ontbering.

Eigenlijk moet Oekraïne de strategie van Rusland toepassen --> Geduldig afwachten en het Russisch leger langzaam aan verzwakken en steeds harder dichtknijpen.

Dit wordt een uitputtingsslag en het is te hopen dat Oekraïne en het Westen deze niet opgeeft. Als men volhard in de boosheid en ze rekken deze uitputtingsslag nog voor maanden (worst case jaren), dan is de kans dat Poetin gaat kraken toch 100%? Als hij tegen dan nog niet overleden is (vermoord of overleden door ziekte)

Poetin hoopt gewoon dat de bevolking in het Westen gaat zagen en klagen over de torenhoge inflatie (want geloof mij, wij GAAN eveneens AFZIEN) en dat de EU finaal in elkaar stort vooraleer Rusland in elkaar stort. Een zware gok (maar in het verleden is dit meestal gelukt), echter als het lukt, wint Poetin alsnog. Dus ik zou nog niet victorie kraaien. Het gaat er hier echt om: Wie laatst lacht, lacht het best.

Ik ben benieuwd wat er de komende dagen gaat gebeuren.

Na die referenda gaat Poetin vandaag ergens officieel aankondigen dat die gebieden nu Rusland zijn. (blijft waanzin, maar bon, hij gaat het doen)

Ik geloof niet dat ze die 300k zo maar naar het front sturen om te sterven. Het lijkt mij logischer dat Rusland eerst opnieuw heel zwaar geschut gaat boven halen (mogelijks vuile wapens - niet per se nucleair maar wie weet), om dan die 300k daarna pas in te zetten om grote (vernielde) delen van Oekraïne te bezetten.

Enfin ja, het is nu afwachten hoe ver de Russen durven gaan, gebruik makende van het excuus 'dit is nu Russisch grondgebied'.

Terug
Bovenaan