Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe gaat de lokale bevolking van de Krim daarover denken? Want de facto is dat toch al Rusland sinds 2014, en ze zijn daar toch al lang vrij pro-Rusland, dacht ik.
Dat Oekraïne efkes de Krim gaat terugpakken van Rusland dat lijkt mij geen duurzame oplossing voor vrede op de lange termijn.

Economische meerwaarde miniem? Er liggen gigantische gasreseves onder de territoriale wateren van de Krim?

Die liggen in Zwarte Zee, Rusland zegt wel dat ze daar controle over hebben maar op zich kan je dat in vredesakkoorden bekomen dat enkel land van Krim wordt gegeven zonder recht tot zee.
Maar grote voorraden zitten toch onder Donetsk ??

BTW er komen berichten binnen dat Russen in Kherson zouden willen onderhandelen over een overgave.
Niks bevestigd.

Akkoorden nog lang niet in zicht precies.

Kremlin reageert voor het eerst op succesvol Oekraïens tegenoffensief: 'doorzetten tot alle doelen bereikt zijn'

Moet je veel waarde hechten aan dat Telegrambericht van Medvedev?
“A certain Zelensky said he would not hold dialogue with those giving ultimatums,” Medvedev posted on Telegram. “These ‘ultimatums’ are just a little warm-up for the conditions to be set in the future, He knows them: total capitulation of the Kyiv regime on Russia’s conditions.”

Moet je veel waarde hechten aan dat Telegrambericht van Medvedev?
“...total capitulation of the Kyiv regime on Russia’s conditions.”
Alle Russische vredesvoorstellen komen neer op "we geven het op, geef jullie land toch maar aan ons." Dan komen er soms berichten dat Oekraïne onredelijk is om door te vechten maar de Russiche voorstellen voor vrede betekenen het einde van het land.

Tot de Russische troepen echt weg zijn van Oekraïens grondgebied is alles wat diplomaten en ministers zeggen weinig zinnig. Het enige dat tot stand is gekomen is een graancorridor en dat was eigenlijk al iets groot. Maar over de oorlog en grondgebieden zelf is er weinig diplomatieke vooruitgang.

Ik denk dat die Peskov nog iemand is met wie te praten valt, stiekem pro-westers en die uiteindelijk maar putin-taal spreekt om niet uit het raam te worden geduwd.

Ik denk dat je na al deze gruwel op je volk wel iets meer wilt dan gewoon vrede. Ik denk dat Oekraine compensatie zal wensen. En kan je ze ongelijk geven. Want vrede lijkt allemaal mooi, maar we weten allemaal dat nonkel Vlad een jaar later met nieuwe middelen terug aan de grens staan voor poging 2, maar nu beter voorbereid.
Ik snap je punt wel: gewoon terugdringen van Russische troepen naar Russisch grondgebied geeft geen enkele garantie naar de toekomst. Rusland kan gewoon altijd opnieuw proberen.

Maar houdt wel in het achterhoofd dat er nog steeds zware economische sancties op Rusland rusten en die zullen nog wel een hele tijd aanhouden. Oorlog voeren kost gigantisch veel geld en dat geld heeft Rusland simpelweg niet, de economie is daar volledig in elkaar aan het stuiken en vroeg of laat komt daar toch interne onrust van. Als Putin dan ook daar nog troepen moet stationeren om aan interne ordehandhaving te gaan doen heeft hij nog een extra front...

Houdt er daarnaast ook rekening mee dat men een week voor Rusland Oekraïne binnenviel in Oekraïne vond dat het Westen enorm aan het overdrijven was en dat er helemaal niks aan de hand was. Die fout gaan ze daar geen 2de keer maken.

Ik snap je punt wel: gewoon terugdringen van Russische troepen naar Russisch grondgebied geeft geen enkele garantie naar de toekomst. Rusland kan gewoon altijd opnieuw proberen.

Maar houdt wel in het achterhoofd dat er nog steeds zware economische sancties op Rusland rusten en die zullen nog wel een hele tijd aanhouden. Oorlog voeren kost gigantisch veel geld en dat geld heeft Rusland simpelweg niet, de economie is daar volledig in elkaar aan het stuiken en vroeg of laat komt daar toch interne onrust van. Als Putin dan ook daar nog troepen moet stationeren om aan interne ordehandhaving te gaan doen heeft hij nog een extra front...

Houdt er daarnaast ook rekening mee dat men een week voor Rusland Oekraïne binnenviel in Oekraïne vond dat het Westen enorm aan het overdrijven was en dat er helemaal niks aan de hand was. Die fout gaan ze daar geen 2de keer maken.
Daar was een reden voor:

https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/18/zelensky-ukraine-wapo-interview-warn-of-war/

Los daarvan, er was geen verdedigingslinie (die naam waardig) aan de Russische grens op het moment van de invasie. Áls Oekraïne er in slaagt van de Russen terug te dringen op hun eigen grondgebied (al was het maar lokaal) zal er dit keer wel voor gezorgd worden dat er een verdedigende gordel opgetrokken wordt.
Natuurlijk is het dan nog de vraag hoe effeciënt die verdediging is als de Russische luchtmacht veel sterker is.

De reactor zelf produceert dan geen spitsing meer als ik het goed begrijp. Maar de brandstof erin blijft jaren lang verhit en moet al die tijd afgekoeld worden.
Die wordt verwijderd net zoals het hier in België gebeurt. Om de 18 maanden krijgen wij een deeltje nieuwe splijtstof In een reactorvat om zo voldoende energie te hebben.

Dus het uranium wordt uit het vat gehaald en ingekapseld. Daarna stopt de volledige reactie in het reactorvat en is het grootste gevaar geweken. (Als de lesjes nucleaire veiligheid nog goed genoeg ken van enkele jaren geleden.)

Ik denk dat oekraine nog wat gaat doorduwen voor "winter is comming"

Ze lijken alvast goed opweg
Ik verwacht inderdaad nog een ander offensief, mogelijk met een bevrijding van Zhaporizya tot gevolg en - wie weet - het doorsnijden van de landbrug tussen Kherson en de Donbasregio. Dan gooit Vlad de handdoek beter helemaal in de ring, al vermoed ik dat er dan veel aan defenestratie zal worden gedaan.

Ben benieuwd wat er in Belarus, Tsjetsjenië en Syrië gaat gebeuren.
Zal niet voor de eerstkomende dagen of weken zijn, maar als Rusland klop krijgt in Oekraïne, zie ik de oppositie in die landen ook weer wel moed krijgen.

Terug
Bovenaan