Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

First strike klinkt allemaal mooi als dat al je problemen zou oplossen maar dat is niet het geval, het escaleert alleen maar naar een scenario waarbij je eindigt met een vernietiging van (een deel van) de aarde en haar bevolking.
Rusland is geen klein landje dat alleen in de wereld staat en dat je even kan plat bombarderen en waarmee dan al je problemen opgelost zijn.
First strike is moreel ook niet te verantwoorden, want dat zal wellicht niet in een onherbergzaam gebied gebeuren waar niemand woont. Wel op steden zoals Moskou, Berlijn of Brussel.

En wat andersom? Ik ben niet aan het stellen dat we nu maar gewoon even nukes moeten afvuren. Die optie moet echter wel erkend worden en op de tafel liggen.

Ik vind het beangstigend dat niemand hier het voordeel van first strike lijkt te zien. Ik hoop enkel dat de mensen in charge daar rekening mee houden.

Feit is dat het MAD principe al jaren geldt als de afweer tegen een nucleaire aanval en dat dat nu nog steeds van tel is. Er moet maar 1 van die hun vergeldingsraketten juist vallen en er sterven miljoenen mensen in Frankrijk, Engeland, ons land, ... Dat risico wil je toch gewoon niet nemen, temeer omdat Rusland gewoon keihard aan het verliezen is. Ik zou me ook beschaamd voelen als 'Westerling' om te weten dat mijn regering een nucleaire oorlog is begonnen. Men spreekt hier al pagina's lang over de waarden en normen van het Westen, en nucleaire bommen afvuren hoort daar simpelweg niet bij.

En dan heb ik het nog niet eens over de honderdduizenden (of miljoenen) burgerdoden die je maakt in Rusland, de ettelijke miljoenen die je op je geweten gaat hebben in de nasleep, de internationale relaties die om zeep gaan (hoe zou China reageren, bijvoorbeeld), of over het feit dat je dan van het Westen de de facto boeman maakt en Rusland het slachtoffer.

Ik denk trouwens dat iedereen het (theoretische) voordeel van een first strike inziet, moesten we een spelletje aan het spelen zijn op de computer. In de realiteit kan je nooit met 100% zekerheid weten waar al die kernwapens op een bepaald moment liggen, en zelfs als je dat weet, dan kan het nog zijn dat Rusland vergeldingsraketten afvuurt nog voor die van het Westen zijn geland.

En opnieuw: al lukt het om letterlijk alles binnen de vijf minuten plat te bombarderen (dat er dan maar niet te veel tijd tussen het raken van verschillende doelwitten zit, want anders zijn de counters al onderweg), iets wat sowieso al een utopie is, dan nog zit je met de eerder genoemde problemen: vergeldingen van andere landen, morele waarden en normen, het voor eeuwig veranderen van de status quo, internationale relaties die om zeep zijn, miljoenen doden, ...

Natuurlijk wordt er met letterlijk elke optie rekening gehouden in de hoogste echelons van de militaire leiding, maar het feit dat ik hier nog altijd geen raket in de lucht zie hangen wil wel zeggen dat die ook weten dat een nucleaire oorlog beginnen complete waanzin is.

En wat andersom? Ik ben niet aan het stellen dat we nu maar gewoon even nukes moeten afvuren. Die optie moet echter wel erkend worden en op de tafel liggen.

Ik vind het beangstigend dat niemand hier het voordeel van first strike lijkt te zien. Ik hoop enkel dat de mensen in charge daar rekening mee houden.
Omdat een first strike alleen iets is voor de geschiedenisboeken, voor zover er nog iemand overschiet om er eentje te schrijven na een nucleaire oorlog.

Het blijft een ultiem chantagemiddel, want die wil op zijn geweten hebben dat een Europese grootstad volledig is vernield door zijn risicovol gedrag?

Qua victim blaming kan dit wel tellen. Look at what you made me do to you.

Zolang we in het Westen blijven meestappen in die retoriek zijn we een vogel voor de kat.

Haha, slechts 6.000 soldaten verloren!
Je moet je leugens wel een beetje geloofwaardig houden.
En waarom maken ze dan geen vooruitgang meer en moeten ze 300.000 extra oproepen?
Omdat Oekraïne valsspeelt met NAVO-speelgoed en de Russen hebben daar geen verhaal tegen.
Volgens de BBC zouden die reservisten trouwens pas tegen de lente echt inzetbaar kunnen zijn.
Op een week tijd krijg je die inderdaad niet aan het front, dus het valt af te wachten of ze kunnen overwinteren in Oekraïne. Als de Oekraïeners een offensief uitvoeren en de Zee van Azov bereiken kunnen ze een doorsteek maken naar de landbrug en het hele Khersonfront oprollen. En dan is het de Donbas.

Benieuwd hoe de bevolking van die zelfverklaarde volksrepublieken zullen worden behandeld door het Oekraïense leger. Zullen ze die gebieden uitzuiveren en iedereen die pro-Russisch is over de grens zetten?

Rusland heeft op dit moment 13 actieve SSBN's, de VS heeft er 14 ronddobberen (Ohio-class). Zowel Rusland als de VS (en bondgenoten) zullen die wel monitoren als ze de havens verlaten, maar zodra die onder water verdwijnen wordt dat moeilijk.
Schijnbaar zijn de Russische SSBN’s notoir luidruchtig, dus het zou met niet verbazen dat NATO van ieder exemplaar weet waar ze zitten, en geschaduwd worden door SSN’s, waarvan NATO er vele tientallen bezit. SSN’s zijn ontworpen om op andere duikboten te jagen, SSBN’s is eigenlijk varende artillerie.

Schijnbaar zijn de Russische SSBN’s notoir luidruchtig, dus het zou met niet verbazen dat NATO van ieder exemplaar weet waar ze zitten, en geschaduwd worden door SSN’s, waarvan NATO er vele tientallen bezit. SSN’s zijn ontworpen om op andere duikboten te jagen, SSBN’s is eigenlijk varende artillerie.
Interessant artikel over hun SSBN's en hoeveel ze echt kunnen varen:
5 patrouilles in 2012 vs +50 per jaar in Soviet tijdperk, zegt genoeg.
Paraatheid zal er ook niet op verbeterd zijn sinds de sancties in 2014.

Dat kan zijn, maar er is al een onoverkomelijke ramp gebeurt als er nog maar 1 in slaagt een raket af te vuren op een miljoenenstad. Wat de paraatheid betreft zal het inderdaad allemaal niet zo denderend zijn.

Ik kan toch niet anders dan Putin een dikke loser vinden.

Hij ging op 72uur tijd Kiev innemen, stuurt een hoop onervaren soldaten naar het front. Lijdt massaal verliezen, menselijk en materieel (waar is zijn mega colonne plots naartoe gegaan bv?), kan het veroverde land nog niet eens houden en moet nu 300.000 onervaren reservisten sturen omdat hij de kloten niet heeft om een echte oorlog uit te roepen. Dan op tv wat stoere woorden om zijn falen te maskeren. lol.

300.000 man kanonnenvoer naar het front. Nu al tienduizenden doden, waarvan groot deel in eigen rangen. Zijn zogenaamde Russische burgers in de grensstreek kapot bombarderen en zijn eigen leger zwaar schade toebrengen, maar hey wij zijn de neonazi's hé.

Echt, wat een loser. Op alle gebied. Had Rusland geen kernwapens gehad (hence: kijkende naar hoe goed hun ander materiaal werkt, zou je al twijfelen of Rusland wel werkende kernwapens heeft), ze waren al van de kaart geveegd met hun amateurisme.

Feit is dat het MAD principe al jaren geldt als de afweer tegen een nucleaire aanval en dat dat nu nog steeds van tel is. Er moet maar 1 van die hun vergeldingsraketten juist vallen en er sterven miljoenen mensen in Frankrijk, Engeland, ons land, ... Dat risico wil je toch gewoon niet nemen, temeer omdat Rusland gewoon keihard aan het verliezen is. Ik zou me ook beschaamd voelen als 'Westerling' om te weten dat mijn regering een nucleaire oorlog is begonnen. Men spreekt hier al pagina's lang over de waarden en normen van het Westen, en nucleaire bommen afvuren hoort daar simpelweg niet bij.

En dan heb ik het nog niet eens over de honderdduizenden (of miljoenen) burgerdoden die je maakt in Rusland, de ettelijke miljoenen die je op je geweten gaat hebben in de nasleep, de internationale relaties die om zeep gaan (hoe zou China reageren, bijvoorbeeld), of over het feit dat je dan van het Westen de de facto boeman maakt en Rusland het slachtoffer.

Ik denk trouwens dat iedereen het (theoretische) voordeel van een first strike inziet, moesten we een spelletje aan het spelen zijn op de computer. In de realiteit kan je nooit met 100% zekerheid weten waar al die kernwapens op een bepaald moment liggen, en zelfs als je dat weet, dan kan het nog zijn dat Rusland vergeldingsraketten afvuurt nog voor die van het Westen zijn geland.

En opnieuw: al lukt het om letterlijk alles binnen de vijf minuten plat te bombarderen (dat er dan maar niet te veel tijd tussen het raken van verschillende doelwitten zit, want anders zijn de counters al onderweg), iets wat sowieso al een utopie is, dan nog zit je met de eerder genoemde problemen: vergeldingen van andere landen, morele waarden en normen, het voor eeuwig veranderen van de status quo, internationale relaties die om zeep zijn, miljoenen doden, ...

Natuurlijk wordt er met letterlijk elke optie rekening gehouden in de hoogste echelons van de militaire leiding, maar het feit dat ik hier nog altijd geen raket in de lucht zie hangen wil wel zeggen dat die ook weten dat een nucleaire oorlog beginnen complete waanzin is.
Ik ben hier ook mee akkoord laar als rusland 1 afschiet kunt ge dat toch niet ongestraft laten gebeuren wat voor signaal geven wij dan aan rusland ?

Jonathan Holslag heeft daarnet iets neergepend:

Enkele bedenkingen bij Poetin’s toespraak: Het is alles of niets.

1) Het referendum voor komende dagen en de nucleaire dimensie. Indien Donetsk, Luhansk, Zaporizhzhia en Kherson worden aangehecht, betekent dit dat de nucleaire doctrine alsnog wordt toegepast en een aanval op die gebieden zou kunnen worden bestraft met nucleaire vergelding? D. Medvedev benadrukte alvast dat alle middelen denkbaar zijn.

2) De reserve: in welke mate wordt die gemobiliseerd? Theoretisch beschikt Rusland over een kleine twee miljoen reservisten. Slechts een klein deel (< 10%) is getraind. Sinds 2020 beschikt het Zuidelijke Mil. Distr. over +/- 40,000 getrainde reservisten die vorig jaar bijkomende training ondergingen en werden betrokken bij enkele grote oefeningen. M.a.w. op relatief korte termijn zouden enkele tienduizenden reservisten opgetrommeld kunnen worden. Voor de ongetrainde reserve zal het maanden kosten om deze enigszins gevechtsklaar te krijgen.

3) Vraag is ook wat die troepen zullen doen. Gaan zij de bestaande posities gewoon versterken? Doelt Rusland op een groot conventioneel offensief in het Oosten? Het heeft een grote stock tanks, artillerie, etc., maar bij zo’n offensief zullen dezelfde gaten verschijnen die we nu reeds lange tijd zien: beperkt beschikbare wapens voor lange dracht, lucht, logistiek, etc. Of worden die troepen gebruikt voor de ordehandhaving onder een nucleaire paraplu?

4) Verzwakken van Europa: Hoewel het zesde sanctiepakket sowieso de Russische olie-uitvoer viseert, zou Rusland preventief vaten van de markt kunnen nemen. Voor een deel kan dat worden opgevangen door een klein beetje extra productie en strategische reserves (o.a. VS), maar de dreiging van een energieoorlog in de olie zal de prijzen sowieso doen stijgen. Olie is nog steeds een groter bestanddeel in de Europese energiemix dan gas. De industrie hangt er meer van af en vooral veel gezinnen die verwarmen op stookolie.

5) Desinformatie en intimidatie. Poetin lijkt er nog steeds vanuit te gaan dat het rijke Westen sneller door de knieën gaat en in opstand komt tegen de politieke elite dan dat de Russische bevolking zich tegen het Kremlin keert. Rusland zal de komende tijd op alle mogelijke manieren proberen in te spelen op het zeer beperkte vertrouwen van Europese burgers in hun politiek, onrust te stoken en de politiek te ontwrichten teneinde de Westerse steun voor Oekraïne te breken.

> Uitputting, intimidatie en demoralisatie zijn belangrijke bestanddelen van de Russische doctrine. Die worden gebruikt tegen Oekraïne, maar ook tegen Europa. Velen twijfelen over de zin van de oorlog in Oekraïne. Voor een stuk begrijp ik dat. Het doel van Rusland is echter net zozeer Europa (EU) te verzwakken en als machtigste Europese natie uit het conflict te komen. En na Rusland staan er nog vele anderen klaar om van de situatie te profiteren als Europa door de knieën gaat.

> De komende week kan er onrustwekkend nieuws volgen en dat terwijl veel burgers de eindjes amper aan elkaar kunnen knopen. De beste manier om daarop te reageren zijn soberheid, solidariteit en goed beleid. Ik weet dat dat laatste niet steeds wil lukken. Daar kunnen we tijdens de volgende verkiezingen mee afrekenen. Het feit dat er nog geen beslissing is over de "overwinsten" is onaanvaardbaar. Intussen kunnen we allen inzetten op de eerste twee factoren. Draag een dikke trui (hier 16°C en een dekentje) en draag zorg voor elkaar.

> We mogen onze nu vijanden niet geven waar ze op rekenen: chaos en verdeeldheid. Dat zal de economische situatie ook alleen maar erger maken.

Ik ben hier ook mee akkoord laar als rusland 1 afschiet kunt ge dat toch niet ongestraft laten gebeuren wat voor signaal geven wij dan aan rusland ?
Dat is dan iets helemaal anders natuurlijk (en laat ons hopen dat het niet zo ver komt), ik had het specifiek over dat first strike idee van een andere user. Geen goed idee.

Zo lang er in de oorlog 3e rangsburgers uit afgelegen gebieden in Rusland werden geslachtofferd was het alllemaal goed.
Nu ze zelf, hun eigen mannen of zonen moeten gaan vechten, is het ineens heel wat anders.
Hypocriete Russen...

Zo lang er in de oorlog 3e rangsburgers uit afgelegen gebieden in Rusland werden geslachtofferd was het alllemaal goed.
Nu ze zelf, hun eigen mannen of zonen moeten gaan vechten, is het ineens heel wat anders.
Hypocriete Russen...
Dat heb je met zo'n oproeping. In de VS heb je in het leger ook heel vaak mensen uit armere gebieden die bij het leger gaan omdat ze daar de beste carrièrekansen hebben. Officieren is een andere zaak, maar kanonnenvlees vind je zelden in welgestelde omgevingen tenzij het van de moetens is.

Terug
Bovenaan