Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom? De Noren en de Schotten zijn zeer tevreden met de hoge brandstofprijzen.

En buiten Europa de Amerikanen en allerlei Middenoosten autocratieen. Die worden elke ochtend hard lachend wakker.

De Europese onderklasse en midddenklasse zal het wel blijven betalen zeker?
Ik wist niet dat Noorwegen nu al bij de Eu hoorde. En met Schotland bedoel je dan dat land dat bij Groot Brittannië hoort?

Waarom? De Noren en de Schotten zijn zeer tevreden met de hoge brandstofprijzen.

En buiten Europa de Amerikanen en allerlei Middenoosten autocratieen. Die worden elke ochtend hard lachend wakker.

De Europese onderklasse en midddenklasse zal het wel blijven betalen zeker?
Eerst wat opzoekwerk doen over de effectieve staat van de Noorse energiemarkt na hun koppeling van het Europese elektriciteitsnet.

Ik wist niet dat Noorwegen nu al bij de Eu hoorde. En met Schotland bedoel je dan dat land dat bij Groot Brittannië hoort?
Als je goed leest zou je zien dat ik reageer op een bericht dat spreekt over "Europa". En de genoemde landen liggen daarin ja.

(En die hebben dolle pret door de sancties.)

Men hoeft de Dnjepr niet over te steken, maar kan gewoon van de andere kant aanvallen. Zie kaart frontlijn...

Oekraïne heeft niet de neiging om troepen aan suïcidale manoeuvres op te offeren.
[armchair general]Bedoel je vanuit het noorden uit richting van Dnipro waar ze in hun gat genomen gaan worden terwijl ze het zuiden gaan bekampen? Als de volledige Donbass regio, tegen dat Kherson vrij is, niet in Russische handen is dan acht ik de kans reëel om op dit manier het zuiden in te nemen. Vergeet ook niet; winter is coming voor allebei.

Ik denk dat het huidige offensief in de buurt komt van een suïcidale aanval. Ik heb in de voorbije maanden nog nooit zoveel ontploft Oekraïens materiaal en Oekraïense lijken zien circuleren online, als de voorbije dagen. Van de Russen ben ik het al gewoon. VS adviseurs hebben Zelensky afgeraden all in te gaan in Kherson. Misschien was dit beter geweest. Maar een suïcidale aanval hoeft geen mislukking te zijn. Zolang je genoeg vlees en materiaal ertegenaan gooit zoals de Russen dat doet, zal er wel ergens een doorbrak geforceerd worden. Oekraïne heeft luchtsuperioriteit nodig.[/armchair general]

Laatst bewerkt:
Kan er iemand uitleggen waarom we nog altijd geen vliegtuigen leveren? Wat kan Poetin nog doen als tegenmaatregelen?
Een negatieve hoeveelheid gas leveren via nordstream

Zal nog een staartje krijgen, zeker.

Laatst bewerkt:
Als je goed leest zou je zien dat ik reageer op een bericht dat spreekt over "Europa". En de genoemde landen liggen daarin ja.

(En die hebben dolle pret door de sancties.)
Ik denk dat de context duidelijk genoeg was dat hij de europese unie bedoelde. Maar verder hoor ik graag verder je argumentatie waarom we als Europese unie nu niet zouden mogen alles uit de kast halen.

Het was toch bekend en zelf toegegeven door Oekraïnse officials dat het tegenoffensief een lange grind ging worden...

En nogal logisch dat een offensief gepaard gaat met doden aan Oekraïnse kant. Gewoon afwachten en zien wat er gebeurt. Hopen dat Oekraine elke russische bezetter uit hun land kan gooien.

Russia is trying, but failing, to by-pass Western sanctions on high-tech goods for military purposes and its energy sector, and it is struggling to obtain international funding, U.S. Sate Department sanctions coordinator James O'Brien said on Friday.

Wij geen gas, zij geen componenten.

Ik zie Rusland de oorlog niet winnen, al zal het nog enige lange tijd 'grinden' zijn.

En na de oorlog terug componenten voor hun, wij weer gas...
Normaal staan we dan hopelijk ook in een sterkere onderhandelingspositie.

Laatst bewerkt:
[armchair general]Bedoel je vanuit het noorden uit richting van Dnipro waar ze in hun gat genomen gaan worden terwijl ze het zuiden gaan bekampen? Als de volledige Donbass regio, tegen dat Kherson vrij is, niet in Russische handen is dan acht ik de kans reëel om op dit manier het zuiden in te nemen. Vergeet ook niet; winter is coming voor allebei.

Ik denk dat het huidige offensief in de buurt komt van een suïcidale aanval. Ik heb in de voorbije maanden nog nooit zoveel ontploft Oekraïens materiaal en Oekraïense lijken zien circuleren online, als de voorbije dagen. Van de Russen ben ik het al gewoon. VS adviseurs hebben Zelensky afgeraden all in te gaan in Kherson. Misschien was dit beter geweest. Maar een suïcidale aanval hoeft geen mislukking te zijn. Zolang je genoeg vlees en materiaal ertegenaan gooit zoals de Russen dat doet, zal er wel ergens een doorbrak geforceerd worden. Oekraïne heeft luchtsuperioriteit nodig.[/armchair general]

We hebben tot nog toe ook alleen maar een defensieve oorlog van Oekraïne gezien. Dat heeft het beeld wat vertekend. Aanvallen is een stuk kostelijker als verdedigen.

Zolang het Westen niet het nodige zwaar materiaal levert kan Oekraïne de oorlog niet winnen. De Russen stoppen wel. Maar met HIMARS en Javelins neem je geen bezette steden weer in.

We hebben tot nog toe ook alleen maar een defensieve oorlog van Oekraïne gezien. Dat heeft het beeld wat vertekend. Aanvallen is een stuk kostelijker als verdedigen.

Zolang het Westen niet het nodige zwaar materiaal levert kan Oekraïne de oorlog niet winnen. De Russen stoppen wel. Maar met HIMARS en Javelins neem je geen bezette steden weer in.
Je mag nu toch zeggen wat je wilt maar Rusland heeft die oorlog voor mij al verloren als je ziet wat ze wouden bereiken en tot nu toe maar hebben.

Ok het is kut en ze hebben iets maar diep van binnen weet putin toch ook dat deze oorlog een ernstige fout is van zijn kant.

Hij heeft zich toch ferm mispakt en toch respect voor Oekraïne dat ze zo'n weerstand bied ondanks de steden die ze verloren hebben wat een moed.

Maar ik hoop nog altijd dat deze zinloze oorlog stopt het is bloedvergieten en is zo triestig.

Maar met de juiste wapens zou men het aantal slachtoffers onder eigen troepen aanzienlijk kunnen verminderen. Iets waar beide partijen een duidelijk gebrek aan hebben. En zo blijft het einde van de oorlog maar opschuiven. Eerst was het einde zomer, dan herfst, nu winter en zo blijven we maar gaan. Als je al ziet dat Oekraïners, individuen met alcoholproblemen naar het front sturen met een icoon om hun te beschermen in de strijd zonder deftige uitrusting, en Rusland hetzelfde doet en ook nog eens moet rekruteren onder de daklozen, gevangenen, enz... het laagste van het laagste in de samenleving gebruiken als kanonnenvlees... dan gaan we denk ik nog veel foto's zien van huilende moeders, zusters en kinderen.

Hoe langer het blijft duren en hoe langer dan men in het Westen blijft treuzelen, hoe meer ik me begin af te vragen welke agenda in werkelijkheid primeert.

Hoe langer het blijft duren en hoe langer dan men in het Westen blijft treuzelen, hoe meer ik me begin af te vragen welke agenda in werkelijkheid primeert.

De agenda die altijd gehanteerd wordt in Europese politiek. Het absolute minimum doen, de boel vooruit schuiven, en hopen dat de gebeurtenissen zich uiteindelijk zo afspelen zodat er geen moeilijke beslissingen moeten worden genomen.

Europese politici zijn slaapdronken op die 75-jarige vrede. Ze hebben gezien hoe hun voorgangers de zaken maar lieten betijen en hun voorgangers voor hun. Ja er zijn crisissen geweest. Maar niets dat in de buurt kwam van een open oorlog op minder dan twee uurtjes vliegen van Berlijn.

Ik vrees dat we er ons van bewust moeten worden dat wat we vandaag zien misschien wel eens het beste is dat we gaan krijgen van onze leiders. Schoorvoetend wat materiaal toestoppen waarmee Oekraïne op een week door zit. Vervolgens vooral de focus leggen op hoe men de problemen in eigen land toch zo daadkrachtig probeert aan te pakken.

Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat op dat ridicule overlegcomité van enkele dagen geleden het woord Oekraïne niet is gevallen.

Je mag nu toch zeggen wat je wilt maar Rusland heeft die oorlog voor mij al verloren als je ziet wat ze wouden bereiken en tot nu toe maar hebben.

....
We kunnen alleen maar gissen naar "wat ze wouden hebben"

maar diep van binnen weet putin toch ook dat deze oorlog een ernstige fout is van zijn kant.

Hij heeft 20% van de Oekraine in handen.
...

Maar ik hoop nog altijd dat deze zinloze oorlog stopt het is bloedvergieten en is zo triestig.
De Amerikanen en Von der Leyen gaan doorvechten tot de laatste Oekrainer, vrees ik.

De agenda die altijd gehanteerd wordt in Europese politiek. Het absolute minimum doen, de boel vooruit schuiven, en hopen dat de gebeurtenissen zich uiteindelijk zo afspelen zodat er geen moeilijke beslissingen moeten worden genomen.

Ik vrees dat we er ons van bewust moeten worden dat wat we vandaag zien misschien wel eens het beste is dat we gaan krijgen van onze leiders. Schoorvoetend wat materiaal toestoppen waarmee Oekraïne op een week door zit. V

Je doet Europa hier tekort.
Door de sancties heeft men een enorm risico durven nemen voor de eigen bevolking. Huishoudens gaan tot gemiddeld 500 pm extra moeten betalen voor hun energie, wat hele groepen aan de bedelstaf brengt.
Door wapenleveranties raken de reserves van allerlei eigen Europese krijgsmachten uitgeput.

Ik vind dat eerder gewaagd van Europese leiders.

Laatst bewerkt:
Je doet Europa hier tekort.
Door de sancties heeft men een enorm risico durven nemen voor de eigen bevolking. Huishoudens gaan tot gemiddeld 500 pm extra moeten betalen voor hun energie, wat hele groepen aan de bedelstaf brengt.
Door wapenleveranties raken de reserves van allerlei eigen Europese krigsmachten uitgeput.

Ik vind dat eerder gewaagd van Europese leiders.
Gewaagd ?

Ik noem het gewaagder om niets te doen, terwijl wij met onze broek op onze enkels en oud materiaal gepakt worden. Hetgeen wij nu gedaan hebben is onze oude brol hebben doorgeschoven naar den Oekraïener (nadat er bewijzen waren dat ze een kans hadden om dat te doen). Zodanig dat die kunnen lopen te sneuvelen dat de stukken ervanaf vliegen en den Rus eigenlijk zo lang mogelijk vertraagd wordt terwijl wij al stuntelend onze broek van onze enkels proberen omhoog te trekken tegelijkertijd ons langzaam proberen uit de voorovergebogen stand te positioneren door middel van zo snel mogelijk nieuw militair materiaal aan te kopen om op zijn minst te kunnen dreigen met een vuist terwijl den Poetin op alle manieren probeert een wriemelende onwillige partij onder zijn duim in de door hem gewenste positie te houden.

Laat ons hopen dat we uit die positie geraken... #meEurope

Terug
Bovenaan