Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik weet niet wat er in de FT staat, maar Rusland heeft volgens veel analisten
In de FT ging het vooral over de cijfers.
Rusland zat met een groot overschot maar da's opgesoupeerd nu de gaskraan toe is gedraaid. Amper inkomsten en torenhoge kosten door de oorlog.

Het overschot is een tekort geworden.

Kanttekening: gas was de spreekwoordelijke druppel. Steenkool en olie was al zwaar beperkt, dus gas was het enige wat Putin nog had. Die heeft hij dus zelf toe gedraaid.

De afgelopen dagen niet veel verandering meer gezien op Liveuamaps. Wat ik wel wat vreemd vind is dat de Russen elke dag nog aanvallen uitvoeren, die volgens Oekraïne (uiteraard) altijd worden afgeslagen.
Vice versa op de Russische kanalen :oink: Failed attempts, total destruction, etc

In de FT ging het vooral over de cijfers.
Rusland zat met een groot overschot maar da's opgesoupeerd nu de gaskraan toe is gedraaid. Amper inkomsten en torenhoge kosten door de oorlog.

Het overschot is een tekort geworden.

Kanttekening: gas was de spreekwoordelijke druppel. Steenkool en olie was al zwaar beperkt, dus gas was het enige wat Putin nog had. Die heeft hij dus zelf toe gedraaid.

Gegokt en verloren. Hopelijk is het geen slechte verliezer.

Liveuamap had ook geen echte updates gedaan nadat Oekraïne had gevraagd voor social media stilte.

Ondertussen gunst het van geruchten over overgave van Russische soldaten, verlaten van steden achter de frontlinie en zou Oekraïne in het noorden ook verder aan het pushen zijn.

Op zich goed om veel twijfel te zaaien bij de Russische soldaten die al hun bevelhebbers zien een 'tactische terugtrekking' doen.

Gegokt en verloren. Hopelijk is het geen slechte verliezer.
Zal binnenkort wel uitglijden in zijn paleis in Sochi, in een bad vallen, verdrinken en door de val met bad en al uit het raam vliegen. Tegelijkertijd zal door de impact zijn pistool in de slaapkamer op de grond vallen, afgaan en hem dodelijk raken in volle vlucht aan de andere kant van zijn paleis.

Vice versa op de Russische kanalen :oink: Failed attempts, total destruction, etc
Berichtgeving Strelkov:

Nieuws van het front:

Belgorod Front - talrijke beschietingen van militaire en burgerdoelen in het Russische grensgebied.

Oskol Front - geen nieuwe gegevens.

Seversky Donets Front - de gevechten gaan door ten noorden van Sviatogorsk, bij Liman en in de bossen van de rivierbocht ten zuidwesten van Kremenna.

Richting Soledar-Bakhmut (Artemivsk) - er wordt beweerd dat Wagner er gisteren in geslaagd is aanzienlijke vooruitgang te boeken in de omgeving van Bakhmut. In hoeverre deze informatie overeenkomt met de werkelijkheid - ik weet het niet (misschien wel, maar het offensief "in de operationele schaduw" van grote vijandelijke aanvalsgroepen die over de flanken hangen, is naar mijn mening een zinloze (zo niet ergere) verspilling van krachten).

Donetsk Front - geen verandering. Gevechten in Marinka, 2/3 van het dorp ligt onder de AFU, pogingen van de DNR-troepen om daar op te rukken hebben al enkele weken geen resultaat opgeleverd. De vijand bleef woonwijken in Donetsk en Horlivka en andere nederzettingen zwaar beschieten.

In de richting Dokoechajevsk heeft de vijand gisteren de hele dag posities van de strijdkrachten van de DNR met granaten bekogeld, maar niet aangevallen.

Van het Zaporizja front werd geen informatie ontvangen, behalve berichten over de opeenhoping van vijandelijke troepen.

De gevechten aan het Kherson Front gingen door. Er werd gezocht (gevechtsverkenning) naar onbeduidende vijandelijke troepen in de richting van Davydov Brod.

Algemeen: Op alle fronten bereidt de vijand zich voor op een opmars en trekt extra troepen aan. Persoonlijk ga ik voorzichtig uit van waarschijnlijkheid: de hoofdaanval aan het Zaporizhia-front, hulpaanvallen tussen Donetsk en Gorlovska, bij Dokuchaievsk, aan de Beryslav-richting van het Kherson-front, en direct bij Kherson. Ik ken de timing van het offensief niet, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de AFU onze troepen de tijd geeft om hun posities te consolideren en zich te hergroeperen in bedreigende richtingen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Berichtgeving Strelkov:
Ik denk dat hij de meest nuchtere is qua intel op dit moment. Zijn tirade over roze pony's en eenhoorns van een dag geleden was weer plezant om te lezen. Ook deze voorspelling zal uitkomen.

Laat ik kort mijn visie geven op de situatie op de Planeet van de Roze Pony's (waar, zoals u weet, onze regering en andere "systemische VIP's" verblijven).

Deze planeet (hierna de PRP) ligt vrij ver van de Russische Federatie, en daarom lijkt de bevolking zich niet te bekommeren om wat daar gebeurt. En (wederzijds) zelfs de meest krachtige gebeurtenissen en emoties die plaatsvinden op de PRP bereiken praktisch niet de burgers van onze staat. Wel, tot momenten als de recente: wanneer - geheel onverwacht - na bijna 8 jaar "geen alternatief voor de Minsk akkoorden" plotseling een "speciale militaire operatie voor "denazificatie" begint, en vervolgens - even abrupt - denazificatie wordt afgeblazen en een instortende "de-escalatie" begint.

We moeten vaststellen dat informatie van de planeet Aarde (en nog meer van de planeet RF) de PRP - door enorme afstanden en natuurlijke obstakels - op een extreem vervormde manier bereikt. En het kan niet helpen de strategische beslissingen daar te beïnvloeden. Dienovereenkomstig blijken die beslissingen, zeer langzaam genomen in de BRA-sfeer, uiterst onbegrijpelijk, onverwacht en zelfs verbijsterend te zijn voor de bevolking van de RF-planeet.

Een levendig voorbeeld: blijkbaar was de PRP er in februari van dit jaar zeker van dat de Russische Federatie over moderne, goed bewapende en goed geleide strijdkrachten beschikte, die snel het hoofd konden bieden aan de gedemotiveerde, zwakke, bij de eerste de beste gelegenheid tot overgave bereid zijnde autoriteiten en strijdkrachten van de zogenaamde "Oekraïne". En toen bleek dat dit helemaal niet waar was (in beide gevallen) - werd de informatie van de planeet RF aan PRP zodanig getransformeerd dat alle Roze Pony's en Regenboog Eenhoorns, zwevend in blauwe wolken, om de een of andere reden plotseling geloofden dat ze alleen maar een wens konden uiten - en hun gerespecteerde Kievse partners zouden graag instemmen met een staakt-het-vuren - als ze maar een beetje toegaven.

Toen zelfs deze veronderstelling niet gerechtvaardigd was, begrepen de Pony's en Eenhoorns opnieuw de signalen die van de Aarde kwamen (ik merk op - niet alleen van de Russische Federatie). En zij besloten dat zij konden wachten tot hun "partners rijp waren" zolang als zij wilden, zonder zichzelf of de bevolking van het RF-gebied onder controle van de PRP, de RF-Planeet, te belasten.

En toen - juist nu - "het is nooit eerder zo geweest, en nu gebeurt het weer" - werd de PRP verrast. Aan de ene kant lijkt het erop dat er iets moet gebeuren. Aan de andere kant betekent iets doen dat men zich moet inspannen (wat de Pony's en Eenhoorns niet gewend zijn, om nog maar te zwijgen van het vermogen om iets te doen behalve obscure papieren rituelen uitvoeren, en dan high worden in de warme, zachte, zoete blauwe wolken). Tegelijkertijd heeft een nieuwe interplanetaire crisis - ook al is die onverwacht hard - de situatie in de verantwoordelijke RF aanzienlijk verslechterd. Ja, - een onaangename koude en somber ruikende bries blies in de atmosfeer van de planeet, die de Pony's en Eenhoorns alarmeerde. Maar het blies niet voor de eerste keer... Het blies en stopte toen... zoals in de lente tijdens een "de-escalatie"... en toen kalmeerde het. Op aarde lijkt het front gestabiliseerd (er waren - zoals altijd vervormde - signalen over). Daarom rijst nu in de geest van Verbazingwekkende Wezens (die Pony's en Eenhoorns per definitie zijn) weer het verleidelijke en onweerstaanbare verlangen om "alles bij het oude te laten". Het is als, "Het gaat weg, het vormt zich en het gaat weg".

Vandaar de conclusie: de wezens op de RF Planeet wachten op een aantal "adequate oplossingen" - met grote waarschijnlijkheid zullen zij "van bovenaf" nieuwe prachtige strategische richtlijnen ontvangen. (Als ze al iets krijgen). Bijvoorbeeld:
- "niets doen, voet bij stuk houden, wachten tot de partners een eervolle vrede sluiten";
- "de brutale critici en agenten van het wereldfascisme, die door hun domheid en gemeenheid niet in staat zijn de genialiteit van de van de PPR afkomstige richtlijnen te beseffen, meedogenloos te verpletteren".
Ik veronderstel dat deze beslissing de tweede meest waarschijnlijke zou zijn (na "helemaal geen richtlijnen").

Maar - zoals elke verbazingwekkende strategische richtlijn van het BWP - zal zij momenteel niet worden uitgevoerd, omdat de tijd op het BWP en op Aarde (inclusief - op RF Planeet en zijn satellietplaneten) - heel anders loopt. Simpel gezegd - het stroomt veel sneller op onze planeet. Vooral in de buurt van de zogenaamde "Noordzee" doen zich bijzonder snel (en met voortdurende versnelling) gebeurtenissen voor. Persoonlijk ben ik dus vrij kalm, want welk besluit er ook in het PVC is genomen over onze huidige situatie is al hopeloos laat.

Het einde van de situatie is ook van tevoren bekend (het is vele malen gebeurd in de geschiedenis van Rusland en andere aardse planeten): PRP, - samen met al zijn inwoners, - verloor zijn positie in ruimte en tijd - stortte in op Aarde. Helaas, zeer waarschijnlijk - het zal instorten recht op de RF. Hoewel er nog steeds een kans bestaat om de ineenstorting van de PRP op onze hoofden te voorkomen - al is het maar theoretisch. En er is veel meer kans (al is het een klein beetje) dat inwoners van de planeet RF in staat zullen zijn om de catastrofale gevolgen van de gegeven ruimte-instorting te minimaliseren en fysiek te overleven... Het probleem is echter dat er te veel Pony's en Eenhoorns langs onze aardse vaste rots lopen, wier lichamen hier zijn, maar wier zielen en geesten volledig op het RFP ... ...die niets doen in hun berichten. En razend, razend, razend...

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Laatst bewerkt:
Er zijn inderdaad berichten van troepenopbouw in zuiden.
Russen ten noorden van rivier Djnepr zouden al weken zonder deftige bevoorrading zitten en hebben tekorten aan voedsel en munitie.

Er zijn inderdaad berichten van troepenopbouw in zuiden.
Russen ten noorden van rivier Djnepr zouden al weken zonder deftige bevoorrading zitten en hebben tekorten aan voedsel en munitie.

Strelkov gisteren:
Bij Kherson blijven onze troepen overal hun posities behouden en zijn dringend bezig hun posities te versterken en uit te bouwen (pas nu, door verbazingwekkende omstandigheden, begonnen). Informatie over de vermeende terugtrekking uit Kyselivka (ten noorden van Kherson) wordt weerlegd door het Russische leger aldaar.

Zou het niet verstandig zijn om het front daar wat in te korten of zorgt dat net voor meer miserie? Terugtrekken over de rivier lijkt ook verstandig, maar dan is de kans klein dat ze Mikolayiv nog kunnen aanvallen in een later stadium - mocht Rusland terug offensieve capaciteiten krijgen.

Ik denk dat niemand ontkent dat Strelkov een extremist is, maar als je tussen de lijn door leest, is zijn kritiek terecht. Terecht vanuit Westers standpunt? Waarschijnlijk niet aangezien hij pro oorlog is en gelooft in de vernietiging van de Oekraïense staat. Maar wel terecht vanuit Russisch standpunt; vooral betreft de corruptie, graaicultuur en waanbeelden over de evoluties op het slagveld. Mocht er genoeg compententie aanwezig zijn binnen de Russische top, dan zou de oorlog er helemaal anders uit hebben gezien, en ik vermoed dat er dan ook geen oorlog zou geweest zijn maar dat men alles via de diplomatieke weg had kunnen oplossen. Dat ze Poetin niet openlijk durven bekritiseren is wel duidelijk. Ook zij hebben dezelfde onveilige ramen als alle inwoners van Rusland.

Laatst bewerkt:
Helaas paywall, op FP kan je maandelijks maar enkele gratis artikels lezen en dan stopt het.

Dolchstoss-vergelijking is wel interessant. Dat impliceert dat een verslagen Rusland het einde van Poetin zal betekenen, gevolgd door een instabiele periode waarin extreme elementen het initiatief overnemen en een revanchistisch beleid nastreven. Met het grote verschil dat Poetin de facto al een revanchistisch beleid voert. Maar misschien de volgende keer een revanchist met een capabele militaire leiding, want ondanks de verschrikkingen, misdaden en vernietigingen is dit Rusland er niet in geslaagd om Oekraïne te veroveren.

Misschien heeft het Russische leger teveel paradepaardjes in het leger rondlopen, maar te weinig werkpaardjes. Een "prestigieuze" elite-tankdivisie die hoge toppen scheert op gescripte en ingeoefende drills, maar er niets van bakt op het slagveld. Een beetje zoals het grote Oostenrijks-Hongaarse leger de mooiste kostuums had in de Eerste Wereldoorlog, maar het er niet bepaald fraai van afbracht aan het Oostfront.

Nee, deze topper:

Ik heb die man nog weten beweren dat het Russische leger op een week tijd via Noorwegen en Denemarken in Brussel zou geraken.

Huidig Russisch leger gaat eerste jaren geen groot offensief kunnen opzetten tegen een westers getraind leger.
Hun commandostructuur moet helemaal veranderen. Hun training moet helemaal veranderen en hun arsenaal moet aangevuld en gemoderniseerd worden en dit terwijl ze onder sancties zitten.
Hun meest belangrijke battlegroup is in de pan gehakt door Oekraïne, dit zou best getrainde deel van hun leger moeten zijn en eerste verdediging/aanval tegen NATO landen.

Ondertussen wordt Oekraïne verder bevoorraadt en getraind door Westerse landen.

Maar misschien de volgende keer een revanchist met een capabele militaire leiding
Ik betwijfel sterk of dat nu nog zal lukken.
Ten eerste: waar zou die capabele militaire leiding vandaan komen? Niet uit de huidige rangen. We hebben gezien wat de westerse opleiding met de Oekrainse troepen heeft gedaan. Als Rusland dat allemaal zelf moet uitvinden, zal het lang duren.
Ten tweede: verlies van materiaal en manschappen kan de militaire leiding niet meer goedmaken, capabel of niet. Sancties blijven bijten, dus heropbouw van militair macht gaat zeer traag gaan, als dat al mogelijk is.

Dus voor een grote oorlog tegen het westen vrees ik niet.
Wat zo'n revanchist wel zou kunnen doen, is op Internet randfiguren ophitsen, verkiezingen beinvloeden met figuren als Trump/Le Pen/etc en mogelijk hier en daar een terroristische daad.

Ten eerste: waar zou die capabele militaire leiding vandaan komen? Niet uit de huidige rangen. We hebben gezien wat de westerse opleiding met de Oekrainse troepen heeft gedaan. Als Rusland dat allemaal zelf moet uitvinden, zal het lang duren.
Ten tweede: verlies van materiaal en manschappen kan de militaire leiding niet meer goedmaken, capabel of niet. Sancties blijven bijten, dus heropbouw van militair macht gaat zeer traag gaan, als dat al mogelijk is.

Wat zo'n revanchist wel zou kunnen doen, is op Internet randfiguren ophitsen, verkiezingen beinvloeden met figuren als Trump/Le Pen/etc en mogelijk hier en daar een terroristische daad.
Dat is ook geen kwestie van maanden of jaren maar eerder van decennia. Tegen 2030 wil Rusland bv volledig chip onafhankelijk zijn. Mocht dat lukken uiteraard...maar waar een wil is, is een weg. Nu nog competentie vinden en de corruptie bestrijden anders zullen de chips snel in chips veranderen. Revanchisme hebben we al meegemaakt in de vorige eeuw. We moeten zorgen dat dezelfde fouten niet opnieuw gebeuren.

Huidig Russisch leger gaat eerste jaren geen groot offensief kunnen opzetten tegen een westers getraind leger.
Hun commandostructuur moet helemaal veranderen. Hun training moet helemaal veranderen en hun arsenaal moet aangevuld en gemoderniseerd worden en dit terwijl ze onder sancties zitten.
Hun meest belangrijke battlegroup is in de pan gehakt door Oekraïne, dit zou best getrainde deel van hun leger moeten zijn en eerste verdediging/aanval tegen NATO landen.

Ondertussen wordt Oekraïne verder bevoorraadt en getraind door Westerse landen.

Het probleem met oorlogen is dat ze onvoorspelbaar zijn, maar ik zie het ook niet meer gebeuren dat Rusland zich op een magische wijze herpakt en godbetert Kiev nog kan innemen. Wat er over 10 of 20 jaar kan gebeuren is niet te voorspellen. De toekomst is altijd extreem onzeker. Meer en meer zie ik op korte termijn het scenario van Tsjetsjenië in 1996 voor ogen: het beschamende afdruipen van een leger dat eens gevreesd was. Het verschil met toen is dat Tjsetjenië een binnenlandse zaak was en dat Rusland toen niet kreunde onder de sancties. Rusland onder Jeltsin was zwak en vernederd, al zullen Westerse commentatoren daar anders over denken.

We spreken altijd over Rusland, maar eigenlijk is het de Russische Federatie.
Dat bestaat uit 58 verschillende onderdelen waaronder 22 republieken met eigen grondwet en 46 oblasten, wat overeen komt met een soort provincie.
Ik zie wel een goede kans dat de Russische Federatie uit mekaar gaat vallen. Het kan toch niet anders dat heel wat mensen in de republieken en oblasten denken: "Wat heeft Moskou nu eigenlijk voor ons gedaan?" Een ferm deel van de Russische soldaten in Oekraïne komt uit deze gebieden, niet zozeer Moskou of Sint-Petersburg.
Laatste 20 jaar heeft Putin dat met omkoping en dreigementen bij mekaar gehouden, maar dat is volgens mij een geforceerde samenhang, en daar komt bijna altijd een reactie op. Als er een machtsvacuüm in Moskou ontstaat, kan dat die gebieden ook wel hoop geven.

Begint misschien al maar nieuwe namen te leren:
1920px-Russian_Regions-EN.svg.png

Edit: misschien ook handig om daar de natuurlijke reserves bij te plaatsen:
6881576_orig.jpg

Er zullen ongetwijfeld republieken of oblasts zijn die zich rijk zullen rekenen.
Ook een manier om van de westerse sancties af te geraken: "Wij zijn Rusland niet, maar (bvb) Dagestan/Altai/Murmansk/... en waren ook slachtoffer van Moskou".
Als West-Europa resources nodig heeft, zullen we snel met die gedachtegang akkoord gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan