Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Russen zijn drones aan het leveren aan Oekraïne met handleiding erbij.
Genoeg beelden op internet te zien hoeveel materiaal ze achter laten. Dit is geen georganiseerde hergroepering zoals Rusland zou willen laten uitschijnen.
Berichten ook dat ze Vovshansk verlaten.

Russen zijn drones aan het leveren aan Oekraïne met handleiding erbij.
Genoeg beelden op internet te zien hoeveel materiaal ze achter laten. Dit is geen georganiseerde hergroepering zoals Rusland zou willen laten uitschijnen.
Berichten ook dat ze Vovshansk verlaten.
De oblast Kharkiv wordt in feite ontruimd en de focus wordt gelegd op het Donetsbekken en het zuiden.

Maar als ge opzettelijk ontruimt/hergroepeert dan laat ge toch niet massaal materiaal achter? Lijkt mij eerder de reactie van iemand die gevlucht is.

Ontruimd, focus leggen :oink:

Die werden gewoon weggejaagd en zijn gevlucht ja.
Ja, tuurlijk. Maar ik zei dat de oblast Kharkiv de facto wordt ontruimd, maar niet dat dit een efficiënte terugtrekking is volgens het handboekje. Met die focus bedoel ik dat Kharkiv wellicht geen doelwit meer wordt van een offensief. Russische strategische doelwitten durven wel eens te vernauwen. Donets/Loehansk innemen en dan de kuststrook tot en met Odessa zal nu de focus zijn, al zal behoud van Kherson nu wel primair zijn. Of ze in Odessa geraken betwijfel ik.

Op liveuamap staat Kharkiv oblast als zijnde bevrijd.
Wederom denk ik niet dat het een georganiseerde terugtrekking is om zich te focussen op Donbas.
Oekraïne kan zich nu concentreren op andere delen van het front. Ik vermoed dat zelfs zij niet hadden verwacht dat het zo simpel en rap ging gaan.

En lol om proberen Odessa in te nemen. Oekraïnse luchtmacht is trouwens heel actief in die regio dus hoe gaan ze zonder luchtmacht kunnen oprukken? En met een landing gaat ook niet meer na verlies van snake island.

Hopelijk wat meer signalen van kritiek, wat meer Russische slachtoffers uit betere/normale kringen (klinkt harteloos en vreselijk - I know) … dat zullen dan de prille signalen van het beëindigen van de oorlog zijn - nog een hele weg af te leggen, nog veel leed te gaan - en een bikkelharde winter.

Of de euforie van Oekraïne terecht is valt nog af te wachten, een kat in het nauw maakt rare sprongen

In Ugledar, tussen Donetsk en Marioepol zijn de Oekraïnse strijkdrachten sinds deze nacht actief bezig om hun kant van de frontlinie te ontmijnen. In de buurt wordt er ook een verzameling van een groeiende troepenmacht gedetecteerd. Volgens Strelkov heeft het front daar evenveel gaten als die in Charkov. Indien dit klopt, en indien Rusland niet op tijd troepen tot daar krijgt, gaan we weer een hoofdstuk mogen bijschrijven in de geschiedenisboeken "Val van Marioepol en Zee van Azov"?

En daar zijn de beelden al waarvan we wisten dat ze gingen komen.

Te denken dat er nog zo'n grote stukken van Oekraïne zijn waar dit nog te wachten staatm zucht.

pxmlaiye05n91.jpg

In Ugledar, tussen Donetsk en Marioepol zijn de Oekraïnse strijkdrachten sinds deze nacht actief bezig om hun kant van de frontlinie te ontmijnen. In de buurt wordt er ook een verzameling van een groeiende troepenmacht gedetecteerd. Volgens Strelkov heeft het front daar evenveel gaten als die in Charkov. Indien dit klopt, en indien Rusland niet op tijd troepen tot daar krijgt, gaan we weer een hoofdstuk mogen bijschrijven in de geschiedenisboeken "Val van Marioepol en Zee van Azov"?
Stel je voor, Oekraïne dat op enkele weken tijd het ganse Russische front terugrolt. Dat wordt nog spannend in Rusland.

Stel je voor, Oekraïne dat op enkele weken tijd het ganse Russische front terugrolt. Dat wordt nog spannend in Rusland.

Mijn armchair-general-denkvermogen zegt dat het Westen/Navo aan 2 kanten aan het pushen is:
1. Een offensief tegen de Russen in Oekraïne lanceren. Met onder andere voldoende Oekraïense soldaten die opgeleid zijn om de zware Westerse wapens te gebruiken.
2. Propaganda verspreiden in Rusland (en bij ons) dat lokale politici tegen het beleid in durven gaan om zo de bevolking te triggeren om in opstand te komen(?).

Het Westen doet dit om het conflict hopelijk snel te beëindigen vooraleer de winter z'n intrede doet om zo chaos in onze contreien tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
Het is vooral te hopen dat enige opstand in Rusland een kwestie van interne keuken is in plaats van inmenging van buitenaf. De Russische Revolutie had echter geen succes gehad als er geen Duits goud mee was gemoeid, maar uiteindelijk had Duitsland iets op gang gebracht dat ze niet meer konden beheersen. De doos van Pandora.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me echt af hoe je als bezettingsmacht in vijandig gebied kunt functioneren tegen een strijdmacht die uitgerust is met HIMARS.
Volgens mij ben je dan een sitting duck. Iemand van de lokale bevolking in bezet gebied geeft de GPS coördinaten / posities van de Russen door en dat ding kan tot op 1 m nauwkeurig doelwitten raken over een afstand tot 80km.
Die raketten kosten natuurlijk wel wat, dus je kan die niet voor alles inzetten, maar strategische doelen worden zo toch gewoon eenvoudig uitgeschakeld?

Front op dit moment. Zoals verwacht is Charkov zo goed als verlaten.

Ik denk dat men zich voor de winter gaat ingraven bij de Donbass en regio Kherson.

11-09-RUS-UPD.jpg

11-09-en.png

Ik vrees dat Poetin en de FSB eerder een interne coup en zuivering zullen doen dan dat er een opstand komt.
Een soort Russische nacht vd lange messen waar Rusland maar aan het begin van een hele donkere periode staat.

Ik vrees dat Poetin en de FSB eerder een interne coup en zuivering zullen doen dan dat er een opstand komt.
Een soort Russische nacht vd lange messen waar Rusland maar aan het begin van een hele donkere periode staat.
Als dat het geval zou zijn geloof ik dat de ganse wereld voor een donkere periode zou staan.

Als dat het geval zou zijn geloof ik dat de ganse wereld voor een donkere periode zou staan.
Waarom? Als Poetin/Russia gene grote mond meer heeft (door in een zwakke positie te zitten) zie ik eigenlijk kansen die positief kunnen zijn.
Maar denk niet dat Poetin enz niet snel gaan smeken om genade. Zijn harde miensen (ook de bevolking).

Terug
Bovenaan