Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Of ze wonen op het gelijkvloers?

of in de kelder nog moeilijker om uit raam te vallen dan

Geen idee waar offensief zich nu moet op concentreren.
Ik zou denken met huidig concept doorgaan en doorduwen in het noorden om naar beneden te gaan en zo heel flank van Russische troepen op te rollen en groot deel vast te zetten.
Zolang je druk houdt op kherson kunnen ze moeilijk troepen verplaatsen zonder iets te verliezen.

Los daarvan, er was geen verdedigingslinie (die naam waardig) aan de Russische grens op het moment van de invasie. Áls Oekraïne er in slaagt van de Russen terug te dringen op hun eigen grondgebied (al was het maar lokaal) zal er dit keer wel voor gezorgd worden dat er een verdedigende gordel opgetrokken wordt.
Natuurlijk is het dan nog de vraag hoe effeciënt die verdediging is als de Russische luchtmacht veel sterker is.
Er is geen overmacht van de Russische luchtmacht. Oekraïne heeft ook luchtafweergeschut van de VS gekregen dacht ik. Russische luchtmacht durft op dit ogenblik niet actief deelnemen heb ik begrepen, dat is toch een van de verwijten die je op telegramkanalen kan lezen.
Oekraïne heeft dit week-end trouwens een SU 34 neergeschoten. Volgens Rusland is het vliegtuig neergestort door ongekende problemen 😎

Er is geen overmacht van de Russische luchtmacht. Oekraïne heeft ook luchtafweergeschut van de VS gekregen dacht ik. Russische luchtmacht durft op dit ogenblik niet actief deelnemen heb ik begrepen, dat is toch een van de verwijten die je op telegramkanalen kan lezen.
Oekraïne heeft dit week-end trouwens een SU 34 neergeschoten. Volgens Rusland is het vliegtuig neergestort door ongekende problemen 😎
De Russische luchtmacht was in het oosten actiever dan in het westen, maar die hebben nooit een overmacht gehad. Had de Tomtom de SU-34 verkeerd gestuurd? :unsure:

Volgens Strelkov is er een raketaanval gebeurd op Taganrog, dat op Russisch grondgebied ligt. Voorbode op nieuwe aanvallen voorbij de Oekraiense grens?

Er is kennelijk niet veel meer nodig om Russische vliegtuigen te laten neerstorten, doen ze soms uit zichzelf:

Maar serieus: ik had dit weekend gelezen dat de Soviet strategie was om de vijand te verhinderen om luchtoverwicht te bereiken, zodat zij dan met hun artillerie en tanks konden aanvallen. Vandaar dat Rusland vrij goede SAM raketten heeft (S-300 en S-400)
Tegen de US had dat misschien kunnen werken, maar probleem is dat Oekraïne ook op die leest geschoeid was/is vanuit Soviet tijdperk.
Beiden hebben dus de tegenpartij verhinderd om luchtoverwicht te bereiken. Oekraïne nog wat beter door de draagbare Westerse manpads.
En met HARM raketten kan Oekraïne nu misschien de SAM raketten uitschakelen en daardoor toch een licht luchtoverwicht bereiken.

De Russische luchtmacht was in het oosten actiever dan in het westen, maar die hebben nooit een overmacht gehad. Had de Tomtom de SU-34 verkeerd gestuurd? :unsure:

Volgens Strelkov is er een raketaanval gebeurd op Taganrog, dat op Russisch grondgebied ligt. Voorbode op nieuwe aanvallen voorbij de Oekraiense grens?

Taganrog ligt naast Rostov, bijna 120 km van Marioepol vandaan. Dat is dus zeker 200+ km van Oekrains gebied vandaan, gezien het hinterland rond Marioepol ook Russisch is. Heeft Oekraine wapentuig dat enkele honderden kilometers ver *nauwkeurig* kan schieten dan?

Er is kennelijk niet veel meer nodig om Russische vliegtuigen te laten neerstorten, doen ze soms uit zichzelf:

Maar serieus: ik had dit weekend gelezen dat de Soviet strategie was om de vijand te verhinderen om luchtoverwicht te bereiken, zodat zij dan met hun artillerie en tanks konden aanvallen. Vandaar dat Rusland vrij goede SAM raketten heeft (S-300 en S-400)
Tegen de US had dat misschien kunnen werken, maar probleem is dat Oekraïne ook op die leest geschoeid was/is vanuit Soviet tijdperk.
Beiden hebben dus de tegenpartij verhinderd om luchtoverwicht te bereiken. Oekraïne nog wat beter door de draagbare Westerse manpads.
En met HARM raketten kan Oekraïne nu misschien de SAM raketten uitschakelen en daardoor toch een licht luchtoverwicht bereiken.
Ik wil het niet te ver opentrekken, maar Irak had destijds een zeer uitgerust "Sovjet" SAM-netwerk maar de VS wist daar wel met enige bravoure overheen te walsen zonder al te veel verliezen. Maar goed. 1991 en 2022 is een wereld van verschil.

Ik wil het niet te ver opentrekken, maar Irak had destijds een zeer uitgerust "Sovjet" SAM-netwerk maar de VS wist daar wel met enige bravoure overheen te walsen zonder al te veel verliezen. Maar goed. 1991 en 2022 is een wereld van verschil.

Wapenindustrie en technologie van de VS staat ook nooit stil.
Voor iedere actie van potentiële vijand (wat Rusland wel is) gaan ze wel iets vinden als counter.
Jaarlijkse budgetten die VS spendeert aan zulke technologiën is ongelofelijk.
Tot nu toe was alles eigenlijk op papier. Oekraïne toont hoe het in werkelijkheid is.

En zoals iemand al opmerkte : dit is nog niet met de laatste nieuwe technologieën dat VS zeker nog achter de hand heeft.

Wapenindustrie en technologie van de VS staat ook nooit stil.
Voor iedere actie van potentiële vijand (wat Rusland wel is) gaan ze wel iets vinden als counter.
Jaarlijkse budgetten die VS spendeert aan zulke technologiën is ongelofelijk.
Tot nu toe was alles eigenlijk op papier. Oekraïne toont hoe het in werkelijkheid is.

En zoals iemand al opmerkte : dit is nog niet met de laatste nieuwe technologieën dat VS zeker nog achter de hand heeft.
Ik ben vooral benieuwd wat er in het notitieboekje van Xi staat.

Het indrukwekkende van de US in de Golfoorlogen was vooral het logistieke aspect.
Eventjes heel leger en materiaal naar de andere kan van de wereld verplaatsen.
De Russen krijgen de logistiek nog niet op orde in hun achtertuin.

Wat voor bom is dit? Of is dat een explosie na brand? Charkov deze nacht.

Laatst bewerkt:
Lavrov zegt dat onderhandelingen tot de mogelijkheid behoren. Poetin zegt dat er geen mogelijkheid is tot onderhandelen nadat Erdogan suggereert om bemiddelaar te zijn. Praten die mensen überhaupt met elkaar? Dit is wel een compleet nieuw niveau van maskirovka.
Alsof ge naar de slager gaat om 1 kg gehakt te halen en hij dan tegen u zegt dat de stoelen uit voorraad zijn.

Als dit klopt, dan hebben die wel ballen van staal.

Of veilige ramen.

Een soort nacht van de lange messen lijkt me niet onrealistisch als Vlad in een nauw hoekje terechtkomt.

Terug
Bovenaan