En wat andersom? Ik ben niet aan het stellen dat we nu maar gewoon even nukes moeten afvuren. Die optie moet echter wel erkend worden en op de tafel liggen.
Ik vind het beangstigend dat niemand hier het voordeel van first strike lijkt te zien. Ik hoop enkel dat de mensen in charge daar rekening mee houden.
Feit is dat het MAD principe al jaren geldt als
de afweer tegen een nucleaire aanval en dat dat nu nog steeds van tel is. Er moet maar 1 van die hun vergeldingsraketten juist vallen en er sterven miljoenen mensen in Frankrijk, Engeland, ons land, ... Dat risico wil je toch gewoon niet nemen, temeer omdat Rusland gewoon keihard aan het verliezen is. Ik zou me ook beschaamd voelen als 'Westerling' om te weten dat mijn regering een nucleaire oorlog is begonnen. Men spreekt hier al pagina's lang over de waarden en normen van het Westen, en nucleaire bommen afvuren hoort daar simpelweg niet bij.
En dan heb ik het nog niet eens over de honderdduizenden (of miljoenen) burgerdoden die je maakt in Rusland, de ettelijke miljoenen die je op je geweten gaat hebben in de nasleep, de internationale relaties die om zeep gaan (hoe zou China reageren, bijvoorbeeld), of over het feit dat je dan van het Westen de de facto boeman maakt en Rusland het slachtoffer.
Ik denk trouwens dat iedereen het (theoretische) voordeel van een first strike inziet, moesten we een spelletje aan het spelen zijn op de computer. In de realiteit kan je nooit met 100% zekerheid weten waar al die kernwapens op een bepaald moment liggen, en zelfs
als je dat weet, dan kan het nog zijn dat Rusland vergeldingsraketten afvuurt nog voor die van het Westen zijn geland.
En opnieuw: al lukt het om letterlijk
alles binnen de vijf minuten plat te bombarderen (dat er dan maar niet te veel tijd tussen het raken van verschillende doelwitten zit, want anders zijn de counters al onderweg), iets wat sowieso al een utopie is, dan nog zit je met de eerder genoemde problemen: vergeldingen van andere landen, morele waarden en normen, het voor eeuwig veranderen van de status quo, internationale relaties die om zeep zijn, miljoenen doden, ...
Natuurlijk wordt er met letterlijk elke optie rekening gehouden in de hoogste echelons van de militaire leiding, maar het feit dat ik hier nog altijd geen raket in de lucht zie hangen wil wel zeggen dat die ook weten dat een nucleaire oorlog beginnen complete waanzin is.