Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Update vanuit Telegram. Intensieve gevechten bij Kherson zijn al paar dagen bezig. Blijkbaar is Oekraïne begonnen met de duw. Ofwel hebben ze een grote lading raketten voor de HIMARS ontvangen ofwel zijn ze nu all in aan het gaan aangezien er meldingen zijn van een grote hoeveelheid aanvallen en dat HIMARS installaties ook worden gebruikt tegen posities van soldaten aan de frontlinie zelf terwijl dit in het verleden een zeldzaamheid was.

"A small and belated breakdown of the Ukrainian Armed Forces' breakthrough in the Nikolaevsko-Krivorozhskoye direction:

For the last three days and two nights, the Ukrainian side has been particularly approachable in selecting targets for HIMARS strikes against Russian Armed Forces facilities in the Kherson region. Also in the area of the Ingulets River, the work of enemy reconnaissance units was repeatedly observed, including by forcing the Ingulets River by boat.

This night, after further HIMARS strikes, the enemy attempted a breakthrough in several directions. It engaged up to three crossing points which it was unable to defeat. The advance of the enemy was also carried out with the support of a tank fist with a force of up to a company. The work of the enemy aviation was noted, at least by helicopter.

Of the successful attacks for the enemy, three ended. One of the successful ones was from the direction Andreevka-Lozovoye, as a result of which the AFU advanced by almost 6 (*self corrected) kilometres and occupied the village of Sukhoy Stavok.

An unsuccessful breakthrough attempt for the Ukrainian side turned out to be in the north-east of the direction, in the neat settlements of Lubimovka, Myrolyubovka, Dobryanka, Olgino, Potemkino and Vysokopolye. Here paratroopers and guys from the Black Sea Fleet brigade (hello, guys, have seen you) gave quite a good counterattack. But the enemy does not give up attempts to encircle our forces in Vysokopolye, fortunately here without success. According to tactics already worked out, it is possible to use territorial defence forces for assault tasks, and enemy volunteers for mopping up.

On the whole, it is too early to talk about more precise advances and rollbacks, the situation is developing with variable success for each side. What can be said for sure is that the enemy has approached the issue not with a hurrah but with all the confidence in its forces. The AFU has managed to gain a foothold and create a bridgehead in one of the breached sections. The enemy is awaiting the approach of its forces. Their main manoeuvres to withdraw their forces to their positions will probably be carried out with the onset of darkness.

We play from defence. There are expectations that the AFU will strike as much as it can at the road infrastructure of the Kakhovska HPP.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)"
Erop of eronder, deze keer? Benieuwd hoe ver ze gaan geraken, dit zou een grote overwinning kunnen betekenen voor Kiev al denk ik niet dat een vroegtijdig afblazen van het offensief een kans zou betekenen voor Rusland. Die zitten ook op hun tandvlees.

Erop of eronder, deze keer? Benieuwd hoe ver ze gaan geraken, dit zou een grote overwinning kunnen betekenen voor Kiev al denk ik niet dat een vroegtijdig afblazen van het offensief een kans zou betekenen voor Rusland. Die zitten ook op hun tandvlees.
Ik denk als het nu niet lukt, we al naar volgend jaar moeten gaan kijken. In Kherson zitten 20k troepen. Dat is niet niks en ze weten ook dat Oekraïners hoogstwaarschijnlijk geen medelijden gaan hebben dus kans is bestaande dat het vechten tot het einde zal zijn als Oekraïne tot bij Kherson geraakt. Bevoorrading voor de bevolking maar ook de soldaten gebeurt via ferry's en kleine boten dus volledig afgesloten zijn ze ook niet. Rusland is ook aan het duwen langs regio Bakhmut met wisselend succes (duurt al weken) dus als ze daar kunnen doorbreken gaat Oekraïne weer haar focus moeten weerleggen.

Voorbije dagen heel veel actie op de telegram kanalen dus er is zeer veel beweging langs beide kanten.

Kherson heroveren en ze hebben morele overwinning + Krim afgesneden van water en troepen.
Russen gaan geen konvooien kunnen sturen via land als die gemakkelijk binnen artilleriebereik liggen van Oekraïne.
Dan kan Oekraïne winter gebruiken om te rusten en kleine aanvallen uit te voeren met constant HIMARS te sturen.
Vraag zal dan zijn hoe moraal van de Russen gaat zijn in de winter.

De inname van Kherson betekent niet dat men de watertoevoer weer kan afsluiten. Daarvoor moet men de sluizen van Nova Kakovoh (spelling) ook nog nemen.

Strelkov op Telegram, zéér voorbarig allemaal omdat het razendsnel verandert:

Een korte samenvatting van de situatie aan het Kherson Front:

Het offensief langs de lijn van Ochakovskiy Liman naar Snigiryovka is van demonstratieve aard, uitgevoerd door kleine troepen om de aandacht af te leiden van de hoofdaanval die gelanceerd is bij het eerder veroverde bruggenhoofd bij Andreevka-Lozovaya en naar het oosten.

Maar ook hier viel de vijand niet aan vanaf het strandhoofd zelf (vanwaar men hem verwachtte), maar van achter de Ingulets rivier over de pas gebouwde pontonbrug bij Andreevka met de strijdkrachten van tenminste één gemotoriseerd bataljon met een compagnie tanks en een groep BMP's. Na snel door het front te zijn gebroken, verdeelde de vijand zijn aanvalsmacht: de eerste groep sneed de weg naar Blagodativka af en probeerde in het dorp zelf in te breken, maar werd teruggeslagen. De tweede groep brak door naar Sukhoy Stavok (dat, volgens de beschikbare informatie, onmiddellijk werd veroverd) en trok vervolgens verder naar de buitenwijken van Davydov Brod bij het dorp Bruskin. Bruskinskoe.

Tegelijkertijd probeerde de vijand een bruggenhoofd te creëren bij het dorp Malaja Aleksandrovka, om van daaruit een tegenaanval in te zetten en Davidov Brod vanuit het oosten te veroveren. De aanvallen in dat gebied vanaf 14 uur werden afgeslagen met zware verliezen aan manschappen en materieel. Malaya Aleksandrovka is in onze handen.

De vijand slaagde er dus in "de zeepbel op te blazen" op de zuidelijke oever van de rivier de Ingults, maar slaagde er niet in zijn bruggenhoofd in oostelijke en westelijke richting aanzienlijk uit te breiden, wat goede mogelijkheden biedt voor zijn nederlaag door onze reserves op te trekken. De oprukkende Oekraïense eenheden worden nu aangevallen door de luchtmacht en artillerie. De strijd is echter nog maar net begonnen en het is onwaarschijnlijk dat de vijand zijn aanvallen zal beperken tot degenen die hij reeds heeft getroffen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

De inname van Kherson betekent niet dat men de watertoevoer weer kan afsluiten. Daarvoor moet men de sluizen van Nova Kakovoh (spelling) ook nog nemen.

Heel gebied rond Kherson boven de Dnjepr zou dan hoogstwaarschijnlijk in Oekraïnse handen vallen bij val van Kherson zelf.
Dan is het innemen van Nova Kakovoh ook wel mogelijk maar dan moeten ze wel de rivier over. Ik zou kijken of er een manier was om te bombarderen waardoor je watertoevoer kan afsnijden in kanaal.

de hoeveelheid beelden die te zien zijn op een 9gag doet me serieus vermoeden dat het goed begonnen is.
Blijkbaar met air support voor Oekraïne

Laatst bewerkt:
Heel gebied rond Kherson boven de Dnjepr zou dan hoogstwaarschijnlijk in Oekraïnse handen vallen bij val van Kherson zelf.
Dan is het innemen van Nova Kakovoh ook wel mogelijk maar dan moeten ze wel de rivier over. Ik zou kijken of er een manier was om te bombarderen waardoor je watertoevoer kan afsnijden in kanaal.

de hoeveelheid beelden die te zien zijn op een 9gag doet me serieus vermoeden dat het goed begonnen is.
Blijkbaar met air support voor Oekraïne

Ik was en blijf nog steeds bijzonder geconflicteerd bij de militarisering van die waterloop.

1. Het doelbewust afsnijden van waterlopen die dienen tot de bevoorrading van een gebied en haar bevolking is een oorlogsmisdaad
2. Het blijft een schifzofrene spreidstand van Oekraine om enerzijds te beweren dat de Krim en haar inwoners integraal deel uitmaken van haar territorium, om dan anderzijds diezelfde mensen af te snijden van de belangrijkste watertoevoer tot het gebied.

Ik was en blijf nog steeds bijzonder geconflicteerd bij de militarisering van die waterloop.

1. Het doelbewust afsnijden van waterlopen die dienen tot de bevoorrading van een gebied en haar bevolking is een oorlogsmisdaad
2. Het blijft een schifzofrene spreidstand van Oekraine om enerzijds te beweren dat de Krim en haar inwoners integraal deel uitmaken van haar territorium, om dan anderzijds diezelfde mensen af te snijden van de belangrijkste watertoevoer tot het gebied.
Krim willen ze niet terug, dat is grootspraak om te kunnen gebruiken in toekomstige onderhandelingen.
Ook Donbass is mentaal afgeschreven denk ik.

Kherson en Zap. willen ze vermoedelijk wel nog graag terug.
Indien dat lukt, settlen ze met plezier voor status quo (zonder donbass en krim) maar einde oorlog en Europese semi aansluiting.
(Tenzij ze op dat moment de Russen compleet aan het routen zouden zijn, maar die kans lijkt me klein)

Extra info via Strelkov:

Addendum bij de samenvatting.
Rechtstreeks in de richting van Kherson (van Ochakovsky Liman naar Snigirevka:

Vandaag de vijand op een breed front (in drie richtingen:1. Kirovo-Alexandrovka, 2. Stepovaya Dolina-Pravdino, 3.Krasnoye Znamya - Terny Podi) gingen in de aanval. Op elke richting tot BTGr. Opgesteld volgens de klassiekers: vooraan tanks in de gevechtslinie, daarachter BMP's en infanterie in de infanterievolgorde. Daarvoor de hele nacht PU, reserves en artillerie onder vuur genomen. De aanvallende vijand werd massaal geraakt door onze artillerie. Het resultaat was dat de vijand in de eerste richting 4 uitrustingsstukken verloor, de infanterie, die er niet in slaagde tijdens de terugtocht op tanks te springen, werd tijdens de terugtocht neergemaaid. In de tweede richting veroverde de vijand een bolwerk en drong Pravdino binnen (op de boerderij, in de oostelijke buitenwijken), maar na de vuurnederlaag trok hij zich terug op de oorspronkelijke posities. Het verloor drie tanks en een bmp. In de derde richting, waar minder artillerie was, nam Ternovy Podi bezit, op het ogenblik proberen de onzen het daar vandaan te verdrijven. Er is een gevecht aan de gang.

P.S. Mijn mening dat het offensief in dit gebied een demonstratie was, blijft ongewijzigd.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Extra info via Strelkov:
Ik moet wel zeggen dat tot nu toe zijn info redelijk accuraat was in tegenstelling tot andere Russische en Oekraïense telegram kanalen. Als er een nederlaag is, dan zegt hij het ook. Als er een winst is, dan smeert hij dat niet breed uit. Ook geen voorbarige vreugdekreten. Sceptisch en cynisch bij ieder bericht.

Dit is toch gewoon eng (offensief van vandaag). Zie die Oekraïense troepen achter de BMP wandelen en plots ziet ge de groep voor u in stukken vliegen... en dan maar doorgaan wetende dat gij de volgende zijt. Net zoals de Russische kolonnes van tanks die door Javelins aan flarden worden geschoten.

Laatst bewerkt:

The source said the village names are Nova Dmytrivka, Arkhanhel's'ke, Tomyna Balka and Pravdyne.

Tomyna Balka, dat lijkt dan ver opgeschoven. Als je dat googlemapst. Pravdyne ligt al een pak noordelijker van Tomyna Balka.

The source said the village names are Nova Dmytrivka, Arkhanhel's'ke, Tomyna Balka and Pravdyne.

Tomyna Balka, dat lijkt dan ver opgeschoven. Als je dat googlemapst. Pravdyne ligt al een pak noordelijker van Tomyna Balka.
Dat zijn allemaal onooglijk kleine dorpjes als je op Google Maps gaat kijken (satellietbeeld). Allemaal kleine nederzettingen van een scheet groot temidden van de velden.

Dat zijn allemaal onooglijk kleine dorpjes als je op Google Maps gaat kijken (satellietbeeld). Allemaal kleine nederzettingen van een scheet groot temidden van de velden.
En als er niet veel beweging gaat komen de volgende dagen worden die gewoon met de grond gelijk gemaakt...zoals alles....

Een beter zicht van het offensief

29-08-RU-1.jpg

En als er niet veel beweging gaat komen de volgende dagen worden die gewoon met de grond gelijk gemaakt...zoals alles....

Een beter zicht van het offensief
Voor ons zijn dat uiteraard allemaal kaartjes en coole videos van tanks en kanonnen. Maar ik denk soms toch ook, stel dat uw huis met alles wat ge hebt juist in zo een dorpje ligt waar niemand vooruit komt...

Voor ons zijn dat uiteraard allemaal kaartjes en coole videos van tanks en kanonnen. Maar ik denk soms toch ook, stel dat uw huis met alles wat ge hebt juist in zo een dorpje ligt waar niemand vooruit komt...
Ik weet het niet. Cool vind ik het niet. En de burgers zijn voor beide partijen collateral damage, vrees ik.

Het is maar wat je cool vindt zeker.

Ik weet het niet. Cool vind ik het niet. En de burgers zijn voor beide partijen collateral damage, vrees ik.

Hummm... Gaan we nu echt zeggen dat de Oekraïnse strijdkrachten de burgerbevolking op dezelfde manier behandelen als de Russische bezetter?

Hummm... Gaan we nu echt zeggen dat de Oekraïnse strijdkrachten de burgerbevolking op dezelfde manier behandelen als de Russische bezetter?
Niet op dezelfde manier, neen, want Rusland kan het bitter weinig schelen. Maar sinds 2014 werd de burgerbevolking langs beide kanten van de toenmalige "frontlinie" onderworpen aan terreur. Ik heb het rapport van HRW hier reeds paar maanden geleden gepost. Je kan moeilijk eisen dat de Donbass en de Krim van Oekraïne (wat het ook is) is en tegelijkertijd acties vertonen tegenover de bevolking in de regio die niet stroken met die stelling tenzij het hier enkel om territoriale doelstellingen gaat.
Sinds enkele weken worden de gebieden op de frontlinie (waaronder dorpen en steden) dagdagelijks onder vuur genomen waarbij ook burgerdoelwitten geraakt worden. Elke inslag op bezet gebied dat burgerdoelwitten raakt, omschrijven als fals flag van Rusland is gewoon willfully blind zijn. Ik geloof noch Oekraïne in haar berichtgeving, noch Rusland. Volgens Oekraïne is het huidig offensief een succes, en volgens Rusland een mislukking. Ik denk eerder dat het voorlopig nog geen van beiden is. We zullen zien de komende dagen/weken (het offensief is officieel al bezig sinds juli). Oekraïne moet aan haar partners tonen dat ze iets kunnen bereiken met de miljarden die men erin pompt en Rusland moet aan haar bevolking tonen dat alles volgens plan verloopt. Laten we hopen dat het offensief een succes gaat worden want anders zie ik op korte termijn geen oplossing meer voor dit conflict.

Laatst bewerkt:

According to the source, Novaya Dmitrovka, Arkhangelskoye, Tomina Balka and Pravdino have been liberated. The main target of the Armed Forces of Ukraine is Kherson.

Als dit klopt is Oekraïne 5 km opgeschoven in 1 dag.

Terug
Bovenaan