Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat iedereen behave Rusland dat wilt en aangezien die deal met hem gesloten moet worden... Je kan je ook afvragen hoe betrouwbaar zo' deal is als Putin binnen 4 Jaar de grens weer wil verzetten.

Ik wil een logische en duurzame grens tussen Oekraine en Rusland middels onderhandelingen. Jij niet?
Die was er voor 2014, en wie heeft die verlegt? Ik snap eigenlijk niet dat we nu zouden durven vragen aan de Oekraïners dat ze wat toegeven want we betalen meer voor ons gas.

Lees nationale garde : normaal nooit de bedoeling die in te zetten in buitenland.
Dus niet alleen gebrek aan training, luchtmacht maar ook blijkbaar gebrek aan regular Army

En lol @logische duurzame grens. Geld dit dan voor alle landen?

Je wilt bereiken dat een kernmacht in een Europees land stopt met massa-moorden.

Volgens mij begrijp jij dat gewoon niet. Voor jouw zijn dat gewoon cijfertjes die de revue passeren.
Is die laatste zin nu echt nodig...
Jouw (hier wél met 'w' trouwens) manier van argumenteren is vaak onnodig aanvallend en ad hominem.

On topic:
We zijn daar wel selectief in, toen Rusland Tsjetsjenië binnen viel in 1999 deden we niets.
Poetin is hiermee aan de macht gekomen.

De huidige energiecrisis zal volgens studies aan Europa 2 biljoen euro kosten tegen volgend jaar.
Om het in perspectief te plaatsen: De 16 jaar dat de VS in Irak oorlog voerde heeft de VS in totaal nog geen 2 biljoen dollar gekost.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt of Europa zal zijn welvaart in sneltempo zien verdwijnen.

Ik wil een logische en duurzame grens tussen Oekraine en Rusland middels onderhandelingen. Jij niet?
Ik weiger absoluut enige vorm van rationalisering van de verkrachting van de Oekraïnse staat door Rusland. En dus ga ik ook altijd ingaan tegen mensen die nonsens als #nietmijnoorlog posten wanneer er op drie uurtjes vliegen van hun deur verse massagraven geruimd worden in de achtertuin van een Europese hoofdstad.

Dit fenomeen is overigens niets nieuws. Hier zijn je voorgangers.

Laatst bewerkt:
2 biljoen kan allemaal goed zijn, maar wel in rekening brengen dat we dankzij Putin nu wel werk maken van de energietransitie, we werden sowieso langzaam in een wurggreep genomen. Ik hoop dat ze eindelijk eens aan de lange termijn denken in Europa in plaats van al die afhankelijkheid van anderen zoals China voor onze plastic prullen en Rusland voor onze energie en de VS voor onze defensie.
Geef mij -persoonlijk- dan maar de recessie en 5 koude winters als dat de prijs is die we daarvoor moeten betalen.

Je kunt vast een voorbeeld geven. Zeer benieuwd.

En dan één met een uitspraak van iemand hoog in het Kremlin en niet een Rus in een tv show of een kamerlid. Daar hebben wij ook genoeg gekken.
Moeilijk hoor:
Medvedev: https://www.reuters.com/world/europ...ent-if-nato-admits-sweden-finland-2022-04-14/
Lavrov: https://www.reuters.com/world/russi...gitimate-targets-russian-military-2022-04-25/

Je zegt:
Die grens was er. Waarom moet die aangepast worden?
Gaan we een agressor belonen? Dat zorgt echt voor logische (wat maakt een grens logisch?) noch duurzame grenzen. 8 jaar geleden overschreed hij grenzen, nu weer. Zelfde verhaal in Georgië, Tsjetsjenië,...
Conclusie: grenzen met Rusland zijn niet duurzaam, want daar zorgt Rusland zelf voor.

Laatst bewerkt:
Ik bepleit eerlijke internationaal gemonitoorde referenda . Laat de mensen per regio zelf beslissen.

En jouw antwoord? Doorvechten al duurt dat generaties? En kost dat onnoemelijk veel levens (aan beide kanten) en moeten wij idiote energieprijzen blijven betalen en is er een gestegen dreiging van een nucleair conflict?

#nietmijnoorlog
Als Oekraine wil vechten voor hun land dan moeten wij hun keuze toch respecteren ?

Wie zijn wij in godsnaam om te zeggen ga aan tafel met putin zitten en geef stukken van je land op, wanneer ze hun volk zitten te folteren, verkrachten en uitmoorden.

Ja de prijzen stijgen voor energie maar ons volk word niet uitgemoord, verkracht of gefolterd, onze steden en huizen worden ook niet beschoten.

Die prijzen zijn kut maar zo lang Oekraine blijft vechten dan steun ik dit ook, natuurlijk zou ik willen dat alles morgen gedaan is maar dat zal er niet in zitten jammer genoeg.

En ik wil ook geen volledige natie bekritiseren door enkele (veel russen) individuelen.

Die grens was er. Waarom moet die aangepast worden?
In Oekraine wonen 12 miljoen russofonen.
Veel van die mensen willen hun eigen traal blijven spreken en veel willen bij Rusland.

Die wilden en kregen ooit onderwijs (en media) in hun eigen taal.
In 2014 veranderde dat en sinds Zelenski zou dat helemaal verdwijnen

De meeste russofone gebieden zijn nu in russische handen.

De grens ligt nu een stuk logischer dus.

Als Oekraine wil vechten voor hun land dan moeten wij hun keuze toch respecteren ?
Zeker. Maar we gingen veel verder dan "respecteren". W hebben er nu een proxy oorlog van gemaakt. Vergezeld door sancties waarmee we vooral onszelf in de voet schieten.
Dat hadden we allemaal niet hoeven doen.

Ik weiger absoluut enige vorm van rationalisering van de verkrachting van de Oekraïnse staat door Rusland.
En jij gaat straks je zoons sturen naar het front?
Nee dus. Want tot nog toe kost deze oorlog de meeste mensen in west europa weinig, vooral als ze zonnepanelen hebben liggen.

Ik wil die hitsende oorlogstaal nog weleens horen van diezelfde types als hun familie of zijzelf naar het front worden geroepen.
Ik geloof dat er op dit moment 74 Belgen naar Oekraine zijn vertrokken om mee te vechten. (de helft is al weer terug). Zo populair is die oorlog dus écht in ons land.

In Oekraine wonen 12 miljoen russofonen.
Veel van die mensen willen hun eigen traal blijven spreken en veel willen bij Rusland.

Die wilden en kregen ooit onderwijs (en media) in hun eigen taal.
In 2014 veranderde dat en sinds Zelenski zou dat helemaal verdwijnen

De meeste russofone gebieden zijn nu in russische handen.

De grens ligt nu een stuk logischer dus.
Ik heb mij uit deze groep gehouden maar famtam slaat wel de nagel op de kop. Dit is de casus belli van Putin en daar is Oekraine én Europa in de fout gegaan. Een beetje zoals wij in België Wallonië zouden verbieden om nog frans te leren. Oekraiene bij de NAVO mag eigenlijk nooit gebeuren. Wat zou de USA doen mocht Mexico een bondgenootschap vormen met Rusland?

De regio van De Krim en Dongbas zijn eigenlijk altijd Russische mensen geweest die liever bij Rusland waren. En in theorie kan dat ook volgens de regels van de Europese Unie.

Heeft Rusland dit goed aangepakt? Allesbehalve natuurlijk. Iemand die een oorlog begint is imho altijd in de fout én de schuldige voor alle gewonden en doden. . Ik denk dat Putin véél te veel macht heeft en ik heb het gevoel dat eerder een domme zet is dan een strategische.

Ik heb mij uit deze groep gehouden maar famtam slaat wel de nagel op de kop. Dit is de casus belli van Putin en daar is Oekraine én Europa in de fout gegaan. Een beetje zoals wij in België Wallonië zouden verbieden om nog frans te leren. Oekraiene bij de NAVO mag eigenlijk nooit gebeuren. Wat zou de USA doen mocht Mexico een bondgenootschap vormen met Rusland?

De regio van De Krim en Dongbas zijn eigenlijk altijd Russische mensen geweest die liever bij Rusland waren. En in theorie kan dat ook volgens de regels van de Europese Unie.

Heeft Rusland dit goed aangepakt? Allesbehalve natuurlijk. Iemand die een oorlog begint is imho altijd in de fout én de schuldige voor alle gewonden en doden. . Ik denk dat Putin véél te veel macht heeft en ik heb het gevoel dat eerder een domme zet is dan een strategische.
Dat was een strategische zet die gefaald is.

Men had verwacht vanuit Rusland dat het sentiment dat men stelt dat er in Donbas etc is, ook aanwezig is in volledig Oekraïne en dat is gewoon een fout geweest in de aanname. Ze hadden verwacht dat ze als helden onthaald zouden worden. Big error... waardoor ze als een schurkenstaat gezien worden of kunnen worden. Hadden ze wel die ontvangst gehad dan zouden ze gezien worden als ontzetter en minder als een schurkenstaat en verwacht ik eigenlijk ook dat Europa dat gewoon aanvaard had. Nu kon Europa gewoon niet anders aangezien je anders een volledig verkeerd signaal stuurt waarmee je het Europees project zou ondergraven.

Voor de rest heeft Poetin of Rusland zich niet te moeien in de belangen van de Russen in Oekraïne. Net zoals dat Frankrijk, Nederland of de Duitsers zich niet te moeten hebben in respectievelijk Wallonië, Vlaanderen of Duitstalig Wallonië. Als wij onze grondwet aanpassen met volstrekte meerderheid dat vanaf volgend jaar Frans in Wallonië verdwijnt, dan hebben de Walen dat te slikken. Net zoals dat wij het omgekeerde zouden moeten slikken. Dat is nu eenmaal wat democratie is. Je legt u neer bij hetgeen wat de meerderheid beslist.

Maar niemand houdt u verder tegen om geweldloos op te komen om dat terug te veranderen. Allez bij ons toch, in Rusland moet je dat niet proberen... ik laat dan ook in het midden of je dat in de Donbass moet proberen...

Zeker. Maar we gingen veel verder dan "respecteren". W hebben er nu een proxy oorlog van gemaakt. Vergezeld door sancties waarmee we vooral onszelf in de voet schieten.
Dat hadden we allemaal niet hoeven doen.
Dan mag jij mij eens uitleggen wat we anders hadden moeten doen gewoon kijken ?

Je zegt veel maar je komt wel niet met antwoorden.

En wat had putin te zoeken in andere landen die hij met geweld binnen viel Juist het zelfde excuus van nu.

Zijn de mensen dan zo egoistisch dat 1 natie verkracht, gefolterd, uitgemoord, steden en huizen kapot geschoten mag worden voor ons welzijn ?

Omdat we de agressor tegen werken met sancties en wapen leveringen, hadden we dat niet gedaan had hij veel meer van Oekraine veroverd en zou de tol nog zwaarder geweest zijn.
Maar jij zult dan weer afkomen dat weet je niet enkel het kremlin weet dat.

ls wij onze grondwet aanpassen met volstrekte meerderheid dat vanaf volgend jaar Frans in Wallonië verdwijnt, dan hebben de Walen dat te slikken. Net zoals dat wij het omgekeerde zouden moeten slikken. Dat is nu eenmaal wat democratie is. Je legt u neer bij hetgeen wat de meerderheid beslist.
Ter info:
Onze grondwet kan niet aangepast worden enkel met volstrekte meerderheid.
Je hebt een 2/3e meerderheid nodig, wat in de praktijk quasi onmogelijk is zonder enige steun aan Franstalige kant. En mocht dit toch mogelijk zijn, kan een taalgroep nog de communautaire alarmbelprocedure opstarten die de regering automatisch kan doen vallen.

Terug
Bovenaan