Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn nog twee andere mogelijkheden
  • Oekraïne en Rusland gaan rond de tafel zitten, waarbij Rusland waarschijnlijk wat inschikkelijker gaat zijn
  • Poetin wordt opzijgeschoven in Moskou
Dzt zijn mogelijkheden maar we moeten oppassen dat er geen grote rancune heerst bij de bevolking. Imo moeten we wel de russische bevolking aan onze kant krijgen of toch tenminste dat men geen wrok koestert.

Dzt zijn mogelijkheden maar we moeten oppassen dat er geen grote rancune heerst bij de bevolking. Imo moeten we wel de russische bevolking aan onze kant krijgen of toch tenminste dat men geen wrok koestert.
Optie 2 denk ik in eerste instantie aan een revolte/opstand. En indien dat lukt moet er onmiddellijk een grote operatie charme starten...

Wrok heeft Poetin aan de macht gekregen na de beschamende aftocht in Tsjetsjenië. Zijn weerwraak op Tjsetjsenië met een verpletterend offensief heeft hem stevig in het zadel gezet. Het zou wel ironisch zijn dat revanchisme de opvolger van Poetin, die zélf door revanchisme aan de macht is gekomen, aan de macht zou brengen.

In het meest optimistische scenario komt er snel verzoening, maar gezien de grote schaal aan vernietiging, oorlogsmisdaden en doden vrees ik dat dit wel eens een generatie lang kan duren. Voor Europa hoop ik vooral dat er een drive is naar energie-onafhankelijkheid in plaats van de Russen vervangen door Saudi's of Qatari's of Yankees.

Laatst bewerkt:
Wrok heeft Poetin aan de macht gekregen na de beschamende aftocht in Tsjetsjenië. Zijn weerwraak op Tjsetjsenië met een verpletterend offensief heeft hem stevig in het zadel gezet. Het zou wel ironisch zijn dat revanchisme de opvolger van Poetin, die zélf door revanchisme aan de macht is gekomen, aan de macht zou brengen.

In het meest optimistische scenario komt er snel verzoening, maar gezien de grote schaal aan vernietiging vrees ik dat dit wel eens een generatie lang kan duren. Voor Europa hoop ik vooral dat er een drive is naar energie-onafhankelijkheid in plaats van de Russen vervangen door Saudi's of Qatari's of Yankees.
De geschiedenis is dan ook niet logisch he. Net daarom hoop ik dat we toch ook geleerd hebben uit onze fouten in het verleden.

Het noorden is helemaal in elkaar aan het vallen voor de Russen lees ik nu toch. Indien dit positief nieuws blijft komen wordt dit een gigantische afgang voor de Russen.

Het einde van Rusland of komt er een mobilisatie met als gevolg nog meer slachtoffers.

Ik zou toch echt niet te snel van stapel lopen hoor.

Eerst kijken of de gemaakte winsten kunnen worden vastgehouden in de komende weken.

Gisteren ook voor het eerst cijfers zien passeren van het offensief in region Kherson. Volgens sommige kanalen rond de 4k militairen buiten strijd op 1 week tijd aan de Oekrainse zijde en veel apparatuur dat vernietigd is/en of in Russische handen is terechtgekomen. Als dit correct is, dan is dit wel een zware prijs ook voor Oekraïne, zelfs als het een fractie is. Onvermijdbaar bij een zwaar offensief zoals dit, vermoed ik?

Indien en echt indien dit klopt dan is het op zich nog een lage prijs voor wat ze terug hebben veroverd tot op vandaag.
Heel offensief van Rusland in Donbas is in gevaar en hun troepen rond Kherson zijn op zich ook nog niet veilig.

Niet te hard van stapel lopen jongens.

Ik zie Putin niet zomaar de aftocht blazen zonder boe of ba.
Dit is intussen een kwestie van leven of dood geworden voor hem (risico om afgezet of geliquideerd te worden bij de minste uiting van zwakte).

Een volledige mobilisatie behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
En als ze echt lijken te gaan verliezen, zie ik hem een scorched earth taktiek toepassen. Ik denk bvb. aan het massaal inzetten van zware chemische/biologische wapens, bewust een meltdown triggeren in Zaporizhzhia , vuile bommen in grote steden via overgebleven partisasen, of zelfs een tactische nucleaire aanval.
En ook op vlak van energie en voedselvoorziening kunnen ze nog perfect een paar versnellingen hoger schakelen.

Dit militair (en economisch) conflict is nog lang niet gedaan. Niemand kan vooralsnog voorspellen hoe dit zal eindigen.

Ik lees dat er op Russische telegrammen gewag gemaakt wordt dat ook Svatove terug in Oekraïnse handen zijn, dat is nog eens een heel stuk verder naar het Oosten, al in de provincie Luhansk.
Tot 3 dagen geleden zouden er 15-20k Russische soldaten in Yzium gelegerd zijn, en die stad is ondertussen ingenomen. Zijn die mannen dan allemaal gaan lopen? Teruggetrokken? Gevangen genomen?

Een volledige mobilisatie behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
En als ze echt lijken te gaan verliezen, zie ik hem een scorched earth taktiek toepassen. Ik denk bvb. aan het massaal inzetten van zware chemische/biologische wapens, bewust een meltdown triggeren in Zaporizhzhia , vuile bommen in grote steden via overgebleven partisasen, of zelfs een tactische nucleaire aanval.
En ook op vlak van energie en voedselvoorziening kunnen ze nog perfect een paar versnellingen hoger schakelen.

Dit militair (en economisch) conflict is nog lang niet gedaan. Niemand kan vooralsnog voorspellen hoe dit zal eindigen.

Een volledige mobilisatie van de Russische economie lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk. Uit het rapport van Bloomberg weten we ondertussen dat de sancties in Rusland effectief steeds dieper snijden. We hebben dan geen "sexy" drukmiddelen zoals gas, waarvan de impact high profile is, maar de Russische samenleving staat absoluut onder druk. Mobiliseren (en dus ook in Moskou en Sint-Petersburg) is een beetje de doos van Pandora openen.

Chemische wapens worden vandaag al ingezet. Vanochtend nog videos van aanvallen met witte fosfor op Telegram. Maar biologische of nucleaire wapens? Neen, daar geloof ik momenteel niet in. Dit is Hollywood niet. Dergelijke wapens inzetten kan leiden tot een oncontroleerbare situatie voor Rusland zelf.

Een volledige mobilisatie van de Russische economie lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk. Uit het rapport van Bloomberg weten we ondertussen dat de sancties in Rusland effectief steeds dieper snijden. We hebben dan geen "sexy" drukmiddelen zoals gas, waarvan de impact high profile is, maar de Russische samenleving staat absoluut onder druk. Mobiliseren (en dus ook in Moskou en Sint-Petersburg) is een beetje de doos van Pandora openen.

Chemische wapens worden vandaag al ingezet. Vanochtend nog videos van aanvallen met witte fosfor op Telegram. Maar biologische of nucleaire wapens? Neen, daar geloof ik momenteel niet in. Dit is Hollywood niet. Dergelijke wapens inzetten kan leiden tot een oncontroleerbare situatie voor Rusland zelf.
Witte fosfor is geen chemisch wapen zoals gedefinieerd in de verdragen, en het is ook geen chemisch wapen als in wat mensen normaal verstaan onder chemische wapens. Het wordt gebruikt als een brandbom en daar zijn wel wat restricties aan over hoe ze gebruikt kunnen worden maar op zich is dat gebruik toegelaten.

In dat geval moet NAVO altijd oorlog verklaren en in de tegenreactie gaan, ook als dat een kernoorlog als gevolg heeft. Je kan niet uit angst van een kernoorlog toestaan dat er een kernramp wordt getriggered in Zaporizhzhia of er een tactische kernwapen wordt gebruikt. Dan is hetgeen dat je probeert te vermijden al gebeurt, en is het te laat. Dat zou een oorlogsverklaring zijn, en dan moet je snoeihard terugslaan. Altijd. Dan heb je hetgeen dat je tracht te vermijden, al laten gebeuren. Duidelijk maken dat er een "red line" is, en ook duidelijk maken aan andere landen dat bepaalde acties gevolgen kunnen hebben, want er zijn er die dit als test zien en observeren en noteren.

Terug
Bovenaan