Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Meer aanvalswapens en vliegtuigen, dus.

Gek genoeg denk ik geen van beiden.

Sla mij dood maar volgens mij is de sleutel tot het winnen van de slag om Donbas de inzet van Amerikaans M1 Abrams tanks. Qua opleiding kan dat een pak sneller gaan als piloten. Het probleem is dat die dingen een bijkomend leger aan logisitiek nodig hebben.

Gek genoeg denk ik geen van beiden.

Sla mij dood maar volgens mij is de sleutel tot het winnen van de slag om Donbas de inzet van Amerikaans M1 Abrams tanks.
Hoe kom je daarbij? Rusland heeft intussen ook wat Javelins ter beschikking om uit te proberen. Het is nu einde augustus, hoe snel zou de VS een kritisch aantal M1 tanks kunnen overbrengen naar Oekraïne - genoeg om een verschil te kunnen maken?

Hoe kom je daarbij? Rusland heeft intussen ook wat Javelins ter beschikking om uit te proberen. Het is nu einde augustus, hoe snel zou de VS een kritisch aantal M1 tanks kunnen overbrengen naar Oekraïne - genoeg om een verschil te kunnen maken?
Ik denk dat het logistiek geen probleem zou zijn, als je ziet hoe snel de VS materiaal kan verhuizen (op dat vlak is dat echt geen gewone supermacht) maar het grootste probleem zou hier toch de opleiding zijn

Ik denk dat het logistiek geen probleem zou zijn, als je ziet hoe snel de VS materiaal kan verhuizen (op dat vlak is dat echt geen gewone supermacht) maar het grootste probleem zou hier toch de opleiding zijn
Moet eerst door Congress worden goedgekeurd, dan moet er opleiding worden voorzien (bestuurders, laders, mechaniekers, infrastructuur, ...) en dan het materiaal verhuizen (waarvoor de VS inderdaad de logistieke capaciteiten heeft). Het is niet realistisch te verwachten dat we half september al M1's tekeer zien gaan in Donbas. Begin volgend jaar misschien wel. En dan zit je nog met een tank die heel sterk afwijkt van wat Oekraïeners gewoon zijn. Dit is geen Opel Astra vervangen door een Volkswagen Golf. Maar goed, wie ben ik? Een armchair generaal, net zoals iedereen op dit forum. :unsure:

Moet eerst door Congress worden goedgekeurd, dan moet er opleiding worden voorzien (bestuurders, laders, mechaniekers, infrastructuur, ...) en dan het materiaal verhuizen (waarvoor de VS inderdaad de logistieke capaciteiten heeft). Het is niet realistisch te verwachten dat we half september al M1's tekeer zien gaan in Donbas. Begin volgend jaar misschien wel. Maar goed, wie ben ik? Een armchair generaal, net zoals iedereen op dit forum. :unsure:
Wel dat is wat ik zeg, logistiek (als in het materiaal verhuizen) is dat voor de VS geen probleem, maar al de "randzaken" zorgen ervoor dat het niet realistisch is om te verwachten dat we nog voor de winter daar Amerikaanse tanks zien rondrijden.

Moet eerst door Congress worden goedgekeurd, dan moet er opleiding worden voorzien (bestuurders, laders, mechaniekers, infrastructuur, ...) en dan het materiaal verhuizen (waarvoor de VS inderdaad de logistieke capaciteiten heeft). Het is niet realistisch te verwachten dat we half september al M1's tekeer zien gaan in Donbas. Begin volgend jaar misschien wel. Maar goed, wie ben ik? Een armchair generaal, net zoals iedereen op dit forum. :unsure:

Eyla rustig hé ik heb nog C&C Red Alert gespeeld hé.

Maar sowieso is het speculeren omdat we niet weten hoe sterk de troepen staan van Oekraïne, welke leveringen ze verwachten en hoe ver ze in opleiding zitten.
Voor mij zit de oplossing in Kherson.
Trouwens grappig op liveuamap : 6u geleden : Russia is building pontoon bridge at Antonivsky bridge
11 min geleden : explosions heard at Antonivsky bridge

Er moet hoe dan ook wat gebeuren vrees ik.

Wie het discours in de media van de laatste weken goed in de gaten heeft gehouden merkt dat de Russische hybrideoorlog op volle toeren draait. Je kan geen website of krant open slaan zonder dat het gaat over torenhoge prijzen voor gas en elekctriciteit. Het ene doembericht na het andere. Kijk eens naar de activiteit in deze thread en vergelijk dat dan met die in de thread over de energie-crisis.

En dan is het vandaag eind augustus. Putin zit rustig de winter af te wachten. We kunnen alleen maar hopen dat het fragiele kaartenhuisje van de Westerse eenheid blijft staan.

Eyla rustig hé ik heb nog C&C Red Alert gespeeld hé.

Maar sowieso is het speculeren omdat we niet weten hoe sterk de troepen staan van Oekraïne, welke leveringen ze verwachten en hoe ver ze in opleiding zitten.
Voor mij zit de oplossing in Kherson.
Trouwens grappig op liveuamap : 6u geleden : Russia is building pontoon bridge at Antonivsky bridge
11 min geleden : explosions heard at Antonivsky bridge
Tja, dat blijft een gedoe met die Russen en hun bruggen. Er worden ook wat raketten van Oekraïne neergehaald, maar dat ga je niet horen.

Ook een interessanter twitterpagina: Ukraine Weapons Tracker. Ongetwijfeld wordt deze ook door Rusland in de gaten gehouden.

Kan West Europa gewoon niet de gaskraan van Rusland zelf helemaal dichtdraaien?
Er komt toch nog amper iets uit, de gasvoorraden voor de winter zijn bijna op peil.
En dan gewoon met Oekraïne een deal sluiten voor gasleveringen.

Misschien kort door de bocht, maar deze mens heeft dat al eerder voorgesteld
Misschien draait Europa beter zelf de Russische gaskraan dicht

Als de gaskraan helemaal dicht is, kan Poetin helemaal niet meer profiteren van de stijgende prijzen en zijn de inkomsten gewoon 'weg' vanuit Europa.

Je kan zeggen: Wat als we in de toekomst weer gas nodig hebben van Rusland?
Maar de vraag is dan: willen wij dat nog?

Er komt toch nog amper iets uit, de gasvoorraden voor de winter zijn bijna op peil.

Als de gaskraan helemaal dicht is, kan Poetin helemaal niet meer profiteren van de stijgende prijzen en zijn de inkomsten gewoon 'weg' vanuit Europa.

Probleem is dat onze gasvoorraden helemaal niet volstaan voor de winter door te komen.

Ik heb ergens gelezen dat sommige processen niet kunnen worden afgesloten zonder permanente schade. Hoogovens voor staal was een voorbeeld. Geen idee of het klopt.

Maar zoals altijd is het antwoord hierop weer simpel. Would somebody please think about the shareholders.

Ik heb ergens gelezen dat sommige processen niet kunnen worden afgesloten zonder permanente schade. Hoogovens voor staal was een voorbeeld. Geen idee of het klopt.

Maar zoals altijd is het antwoord hierop weer simpel. Would somebody please think about the shareholders.
Er zijn inderdaad processen die niet zomaar kunnen worden afgesloten, zoals ook verbrandingsovens. Die moeten wel regelmatig in onderhoud en dat kost zeer veel geld om die terug op te starten. In complexe industriële processen is er meestal een heel draaiboek aanwezig voor een shutdown dat een lange tijd duurt, net als het heropstarten. Dat is niet bepaald plug and play. :p

idd, dat van die hoogovens is ook de reden dat er een beperking is van het stakingsrecht van metaalarbeiders net zoals bij ziekenhuispersoneel.

Ondertussen blijven de autobommen ook maar doorgaan.
Israelische satellietbeelden tonen aan dat S-300 systemen uit Syrië terug naar Rusland zijn verscheept. Blijkbaar nodig.

Terug
Bovenaan