Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is er geen Noord-Koreaanse film waarin Kim Jong-un datzelfde kunstje kan klaren?
Waarom zou je vanalles uit je gat toveren als je over water kan lopen en een heel volk eten kan geven met 12 broden?

Naar 't schijnt is hij een god, en ik heb nog altijd geen bewijs van het tegendeel gezien. :unsure:

Onderstaande lees ik net in De Standaard. Dat vind ik nu toch opmerkelijk, lijkt me de eerste keer dat Erdogan dit zo concreet uitspreekt?
Voor de Turkse president Recep Tayyip Erdogan is het duidelijk dat Rusland zich volledig moet terugtrekken uit Oekraïne. De Russen moeten ook afstand doen van de Krim, het schiereiland dat ze sinds 2014 bezetten. Dat zegt Erdogan in een interview met de Amerikaanse zender PBS. 'Als er vrede komt in Oekraïne, is het overdragen van het bezette gebied heel belangrijk. Dat wordt verwacht'.
Erdogan zegt dat hij al herhaaldelijk met 'mijn goede vriend Poetin' heeft gesproken over de Krim. 'We hebben hem gevraagd om de Krim terug over te dragen aan de rechtmatige eigenaars. Helaas zijn daarvoor nog geen stappen ondernomen'.

Onderstaande lees ik net in De Standaard. Dat vind ik nu toch opmerkelijk, lijkt me de eerste keer dat Erdogan dit zo concreet uitspreekt?
Erdogan draait met z'n klak naar de wind zoals altijd. En ondertussen nog wat 'wins' puren door de boel te saboteren (zie NATO aansluiting)

Inderdaad opmerkelijk uitgesproken. Ook het feit dat hij er geen twijfel over laat bestaan dat de Krim ook valt onder het grondgebied van Oekraïne vind ik een straffe uitspraak uit de mond van iemand waar ik het niet direct van verwacht zou hebben.

De Standaard liveblog vandaag

Medvedev wil snel referendum in Donbas opzetten​

Voor de Russische oud-president Dmitri Medvedev is het 'essentieel' dat pro-Russische separatisten snel referenda kunnen organiseren om zich af te scheiden van Oekraïne. Dat zou Moskou helpen bij het rechtvaardigen van de militaire acties om hen te 'beschermen'.
'Referenda zijn essentieel voor de inwoners van de volksrepublieken van Loehansk en Donetsk, en andere bevrijde gebieden. Niet alleen voor het bieden van bescherming, maar ook voor het rechtzetten van historische fouten', zo zei hij op zijn Telegram-kanaal.
Als die referenda leiden tot een aansluiting bij Rusland, dan kan Rusland ook alle middelen inzetten om zichzelf te verdedigen, stelt Medvedev.

Dus snel snel een referendum fiksen, de uitslag ligt uiteraard al vast :unsure: en dan mogen ze bij elke aanval legitiem het echt zware geschut bovenhalen om 'hun grondgebied te verdedigen'.

De Standaard liveblog vandaag

Dus snel snel een referendum fiksen, de uitslag ligt uiteraard al vast :unsure: en dan mogen ze bij elke aanval legitiem het echt zware geschut bovenhalen om 'hun grondgebied te verdedigen'.
Dat zou een referendum zijn over gans de Donbas wat dus niet volledig in handen is van de russen. Dan riskeren de russen zich belachelijk te maken als ze dat niet volledig kunnen veroveren.

De vraag is ook welk zwaar geschut ? Ze moeten nu al gaan bedelen achter munitie, dus buiten biologische wapens en kernkoppen zie ik niet in wat die bijkomend kunnen doen ?

Dat zou een referendum zijn over gans de Donbas wat dus niet volledig in handen is van de russen. Dan riskeren de russen zich belachelijk te maken als ze dat niet volledig kunnen veroveren.

De vraag is ook welk zwaar geschut ? Ze moeten nu al gaan bedelen achter munitie, dus buiten biologische wapens en kernkoppen zie ik niet in wat die bijkomend kunnen doen ?

Nog niet zo lang geleden hebben ze toch gezegd dat ze, volgens hun eigen wetgeving, kernwapens mogen gebruiken indien Rusland zelf existentieel bedreigd wordt?

Dus als je via een gearrangeerd referendum zelf aankondigt "vanaf nu hoort dit bij Rusland", kan je je eigen wetgeving toepassen bij dreiging.

Dat is in ieder geval wat ik zou afleiden van Medvedev zijn uitspraken hierboven. Vrij absurd allemaal uiteraard :unsure:

Referendum Loehansk zou doorgaan tussen 23-27 september volgens liveuamaps. Een maat voor niets als alleen maar landen zoals Syrië en Noord-Korea dit gaan erkennen, maar de facto zit je dan wel met Russisch grondgebied in de ogen van Moskou. Maar wat ben je nu militair, economisch en diplomatisch met een stad die door een kernraket bent getroffen? Dan lijkt een "demonstratieve" ontploffing voor de kust van Odessa me een alternatief, maar dan denk ik dat we aan het eindspel zijn begonnen. In feite hoop je dat iemand in dat scenario Poetin aan een raam zet.

Erdogan draait met z'n klak naar de wind zoals altijd. En ondertussen nog wat 'wins' puren door de boel te saboteren (zie NATO aansluiting)
Dit stond er dan te lezen een week terug:

Even veranderlijk als de wind inderdaad.

Nog niet zo lang geleden hebben ze toch gezegd dat ze, volgens hun eigen wetgeving, kernwapens mogen gebruiken indien Rusland zelf existentieel bedreigd wordt?

Dus als je via een gearrangeerd referendum zelf aankondigt "vanaf nu hoort dit bij Rusland", kan je je eigen wetgeving toepassen bij dreiging.

Dat is in ieder geval wat ik zou afleiden van Medvedev zijn uitspraken hierboven. Vrij absurd allemaal uiteraard :unsure:
Gaat nooit gebeuren. De Krim is zogezegd ook van hen + aangevallen geweest. En waar is de nuke gevallen? :P

Zijt maar zeker als Rusland nuked, echt iedereen tegen Rusland zal zijn en de EU, VS & UK in actie zullen schieten. Dan is het over en uit
No shit, sherlock. Dan zijn ze meer paria dan Noord-Korea, met het verschil dat Noord-Korea amper gewicht in de schaal legt als land terwijl Rusland toch wel van een andere grootorde is. Een efficiënt en capabel gerund Rusland is een supermacht, maar de averij dat het land heeft opgelopen in de jaren '80 en '90 is maar met moeite iet of wat rechtgetrokken door Poetin in de 21ste eeuw. En dat dreigt nu allemaal naar de kloten te gaan, als we de gitzwarte prognoses mogen geloven. Toekomstvoorspellingen neem ik echter altijd met een stevige korrel zout, er zijn teveel onzekerheden.

onale gemeenschap dat zal aanvaarden. Ik denk dat dit toch voor veel landen te ver gaat, ook voor diegneen die de oorlog niet

Dit stond er dan te lezen een week terug:

Even veranderlijk als de wind inderdaad.
Mnja, of er is wel degelijks iets aan het veranderen in de houding van aan aantal van Ruslands bondgenoten of zogenaamde neutrale partijen inzake deze oorlog.

Probleem is dat de propagandisten ook in de Duma zitten. Deze beweert zelfs dat ze Duitsland en de UK met nukes van de kaart gaan vegen.

Hoe ze dat met tactical nukes, geen strategische gaan bereiken, en waarom de UK subs met kernwapens dan niet zouden retalieren is onduidelijk natuurlijk. Zoveel kennis mag je niet van een Duma lid verwachten.

Nu gaan de Russische separatisten volgende week toch nog die referenda forceren. Die uitslag ligt natuurlijk al vast. Maar wat dan. Zou Rusland dan toch een algemene mobilisatie afkondigen? Gezien Oekraïene, in hun ogen, dan Rusland aanvalt.
Dan kijk ik toch vooral uit naar de reactie van Turkije, China, India,...

Terug
Bovenaan