Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Toch wel benieuwd hoe ze dat logistiek gaan bolwerken om op termijn 450.000 troepen in Oekraïne te onderhouden (300K + de 150K die er nu zijn).
Dat zijn reserves, m.a.w. vervanging voor de doden/gewonden aan het front. Een constante stroom, niet alles in eens, anders moet hij elke maand nog eens 100.000 reservisten oproepen. De kwaliteit van de troepen moet omhoog, op zich is het geen domme redenering van Poetin om voor dit te gaan. Er zitten wel nog enkele veteranen van de Syrische oorlog en de Tsjetjeense oorlogen (alhoewel die laatsten al wat grijs zullen zien) thuis. De kwaliteit van uw troepen, of ze nu getrained of ongetrained naar het front zullen gaan, zal hoger liggen dan daklozen en criminelen een geweer geven en naar het front sturen.

Dat zijn reserves, m.a.w. vervanging voor de doden/gewonden aan het front.
nee. Een reverse is een reserve die je kan inzetten wanneer het nodig is. Dat KAN zijn ter vervanging, maar dat is niet noodzakelijk zo. Da's ook een "extra" die je kan inzetten als het nodig is.
Patj zei:
Een constante stroom, niet alles in eens, anders moet hij elke maand nog eens 100.000 reservisten oproepen.
Tuurlijk zal dat niet in 1 stroom zijn. Maar het blijft dat men die mensen, ook tijdens de training, al moet voeden. Wat niet goedkoop is.

Patj zei:
De kwaliteit van de troepen moet omhoog, op zich is het geen domme redenering van Poetin om voor dit te gaan. Er zitten wel nog enkele veteranen van de Syrische oorlog en de Tsjetjeense oorlogen (alhoewel die laatsten al wat grijs zullen zien) thuis. De kwaliteit van uw troepen, of ze nu getrained of ongetrained naar het front zullen gaan, zal hoger liggen dan daklozen en criminelen een geweer geven en naar het front sturen.
Die daklozen/criminelen waren ook al extra rekruten, hé. De kwaliteit van je troepen zal niet omhoog gaan door de reservisten op te roepen, die hebben gemiddeld gezien veel minder training gehad dan de huidige militairen aan het front (gezien die vast in dienst waren van het leger). Ja, er zal wel ergnes een veteraan opgeropen worden, maar da's niet het gros van de mensen.

Toch wel benieuwd hoe ze dat logistiek gaan bolwerken om op termijn 450.000 troepen in Oekraïne te onderhouden (300K + de 150K die er nu zijn).
Wat onderhouden :unsure:. Als je rekent op serieus hoge verliezen, puur onopgeleid kanonnenvlees en systematische plunderingen van de lokale bevolking zal dat al bij al wel meevallen zeker :unsure:?

En qua munitie: den ene het geweer den andere de kogels?

Binnenkort, vindbaar aan elke landsgrens van Rusland:
aZDbGmz_460swp.webp

(Tip: lijmresten op de achterruit)

Dat zijn reserves, m.a.w. vervanging voor de doden/gewonden aan het front. Een constante stroom, niet alles in eens, anders moet hij elke maand nog eens 100.000 reservisten oproepen. De kwaliteit van de troepen moet omhoog, op zich is het geen domme redenering van Poetin om voor dit te gaan. Er zitten wel nog enkele veteranen van de Syrische oorlog en de Tsjetjeense oorlogen (alhoewel die laatsten al wat grijs zullen zien) thuis. De kwaliteit van uw troepen, of ze nu getrained of ongetrained naar het front zullen gaan, zal hoger liggen dan daklozen en criminelen een geweer geven en naar het front sturen.
De kwaliteit van ongetrainde burgers in samenhang met tout court een desinteresse en gedwongen verplichting gaat veel helpen. In die zin is een compleet doorgedraaide crimineel die vecht voor zijn vrijheid (of belofte tot vrijheid) nog steeds een betere soldaat.

Blijkbaar maakt de kwaliteit voor de tanks toch ook al niet meer uit en is Rusland al maanden oud legermateriaal aan het sturen, een tinnen doos om de eerste kogels tegen te gaan maar alles vliegt toch kapot vanaf dat er Westerse gedoneerde wapens bij te pas komen.

Rusland doet gewoon wat Rusland altijd doet; veel mankracht en materiaal op een probleem gooien ongeacht het niveau.

Laatst bewerkt:
Die daklozen/criminelen waren ook al extra rekruten, hé. De kwaliteit van je troepen zal niet omhoog gaan door de reservisten op te roepen, die hebben gemiddeld gezien veel minder training gehad dan de huidige militairen aan het front (gezien die vast in dienst waren van het leger). Ja, er zal wel ergnes een veteraan opgeropen worden, maar da's niet het gros van de mensen.
ik begrijp dat Poetin de vijand is, maar dit is gewoon, gezien zijn situatie, de slimste keuze als je de oorlog niet wil stoppen.

Er hebben 80.000 Russen meegedaan aan de Tweede Tsjetsjeense Oorlog (rond 2000). Pakt dat je daarvan nog de helft tot drie kwart kan oproepen. Dat zijn volgens mij dan 40.000-60.000 mensen die ervaring hebben met oorlogsoperaties en dan aangevuld met mensen die 1-3 jaar reservist geweest zijn. Dat lijkt mij alvast een beter getraind leger dan de jongens die ze 2-3 weken trainen en dan met een AK naar daar sturen. Is het gedwongen? In sommige gevallen wel, maar dat was hier ook voor onze jongens in de wereldoorlogen zo. Veel mensen denken: zelf gaan vechten doe ik niet, maar als ik opgeroepen word doe ik dat wel.

Ik zou die kracht van de reserve niet onderschatten.

ik begrijp dat Poetin de vijand is, maar dit is gewoon, gezien zijn situatie, de slimste keuze als je de oorlog niet wil stoppen.

Er hebben 80.000 Russen meegedaan aan de Tweede Tsjetsjeense Oorlog (rond 2000). Pakt dat je daarvan nog de helft tot drie kwart kan oproepen. Dat zijn volgens mij dan 40.000-60.000 mensen die ervaring hebben met oorlogsoperaties en dan aangevuld met mensen die 1-3 jaar reservist geweest zijn. Dat lijkt mij alvast een beter getraind leger dan de jongens die ze 2-3 weken trainen en dan met een AK naar daar sturen. Is het gedwongen? In sommige gevallen wel, maar dat was hier ook voor onze jongens in de wereldoorlogen zo. Veel mensen denken: zelf gaan vechten doe ik niet, maar als ik opgeroepen word doe ik dat wel.

de uitkomst van die oorlog vergeten? Waarom zou dat een betere optie zijn?

Driekwart oproepen van de soldaten uit die oorlog, dat is pas wishful thinking. Het gaat ook niet alleen over de kwaliteit van die reservisten maar ook over logistiek en bevoorrading. Iets waar ze nu niet eens in slaagden.

Laatst bewerkt:
Ge zult maar de pech hebben om man te zijn en in een verkeerd land geboren te zijn.
Kunt uw land niet eens ontvluchten (noch in Oekraïne noch in Rusland).

En toen werden ze ook al vanop 80km aan flarden geschoten met GPS precisie? Oorlog 20 jaar geleden of nu is wel iets totaal anders.
Die 300k troepen kunnen enkel het overwonnen deel bezetten. Met zoveel volk aanvallen zonder artilerie backup of air support is zinloos.

Im mijn ogen maakt 50k of 300k troepen sturen om meer grond te veroveren hetzelfde qua efficientie.
Ben trouwens voor meer lange afstandswapens voor Oekraine. Waarom zouden ze de krimbrug niet moeten kunnen vernietigen en troepen ver achter de frontlinie.

Driekwart oproepen van de soldaten uit die oorlog, dat is pas wishful thinking. Het gaat ook niet alleen over de kwaliteit van die reservisten maar ook over logistiek en bevoorrading. Iets waar ze nu niet eens in slaagden.
er van uit gaande dat ergens tussen de 50% en 75% waarschijnlijk jonger dan 30 jaar was op dat moment...? Even goed kan je die ervaren rotten in onderofficiersposities duwen.

Die logistiek en bevoorrading loopt achter, dat zeg ik ook niet. Ik denk alleen dat dit militair gezien een goede zet is van Poetin. Als je daar een hoop veteranen en reservisten met een minimum aan militaire ervaring in verdedigende posities zet kan het heel moeilijk worden voor de Oekraïners om stukken te heroveren.

En toen werden ze ook al vanop 80km aan flarden geschoten met GPS precisie? Oorlog 20 jaar geleden of nu is wel iets totaal anders.
Die 300k troepen kunnen enkel het overwonnen deel bezetten. Met zoveel volk aanvallen zonder artilerie backup of air support is zinloos.
Klopt, probleem is dat ze nu veel rekruten hebben die geen wapensystemen kennen.

Ik ga er ook niet van uit dat ze gaan veroveren, reserves gebruik je best voor verdedigende taken.

Hoe verhoudt Poetin zich historisch gezien tot de Sovjetleiders tijdens de koude oorlog? Waren die even 'gevaarlijk' of kunnen we bij bv Croestjov of Breznjev van meer rede spreken?

Ik ben pragmatisch. Mij maakt het niet uit waarom ze naar buiten komen. Als dat protest kan helpen tot het beëindigen van dit conflict/bewind, is dat OK voor mij

dat is ook wat ik aangeef, protest op zo'n plek kan dag na dag uitgroeien. De eerste dag zijn het de echte durvers, de dagen nadien de meelopers, en hoe groter de groep, hoe meer mensen durven mee gaan in zo'n protest. Wanneer er 100 000 man door 't straat loopt , kan je die echt niet allemaal oppakken.

Het is te hopen dat de protesten daar wat escaleren, want momenteel is het veel te braaf om ook maar iets van verschil te maken.

ik vraag me af wie hier (kan mss eens een poll van komen) in februari-maart een doos jodiumpillen gaan halen is?😊

Ik heb het alvast gedaan voor de kinderen😅
Voor mij 40 plusser heeft het toch geen zin meer

Ik ben toen ook een doos gaan halen, maar bij een kernbom heeft dat weinig nut. Die discussie is hier toen al eens gevoerd denk ik.
Jodiumpillen zijn er in geval van een kernramp dicht bij huis.
Ik ga er ook nog altijd van uit dat er geen kernbom op west-Europa zal terecht komen, maakt niet uit wat Poetin en zijn handlangers roepen.

Als we ook eens mogen lachen met de situatie, deze vond ik wel goed:

Jonathan Holslag heeft daarnet iets neergepend:

2) De reserve: in welke mate wordt die gemobiliseerd? Theoretisch beschikt Rusland over een kleine twee miljoen reservisten. Slechts een klein deel (< 10%) is getraind. Sinds 2020 beschikt het Zuidelijke Mil. Distr. over +/- 40,000 getrainde reservisten die vorig jaar bijkomende training ondergingen en werden betrokken bij enkele grote oefeningen. M.a.w. op relatief korte termijn zouden enkele tienduizenden reservisten opgetrommeld kunnen worden. Voor de ongetrainde reserve zal het maanden kosten om deze enigszins gevechtsklaar te krijgen.

Over die reservisten even verwijzen naar Vulture zijn post, waarin hij Holslag quote. Holslag lijkt me wel iemand met kennis van zake, dus die zijn analyse lijkt me betrouwbaarder dan speculaties die je hier leest.

Vrezen jullie geen reactie van Rusland met grotere wapens - Poetin heeft niet gek veel opties meer denk ik:

- momenteel stapelen de verliezen zich op - mss verkeken op aanhoudende steun van Europa, niet alleen in wapens maar ook in ondersteunende diensten? Nu terug een potje dreigen met kernwapens in de hoop de steun te breken/reduceren?
- terugkrabbelen is geen optie want dat betekend einde Poetin binnen Rusland
- intern protest komt langzaam op gang - hij moet met iets komen aanzetten of het zal alleen maar groeien

Welke opties resteren hem dan nog om de oorlog in zijn voordeel te doen kantelen - echt zware aanval op militaire doelwitten? Middelgrote stad? ... Snel snel wat annexeren via flut referenda om dit dan aan te grijpen als excuus voor zwaardere aanvallen?

De druk op Poetin moet gigantisch zijn, met wat geluk beland hij in een depressie - met wat pech wil hij de geschiedenisboeken in.

Snel snel wat annexeren via flut referenda om dit dan aan te grijpen als excuus voor zwaardere aanvallen?

Tip: Terzake en De Afspraak van gisterenavond (op Canvas) bekijken:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/2022/terzake-d20220921/

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraak/2022/de-afspraak-d20220921/

Dit scenario blijkt ook de vrees te zijn van menig gast in de studio (o.a. Holslag).
Gedeeltelijke mobilisatie afkondigen en zo het eigen volk wakker schudden (zie de protestreacties van de bevolking uit de grootsteden die dachten gespaard te worden) - Valse referenda houden met een uitslag die al op voorhand vastligt - "Ziet ge wel dat ze ons Russisch grondgebied aanvallen!" - Volledige mobilisatie afkondigen en 'ergens' een vuile bom/raket droppen om het Westen duidelijk te maken dat het erop of eronder is.

Je kan maar hopen dat Putin bij het willen verluchten van zijn woning het kiepraam zo rap open zwiert dat hij mee buitengekiept wordt...

Hoe verhoudt Poetin zich historisch gezien tot de Sovjetleiders tijdens de koude oorlog? Waren die even 'gevaarlijk' of kunnen we bij bv Croestjov of Breznjev van meer rede spreken?
Als je kijkt naar bijvoorbeeld politieke moorden dan is dat eigenlijk zo goed als gestopt na Stalin, het Sovietregime rekende nog steeds af met politiek tegenstanders maar dat was door ze op te sluiten, te verbannen of ze zwart te maken. De moorden zijn pas opnieuw begonnen onder Putin, weliswaar bijlange niet op Stalin schaal, maar toch een duidelijke ommekeer.

Wat oorlogen betreft denk ik niet dat er echt een vergelijkbare situate geweest is. Alle oorlogen in de koude oorlog waar de SU of de US in betrokken waren werden door de andere partij wel gedwarsboomd maar dat was veel meer low key en er werd toen veel moeite gestoken om op zijn minst niet formeel betrapt te worden als deelnemend aan de oorlog, in deze oorlog leveren we zo massaal en openlijk wapens en steun dat Rusland's beschuldiging dat ze in oorlog liggen met het westen niet zo vergezocht is. Je zou kunnen zeggen dat ook het westen nog nooit zo'n hoog spel gespeeld heeft als in de oorlog nu en dat het gevaar ook van die kant komt. Ik weet ook niet of Putin ook echt zo onredelijk is, hij heeft al heel wat crisissen bezworen en conflicten uitgevochten en meestal heeft hij die wel naar zijn hand gezet, hij heeft daar ook nooit geen echt gekke dingen in gedaan, als is dat misschien ook wel zo omdat hij vroeger, in tegenstelling tot nu, nooit teveel hooi op zijn vork genomen heeft. Hij is duidelijk meedogenloos maar ik denk niet dat ie onzinnig is zoals soms geopperd wordt. Daar moeten we alleszins op hopen, een Putin die niet rationeel meer is is extreem gevaarlijk.

In hindsight zijn die Russische leiders na Stalin allemaal vrij rationeel en beheerst geweest, ook als ze conflicten verloren, wat de meest precaire situatie is, het is nog afwachten of Putin ook in dat rijtje zal passen.

Laatst bewerkt:
Wat ik mij eigenlijk afvraag: stel (worst case scenario), dat Poetin binnenkort toch een aantal kernraketten richting het westen stuurt. In welke mate kunnen deze dan onderschept worden? Voor zover ik weet beschikt België bijvoorbeeld niet over luchtafweer.

Laatst bewerkt:
Wat ik mij eigenlijk afvraag: stel (worst case scenario), dat Poetin binnenkort toch een aantal kernraketten richting het westen stuurt. In welke mate kunnen deze dan onderschept worden? Voor zover ik weet beschikt België bijvoorbeeld niet over luchtafweer.

De mogelijkheid om te onderscheppen zal afhankelijk zijn van het type raket, denk ik.

Wat ik gisteren postte:
Er zijn steeds 'ogen' vanuit de lucht gericht op Rusland en Oekraïne. Elke detectie van een lancering van een raket (hoe klein ook) kan waargenomen worden. Er hangen 24/24u gevechtsvliegtuigen in de lucht langs de NAVO-grenzen en er staan er tientallen aan de grond om, indien nodig, onderscheppingen te doen. Ook staan er her en der raketschilden (o.a. in Roemenië) opgesteld.
En vooraleer ze ons land bereiken moeten die raketten over Polen en Duitsland.

Ik denk dat als er een lancering komt op een NAVO-land dat Rusland er direct 100 terugkrijgt. We kunnen maar hopen dat de Russische kernwapens zo veel mogelijk hun doel missen of gewoon niet afgaan dan.
't Is anders als er een kernbom op Oekraïne valt, ik denk niet dat het westen daarvoor een kernoorlog met Rusland gaat beginnen.

Terug
Bovenaan