Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïnse Memefabriek draait op drie shiften dezerdagen

V77T0N5.jpg
Ja ook net gezien :laugh:

Krijgen die betaald per meme of per uur, vraag ik me af.

18:05 Oekraïne: Russen trekken zich ook terug uit Kherson
Volgens informatie uit Kiev trekken de Russische troepen zich ook terug uit delen van de zuidelijke regio Kherson na hun nederlaag in de regio Kharkiv in Oost-Oekraïne. Op sommige plaatsen hebben de bezettingstroepen hun posities reeds verlaten, zo maakte de Oekraïense generale staf bekend. In de stad Nova Kachovka hadden de Russische soldaten een hospitaal ontruimd om zich daar te verschansen, vervolgde de verklaring. Deze informatie kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. Tot dusver is er geen reactie van Russische zijde gekomen.

Zeer voorbarig allemaal.
Maar wie weet denkt de Russische soldaat ondertussen: "f*ck it, dat die bompa's in het Kremlin hier zelf komen vechten."

Die Strelkov haalde het al eeder aan:
-te weinig mensen om de bezette gebieden te controleren.
-de nieuwe soldaten die een deel van de afgeschoten elite vervangen zijn maar gewone sukkelaars die ze een geweer in de pollen hebben geduwd zonder training.

Ik lees dit op WarmonitorUA, 2 uur geleden

Russian units around the Kherson frontline are experiencing severe logistical issues. Logistics are running out. Russian forces try to sustain these losses by transporting logistics via helicopter and boats.

Die mannen zaten daar vast, geblokkeerd door de rivier waarvan UA alle bruggen had kapotgeschoten...

Een serieuze escalatie kan de energiemarkt nu wel missen. De gasprijs daalde nu juist een paar dagen op rij...
Als de Russen massaal op de vlucht beginnen slaan kan dat misschien nog wel meevallen, al weet je niet wat daarvan aan is. Wat Kherson bijvoorbeeld betreft kan het zijn dat ze een groot stuk verlaten om de rest beter te verdedigen. Of ze verlaten alles voorbij de rivier ... wat ook wel logisch klinkt.

Of ze zeggen dat Vlad hun kloten kan kussen, wat ook logisch klinkt. :unsure:

Ik wou eerder vragen hoe het nu eigenlijk zit met die gigantische kerncentrale...
:help:

Vanochtend is de laatste reactor stopgezet heb ik op de radio gehoord. De centrale zelf produceerde al een tijdje geen elektriciteit meer voor Oekraïne omdat de Russen de infrastructuur daarvoor reeds vernield hadden. Die laatste reactor produceerde nog stroom voor de centrale zelf.

De vraag is dus hoe men de pompen voor het koelwater momenteel draaiende houdt. Ik hoop van harte dat het niet met de noodgeneratoren is.

Vanochtend is de laatste reactor stopgezet heb ik op de radio gehoord. De centrale zelf produceerde al een tijdje geen elektriciteit meer voor Oekraïne omdat de Russen de infrastructuur daarvoor reeds vernield hadden. Die laatste reactor produceerde nog stroom voor de centrale zelf.

De vraag is dus hoe men de pompen voor het koelwater momenteel draaiende houdt. Ik hoop van harte dat het niet met de noodgeneratoren is.
Dacht ergens gelezen te hebben dat het inderdaad met noodgeneratoren op diesel is, dat de koeling voorlopig draaiende blijft.

Bemoedigende woorden. :unsure:
Normaal gezien zijn die noodgeneratoren daarvoor wel berekend. Dus zou geen probleem mogen geven. Ik ga er daarnaast ook vanuit dat men dit wel zeer belangrijk vindt en dus waarschijnlijk ofwel een alternatief aan het uitwerken zijn, extra noodgeneratoren aanvoeren voor het geval dat de bestaande problematisch zijn en brandstof ook massaal aanvoeren.

Normaal gezien zijn die noodgeneratoren daarvoor wel berekend. Dus zou geen probleem mogen geven. Ik ga er daarnaast ook vanuit dat men dit wel zeer belangrijk vindt en dus waarschijnlijk ofwel een alternatief aan het uitwerken zijn, extra noodgeneratoren aanvoeren voor het geval dat de bestaande problematisch zijn en brandstof ook massaal aanvoeren.
Je begint al met het woord "normaal". Wat is nog normaal in een oorlogssituatie?

Je begint al met het woord "normaal". Wat is nog normaal in een oorlogssituatie?
De dimensionering van de noodgeneratoren verandert niet in een oorlogsituatie hé.
Daarnaast bij een oorlogsituatie is er ook zoiets als kritische zaken... die ongeacht de omstandigheden disproportioneel veel resources krijgen. Ze kunnen het zich niet veroorloven dat die koelinstallatie niet werkt... dus daar gaan al de nodige middelen ongeacht de moeite die daaraan gekoppeld wordt aan opgeofferd worden.

Die willen gene meltdown hé... dus niet te vroeg panikeren.

Lyman bevrijd ten oosten van Oskil rivier?
Er zou nu rush bezig zijn van zowel UKR als RU naar kruispunt die toevoer beheerst naar Lysychansk en Sieverodonetsk

Situatie voor het Kremlin is toch wel FUBAR op dit moment. Toch zot hoe ze maandenlang tergend langzaam alles hebben kapotgeschoten om langzaam vooruit te kruipen en nu aan een recordtempo worden verjaagd door een geslaagd verrassingsoffensief van Oekraïne. Nogmaals: dit hele gebeuren heeft erg felle Tjsetjenië '96-vibes.

Is dit niet gewoon naïef? Rusland zit met een majeur probleem aan het front maar zal tegelijk wel plichtsgetrouw kostbare brandstof en mankracht spenderen aan het correct onderhouden van die koelsystemen? Geloof ik weinig van hoor.

Hopenlijk weten ze dat er diesel in moet, en geen alcohol.

Dat ze er voor mijn part oude frituurolie in gooien zolang die generatoren het maar halen tot aan de bevrijding.

Terug
Bovenaan