Ineenstuiken zullen ze doen, want zodra de Russen verloren hebben zullen ze staan springen om het Westen terug van energie te voorzienAh voilà, dan zullen de gasprijzen wel dalen.![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ineenstuiken zullen ze doen, want zodra de Russen verloren hebben zullen ze staan springen om het Westen terug van energie te voorzienAh voilà, dan zullen de gasprijzen wel dalen.![]()

Klopt, maar dat kan ook met die SU 24 die overvliegt of wat artillerie. Lijkt mij een "berekend" risico en 300M is voor precisiewapens m.i. toch al een behoorlijke afstand. Of het verouderde exemplaren zijn kan je m.i. ook moeilijk zeggen.
Als je op google maps kijkt liggen ook de hoogspanningsstations inderdaad op een 300m van de reactoren en lijkt mij dit ook te zien op de beelden (maar ben allesbehalve een expert).
Ja, een risico, maar dat is alles in een oorlog. En met alle respect, ik denk dat Oekraine hetzelfde doet in Zaporizja. Dat het Russisch leger recent zelf de nucleaire site in Zaporizja bombardeerd zoals de Oekraïense uitbater beweerd vind ik ook moeilijk te geloven. Ligt (momenteel relatief veilig) in Russich bezet gebied, waarom zouden ze in godsnaam in hun eigen gebied, naast een NPP bovendien, gaan bombarderen?
Sorry, maar dat vind ik nu eens klinkklare onzin!Want jij weet dan om welke precisiewapens het exact gaat in die filmpjes en welke nu gebruikt is? Zonder deze info ga je ook verder op de ( vaak gekleurde of mss zelfs foute) toelichting.
Ik weet het ook niet hoor, heb dezelfde filmpjes wss ook gezien en vind dit ook wel "dichtbij".
Maar zonder 100% correcte info kan je hierover m.i. nooit oordelen, maar degene die ze afschieten zullen de afweging wel gemaakt hebben. En kan me, zelfs voor Rusland, niet inbeelden dat ze bewust een groot risico gaan nemen met een kerncentrale. Dan is hun (al beperkte) steun in de rest van de wereld helemaal ondermijnd. Er zijn daar in de buurt 2 raketten vrij precies neergekomen één op NPP en één Hydro centrale. Lijkt me niet echt toeval en vrij precies.
Vind het ook merkwaardig trouwens dat ze nu op 130km achter de frontline nog steeds zo precies doelen raken. Volgens "onze westerse info" zouden die precisiewapen in mei al op geweest zijn...
Heel logisch. Oekraine gaat een kerncentrale op haar eigen grondgebied aanvallen en zo de regio misschien voor honderden jaren onbewoonbaar maken. Dat is logischer dan dat Russen die plunderen, verkrachten, gezinnen en kinderen ontvoeren, graanvelden in brand steken, graanschepen tegen hielden, appartementsgebouwen bombarderen zoiets zouden doen.En met alle respect, ik denk dat Oekraine hetzelfde doet in Zaporizja
Het is eigenlijk te zot voor woorden dat je hier moet lezen hoe een dergelijke aanval gerelativeerd wordt. Allez jongens waar zijn we mee bezig hé.
Graag ook wat bronvermelding om je whataboutismes te staven.
Stel gewoon vast dat, als Oekraine in juli aanvallen uitvoert op 300m van een actieve reactor (in eigen land dus) er "geen haan naar kraait" en je dit nergens lees. Doet Rusland dit dan zijn we "aan een ramp ontsnapt"Sorry, maar dat vind ik nu eens klinkklare onzin!
Neen, ik heb hier geen 100% correcte info voor nodig om te weten dat raketten op 300m van een actieve kerncentrale gewoonweg wreed gevaarlijk is! Maakt niet uit of dat nieuwe raketten zijn, oude, artillerie of vliegtuigen. Dat is gewoon te dicht!
En zeker voor raketten afgevuurd op, zoals je zegt, 130km van het doelwit. Hoe kunnen de Russen juist inschatten wat daar allemaal is en op welke locatie en op dat moment? Het is al duidelijk gebleken dat hun intel zeker niet zo goed is als die van Oekraïne.
Stel gewoon vast dat, als Oekraine in juli aanvallen uitvoert op 300m van een actieve reactor (in eigen land dus) er "geen haan naar kraait" en je dit nergens lees. Doet Rusland dit dan zijn we "aan een ramp ontsnapt"
Owja, bronvermelding met twitterbevestiging van Oekrainse leger en satelietbeelden. Van de ontploffingen nog dichter kan niet geverifieerd worden van welke kant ze komen dus laat ik buiten beschouwing.
Verhaal van de pot en de ketel, maar beide vinden 300m blijkbaar "een aanvaardbaar" risico. Mij lijkt dit voor alle duidelijkheid ook dicht en gevaarlijk maar als beide dit "aanvaardbaar" vinden, wie ben ik om dit in twijfel te trekken.
Link naar het interview in DS.Chomsky ook hervallen in een hele resem whataboutisms heb ik net gelezen. Jammer.
Inderdaad proportionaliteit en ook lokatie.Je vervalt in een vorm van bizarre verdraaiing van de realiteit om je whataboutisme te ondersteunen. Ik kan jouw logica zo ver doordrijven dat Rusland nooit uit het territorium van de de kerncentrale kan worden verdreven want elke vorm van geweldpleging zou in die logica een onaanvaardbaar risico vormen.
Dit gaat volledig voorbij aan de proportionaliteit van de gebruikte middelen. Je vergelijkt een aanval met een zwaar kaliber (kruis?)raket of artillerie met de inzet van wat vermoedelijk een switchblade drone 300 drone was. Een wapen tegen lichte vracht en personen.
Dit blijft keer op keer terugkomen in alle aspecten van discussies over deze oorlog. Proportionaliteit wordt volledig aan de kant geschoven om toch maar te kunnen stellen dat Oekraïne dit of dat toch ook doet? Niet dus.
De dichtstbijzijnde reactor, nummer 1, was op dat moment trouwens niet actief. Enkel reactor 6, op 800 meter van het tentenkamp, was dat nog.
De ruiten van het gebouw van de centrale zijn gesneuveld. Wat denk je dat dat doet voor de mensen die daar werken? 300 m is gewoon veel te dichtbij voor zo'n wapens.300M is voor precisiewapens m.i. toch al een behoorlijke afstand.
Ik denk dat Oekraine nu voor een moeilijke keuze staat. Nog even wachten met volgend offensief om meer materiaal en personeel naar het front te krijgen om het succes te verhogen ofwel wachten en de onvoorspelbaarheid van Kremlin over zich heen krijgen (zoals het recent bombardement dus). Mocht winter niet voor de deur staan zou het iets minder problematisch worden.Het lijken me toch eerder wanhoopsdaden te zijn nu het volgende offensief wel een "killing blow" zou kunnen betekenen voor de Russen in Oekraïne. Mochten de fronten nu bevroren zijn kan Rusland veel schade berokkenen door achter het front de civiele infrastructuur aan te vallen zodat het Oekraïense leger veel mankracht kwijt is aan civiele bescherming en herstellingen.
Overwinningsroes is iets levensgevaarlijk, maar ik betwijfel dat het Russische leger voldoende reserves heeft om het initiatief weer in handen te nemen.Ik denk dat Oekraine nu voor een moeilijke keuze staat. Nog even wachten met volgend offensief om meer materiaal en personeel naar het front te krijgen om het succes te verhogen ofwel wachten en de onvoorspelbaarheid van Kremlin over zich heen krijgen (zoals het recent bombardement dus). Mocht winter niet voor de deur staan zou het iets minder problematisch worden.
Rusland is zich aan het ingraven. Veel initatief gaan we daar sowieso niet van mogen verwachten tenzij Poetin op magische wijze meerdere bataljons en wapenplatforms uit zijn gat kan toveren.Overwinningsroes is iets levensgevaarlijk, maar ik betwijfel dat het Russische leger voldoende reserves heeft om het initiatief weer in handen te nemen.
"Nu pas!" dixit Strelkov.Rusland is zich aan het ingraven.
Als die intel klopt. Mss nog steeds niet"Nu pas!" dixit Strelkov.
Een dorp innemen is iets anders dan Lysychansk of Severodonetsk. Zal wel weer een lange slag worden...3 hours ago - 48°55′N 38°14′E
Head of regional administration of Luhansk region Haidai: Ukrainian military have liberated and fully secured Bilohorivka in Luhansk region
next stop lysychansk
Een dorp innemen is iets anders dan Lysychansk of Severodonetsk.
Is er geen Noord-Koreaanse film waarin Kim Jong-un datzelfde kunstje kan klaren?[...] tenzij Poetin op magische wijze meerdere bataljons en wapenplatforms uit zijn gat kan toveren.