Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat kan ik me soms ergeren aan ons hele economische systeem...

Lekken in gasleidingen die niet gebruikt worden: gasprijs stijgt. Puur psychologisch, enkel gebaseerd op paniek.
Mijn logische ingenieursbrein begrijpt dat niet...

Bv. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/gasprijs-gehalveerd/
"Bij de beweging van de gasprijs is er heel veel psychologie in het spel", legt gasexperte aan de Universiteit Gent Moniek de Jong uit. "Er is nu minder nieuws over die pijplijn en er is meer goed nieuws. Europa werkt aan een energieplan en wil ook het verbruik verlagen. Er wordt gesproken over een prijsplafond en de gasvoorraden zijn voor een groot stuk bijgevuld. Dat draagt allemaal bij tot een positief sentiment en daar reageert de markt op."
:help:

Wat kan ik me soms ergeren aan ons hele economische systeem...

Lekken in gasleidingen die niet gebruikt worden: gasprijs stijgt. Puur psychologisch, enkel gebaseerd op paniek.
Mijn logische ingenieursbrein begrijpt dat niet...

Bv. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/gasprijs-gehalveerd/

:help:
Het toont aan dat er sabotage in het spel is, het is niet zeker of die nu gaat stoppen met die pijpleidingen of als het nog verder gaat gaan. Iemand die gas nodig heeft heeft een heel valabele reden om meer te bieden nu.

Het toont aan dat er sabotage in het spel is, het is niet zeker of die nu gaat stoppen met die pijpleidingen of als het nog verder gaat gaan. Iemand die gas nodig heeft heeft een heel valabele reden om meer te bieden nu.
Het is nog vroeg, maar het zou me niet verbazen dat de Russen dit zelf gedaan hebben. Vooral om aan te tonen dat ze dat ook kunnen doen met de pijplijn die, hoe toevallig alweer, deze week tussen Noorwegen en Polen werd geopend.

Het ding is, ze gooien weer alle troeven op tafel. Binnenkort hebben ze geen meer in de hand en dan is de weg omlaag stijl.
Dat is echt wat ik dit jaar niet snap aan Putin.
Vroeger leek die zo'n strateeg:
- met simpele/goedkope desinformatie op het internet heeft hij het Westen verzwakt door bij te dragen aan Brexit, Trump, Le Pen, ...
- Krim ingepikt en de andere gebieden veroverd zonder veel tegenwerking (wat sancties waar ze kennelijk toch al 8 jaar mee konden leven)

En nu ineens alles zo verknoeid.
Gaskraan dichtdraaien voor/tijdens de zomer waardoor we mogelijkheden hadden om vervanging te zoeken en reserves aan te leggen voor de winter.
Het straalt allemaal zo'n wanhopigheid uit.

Dat is echt wat ik dit jaar niet snap aan Putin.
Vroeger leek die zo'n strateeg:
- met simpele/goedkope desinformatie op het internet heeft hij het Westen verzwakt door bij te dragen aan Brexit, Trump, Le Pen, ...
- Krim ingepikt en de andere gebieden veroverd zonder veel tegenwerking (wat sancties waar ze kennelijk toch al 8 jaar mee konden leven)

En nu ineens alles zo verknoeid.
Gaskraan dichtdraaien voor/tijdens de zomer waardoor we mogelijkheden hadden om vervanging te zoeken en reserves aan te leggen voor de winter.
Het straalt allemaal zo'n wanhopigheid uit.
Mannen die in de winter van hun leven geschiedenis willen schrijven ... miserie.

Rusland wil toch gas leveren door NS2? Of is hun logica veranderd?

NS2 is nooit officieel in gebruik genomen en bij de inval van Oekraine eerder dit jaar heeft Duitsland ook de certificatie ingetrokken waardoor het niet mogelijk is voor Rusland om gas te leveren via NS2 tot Duitsland van gedachte veranderd.
Bizar dat daar uberhaupt gas inzit.

Moet daar misschien niet gas inzitten om voldoende druk te behouden? Misschien omdat het op de zeebodem ligt of zo?
Ik vermoed dat er een technische reden voor is

Zweden en Duitsland: 'Maandag krachtige onderzeese explosies waargenomen'​

Er hebben zich maandagnacht en maandagavond meerdere krachtige onderzeese explosies voorgedaan in de buurt van de Nord Stream-pijpleidingen in de Oostzee. Dat meldt het Zweedse nationale seismologische instituut, zo bericht de Zweedse openbare zender SVT. "Er is geen twijfel over dat het gaat om ontploffingen", zegt Björn Lund, professor seismologie van het instituut bij SVT.
Ook het Duitse geologische onderzoekscentrum GFZ meldt dat het maandag twee grote seismologische pieken heeft waargenomen.

Wie zou hier achter zitten? Erg gekke ontwikkeling wel.

Zweden en Duitsland: 'Maandag krachtige onderzeese explosies waargenomen'​

Er hebben zich maandagnacht en maandagavond meerdere krachtige onderzeese explosies voorgedaan in de buurt van de Nord Stream-pijpleidingen in de Oostzee. Dat meldt het Zweedse nationale seismologische instituut, zo bericht de Zweedse openbare zender SVT. "Er is geen twijfel over dat het gaat om ontploffingen", zegt Björn Lund, professor seismologie van het instituut bij SVT.
Ook het Duitse geologische onderzoekscentrum GFZ meldt dat het maandag twee grote seismologische pieken heeft waargenomen.

Looks like Kremlin. Smells like Kremlin. Maybe it is Kremlin!!!

Als dit explosies zijn die het werk zijn van de Russen, is dit dan geen daad van enorme escalatie? Dit gaat over infrastructuur vernietigen op westerse bodem, neen? Ik weet niet goed hoe de grenzen verdeeld zijn op zee daar.

Als dit explosies zijn die het werk zijn van de Russen, is dit dan geen daad van enorme escalatie? Dit gaat over infrastructuur vernietigen op westerse bodem, neen? Ik weet niet goed hoe de grenzen verdeeld zijn op zee daar.
Buiten territoriale wateren, wél binnen de exclusieve economische zones van Zweden en Denemarken. Ik weet niet wat dat juist wil betekenen wat escalatie betreft, heeft iemand hier internationaal recht bestudeerd?

Zou eigenlijk iedereen kunnen zijn op dit moment.

Rusland: Wat psychologische oorlogsvoering
Europa: Duidelijk teken van "hierse, ge kunt den boom in met ulle gas. Is het duidelijk dat we er geen ziel meer om geven dat ge de gaskraan al dan niet opendraait?"
VS: Om meer LNG te verkopen en het nog wat de doen escaleren

of..mss één of andere burgerorganisatie..hoewel ik vermoed dat die verbinding veel te diep ligt om met normale apparatuur naartoe te duiken.

Zou eigenlijk iedereen kunnen zijn op dit moment.

Rusland: Wat psychologische oorlogsvoering
Europa: Duidelijk teken van "hierse, ge kunt den boom in met ulle gas. Is het duidelijk dat we er geen ziel meer om geven dat ge de gaskraan al dan niet opendraait?"
VS: Om meer LNG te verkopen en het nog wat de doen escaleren

of..mss één of andere burgerorganisatie..hoewel ik vermoed dat die verbinding veel te diep licht om met normale apparatuur naartoe te duiken.
Ik zie Europa dat niet doen, met de beste wil van de wereld niet. CIA/FSB dan weer wel.

Terug
Bovenaan